Hoi Peter,
Dat heerlijke geluid komt door de vertragingsbak van de monoperm, bij hoge toerentallen geeft het een karakteristiek geluid.
Ik heb afgelopen week mij weer gestort op de binnenkant en beide systemen die ik nog moest maken ingebouwd en getest.
Allereerst het reddingsboei systeem waaraan ik al was begonnen maar werd onderbroken door de onverwachte geslaagde bovenwater proefvaart.
Ook de sensoren voor de watermelder zijn geplaatst en gekoppeld met de pomp en de reddingsboei.
Affijn foto's dus,
Allereerst moest ik dit bouwen, met behulp van een microservo en een waterdichte doorvoer de koppeling naar de vergendelhaak gemaakt.
Zo ziet de haak eruit in de vergrendelde toestand, en houd de boei op zijn plek.
Het opendraaien van de haak kost de servo minder dan een kwart slag.
In ontgrendelde toestand komt de boei los, ik heb de constructie zo aangepast dat de draad door de vergrendelhuls loopt, in de huls zit een asje waardoor de draad soepel kan aflopen.
Er zit ongeveer 25 mtr vislijn op het haspeltje, dat moet meer dan toereikend zijn om te laten zien waar de boot is.
Met de failsave stand van het richtingsroer druk ik een schakelaar in, dan begint de timer af te tellen, deze staat nu op 30 seconden, om te voorkomen dat de boei gelost wordt tijdens een korte storing.
Bij het watermeld systeem maak ik gebruik van drie sensoren en een eenvoudige transistor schakeling die een relais aanstuurd.
Bij wateralarm wordt de pomp gestart om de tank te legen, als backup gebruik ik de reddingsboei mocht de pomp falen.
Om het te laten zien hoe het allemaal werkt heb ik er een paar video's van gemaakt.