ja idd maar er word ook gelijk n 200 voor geboden en gaat nog wel naar boven schat ik tja die prijzen het gaat gewoon nergens over ! :wink: ik denk dat ie zo,n 250/300 gaat opbrengen
knap toch... dat betekend dat het een erg geliefd toestel was in de good old days! die nu een bouwdoos liggen hebben kunnen er een mooie cent aan verdienen, of ze kunnen hem gewoon vrolijk zelf bouwen!
Ik heb hier ook nog zoiets leuks liggen. Zeer gezocht op Duitse forums. Completebouwdoos met alles erop en eraan. Voor gevorderden. Windspiel von Roman???!!!!!! Mvg, Aurectar
nog even een vraag hier voor de cirrus liefhebbers, je hebt de cirrus en de cirrus 75, die heeft een T staart als grootste verschilpunt denk ik.. Ik ben nu in het bezit gekomen van één zonder T staart, die 75, slaagt dat op het jaar 1975, zijn ze dan begonnen met de T staart versie..? het ontwerp is van 1969 dacht ik, op basis van een zwever die in 1968 een wedstrijd in Polen heeft gewonnen heeft graupner die dan als semi-schaal versie op de markt gebracht.. zo heb ik toch gelezen.. Anyway als mensen gescheidenis-info hebben over de Cirrus, het interesseert me mateloos
Nee, de verschillen zijn groter. De Cirrus is een schaalmodel van de Cirrus van Schempp-Hirth. Als je meer wilt weten; DIT is een goed startpunt, Googelen op "Cirrus Open", "Cirrus Standard" en "Cirrus 75 levert dagenlang plezier op Die hebben later de Cirrus Standard en Cirrus 75 gebouwd; deels dezelfde romp maar met een T-staart en kortere vleugels. De modellen van Graupner zijn ook verschillend. De gewone Cirrus was er vanaf 1969, met ABS romp en 3m ribbenvleugels. De Graupner Cirrus 75 is er vanaf 1980. Deze heeft een epoxy romp met T-staart. Er waren twee varianten; met de 3m ribbenvleugels van de oude Cirrus en een iets kleinere (2800mm) met styro-abachi vleugels. Ve vleugels van alle types zijn uitwisselbaar (pennetjes etc zijn hetzelfde)
dank u nu weet ik weeral wat meer, de eerste versies op de markt hadden ook geen remklepjes dacht ik hé.. de mijne is een ABS versie met ribbenvleugels zonder rollen (origineel dus veronderstel ik), best niet bij koude temperaturen vliegen heb ik gehoord.. ga hem waarsch ook (zoals u dacht ik hier gezien te hebben ) elektrisch zetten, omdat het gewoon handiger is, vind het ook wel zonde van de neus maja.. dus hij met zoiezo van voor 1980 zijn, staat ook een bestelnr: 4229/2 in en MADE IN GERMANY in de binnenzijde van de ABS romp gegoten, dus kan bijna niet anders dan origineel zijn.. Spijtig dat het juiste jaartal een misterie zal blijven.. Maar als het klopt van de klepjes is het niet 1 van de allereerste waarsch. wel grappig dat van die uitwisselbare vleugels, vind het wel een raar systeem om ze te vergrendelen aan elkaar, lijkt me wel een prutswerkje, maar goed, heb ik er wel voor over
Alle versies werden als bouwdoos geleverd. Je kon zelf kiezen of je er remkleppen en/of rolroeren in deed. Dat staat ook op de tekeningen aangegeven. rolroeren en remkleppen zijn dus wel origineel, alleen deed destijds lang niet iedereen het omdat de servo's en zenders véél duurder en zwaarder waren..... Als aan de binnenkant 4229/2 staat heb je inderdaad een Graupner Cirrus. Er zijn (omdat de romp zo kwetsbaar is) héél veel bedrijven geweest die epoxy rompen hebben gemaakt. Soms met de vorm van het origineel, soms ook wat meer schaal. Hier is het Cirrus-draadje waar echt alles in te vinden is; de Cirrus 75 vind je hier
oké, was al aan het lezen op Wikipedia van de originele van Schempp-Hirth, klinkt allemaal goed, ben echt is benieuwd naar zen thermische kwaliteiten.. oké opletten met de romp dus.. onder de 10 graden celcius al helemaal waarsch.. maar goed het gaat een mooie warme zomer worden , ik voel het nu al! nogmaals bedankt.
Als je met een transparante kap kunt leven is het geen probleem om er eentje te maken. Ik heb van een originele kap een mal gemaakt en een aantal test kappen voor mij zelf gemaakt. Alleen kan ik nergens de juiste blauwe kleur vinden die in Graupner leverde.
de mijne heeft nog de originele onbeschadigde met blauw-groenachtige kleur, enkel past ze niet 100 procent mooi op de romp maar dat maken we wel in orde.. maar als je een mooie doorschijnende passende hebt is dat ook mooi he, vroeger zullen er zo ook wel gevlogen hebben
Ik ben inmiddels wel wat verder met de romp en ik hoop met een paar weken de mal klaar te hebben. Er moet eerst een ander bouw werk af. De kapjes kosten 15 euro plus verzenden, maar ze mogen ook worden opgehaald in Denhaag. Laser gesneden ribben setjes komen er ook aan maar daar voor moet ik eerst even een setje vleugels bouwen om te kijken of alles ook echt past.
Vanmorgen twee Cirrus rompen bij een collega vlieger opgehaald Rompje een moet even wit gespoten worden en kan dan van servo's worden voorzien. Rompje twee is wat meer werk en krijgt een sleep koppeling in de neus. ben weer een paar weken zoet met bouwen .