Ja, enkele datails buiten beschouwing gelaten, nu enkel nog servo"s in vleugels plus bespannen met Solartex en de klus is geklaard. Maarten, wat zijn heden jou projecten? Mvg, Aurectar
Aurectar mijn aandacht is even gericht op scratch PSS hellingzwevers. Ik maak daarvoor zelf polyester rompen. Hier zijn enkele voorbeelden. Deze winter wil ik weer een oldtimer bouwen. Een Gö-1 Wolf. Succes met je project! Groeten, Maarten
Solartex en strijkijzer nodig om nog een component klaar te maken. Het hoogteroer moet enkel nog een rode bies krijgen op de aanvalsboord. Dit doe ik later wanneer grote vleugels klaar zijn. Klein probleem opgelost. Onderkant strijkijzer gaf een grijze afdruk (aluminiumoxide) op het hoogteroer. Alles mooi opgezuiverd met metalpolisch.
Tijd om servo's (remmen en ailerons) in vleugel in te bouwen. Nog even de werking van de air-brakes toetsen. De aansturing van deze eens testen met RC instalatie. Luiken van servo's aangepast. Hier en daar nog een niet onbelangrijk detail bijgestuurd. Soms heb je kleine storingen die de boel in de war kunnen sturen. Je kunt niet allert genoeg zijn. Mvg, Aurectar
Gaat die stuurstang naar de remklep niet knikken als het tijdens de vlucht wat moeizamer open gaat?Ik had er toch een stukje buitenkabel geplaatst om de kans op knikken sterk te verminderen!
Dirk, Ik heb de proef gedaan. Het is een trekbeweging. Alles loopt soepel. Had het een duwbeweging geweest, dan had dit misschien een ander verhaal geweest. 2mm diam staal 50kg/mm2 trekkracht. Er komt nog een schokbreker systeem met veren op de stang. Mvg, Aurectar
De scharnieren liepen wat stroef. Een beetje houtlijm was tussen de scharnieren geraakt. Ik heb alles mooi opgezuiverd met klein vijltje. Nadien heb ik scharnierasjes vervangen door L wormige asjes. Foto onderkant rolroer. Ze lopen nu vlot en zijn in een handomdraai demontable. Handig voor bespannen. Ook rolroerservo's aangepast. Niet veel ruimte over. Ik zag me genoodzaakt om een hoekje af te schuren. Een paar tiende mm. Dit om contact met solartex (bespanning) te vermijden. Allemaal kleine details die niet onbelangrijk zijn. Nu vlug naar buiten met dit mooi weer. Ik heb nog wat snoeiopdrachten in de tuin . Mvg, Aurectar
Typische vleugeltippen voor de jaren 50. scale-documentatie. Veel zweefvliegtuigen uit die periode zijn er mee uitgerust waaronder de latere versie van de Bocian zoals ook de Blanik om er een paar te noemen. Voor wat mijn Mucha betreft heb ik ze gemoduleerd uit triplex 2mm (voor stevigheid) gesandwicht door hardbalsastroken. Dikte in functie van totale dikte. 8mm voor hoofdvleugel en 6.5mm voor hoogteroer. Ik geef ze nadien een paar lagen primer om nadien af te werken met Humbrol glanslak. Het resultaat zal later tegen vleugeltip aangebracht worden met siliconelijm.
De finale wenkt. Maar voor ik de vleugel bespan wordt de vleugel nog aan een laatste schuurbeurt onderworpen. Meer in het bijzonder om een optimale profielronding te bewerkstelligen. Handig daarbij zijn de negatieve malletjes van profili. Die heb ik op restjes balsa gekleefd (met prietlijm) en negatief gemoduleerd. Zonder in muggenzifterij te vervallen resulteerd dit in een redelijk profielweergave. Mvg, Aurectar
Heb ook bij het plaatsen van de servo het probleem dat deze achteraan 1,5 mm te hoog is, ook hier wat wegnemen van de bevestiging. Denk de servo tussen balkjes te leggen in de vleugel en het afdek plaatje te gebruiken om deze aan te drukken zodat deze op zijn plaats gehouden word, voor blokjes op het afdek plaatje heb ik niet voldoende ruimte. Wel een glasmatje op het balsa aanbrengen voor meer stevigheid, zodat deze zich niet door het balsa trekt. Wat is uw mening? Johan.
Bij mij was het maar een paar tienden van een mm. Lichtjes het hoekje van het sorvohuis afschuren en dat was het. In dit geval was het mechanische functioneren van de servo voor 0 % gecompromitteerd. Wat ik zou doen in jou plaats is het profiel van de servo uitzagen in de afdekplaat. Langst de buitenkant de zaak afdekken met hardbalsa 1.5 a 2 mm. Ik heb trouwens ook met dat idee gespeeld voor mijn probleem op te lossen. De servo ligt dan als het ware 2mm dieper zodat hij de bovenste indekking niet raakt. Een schets zegt nog altijd meer of duizend woorden. Daarom vlug even mijn toevlucht in pen een papier. Je ziet dat de servo dan de dikte van de afdekplaat dieper verzonken ligt. De blokjes waar je schroeven inkomen staan niet op de tekening. Maar die pas je aan de servo zoals je kunt zien op de foto van de Mucha Standard. Het is maar een idee. Hopelijk geraak je ermee weg. Mvg, Aurectar.
Linkervleugel reeds bespannen. Voordien nog even fijneafstelling airbrakes bewerkstelligd. Er zaten wat dit betreft nog enkele addertjes onder het gras. En dit kunnen soms te giftigste zijn. Hier nog een foto van mijn air brake aansturing zoals ik het reeds voordien met een schets toegelicht heb. De veertjes genereren een schokdemper effect en laten zich perfect afstellen. Dit ter beveiliging van de tandraderen. Neutraal gesloten. Open 150% travel adjust. Sluiten 30% travel adjust. Aansluitend op de discussie over webbing op draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuwe-vleugel-voor-pilatus-b4-3-75m.223178/page-7 Op foto duidelijk merkbaar. Kopse webbing 10mm met daarrond omzwachteling twindraad. 1 omwenteling 4kg. Dit maal plus minus 25. Rekening vlug gemaakt. Verder voor iedereen een optimale doorstart 2016. Super vluchten en een goede gezondheid gewenst (vooral dit laatste). Sol invictus. Mvg, Aurectar.
Het geheel had vandaag moeten af zijn. Servo rolroer heeft echter de geest gegeven. Heb aanstonds een nieuwe besteld. Het betreft een HITEC HS 225 MG. Gaat er dus de volgende week in. De eerste maal dat ik deze servo's gebruik. Heeft iemand daar ervaring mee??? Mvg, Aurectar.
Hier en daar nog een kleine formaliteit en de Mucha Standard is Klaar. Moeilijk om in mijn werkplaatsje een mooie foto te maken. Wanneer het mooi weer wordt (liefst warmer en droger) ga ik er mee naar het terrein om enkele mooie foto-shoots te maken. Even vergelijken met the real-scale.
Kist ziet er prachtig uit Aurectar ! Ik heb nooit slechte ervaringen gehad met Hitec servo's Groeten, Ralf