Spoken uit het verleden.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 apr 2012.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Nog van mening gewijzigd
    Pendelroer heeft een voordeel maar weegt wel iets meer.
    Daarom een gewone lichte Spirit constructie.
    Heb hier al het staartstuk gemaakt.
    Wel ietsje groter dan origineel (op werktekening).
    Het wordt dus een vergrote (1.2) Spirit-Electra constructie met vleugel van 2.4m.
    Profiel evolutief van E205 (wortel) naar E374 (tip) laminair.
    Ik heb al enkele jaren met deze vleugel gevlogen en weet daarom perfect de optimale instelhoek.
    Voordeel van deze constructie

    -licht en stevig
    -eenvoudig
    -vlug te herstellen

    [​IMG]

    Zijflanken in medium balsa.
    Verbindingsliggers in hard-balsa ;).
    Richtingsroer wordt vast op romp gelijmd.
    Stabilo met schroef en beuken pen.


    En nu vlug de romp aanpakken.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Toename stabiliteitscoëficient

    Reanimatie al een heel eind opgeschoten.
    Dus, afmetingen aangepast aan vleugel.
    Staartboom een paar cm groter dan vorige dura-romp met bedoeling een ietsje meer lengtestabiliteit.
    Oppervlakte stab ook ietsje groter.
    Scheelt niet veel maar dit moet toch resulteren in toename stab-coëfficient.
    Deze met dura-romp was wat krap, vandaar.
    Vleugel wordt bevestigd met twee bouten M 5 (zoals in dura-romp).
    Stab (type Spirit) wordt bevestigd met teflon bout M 4 op platine in aviation triplex van 2mm plus klein stukje 3mm waar bout doorkomt.
    Er wordt hier gewoon draad getapt in de Aviation triplex.
    Zit muurvast.
    Canopy dura-romp zal worden geintegreerd in romp.

    [​IMG]

    Ik voorzie een motor van 500 watt ,regelaar 80Amp en batterij Lipo 4S.
    Beveiligd door U-bec castle creation van 10A.
    Schroef zal ik aanpassen.
    Ik vermoed een 14/7.
    Daarom zal ik voorkant romp nog een glasmatje- epoxy aan binnenkant aanbrengen.
    De aansturing van stab en richtingsroer gebeurt via 2 stangen (old school) in hardhout.

    [​IMG]

    Volgende stap wordt overvloei voorkant vleugel en maken van aansturing.
    Ik heb daarvoor 2 standaard Graupner servo's die ik hier nog liggen heb.
    De romp is voldoende ruim.
    Binnenkant 60mm, zodat ik moeiteloos de 2 servo's lateraal kan monteren.

    Het zou allemaal nog vlugger kunnen maar ik laat na elke bouwfase de witte houtlijm goed uitharden zonder verder aan het geheel te prutsen.
    Moet klaar zijn tegen einde jaar zodat ik dan verder kan werken aan mijn Mucha.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    triplex-aviation.

    Spant waar motor op bevestigd is 2mm tussen de flanken met daarop nog een flens van 2mm er bovenop.
    Dus, 4mm in het totaal.
    Dit alles in aviation triplex gelijmd met epoxy.
    De conus van de schroef is diam 45mm en zal perfect aansluiten in overvloei met de romp.
    Rechtsonder vooraan komt nog een opening van diam 10mm voor de afkoeling motor.
    Dit tevens om de draden van de brushless een mooie draai te laten maken zodat deze niet tegen rotor slepen.
    Nu het frame maken waarop canopy gelijmd zal worden.
    Heb de canopy voorlopig op maat aangepast met wat overschot natuurlijk.
    Canopy moet wel nog eens gepolierd worden en ontdaan van taperesten.
    De canopy (met frame) wordt bevestigd met beuken pen en schroef.
    Bovenkant romp nog gedeeltelijk open om overzicht aansturing te bestendigen.
    Wordt nadien dicht gelijmd met stroken 3mm hardbalsa (houtvezel lateraal).
    Ik had gedacht dat romp nogal zwaar ging uitvallen door gebruik triplexwanden maar dit valt nog best mee.
    Er werd heel wat materiaal weggeschuurd in functie van de rondingen onderaan.
    Ik heb er de motor en de servo's eens ingelegd en ben de mening toegedaan dat ik de boel mooi in evenwicht krijg met enkel de batterij te verschuiven.



    Mvg,

    Aurectar.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi werk Aurectar,

    Ik vind het ook erg leuk om zo kisten te reanimeren

    Terence
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik zat hier nog met een goede vleugel.
    Een vleugel waar ik trouwens veel werk aan gehad heb.
    Met een beetje ervaring, creativiteit en low-cost kun je met zo'n component soms nog iets aardig uit de mouw schudden.
    Je kunt natuurlijk van geen kat een hond maken.
    Maar hier in dit geval krijgen we een vlieg waardig,stevig en pittig kistje.
    Hoe verder de bouwfases evolueren, hoe meer ik er in geloof.
    Dit wordt een kistje waar ik nog plezier aan zal beleven.

    Ik zie dit als een electro-toestel die steeds stand-by in mijn garage ligt.
    Kan mooi in mijn auto.
    Vlug te monteren.
    Je hebt van die momenten waar je weinig tijd hebt om je spullen klaar te maken.
    Nu heb ik daarvoor een BMI 555.
    Dit wordt zijn waardige vervanger.
    De Antares vraagt ietsje meer voorbereiding en is omslachtiger in montage.

    Mvg,
    Aurectar
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Orakover

    Romp bijna klaar.
    Nog fijnschuren van romp en wat ORAKOVER er op en dat zal het zijn.
    Motor inbouwen wordt een formaliteit.
    Ruimte zat in deze romp.
    Aansturing van hoogte en richting door middel van Puchroads van 7 op 7 hardbalsa plus oude fietsspaken.
    Na berekening kom ik aan een stabcoëf van 4.6
    Vleugelbelasting van 38gr per dm2.
    Ziet er goed uit.
    Het geheel geeft een robuuste indruk.
    Het is wel geen thermiek-zwever.
    Eerder een all-weather kist.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.293
    Locatie:
    Gouda
    Ziet er mooi strak uit. :cool:

    :confused: Wel erg jaren 70.


    Rick
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Het heet niet voor niets "spoken uit het verleden"
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Pushrod

    Al wat voordien goed was blijft goed.

    ...Puchroads.... :confused: Wel erg jaren 70. Rick

    Sorry Rick, het moest zijn PUSHROD.
    Ik had het woord verkeerd gespeld.
    Op werktekening SPIRIT stond voor aansturing 2 pushrod 1/4 op 1/4 Engelse maat.
    Gezien mijn romp iets groter gemaakt heb wordt dit afgerond naar boven.
    Dus 7 op 7mm.

    Gisteren heb ik een spinner(Diam 45 en shaft 4mm) besteld bij PUFFIN Models.
    Samen met de spinner heb ik nog prop-folding bladen 13/7 en 14/8 besteld.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Scotch als scharnier.

    Gisteren nieuwe Servo's in vleugel gebouwd.
    Het waren gewone Hitec servo's met kunststofraderwerk en worden vervangen door MG's.
    Ik heb een lot Multiplex MG servo's op de kop getikt.
    Voor rolroeren toch een veiligheidsfactor.
    Tijdens werkzaamheden gemerkt dat scotch-scharnieren verstorven waren.
    Scotch werkt goed als scharnier maar heeft ( zoals de meeste kunststoffen) een beperkte houdbaarheids-datum.
    En dit is schat ik 10 jaar.
    Gelukkig heb ik dit tijdig opgemerkt.
    Ik heb hier nog wat vleugels met die ouderdom.
    Dus weer werk aan de winkel.
    Scotch verwijderen en vervangen.
    Zo blijf je altijd bezig.

    Beste wensen voor 2015.

    Mvg,
    Aurectar
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Scoth of andere tape NOOIT met een folie-bout oid. bewerken. Dan is de kleeflaag in één keer naar de filistijnen/kapot. Je ziet er niets aan, maar trek er maar eens aan ....
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Gewogen en goed bevonden.

    Na één maand en 11 dagen project afgerond.
    Volgens mijn normen vlug.
    Romp met oracover bespannen.
    Electronische hardware ingebouwd en geprogrammeerd.

    Motor 500 watt diam 35mm.
    Regelaar 80A
    Batterij 3S 3700mah
    Prop. 13/7 of 14/8

    Spanw: 2.6m

    Alles gewogen, getest en uitgebalanceerd.
    Juist nog 25 gr lood in neus.
    Dus ruime mogelijkheid om later batterij 4S te implementeren.
    Een batterij 3S 3700mah weegt 230gr.
    Een 4S 3000mah 100gr meer.
    Ik kom nu (met batterij) aan 1960gr of 38gr/dm2.

    Ik zat er een bepaald moment mee in dat er veel lood in de neus moest.
    De staart is nog al heavy gebouwd.
    Het valt nog best mee met 26gr.
    De schroef en Canopy heeft ook zijn gewicht.

    De canopyrand heb ik nog afgetaped en een rand geverft met wit humbroll glossy email.
    Mijn mostaard wat dit betreft gehaalt in dit draadje.

    graupner-mosquito-2012-edition

    Je ziet, dit forum genereert soms kruisbestuivingen.

    De ruime inhoud van de romp biedt de kans om alles ordentelijk en overzichtelijk in te bouwen.
    Het geheel oogt redelijk mooi en voelt robuust aan.
    Een ideale kist om er eens in te vliegen.;)

    Nu alles mooi opbergen en wachten op een mooie rustige lentedag om de kist te testen.
    Een opdracht voor onze testpiloot Danny.
    Leuke vooruitzichten.

    [​IMG]

    Besluit, uit componenten van gecrashte kisten valt soms iets nieuws te creeren.
    Wat denkwerk, ervaring en creativiteit zijn in dit kader natuurlijk van cruciaal belang :).

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Nieuwe creatie

    Mooi gedaan! Vooral de neus met die mooie "smokey" cockpitkap ziet er prachtig uit!

    Succes met de eerste vlucht!

    :proost:
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Kist ziet er superstrak uit, heel fraai gedaan :thumbsup:!
    Die is klaar voor een 2e leven.

    Fijne van dit forum is dat er zoveel informatie te vinden is in de draadjes, er is voor ieder wel wat te vinden.

    Ben benieuwd naar je bevindingen aangaande de vliegeigenschappen.

    Groeten, Ralf
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Uitvoerig.

    Ik zal daar binnen een paar maanden uitvoerig over berichten.
    Ik vlieg enkel bij mooi weer,vandaar.
    Ondertussen werk ik verder aan mijn Mucha standaard.
    Eerst nog een Multiplex Merlin monteren voor mijn zoon.
    Dit laatste moet vlug voor mekaar komen.

    Mvg,
    Aurectar
     
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    De ouwetjes (met eerbied) doen het vaak nog zo goed. Zeker met de huidige stand van techniek. Ze vliegen vaak zo goed dat je wel eens afvraagt waarom al die moderne kisten. Mooi toestel, ze blijven leuk. Niks Arf maar vaak zoveel eer van je werk.
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    [​IMG]

    Vandaag dit opgeknapt toestel even getest.
    (nieuwe romp) zie vorige berichten van dit draadje.
    Ik was alleen op het terrein.
    Weersomstandigheden redelijk.
    Zeer warm.
    Hoogte zichtbaarheid beperkt.
    Nu en dan een verraderlijk windstootje.
    Start verloopt probleemloos.
    Power over bij klimstart.
    Dus, schroef 13 / 7 ruimschoots genoeg.
    Vliegt redelijk goed maar had nijging in zijn as te draaien.
    Batterij dan maar voorzichtig 5mm opgeschoven (naar zwaartepunt toe).
    Dit met gunstig gevolg.
    Globaal gezien een goede indruk.
    Laat zich precies sturen.

    [​IMG]
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Vandaag terug naar het terrein met het gereanimeerde toestel.
    Noorderwind en bewolkt.
    Vlotte klim met mooi vluchtje.
    Thermiek op lage hoogte.
    Plots alle wolken weg.
    Alle zwevers vallen uit de lucht.
    Thermiek houdt plots op.
    Op een gegeven moment is een real-scale zweeftoestel merkbaar aan het hemelruim pal boven terrein, rustig aan het spiralen.
    Waarschijnlijk afkomstig van Maubraix (vliegveld Doornik).
    Ik stijg op en ga richting het real-scale toestel.
    Plots wordt mijn toestel omhooggezogen en dreigt onzichtbaar te worden.
    Een krachtige bel laat zich voelen.
    Dan gaat het plots vlug.
    Tijd om er zich uit te werken.
    Duikvlucht geboden.
    Geen effect, toestel blijft gevaarlijk hoog.
    Dan maar toestel op zijkant getrokken (vleugel verticaal) en grote duikcirkels draaien.
    Een prachtig spektakel in het zonlicht.
    Komt na enige tijd dan toch terug op aanvaardbare hoogte.
    Spannende momenten, zeg dat wel.
    Tijdens duikvluchten is nogmaals de superstevigheid van deze vleugel bewezen.
    Mijn collega modelpiloten beaamden dat veel ARF toestellen de hier gevolgde therapie niet zouden overleven.

    Mvg,
    Aurectar
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2016-9-4_12-9-21.jpeg


    Een technisch probleem.

    De zwever hier op foto heeft ook een electro-romp.
    Was oorspronkelijk uitgerust met motor Cyclon 30 en regelaar 40A van Graupner.
    Heb er een U bec 10A Castle Creations aan toegevoegd voor de veiligheid.
    Motor draait in schokken
    met nu en dan een interruptie.
    Absoluut geen meerwaarde tijdens de klimfase.
    We dachten eerst aan falende lager in motor.
    Ondertussen heb ik motor en regelaar vervangen maar
    daarmee is het fenomeen van die schokken niet weggewerkt.

    Mijn vraag is nu, zou het kunnen dat de storing ontstaat in de U bec 10A van Castle Creations.
    Advies en analyse welkom.

    Mvg,
    Aurectar
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    oeps foutje heb der even overheen gelezen dat de motor reeds vervangen is.

    Ton
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016

Deel Deze Pagina