Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    heel mooi en ze blijft mooi recht als ze door de bocht gaat
    mooi stabiel beeld
    geen dynamic dive test gedaan ???
    ze verzet niet veel water ook niet op volle gas
    bedoel het water rondom blijft rustig en begint niet zoals bij andere boten te kabbelen

    goe bezig

    gr raf
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex, Raf

    Ik werd aangenaam verrast door het vaarbeeld, had meer verwacht last te krijgen van de torque van de motor.
    De oude is eruit gehaald en er zit nu een monoperm 12V in met vertraging 3:1, paste relatief makkelijk in de steun, de diameter was kleiner, dus een opvulling geplaatst om dit op te vangen.

    Raf, dynamic dive heb ik geprobeert maar de schroef werd een slagroomklopper dus een beetje water in de ballasttank zou niet gek zijn.
    Evenals het origineel kan ik niet harder varen dan 3/4 van het volle vermogen, door de bolle kant van de opbouw wordt ze dan ondergeduwt, dat was dus de reden van die latere spitse boeg.
    Je had dat al juist opgemerkt tijdens het begin van de bouw.
    Het water rondom blijft inderdaad verrassend rustig, slimme jongens die duitsers, hydrodynamisch gezien een goed ontwerp dus.
    Volle snelheid kan ik pas proberen bij onderwatervaart, draaicirkel is niet om naar huis te schrijven, volgens mij had het origineel hier ook last van, eens kijken of dat aangepast kan worden zonder al te veel consessie aan het schaalmodel.

    Voor de rest wordt het weer knutselen met de boei en het wateralarm zodat het trimmen eindelijk kan beginnen, dus ik heb nog wat werk te doen.
    Pas wanneer al deze voorzieningen geplaatst zijn kan ik beginnen met testduiken.
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Manfred,
    ik heb niet geduwd hoor.
    Het is wel een mooie boot geworden.
    Compliment.

    Hein
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ach weet je Hein, soms is een klein duwtje in de goede richting goed om de laatste stap te zetten.
    Blijft nog steeds staan dat binnen nog niet alles af is,dus duiken nog niet, het is eigenlijk niet mijn gewoonte om dit zo te doen, maar het kriebelde teveel.
    Het weer was koud maar gunstig, voor je het weet is het water weer hard.
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Mooi stukje werk en een geslaagde bovenwater vaart.
    Hij is boven water behoorlijk snel en dan heeft de Sub al bijna geen boeggolf, Super ontwerp..

    :proost:

    Groeten,

    Jan.
     
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Vooral dat geluid als de boot passeert klinkt heerlijk.

    Succes!
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Peter,

    Dat heerlijke geluid komt door de vertragingsbak van de monoperm, bij hoge toerentallen geeft het een karakteristiek geluid.

    Ik heb afgelopen week mij weer gestort op de binnenkant en beide systemen die ik nog moest maken ingebouwd en getest.
    Allereerst het reddingsboei systeem waaraan ik al was begonnen maar werd onderbroken door de onverwachte geslaagde bovenwater proefvaart.
    Ook de sensoren voor de watermelder zijn geplaatst en gekoppeld met de pomp en de reddingsboei.
    Affijn foto's dus,

    [​IMG]

    Allereerst moest ik dit bouwen, met behulp van een microservo en een waterdichte doorvoer de koppeling naar de vergendelhaak gemaakt.

    [​IMG]

    Zo ziet de haak eruit in de vergrendelde toestand, en houd de boei op zijn plek.

    [​IMG]

    Het opendraaien van de haak kost de servo minder dan een kwart slag.

    [​IMG]

    In ontgrendelde toestand komt de boei los, ik heb de constructie zo aangepast dat de draad door de vergrendelhuls loopt, in de huls zit een asje waardoor de draad soepel kan aflopen.
    Er zit ongeveer 25 mtr vislijn op het haspeltje, dat moet meer dan toereikend zijn om te laten zien waar de boot is.

    [​IMG]

    Met de failsave stand van het richtingsroer druk ik een schakelaar in, dan begint de timer af te tellen, deze staat nu op 30 seconden, om te voorkomen dat de boei gelost wordt tijdens een korte storing.
    Bij het watermeld systeem maak ik gebruik van drie sensoren en een eenvoudige transistor schakeling die een relais aanstuurd.
    Bij wateralarm wordt de pomp gestart om de tank te legen, als backup gebruik ik de reddingsboei mocht de pomp falen.

    Om het te laten zien hoe het allemaal werkt heb ik er een paar video's van gemaakt.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Manfred,

    Wat een werk heb je ervan gemaakt zeg. Heel wat extra veiligheden, is dat pure voorzorg of heeft de praktijk je deze les geleerd?

    Zelf heb ik in Nederland nog geen watertje kunnen vinden dat zo diep is dat het jouw lengte van je reddingslijn overtreft;)

    Hopelijk kom je geen waterplanten tegen waarin je verstrikt raakt.

    Dacht nog even aan een magneet in plaats van die waterdichte servo, maar in de praktijk zal dit veel beter werken en er zijn zoveel lekkage veiligheden ingebouwd dat dat wel goed zit.

    Echt knap werk hoor!
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Peter,

    Al deze voorzieningen zijn uit de praktijk, omdat ik luiken gebruik met een drijvermechaniek ipv een WTC buis is watermelding wel nodig.
    De drijver is meer om te zien waar de boot uithangt als ze niet bovenkomt op commando.
    Tja, de lengte van de lijn, meer voortgekomen uit luiheid, met een lange lijn drijft de drijver makkelijker naar je toe, scheelt weer een nat pak.
    Ik heb in het verleden eens een paar uur zitten wachten toen de VIIC halfonder lag toen de 12V uitviel, de drijver kwam wel los maar met 10 meter lijn bij een 25 mtr brede vijver duurde het toch behoorlijk lang.

    Het waterplanten verhaal, daar doe je weinig aan, volgens mij had Hein dat ook een keer, en hing de boot als een dobber aan de planten vast.
    Om toch de kans op loslaten van de boei te vergroten is deze conisch uitgevoert aan de onderzijde.
    Hierdoor wordt de kans op klemmen kleiner, maar zeg nooit nooit.
     
  10. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Haha, ja dat is lullig.

    Heb je een lijntje en moet je nog te water ivm de lengte ervan of geduld hebben.

    Leren van de fouten, het recept voor een mooie hobby.
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    dat heb je goed onthouden hoor.
    Je krijgt het wel warm als je boot weg blijft kan ik je wel zeggen.
    De duiker had hem binnen 1 minuut en 50 seconden boven water.
    Dat kon ik later aan de foto's zien.
    Maar het leek wel een uur hoor.

    Hein
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Peter,

    Ja, dat was echt lullig, je ziet hem wel maar je kunt er niet bij, en te water gaan was toen niet echt een optie.

    Hein,

    Ik weet precies hoe dat voelt, was ook spannend met de eerste vaart van de V80, je weet wel dat alles goed zit, maar eenmaal in het water en ver van de kant is dat toch een beetje anders.
    Ben nu druk bezig met het pompgedeelte, dus ik ga het hele circus nog een keer beleven, maar dan onderwater.
    Voor trimmen, balanceren en het testen van de reddingsboei kan ik gebruik maken van de testbak die Jan Groot heeft staan, kan je tenminste ook zien wat er onderwater gebeurt, genoeg te doen dus.
     
  13. Hoi Manfred.

    Mooie boot,al lekker vol gebouwd.
    Heb even naar je foto`s gekeken.
    Ik zie dat de draad die aan de boei zit door de buis naar de klos met draad gaat.
    Ik denk als de boei gelost wordt dat hij gaat vast zitten onder in de buis.
    [​IMG]
    Je kunt beter de draad direkt aan de boei maken,dus niet door de buis.
    Zo heb ik het ook in mijn boten.
    Maar je moet het even uitproberen,boot met de hand onder waterhouden en dan
    de boei lossen.
    Sucses met de bouw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Harry,

    Midden in de staande buis zit een asje waar de draad onderdoor loopt,ervoor zie je dat boogpoortje bij het gefreesde gat allebei gemaakt met het idee dat de draad makkelijker kan afwikkelen.

    Bij de VIIC zit de draad direct vast aan de boei, hetzelfde zoals bij jouw boten, en werkt perfect.

    De ultieme test is uiteraard de praktijk, wil het gaan proberen in de testbak bij Jan, hoop volgende week de onderwatertest te kunnen doen want alles is bijna ingebouwd en functioneerd.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker opgewarmt van mijn vorige avontuur ben ik weer verder gegaan met de laatste werkzaamheden aan de boot.

    [​IMG]

    Ik had er al wat lood uitgehaald voor de eerste testvaart, maar uiteindelijk is het dit totale gewicht geworden wat uit de tank is gehaald.

    [​IMG]

    Ook de koperen schnorkelpijp heb ik vervangen voor een lichtere uitvoering.

    [​IMG]

    Vervangen door deze low tech oplossing, een rietje wat je kan omvouwen, hierdoor win ik 7 gram terug boven de waterlijn, de bovenbouw is al zwaar genoeg dus elk grammetje telt.

    [​IMG]

    Eerst had ik deze pomp erin zitten, krachtig en snel, maar kon niet precies de juiste hoeveelheid water in de tank regelen.
    [​IMG]

    Vervangen door een slangenpomp, met deze kan ik nauwkeurig de hoeveelheid water in de tank regelen.
    Is wel langzamer maar doet uiteindelijk wel zijn werk.

    [​IMG]

    Een stuk styrodure in de bovenbouw bevestigd, bij de eerste testen bleek de neus naar beneden te hangen, boven water beinvloed het niet het vaargedrag.

    [​IMG]

    Doordat ik ook nog een klep moest plaatsen voor het afsluiten van de tank, was het nodig om dit te compenseren met extra styrodure onder de waterlijn.
    Hierdoor wordt het achterste gedeelte ietwat opgelift, en zorgt ervoor dat de boot bijna op de waterlijn ligt.

    Volgende stap wordt het bad vullen voor het uiteindelijke uittrimmen, ook wil ik dan het boeimechaniek testen, genoeg nog te doen dus.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    een laagje epoxy over de styrodure schilderen zonder glasdoek verlengt de levensduur van het schuim

    heb vandaag de skip terug uitgetrimd
    heb 400gr lood op de bodem kunnen bij leggen en langs de zijkanten net onder de waterlijn twee strippen styrodure kunnen kleven
    zij ligt nu veel stabieler in het water

    gr raf
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Bedankt voor de tip, kan ik mooi toepassen als alles goed uitgetrimt is.
    Dat rollen zoals jij bij de Skip hebt doet de V80 niet, extra lood beneden en wat styrodure vlak onder de waterlijn moet zeker goed helpen om hem rechtop te kunnen houden.

    Vandaag was ik een dagje vrij, dus de boot maar opgepakt en weer wat testen kunnen doen.
    Dit keer geen natte voeten gehaald, de gevoeligheid van de lengte stabilisatie moet zeker worden bijgesteld, ze staat te gevoelig en veroorzaakt dolfijngedrag bij onderwatervaart.
    Ook moet nog het een en ander worden afgetrimt, ze blijft nog steeds ietwat met de neus naar beneden hangen.
    De vaart opzich was goed, geen storingen, en ontvangst vanuit alle hoeken, bereik meer dan voldoende.
    Ook het vaargedrag onderwater is volledig anders als bovenwater, ze stuurt veel scherper de hoek om, wellicht dat de stabilisatievlakken daaraan meedragen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Manfred,
    dat rollen van de boot komt gewoon door een te sterke motor in combinatie met de schroef.
    Kracht is mooi maar als de boot plat gaat liggen is niet mooi.
    Mijn 206 deed dat ook in het begin.
    En ik was aan het trimmen en al maar niets hielp.
    Tot dat Olaf me een andere motor adviseerde en weg was het rollen van de boot.
    De toren lag bijna plat op het water.
    Het wordt wel mooi bij jou.

    Hein
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    Een beest van een motor erin gaat inderdaad problemen geven met het koppel, zoiets lag in het begin ook in de V80, maar heb ik vervangen door een monoperm 12V met vertraging.
    Je levert wel in op de snelheid, maar het vaarbeeld blijft wel intact, het begint er langzaam maar zeker goed uit te zien, moeten nog een paar kleine dingen gebeuren en dan is ze klaar.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    @ manfred

    kan je de styrodure die nog in de kapjes zit aan je duikroeren niet verwijderen ???
    deze geven nu extra drijfvermogen als je duikt
    maar ze blijft wel haar boeg omlaag drukken door de vorm denk ik
    het is wel mooi dat ze vaart en dat dolfijnen deed de echte boot ook
    een type 21 ging 6 meter op en neer
    gr raf
     

Deel Deze Pagina