Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ligt het aan mij of zit de achterste spant te strak? Die lijkt de romp weg te drukken. Verder weer erg netjes. Begint al een aardig scheepje te worden en zo te zien ben je veel sneller klaar dan ik ben:D
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jeremy, Lig je op de loer, want je bent rap met je commentaar. Het zou kunnen dat je er een klein bobbeltje in de huid zit, maar denk dat het komt omdat er een bocht in de waterlijn zit. Is met het afplakken gebeurd. Heb het tape over het halfrond geplakt en daardoor werd het niet netjes. Bij het aflakken ga ik met grijs over het rood en dan heb ik met afplakken geen last van de halfronden. Wordt nog een uitdaging om met de kwast een beetje strak werk te leveren. Lekker de tijd ervoor nemen en niet teveel in één keer willen doen. Heb net nog even proef gedraaid met speaker en MP3 speler. Moet ergens het geluid van een 6 cilinder Caterpillar op zien te snorren. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Haha nee, af en toe kijk ik eens. Maar goed, je bent verder goed bezig!:)
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Intussen past de bak ook weer in het ruim en is er wat aanvullende ballast gemaakt. Mijn laatste stuk rechte raamlamel gebruikt om een deksel op het ruim te maken. Is goed gelukt en gaat er precies klemmend op. Vanochtend de pontonluiken uitgezaagd en uit de knopendoos een paar kleine drukknoopjes (deel ervan) gebruikt voor de rollen. Moet nog aan de studie hoe die luiken precies werken. Ze kunnen niet echt open want van de 6 zitten er 4 aan elkaar en worden vast op het plastic deksel gelijmd. Desondanks moet het wel een beetje echt lijken. Ook een stut gemaakt voor de giek en een stukje RVS draad in het model van een radiorichtingzoeker (antenne) gebogen. Wel een beetje groot uitgevallen, maar nu weten we hoe het kan. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.210
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is gewoon een scheepje om verliefd op te worden Klaas....
    Ben om mijn werk op te doen geen grote fan van kleine scheepjes, maar om een of andere reden "vraag ik me toch af hoe het is om op die kleine coastertjes te varen"....

    Qua luiken, ik ben niet meer helemaal zeker, maar volgens mij liepen er korte kettingen tussen de wiel-assen van de luiken zodat bij dichtleggen het "voorste luik" in het rijtje de volgende luiken 1 voor 1 meetrekt.
    Bij open leggen worden ze op elkaar gestapeld, ik heb het ooit wel eens gezien, leek tamelijk simpel te gaan, maar ik durf echt niet meer te zeggen wat het mechanisme achter dat stapelen was, hoe men voor elkaar kreeg dat die luiken op elkaar kwamen te liggen en in welke volgorde.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Ben inmiddels wat verder doorgedrongen in de werking van dit soort luiken. Ze konden door een ketting heen en weer worden getrokken en kantelden op het eind van het ruimhoofd. Daar bleven ze met hun wielen op een soort rek staan. Althans zo stel ik het me voor. Op het algemeen plan zie ik draden lopen van de mast en de brug naar het midden van de luiken. Begrijp dat met die draden de luiken per 3 open en dicht werden getrokken. Heb dan aan de zijkant nog kettingen nodig om de 2 andere luiken te laten volgen. Was een simpel systeem, maar als het werkt prima toch! Toen ik op het Kustvaartforum dit scheepje tegenkwam werd ik door het modelletje getroffen. En multiknikspant leek gemakkelijk te bouwen. Het leek iets gemakkelijker dan het was, maar er moet ook een stukje uitdaging zijn. Heb maar een simpel "werfje", maar dat hadden ze in Groningen ook. Denk dat het op die kleine coastertjes hard werken was. Korte reisjes, veel open en dicht leggen, dus weinig tijd voor een fatsoenlijke nachtrust. In de accommodatie tel ik 6 kooien. Kapitein, stuurman en 4 matrozen. Een van de matrozen zal wel motordrijver zijn geweest en de 300 PK Caterpillar hebben verzorgd. Er hing een verstelbare schroef aan. Zelf zie ik het een beetje als binnenvaart op groot water. Alles valt of staat natuurlijk met een goed team, waarin ieder hard meewerkt. Zelf werkte ik 10 jaar in de binnenvaart op tankschepen. De laatste 6 jaar als kapitein en veel in het bunkerwerk. Op het laatste schip voeren we even met 3 man, maar meestal maar met z'n tweeën. Gelukkig had ik geen hekel aan de machinekamer en zorgde daar voor de 250 blikken paardjes (Bolnes). Ook nog 15 in de vorm van een luchtgekoelde Petter en een Clayton stoomgenerator. We voeren met stookolie en als je 's zomers moest stoken dan dreven bij wijze van spreken de pakjes boter de kast uit. Desondanks vond ik het een mooi leven. Moet er wel bij vertellen dat ik vanaf mijn geboorte tot aan mijn 27e jaar op een schip heb gewoond. En wat staat er bij jou in de MK? Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja en nee.
    Luiken (op kleine coasters) zitten aan kettingen zodat de een de andere meeneemt, maar gestapeld worden ze niet.
    Voor en achter de luikhoofden zitten "kuilen" waarin de luiken gerold kunnen worden en ze dan verticaal kunnen worden gestald.
    Op het stuurhuis zat een katrol waarover de open- en dichttrek-draad zat, eenzelfde blok op de voormast.
    Bij het dichttrekken moest je er wel op letten dat het volgende luik als een dakpan in het vorige greep net voordat het luik horizontaal op de rails kantelde.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met dit soort knevels trok je de luiken aan het luikhoofd en aan elkaar vast, nadat je de loopwielen met een ex-center had laten wegdraaien:
    [​IMG]
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk, Harm die weet precies wat ik bedoel en welk plaatje ik nog miste. Jouw kuil is mijn rek. Waarmee ik niets ten nadele van Brutus zijn reactie wil zeggen.
    Op welke zoekslag vond jij dit zo snel, Harm?
    Op mijn algemeen plan staan de kuilen niet aangegeven. Alleen maar een paar schuine steunen. Moet ik nog even broeden of en hoe ik de knevels maak.
    Nu we toch zo'n mooi zijaanzicht erbij hebben Harm, even een andere vraag. Net als bij dit schip loopt bij dat schuitje van mij ook zo'n afwaterings spleet net boven dek.
    Die had ik er eigenlijk in moeten frezen voordat ik het halfrond op de huid plakte. Ik zit er aan te denken om een hulpstukje (plankje met een sleufje dat over dat halfrond past) te maken om te slijpen of te frezen. Moet er gelijk bij zetten dat ik wel (tandarts)freesjes heb, maar geen freesmachientje. Wel een soort Dremeltje en daar wilde ik die geleider op zetten. De spleet moet 3 a 4 mm breed worden. De epoxyhuid is daar 1 mm dik. Of heeft Harm betere ideeën of ervaringen? Een ander mag ook reageren natuurlijk. Alvast bedankt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2016
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben een reis mee geweest op die Molly, heb dus ook luiken mogen openen, sluiten en knevelen en google/macgregor luiken hielp daarbij.
    Dremelen in epoxy?
    Hmmmm, het kan wel..
    Ik denk dat ik het ouderwets zou doen: een rij gaatjes boren en de dammetjes wegvijlen.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is ook een optie Harm en geeft aanmerkelijk minder stof! In mijn jonge jaren heb ik zo eens een weg gebaand door de scheg van onze roeiboot. 4 mm boortje in de borstboormachine en draaien maar. Op een Duitse coaster die naast ons kwam liggen regelde de loods een 24 V boormachine voor me. Zij een ligplaats en ik een makkie. Dus dat wordt een lijntje krassen en met een 1,5 mm boortje voorboren. Dat zo uitzetten dat bij 3 mm de gaatjes net in elkaar overlopen. Blijft er altijd nog wat speling om al vijlend naar 4 mm te gaan bij een afzwaaiende boormanoeuvre. Ik had gezocht op single pull luiken en wel de luiken met kettingtransport gevonden.
    Zelf ben ik eens meegevaren op een coaster die veel heen en weer pendelde met Nafta en Jetfuel tussen Hamburg en Europoort. Maar op een tanker is weinig open te gooien en te sluiten. Bedankt voor de snelle reactie. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Ton Driessen vinden dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Bedankt en die had ik gezien. Ook die gekantelde in de kuil, die ik rek noemde. Maar vond jouw plaatjes duidelijker. Zelfde systeem met de trekdraad boven langs. Hoef ik alleen maar ketting te gebruiken om de luiken per 3 te koppelen. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Die ouderwetse manier doet het nog goed! Gelijk maar ter hand genomen. Centerline bepaald en ingekrast. Met de hand voorgeboord op 1,5 mm en daarna met een 3 mm boor in de accuboormachine. Steeds een stuk van 5 cm. Dan was er nog wat houvast aan het dichte stuk. De BB kant is mooi strak blijven staan. Viel weer alles mee. Hieronder een plaatje geschoten toen ik 3/4 onderweg was. Kijken of ik met de koffie de SB kant gereed heb. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor de koffie de tweede sleuf klaar en na de koffie 22 stutten geplaatst. Karwei verliep vlotter dan gedacht en alles staat nog lekker strak. Morgen maar eens een kwastje blanke lak op de houten luiken smeren. Gr. Klaas.
     
    kockmans vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.210
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu je het zegt, komt het ook wel weer langzaam boven... de luiken vouwden als een soort harmonica op of iets dergelijks (of zoals een luxaflex, dat weet ik echt niet meer precies, een voor een.

    Hier staat een ABC 8-cylindertje te draaien, type zou ik even moeten opzoeken, iets moeilijks met letters, en 166 in de aanduiding (16,6 bar effectieve druk). bij 1000 omwentelingen zegt men dat hij dan 1760 kW zou kunnen doen, maar dat draaien we nooit, we gaan meestal niet verder dan een 1300 kW om en nabij, daarboven stook je alleen maar ruim een kuub per dag extra weg voor een snelheidswinst van mischien 2 tiende knopen... Verder nog een 260 kW generatortje, een 130 kW haven/noodset, een 1500 kW thermische olieketel die naar keuze een 1500 kW butterheater voedt (26 ton water per uur naar 50 graden boven buitenwater temperatuur oppiepen om tanks schoon te maken) of een 800 kW glycolsysteem voor de ladingverwarming van warmte voorziet.
    10 deepwell lading pompen (nominaal 37 kW, 70 ton/u bij 7 bar) en dan nog wat klein spul.

    We lopen hier met twee man beneden rond, maar dat kan behoorlijk druk zijn met alle rare tijden. Qua puur onderhoud is het mischien een paar uurtjes per dag, maar met alles wat er kapot gaat (de zee sloopt in een oogwenk wat je in een moeizame dag gerepareerd hebt), of jarenlang misbruikt is (vakkundig personeel is absoluut moeilijk te vinden, de meeste oostblokkers zitten hun 7 weken uit en trekken zich geen reet aan van hoe het hoort te werken, ALS het maar werkt) en weer op orde gemaakt moet worden, ben je nog steeds de hele dag in touw.... En dat is nog zonder het schoonmaken....
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, techniek zit er tegenwoordig genoeg in en om het een beetje bij te houden valt niet mee. Toch heb ik altijd iets met machinekamers gehad en veel onderhoud zelf gedaan. De laaste nacht in mijn schippersbestaan zat ik een nieuw membraan in de voedingpomp van de Clayton te prutsen. Was op Goede Vrijdag 1972.
    Die ABC's zijn toch wel aardige "karren". Je ziet ze ook veel in de binnenvaart. In 2005, het jaar dat ik afzwaaide, mee geweest op de proefvaart van de Kaapstad. Stond ook ABC in. Noodstop gemaakt in het Vuile Gat. Stond het spul aardig te dansen. In volle vaart rond gaan remt haast nog beter af. Hoefden wij vroeger op het handje sturend niet te proberen. Moest eerst het gas eraf. Komen bij dat soort manoeuvres toch aardige krachten los. Leuk om te hebben meegemaakt. Maar we zwaaien af van de knikspanten. Groeten en prettige wacht verder. Klaas.
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Beste Klaas,
    Enige tijd geleden investeerde ik in een soundmodule van Beier-electronic.
    Op hun bijgeleverde CD staan geluiden voor allerlei auto's, vliegtuigen, treinen, tanks en zelfs schepen.
    Bij de tractoren staat een Caterpilar 830.
    Ik begreep dat je op zoek bent naar het geluid van een Caterpilar 6-cilinder.
    De bestanden zijn wel in WAV-formaat.
    Kan ik je er plezier mee doen, zend me dan maar een PB'tje.
    Met vriendelijke groeten,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2017
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.286
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beste Herby, Leuk dat er iemand in België is die ook aan me denkt! Heb de geluiden per mail ontvangen en op de MP3 speler gezet. Nog aan het puzzelen waarom ik ze niet in de goede volgorde krijg afgespeeld, maar uitdagingen horen er ook bij. Al helemaal als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt. Je hoort nog of het is gelukt.
    Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    foto's in berichten 213 en 215 zijn niet zichtbaar.
     

Deel Deze Pagina