Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vrees dat veel echte boten ook niet geheel volgens tekening gebouwd zijn destijds. (of de tekeningen zijn geheel volgens de werkelijkheid?)
    Vooral in de baggerwereld telt alleen de functionaliteit zodat er genoeg op de werken verbouwd werdt aan de schepen en bakken ten behoeve van de werken zelf.

    Dus of je volgens de werkelijkheid bouwt? Het is niet echt van belang, je zet een zeer mooi gedetailleerd en functionerend model neer waarmee je waarschijnlijk de enige werkende slijtbak in Nederland hebt gemaakt. Ik zou er in ieder geval trots op zijn.:D

    Ik zou zeggen, ga zo door, ik volg je verslag met interesse.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    19 mei

    Na een vluchtige kijk op een ander forum (@Stephan, die hint naar die grindgaten was een mooie tip) met heel veel baggermaterieel, de schegsteunen toch maar gemaakt zoals ik die uit het boek heb gehaald.
    Er zijn nogal wat verschillende bakken met ook weer verschillende scheg steunen. (@wiggie, ik zal mijn tekening aanpassen :D)

    [​IMG]
    167 De eerste passen en beoordelen.

    [​IMG]
    168 Lijkt er wel op.
    Bij de volgende bak maak ik een nep achterschip om die schegsteunen op pas te kunnen maken, valt niet mee als je iedere keer uitgaat van een ”ongeveer dezelfde” plaats. Dan zit het uiteindelijk toch scheef, ook maar wat tin tussen laten lopen voor de sterkte, het steekt natuurlijk wel kwetsbaar uit met een klein gelijmd oppervlak.


    [​IMG]
    169 Eigenlijk veel te strak. Met verouderen druk ik er misschien nog wel wat kreukels in :rolleyes:

    [​IMG]
    170 Het resultaat mag er vind ik best zijn.

    Ik heb ooit zo'n zolderbak uit 1963 gehuurd om een stoomkraan op te verhuizen. Die bak had 2 roeren en alles was krom en scheef, die roeren hadden zeker 25° toespoor. Het ene roer had je zo achter een landbouwtrekker kunnen hangen ipv een ploeg.
    Overigens zag ik die bak een week of 3 terug in secties op het terrein van een sloper liggen.

    Voor degenen die zich misschien druk maken over de waterweerstand: Die bakken werden als ze geladen waren met ca 6 knoop gesleept door sleepboten met 125 tot 180 Pk. Rustig aan, neem aan dat dan de weerstand ook niet zoveel uitmaakt bij deze snelheid.
    Ik heb wat penselen gehaald om washprimer op het messing te smeren.
    Als dit droog is en mijn andere klusje gaat voorspoedig zal ik met haar eens langs de visagist gaan. Ben benieuwd hoe dat er uitziet in een effen kleurtje.
    Er zit nu al hier en daar een deuk tussen de spanten, maar ik heb plamuur.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Harm ziet er mooi uit, te mooi !
    Daarom mijn advies , deukje laten zitten !
    ik heb van mijn leven nog nooit een echte baggerbak gezien die strak was !
    Ze zijn allemaal gedeukt en gebutst !

    groeten, Brandaris
     
  4. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Graag gedaan.

    Alle bakken die ik nog wel eens tegen kom die zijn nergens meer strak en glad.
    Die in Stevensweert liggen, (volgens mij worden ze niet meer gebruikt) zien er nog redelijk uit.

    Ziet er heel netjes uit.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    20 mei

    Ik ben met haar bij de visagist geweest.:agrue:

    Ok in de verfschuur dan. :razz:

    Wat een zooi is dat spuiten met lucht, afgemaakt met de kwast.
    Meteen wat spuitbussen grondverf bij de bouwmarkt gehaald.
    Als deze laag is uitgehard, de verfstrepen eruitschuren en een volgende laag erop. Geloof dat de plamuur in de verpakking kan blijven.
    Zie alleen wel dat haar schort wat verjongt moet worden, dat steekt wel erg uit aan de kopse kant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  6. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    strak,

    Het lijkt ook gelijk 2 keer zo lang.:yes:
    :thumbsup:
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Stephan, schuurtje is maar 2 x 3
    Schip is 127cm x 26cm.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    23 mei

    Tussen andere bezigheden door de tweede grondverflaag erop gespoten, wat zit er weinig in een spuitbus zeg, kan niet eens de hele romp doen met 1 bus.

    Na schuren met een ”bouwmarkt schuurblok-fijn” (Ideaal !)
    Toch maar een likje plamuur gebruikt, om putjes te vullen in de naden die niet helemaal vol zaten met lijm.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  9. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Persoonlijk vind ik dit het minst leuke van het modelbouw gebeuren, verven, spuiten, schuren, plamuren en weer van voor af aan beginnen.

    Maar ja, het hoort er bij. Sterkte Harm. ;)
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zover ben ik nog niet eens @Arie, boven het berghout is alles nog open.
    Moet even kijken hoe groot ik de luiken in de dekken ga maken, zodat de electro er nog door past.
    Bediening maken voor de deuren en de helmstok, allemaal voordat het dek dicht gaat.
    Ben er zelfs bang voor dat ik toch een afneembaar dek maak en niet alles door het luik probeer te plaatsen.

    Heb in een ander draadje nog hulp gevraagd, als je het antwoord hebt mag je het zeggen.

    gevraagd; afmetingen Futaba FC-16 boot+truck: ontvanger en accu
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bovenaanzicht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  12. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Deze lagen in Maasbracht, denk maak er een foto van.
    Wil je ze zo gaan maken dan moet je dus stoppen met plamuren en gaan schuren met een hamer :p

    Zoals je hem nu heb is het toch veeeeel mooier.

    [​IMG]

    Qua kleur zijn ze zo allemaal hier in de buurt. Een enkele is blauw.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Haha, voor eventueel een latere tijd, dan maak ik de volgende misschien wel van plaat.
    Dat kun je deuken.

    En deze (moderne) bakken hebben de boeing doorlopend op de huid.
    mooi detail.
    Ben bang dat je mijn bakken niet meer ziet met zo'n houten schort erom, VEEL te onderhouds-onvriendelijk.
    Op die bak langs de kant is de haksteun nog te zien.

    Bedankt voor het plaatje.
     
  14. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Met een schort zie je wel hoor, in maastricht (limmel) in het grindgat worden die nog gebruikt. Je kan makkelijker een stukje hout eraf varen en opnieuw maken als een plaat ijzer vervangen.

    Vrijdag voeren wij hier lang, heb er bewust opgelet en foto genomen.

    Deze bakken hebben de boeing niet gelijk met de zijen. zit een strookje van een cm of 20. maar dat is slecht te zien op de foto.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2010
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    25 mei

    @Stephan, ik heb van de jongens van de stoomslepers gehoord dat het geen leuk werk is, dat hout vervangen.
    Nu is er natuurlijk aan een sleepboot bijna geen recht stuk, dus zal dat het probleem zijn.
    Een brede slijtplaat met eventueel een halfrond erop is wel zo makkelijk bedoelde ik. En nog bedankt voor de foto's, altijd makkelijker dan zelf gaan zoeken naar details.;) En mooi dat er daar nog van dat oude materieel ligt.


    Heb ondertussen de binnenzijde van de huid in de lak gezet,
    1/3 blik lak tussen de spanten gekiept en toen maar klotsen, draaien en beetje kwasten tot alle hoekjes zijn geraakt.
    [​IMG]
    178 Inwendig geconserveerd.

    [​IMG]
    179 Voor dat het gangboord dicht gaat eerst de bolders maar geplaatst.
    En omdat het een werkend model wordt, onder de molen verhaald wordt aan deze bolders, heb ik deze maar onder dek vast gezet ipv zomaar erop gelijmd.

    [​IMG]
    180 De bolderpen moet er nog door, maar anders past het dek er niet overheen.

    [​IMG]
    181 Klein maar stevig.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Harm,

    Altijd wel geweten dat baggeren een ruw bedrijf was, maar als ze dat nu ook op schilderwerk gaan toepassen....

    Groet,

    Ad
     
  17. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Die bakken worden ook nog volop gebruikt. Dat is helemaal mooi.

    Die bolderpinnen is wel een goede manier zo. Ik heb ze op mijn schip ook in het dek verzonken, anders schieten ze eraf als ik met bak vaar. Dat gebeurde nog wel eens op mijn eerste schip.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En ik was al bang dat ik weer aan het overdrijven was.
    Had eerst het plan om de bolders naar het vlak door te trekken, maar dacht als ik nou 1 cm smokkel staan ze aan een spant, valt toch niet op zo halverwege in het gangboord.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    27 mei

    Gangboorden dicht gelegd:

    [​IMG]
    182

    [​IMG]
    183

    [​IMG]
    184

    [​IMG]
    185 Huidige stand van zaken.

    [​IMG]
    186 Bolder detail.

    Ik hoop dat ik de discipline heb iedere dag, al is het maar een half uurtje, wat verder aan de bouw te doen.
    Mag maandag weer aan het werk en daar gaat een heleboel vrije tijd in zitten.
    Dus kan het best even duren voor het volgende verslag komt.
    Het plan is om nu op het gangboord tegen de beunwand knieën te plaatsen tussen hoeklijn. Dat wordt weer een massaklus 22 stuks. Wat er daarna komt weet ik nog niet, zal alleen wel direct rekening moeten houden met het opsluiten (aan de bovenkant) van de slijtlatten in het beun, want dat zit aan die knieën vast.
    Ik meld me wel weer, tot de volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    06 juni

    Van het iedere dag wat doen, is niets terecht gekomen.
    Als je heel de dag met je handen bezig bent, valt het niet mee om dat ‘s avonds ook nog eens te doen.
    Dinsdag heb ik het geprobeerd, maar na een kwartier was het eigenlijk een soort "moeten” en toen ben ik toch maar gestopt.
    Heb vandaag weer wat in het zicht gebracht, het is niet veel als je het vergelijkt met de vorderingen van de weken hiervoor, maar de start is er weer.
    Morgen ook nog vrij, misschien dat dan de andere kant dicht gaat.
    Dan kan ik daarna verder met die knieën.

    [​IMG]
    187 De rest van het ”eiken parket” ligt aan 1 kant in het beun.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015

Deel Deze Pagina