Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Je hebt gelijk, ik heb inmiddels ook maar een watt/ampere meter besteld. Sowieso ga ik eerst de stroom meten voordat ik er mee ga vliegen. Als het statisch te hoog wordt, wordt het inderdaad een andere ESC.

    Ik was naar de Turnigy Plush 100A aan het kijken. Die heb jij toch ook? Ik zag ook je comments op de HK site :). Maar gebruik jij nu de BEC van deze regelaar of heb je een aparte, externe BEC?
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Deze redenering klopt niet.
    Als de stroom te hoog oploopt dan ligt dat aan de prop/motor combinatie.
    Een te kleine regelaar leidt tot over belasting en verlies van vermogen.
    Een goede regelaar werk net zo goed als een grotere over bemeten ESC hij is alleen wat zwaarder.
    Je kunt de stroom niet beperken met de grootte van de regelaar en als dat wel kan dan is hij over belast.
    Ik ben benieuwd naar de stroommeting.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wat ik bedoel, is dat ik een nieuwe regelaar koop als de stroom te hoog blijkt te zijn voor de huidige regelaar. Ik ben niet van plan de stroom te beperken middels een andere regelaar, ik ben van plan mijn huidige regelaar niet in de fik te laten vliegen als de nieuwe motor/prop combi hogere stromen vraagt dan de huidige regelaar aan kan :)

    Ik speel wel met de volgende gedachte: stel dat de stroom nét iets te hoog is voor huidige regelaar, laten we zeggen 90A. De regelaar kan nu 85A continu aan. De burst kan ik nergens vinden, maar andere regelaars van 85A hebben vaak een burst van 100A. Als ik nu eens de throttle settings zo aanpas dat ie gewoon niet naar maximaal kan? Dus zo dat als de knuppel helemaal naar boven staat, de maximale stroom (statisch) net beneden de 85 blijft? Dat moet toch veilig zijn?

    Volgens mij krijg ik hem in vlucht dan nooit boven de 85, zelfs niet bij volgas vliegen. En al zou het korte tijd gebeuren, dan zit ik nog ruim onder de burst stroom. Los daarvan gaat volgas vliegen voor mij iets zijn dat ik incidenteel wil doen, bv als ik een hele ruime looping wil maken. Al was het maar vanwege de vliegtijd die wel heel kort wordt bij continu volgas. :)
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm.... op hoeveel S vloog je? 6S?
    Mijn Rascal v1.0 (demolished) zat in de buurt van de bijgesloten eCalc-culatie.
    Span 180 cm. Schoot als een hotliner omhoog met net onder de 3kg startgewicht. Had berekend met uitmelken zeker 45 minuten, daar het model motorzwevereigenschappen heeft. Een lange vliegduur, maar nooit kunnen bewijzen, helaas pindakaas... vliegen deed ie goed op de tweeblads hoge spoed. En grotere set props voor sleep-trekkracht zaten in het verschiet tot 6kg.
    Statisch werd er in werkelijkheid tussen de 3,6 en 3,8 kg getrokken op 14 x 10 en de stroom was iets hoger. In-flight zakten de waarden behoorlijk om dat de propeller beter in z'n rendement kwam te staan.
    Regelaar was een Hacker Master Basic 70SB regelaar. Riant voor de 45A statisch gemeten. Een motor voluit geregeld belast de regelaar niet. Pas als je de motor gaat terug regelen krijgt de regelaar (de FET's) op z'n lazer. Een overbemeten regelaar verstouwt die afregeling wat beter dan een te kleine.

    Hier een vastlegging van het geweld,
    en meten met Jeti telemetrie is verrotte handig...




    Meerblads kosten meer vermogen, Ampere, bij schaaltoepassingen.
    Ze zaten op 1:1 kisten om het hoge vermogen kwijt te kunnen en om de tippen niet door de geluidsbarriere heen te jagen. Op een gegeven moment zat men echt op de grens. Jets namen het over. De props gingen er op stuk.
    Nog steeds zo dat twee blads in model efficienter worden geacht. Echter de concessie aan schaalbeleving moet men dan voor lief nemen. Een meerblads prop is niet bevorderlijk voor de vliegduur. Een propeller gaat niet gratis door de lucht, nu eenmaal meer frictie en verstorende wervelingen in het zog.

    Gascurves van de Turnigy Sentry zijn niet lineair, die van de Plush wel, heb ik van forumlid Gerben (F5B vlieger en techneut) begrepen. Dat verklaart dat het extra beetje gas geen effect heeft. Verder zenderinstellingen gascurve controleren natuurlijk. Veel regelaars zijn niet lineair.
    Ieder geval komen alle regelaars van een aantal fabrieken in China... of het nu een Jeti Mezon regelaar is of niet... China. In Europa wordt niets meer gemaakt...behalve chipsmachines (ook die van Smith) Het lijstje regelaars staat ergens hier op het forum, anders RC-Groups. (kan de link even niet vinden)

    Dit alles even ter info ende referentie... en je hoeft de boel ook niet in de overtreffende trap te over-poweren.:rolleyes:

    Hartelijke groet,
    Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik heb de Plush 100A inderdaad, maar de BEC van deze regelaar is maar 3A. En dat is te weinig voor deze kist.
    Ik heb er dus inderdaad een UBEC bij gezet. (of eigenlijk ben ik daar nog mee bezig)

    Ik ben nog wat andere mogelijkheden aan het overwegen, zoals de retracts van een eigen losse stroombron te voorzien.
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Bas,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vlieg op 6S. Overpoweren is het doel niet hoor. Maar hij is nu wel erg mak. Iets meer power achter de hand is toch wel fijn.

    Ok, ik begrijp dat de max throttle beperken op de zender dus geen oplossing is. Integendeel, de regelaar wordt dus meer belast als ik in deellast vlieg?

    Die 4 blads prop vind ik wel erg mooi, dus daar wil ik wel mee blijven vliegen. Maar als tijdelijke oplossing is het dan wellicht wel een idee om er gewoon twee bladen af te halen? Hopelijk komt vandaag mijn ampere meter, dus dan kan ik sowieso eens testen hoeveel dat scheelt in stroom, 2 of 4 bladen.

    Mijn motor komt pas begin april, maar zou ik daarvoor al een reeële schatting kunnen maken van het stroomverbruik door het verbruik van mijn huidige motor te meten? Die heeft een KV waarde van 300. De nieuwe motor is zelfde merk en type, zelfde afmetingen, maar heeft een KV waarde van 360. Scheelt dus een factor 1.2. Is er op basis daarvan iets te zeggen over het effect op de stroom? Neemt dat toe met een factor 1.2? Of 1.2 x 1.2 = 1.44? Of is het zelfs tot de derde macht?

    @Justapoke: ik overweeg nu de volgende regelaar:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ss_Speed_Controller_with_Selectable_SBEC.html

    120A continue, 135A burst en de ingebouwde SBEC zou 12A moeten kunnen leveren. Hoewel ik ergens in de comments weer lees dat ie dat niet haalt. Toevallig iemand ervaring met deze ESC?
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Bladen verwijderen of vervangen voor een 2 blad prop en welke diameter gebruik je?
    Dat scheelt meer dan de helft in stroom dus blijft er weinig vermogen over.

    Wat het verschil in stroom verbruik is bij kv 300 of kv 360 is heel makkelijk uit te rekenen op de prop calculator.
    Als dat problemen geeft wil ik het wel voor je uit rekenen maar dan moet je wel de setup gegevens even geven.
    Ik weet je prop maat nog niet.

    Die regelaar lijkt een mooie optie met een bec van 12A.
    Of hij dat haalt hangt ook samen met het spanningsverschil tussen accu en servo/ontvanger spanning.
    En of het al of niet een switching BEC is.;)
     
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mijn prop is 17x10.
    De rest van de setup:
    accu: 4000mah, 6 cellen, 25C
    motor: nu 300kv, wordt 360kv

    Ik heb zelf wat zitten spelen met de calculater link die je een keer gegeven had. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik daarmee nu kan zien hoeveel stroom hij trekt, aangezien stroom juist 1 van de parameters is die je in moet vullen in deze calc.

    Maar wat me wel opvalt: als ik de prop static RPM verdubbel, wordt de Props absorbed power 8 keer zo groot. Ook even met wat andere getallen geprobeerd, en het lijkt behoorlijk goed te kloppen: de absorbed power neemt toe met de derde macht van de static RPM. Static RPM is evenredig met KV waarde, dus volgens mij kan ik zeggen:

    Als ik met mijn motor van KV=300 naar KV=360 ga, is dat een toename met factor 1.2
    De absorbed power wordt dan 1.2 x 1.2 x 1.2 zo hoog. Absorbed power is ongeveer geleverde power (als je geen verliezen zou hebben). Aangezien de spanning constant is, neemt de stroom dus ook toe met 1.2 x 1.2 x 1.2 = 1.73. Oftewel 73% meer stroom vanwege de hogere KV. Best fors.

    Als de stroom nu dus onder 50A blijft, heb ik met mijn nieuwe motor 85A.
     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De YEP ESC's zijn over het algemeen goed, heb er zelf wel 2 x problemen mee gehad dat het geen goede match was met bepaalde motors.

    Ik gebruik nu voornamelijk de Plush, of anders HobbyWing. (De Plush zijn eigenlijk ook HobbyWing ESC's)

    De Hobbywing Platinum 100A V3 is een erg goed alternatief: Burst rate 150A en 10A BEC http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=68793

    Gezien je lipo vrij klein is met 4000mAh vraag ik me af of je toch niet beter een losse BEC in kan bouwen, en eventueel dus een extra losse lipo of nihm pack gebruiken.
    Probleem bij deze Mustang vind ik een beetje de plaatsing van de ESC, weinig koeling en zit zo'n beetje ook nog tegen je warm wordende lipo aan.

    Met een Plush 100A en een losse TURNIGY 5-7.5A BEC zit je ongeveer in dezelfde prijsklasse. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31702

    Ik zou in ieder geval rustig op de nieuwe motor wachten, en dan straks de FMS 85A ESC vervangen met de keuzes die je hebt. Die 85A kan je bewaren voor een leuk toekomstig project.
     
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De meeste BEC's met een wat hogere A's zijn meestal wel Switching denk ik. Zo zijn de Plush ESC's van 6 tot 30A Linear, vanaf 40A allemaal Switched.
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik gebruik deze eenvoudige propcalculator.
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
    Dan vullen we in.
    De prop is 4 blad 17X10
    Accu spanning 22.2V
    Static rpm 22.2X300X0.8=5328
    Vervolgens een stroom in vullen en deze veranderen tot static efficiëncy op ongeveer 80% uit komt.
    Dat blijkt 77A te zijn.
    Vul je een kv van 360 in en herhaal je deze handelingen dan kom je op 135A dat scheelt dus nog al wat.
    Met een 4000mAh lipo kom je dan op een piek verbruik van 135/4=34C uit en dat is te veel voor een 25C lipo.;)
    Het zal niet exact kloppen maar met het bestellen van onderdelen zal je met ongeveer deze waarden rekening moeten houden maar met deze static thrust van 8847 gram is hij dan echter zwaar overpowered.
    Met een 300 rpm/V motor kom je op 6034 gram uit bij 77A en dat is ook al veel meer als je nodig hebt.
    Ga je naar een 2 blad 17X10 prop op een 300kv motor op 6S dan kom je op 45A en 3981 gram thrust dat is al voldoende voor een kist van 3.5kg als je niet onbeperkt verticaal hoeft.
    Als je toch een 4 blads prop wil dan moet je naar een nog lager motor kv i.p.v.hoger.
    De calculator weer gebruiken dus.;)
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2016
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Onthou dat het een warbird is en dus toch een beetje schaal mag gevlogen worden. D.w.z. power genoeg om bvb een looping uit te voeren of een victory roll maar daar stopt het ook.
    Ik zie hier motoren en props waarvan ik duizel.
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dries, het is allemaal niet zo erg als het lijkt hoor. Het wordt echt geen racemonster. En dat is het nu al helemaal niet. Met de huidige setup is het echt een heel mak vliegtuig. Een ruime looping zie ik hem echt niet doen.

    @cdrom flyer: bedankt voor je berekeningen. Ik ga zelf ook eens met dat tool spelen. Ik vond hier trouwens een hele discussie over de vraag of een 360kv zomaar gebruikt kan worden met de stock prop en esc en welke stromen dat levert:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1512298&page=466

    Niet iedereen is het met elkaar eens. Sommigen zouden het nooit doen. Anderen beweren al heel wat vluchten te hebben gemaakt met de 360KV, stock prop en gewoon de standaard 85A regelaar. Zonder problemen. Waar anderen dan weer op reageren dat dat niet wil zeggen dat je de ESC niet aan het beschadigen bent met die hoge stromen.

    Interessant vond ik de volgende metingen van een vlieger:

    Stock ESCwith factory defaults and 300 KV motor

    - Standard P51 prop -30C pack - 10.3 lbs at 52 amps
    - P51 blades shimmed to 0,033 thou - 30C pack- 11.67 lbs 62 amps 1350 W
    - P51 blades shimmed to 0.033 thou - 50C pack - 12.4lbs 65 amps 1468 W
    - Corsair prop- 30C pack - 12.09 lbs 63 amps 1350W
    - Corsair prop - 50C pack - 12.4lbs 67 amps 1514W

    Stock ESC with factory settings and 360kv motor

    - standard P51 prop -50C pack- 13.8lbs 85/80 amps 1840W
    - P51 prop shimmed to 0.033 thou-50C pack- 14.3lbs 97/94 amps 2091W
    - Corsair prop - 50C pack- 15.4lbs 105/98 amps 2244W

    Met de standaard setup zou het dus 52A zijn, met de 360kv en standaard prop tussen de 80 en 85A. Dat zou dus nog passen ook met de standaard regelaar. Dit zijn wel veel lagere waarden dan de berekeningen van cdrom flyer.

    Inmiddels is mijn Watt/ampere meter aangekomen! Ik moet er nog wel stekkertjes aan solderen. Eens kijken of ik in het weekend wat kan meten. Wel met de stock motor, aangezien de nieuwe nog niet binnen is. Ben benieuwd of ik ook op 50A uit kom.

    Zou ik overigens nog vermogen kunnen winnen door andere instellingen van de ESC? Hij staat nu helemaal default. Levert een hogere timing merkbare winst op?
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als ik 22V in de calculator in vul dan blijft dat gelijk terwijl in de praktijk die spanning afhankelijk van de lipo de bedrading de regelaar en de motor nog best zal zakken.
    De soep wordt dan niet zo heet gegeten als hij word opgediend.
    Eerst maar eens meten en de gegevens die je nodig hebt voor de calculator netjes noteren en daar nog eens een berekening op loslaten.
    Dan moet duidelijk worden waar nog mogelijkheden liggen en waar de theorie en praktijk van elkaar afwijken.;)
    Als je in de gelegenheid bent morgen is dit iets misschien ik ben daar ook..
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/indoor-modelvlieg-recreade-2016.238645/#post-3688826
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2016
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zo, ik heb ook een ESS Air sound module aangeschaft! Hij is binnen en op het droge doet ie het prima. Nu eens inbouwen. Ik ga de transducers op dezelfde plek zetten als Justapoke (vele berichten geleden :)). In eerste instantie eens geprobeerd met 1 transducer, om te zien wat dat voor het zwaartepunt doet.

    Dat blijkt 2 cm naar achter te verhuizen. Hij zit nu exact op de plek zoals in de handleiding aangegeven: op 12 cm van de leading edge. Zonder lood, en met 1 transducer, zou het CG op 14 cm van de leading edge komen. Ik vraag me af of dat niet ook een acceptabele plek is voor het CG. Ik neem aan dat de handleiding van FMS op safe speelt? Bovendien, als ik geen idee zou hebben waar het CG zou moeten liggen, houd ik altijd 1/3 van de koorde aan. Dan zou ie ook ongeveer uitkomen waar ie nu zit met 1 transducer.

    Ik voeg namelijk liever geen lood toe. Gaat ten koste van de vliegtijd en de landingssnelheid gaat omhoog. Verder heb ik nu heel wat vluchten gemaakt met mijn Mustang, en hij vliegt enorm goedmoedig. Soms iets te: een vrille wil eigenlijk niet lukken, dat wordt een hele slome spiraal. Dat gaat misschien ook wel beter met het CG iets naar achter.

    Wat is jullie advies? Hoever zou het CG bij een dergelijk vliegtuig naar achter kunnen t.o.v. wat in de handleiding staat voordat het gevaarlijk wordt?
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    2cm is niet direct gevaarlijk als je er op voor bereidt bent maar het zal wel merkbaar zijn en het kan het verschil maken tussen lekker vliegen en matig lekker vliegen.
    Hoogte roer zal opnieuw getrimd moeten worden maar daar mee is het effect niet verdwenen.;)
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor je reactie cdrom flyer. Ik denk dat ik toch maar een beetje lood voorin plak, zodat het zwaartepunt 1 cm ipv 2 cm naar achter gaat. Compromis :)

    Nu het volgende: ik heb eerst geprobeerd de transducer te plakken met de 3m plakrand die er standaard op zit. Maar zoals al gedacht: dat houdt niet. Alleen op de zachtste stand ging het goed. Eén tikje harder, en hij zat direct los. Ik lees ook overal (zelfs in de handleiding van ESS) dat je beter kunt lijmen.

    Vraag is: waarmee gaat dat het beste in een foamie? Dikke secondelijm (gel)? Of beter epoxy?
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.548
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    CG? Hele diep zucht... Kijk... als 'ie' nu goed vliegt zonder toevoegingen van massa op onverlate pekken in het model... dan kan je daarmee het gunstige goed vliegende CG markeren op de vleugel.
    Leg hem wel ondersteboven, want het is een laagdekker, op de CG-waag, en als je er geen hebt, maak er een. Great Planes heeft wel een betrouwbare, anders die van Multiplex. Ook Krick heeft er een, die is van hout en zit er ook een propbalancer bij... ook wel handig af en toe. Echt de kop kosten die dingen niet.
    Google anders een op CG machine... wordt je ook weer wat wijzer voor inspiratie of zelfbouw etc.
    https://www.google.nl/search?q=CG+m...yZvNAhWpIMAKHUHKBd8Q_AUICCgB&biw=1421&bih=759
    Staat er geen CG vermelding in de bouwinstructie?

    Heb je eenmaal het punt gemarkeerd, ga dan de extra's inbouwen. Een beetje lood her en der kan geen kwaad, gaat het model vast beter van vliegen en landen zeker bij wat winderig weer (flatulenteturbulentie...). Maar staat je CG dusdanig dat het staartlastig uitpakt, wat niet goed is, zal het het pardoes einde oefening worden met een frivole tipstall en cart-wheely.
    Neuslastig is niet zo ernstig... zolang je niet overdrijft natuurlijk. Maar een model hersteld daarmee beter en wordt als iets veiliger beschouwd.

    Voor wat het waard is,
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dankje, dit hoorde ik inmiddels ook al van Justapoke. UHU Por gaat het worden!
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina