Nou, hoe je het ook wend of keert, een hydrolock kan niet ontstaan door "alleen maar het hoge olie-aandeel in de brandstof", simpelweg omdat er nu eenmaal een fysieke beperking is aan de hoeveelheid olie die per omwenteling toegevoegd word (teveel brandstof en de motor loopt niet meer omdat ie verzuipt, en dat gebeurt RUIM voor de hydrolock, en het olie-aandeel is maar een paar procent van die brandstof).
En ook al blijft er na de verbranding olie achter in de cylinder (ophoping), er zal altijd een evenwicht optreden tussen de olie die toegevoerd word en de olie die de uitlaat klep passeert, en ook dat evenwicht stelt zich in ruim voor de hydrolock. Daarnaast zitten bij de hangende cylinders ook nog eens de kleppen in het onderste deel van de verbrandingskamer, dus van echte ophoping kan geen sprake zijn. Het moet olie zijn die in een keer in grote hoeveelheid die cylinder binnen komt.
Ik denk serieus aan olie-ophoping in de inlaat-verdeelkamer, olie die daar bij lage toeren blijft staan in een plasje, maar bij hoge toerentallen en de daarbij optredende hoge luchtsnelheden in die verdeelkamer, in ongecontroleerd grote hoeveelheden in de cylinder terecht kunnen komen.
Ik heb namelijk het idee dat hetzelfde gebeurt bij mijn liggende eencylinders (maar in veel kleinere mate omdat er veel minder volume is in het inlaat kanaal) als ze langere tijd stationair lopen: dan is bij gasgeven gedurende heel korte tijd een zeer dikke rookpluim te zien, terwijl de motoren verder zowel stationair als over het hele toerenbereik tamelijk rookloos lopen. Ik denk dat dat ook het ophopen van druppels olie in de inlaat header is, die ten gevolge van de lage luchtsnelheid niet of slecht meegenomen worden, maar in een klap naar binnen zuigen als je het gas open zet.
En als het daadwerkelijk ophoping is, dan maakt het olieaandeel niet uit: olieophoping heb je altijd, daar waar brandstof en lucht bij lage luchtsnelheden gemengd worden, want brandstof verdampt en olie niet