heeft zo'n motor eigenlijk een soort van (mechanische of electronische) vervroeging?
Zit er wel op, maar is eigenlijk niet actief. Ik gebruik een RcExl ontsteking, en die heeft ongeveer 18 graden verzet. Je stelt de sensor op (bijvoorbeeld) 28 voor top in, en bij 1000 toeren heeft hij dan ontsteking op 10 graden voor top, om lineair te vervroegen naar 28 graden bij 4000 toeren. Daarboven blijft het tijdstip constant. Deze motor (en vrijwel alle helimotoren die ik gemeten heb, óók gloeipluggers) loopt echter pas fatsoenlijk stationair bij 5000 toeren of hoger. Domweg omdat de massa van het vliegwiel niet zwaar genoeg is om hem bij lagere toeren door de compressie te slingeren

. De ontsteking die GO meelevert komt van dezelfde fabrikant (RcExl) maar mischien dat deze "originele" ontsteking een aangepaste curve heeft, dat weet ik niet.
Feit is, alle motoren die ik van gloeiplug naar vonk omgebouwd heb, liepen voor en na de ombouw niet merkbaar sneller of langzamer stationair. Feit is ook, dat deze motor laatstelijk nadat ik de ontsteking een tikkeltje later gezet had, over het hele bereik wel iets beter ging lopen, óók langzamer stationair. Vermoedelijk heb ik toch wat te vroeg gedraaid, maar ik heb geen mogelijkheden het tijdstip nauwkeuriger dan ongeveer 5 graden te bepalen (wel een strobo, maar geen voldoende fijne gradenboog)....
Overigens: ik draai een kleine 13000 toeren, maar volgens de fabrikant moet hij bij 18000 aan zijn topvermogen zitten. Iedereen van wie ik weet dat ze deze toerentallen wel bereiken, meld dat het ding dan een indrukwekkende puist vermogen levert. Op benzine!
Als je alles achteraf bekijkt, is het meestal niet zo moeilijk.
Helemaal als je er zelf niets voor hoeft te doen.
Maar om tot een bruikbaar "ombouw-concept" te komen kan je heel veel (achteraf) onnodige dingen doen.
(ik ben weken bezig geweest zamak ijzer-roestig te verkleuren. Uiteindelijk is het in 1 uur te doen per onderdeel. Nu is het een soort van plug en play, met de huidige handleiding.)
Ook Bert zal eerdaags kunnen zegen "verander dit en dat en het werkt".
....
Opgeven is geen kunst, dat kan iedereen.
Uit de grond van mijn hart: dank je Harm!
Dan over tot de orde van de dag: had al vaker gezegd dat ik 45 minuten op één tank kon vliegen, maar vandaag daadwerkelijk waargemaakt: Toen ik hem vanmiddag neerzette, zag ik dat de klok op 44 minuten stond, ik zag nog een bodempje in de tank, en heb het gas weer open gezet. 46 minuten gevlogen, met naar schatting nog ongeveer 20 a 30 ml in de tank.
De isolerende uitlaatpakking isoleert niet supergoed (had ik ook niet verwacht met 3 x een vloeipapierdikte) en ik kon het moeilijk duiden, maar hij leek héél lichtjes koeler te draaien (het was gisteren kouder, maar de motor liep gisteren tussen 143 en 146 graden, vandaag tussen 139 en 143)
Ik denk wel dat ik op de goede weg zit, want dit vond ik als afbeelding van de uitlaat van de originele motor:
Zo te zien word daar gebruik gemaakt van een adapter en een flens met een rubber ring er tussen en de enige reden voor zo'n ingewikkelde constructie die ik verzinnen kan, is warmteteruggeleiding voorkomen.
Echt geschikt isolatormateriaal heb ik niet. Niet op dit moment.
De drie opties zijn:
-Zo'n uitlaat kopen (duur)
-Wachten tot ik tegen geschikt materiaal aan loop (duurt lang)
-Flens koelen.
Het lijkt mij dat, zoals Frans wél terecht opmerkte, een dikke pakking lekkage problemen kan geven. Voor motorloop niet interessant, maar de uitlaat trilt los, en beschadigt, en het geeft ook zo'n bende (en deze heli is juist zo verukkelijk schoon: had na 3 kwartier vliegtijd voldoende aan één schoonmaakdoekje van de Action om het ding in 5 minuten brandschoon te krijgen).
Maar ik kan wel een "pakking" maken uit een stukje aluminium van 5 x 5 cm, en dat gehele oppervlak de warmte laten onttrekken en afstaan aan de lucht. Maar dat zal vandaag niet meer lukken....