Zwever voor beginner isola 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 27 jul 2015.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Ik mis nog de gemiddelde koorde.
    De formule is: (Stabilo-oppervlak x Afstand) / (Vleugel oppervlak x Gem. Koorde) = 0.36 - 0.45

    De hogere waarde bij veel welving in de vleugel.

    Rick
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gem. koorde 180 mm. koorde overal gelijk.
    Dus (4.75 dm² X 5,95 dm) / ( 36 dm² X 1,8 dm ) = 0,436
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2015
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX :) we zitten binnen de norm , nu vergeet ik het niet meer :hammer:
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje , waar word de stroom gemeten om een idee te hebben van het vermogen van je motor, wisselstroom tussen motor en regelaar of gelijkstroom, tussen regelaar en accu ?
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    tussen accu en regelaar.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk :)
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De tang die ik heb is alleen voor wisselstroom, kan dat omgerekend worden als je tussen motor en regelaar meet ?
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje, het aansturen van stabilo en richting via 1 draad, je hebt dan een veer nodig die de stabilo in de andere richting trekt, je servo staat dan steeds onder druk door deze veer, is iedere servo daar geschikt voor ?
    De voordelen begrijp ik eenvoudig en speling vrij, maar hoe bepaal je de sterkte van veer en servo ?
    Begrijp dat dit niet bruikbaar is voor kisten waar vrij veel kracht op stabilo en richting komt, want je servo moet de dubbele kracht verwerken.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Omdat mijn bouwsel te zwaar was om te leren vliegen heb ik nu een romp in isolatie plaat 30 mm en vleugels gevouwen in depron gebouwd.
    Afm romp 900 mm span 1400 mm met koorde 190 mm.
    Servo's in de vleugel en achter in de romp voor richting en sabilo.
    De 2 halve rompen uitgehold en tegen elkaar gelijmd met epoxy.
    Vooraan een motorschot in multiplex met prikkers en epoxy tegen het schuim gelijmd..
    Alles samen weegt het nu 722 gr met een vleugel opp van 26.6 dm².

    De 3D tekeningen, foto's volgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De foto's , ook nog een snijraam , de draad is hier een 0.5 mm inox , lengt 800 mm ,die ik verwarm met de auto batt lader bij start 12 V 8A zakt naar 6.5 A als de draad warm is.
    Speciale weerstand draad zal waarschijnlijk beter zijn, maar deze had ik nog.

    De gevouwen vleugel ( http://andrewpnewton.blogspot.be/ ) systeem word in het midden gesteund door een dunwandig alu. buis 10 X 500 mm
    Voor en achterkant heb ik 2 latjes gelijmd van 80 mm , de onderzijde vlak om de vleugel beter uit te lijnen en tegen het indrukken door de elastiek te beschermen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ziet er fraai uit.
    Succes.

    Johan.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een begin voor het echte werk.
    36 vleugel ribben balsa 2 mm
    Wortel rib 200 X 20 mm

    Uitsparing hoofd liggers 10 X 4 mm spruce
    Uitsparing rol/flap liggers 10 X 3 mm balsa

    Steunplankje om bij het schuren de achterzijde niet te beschadigen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Onder dekking met ribben , liggers en webbing droog gemonteerd.

    Plastiek folie over mijn werkplank,

    Vleugelpen in 2 messing bussen en mal vleugel helling 5 °

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nog een multiplex wortelrib en tip eindstuk tegen lijmen en dan is de houtbouw klaar.
    De indekking achter is zo breed omdat hier de rolroeren en flaps worden uitgezaagd

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Theo P vindt dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo ver sta ik nu1 vleugel 270 gr span 2000 koorde 220 / 160 10 %.
    2 Liggers balsa 8 X 5 voor de stoorkleppen ingewerkt
    Tip in balsa en wortelrip triplex 3 mm. met messing bus ingelijmd.
    Dekking en ribben 2 mm

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi werk.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt :)
    Mooi wel maar naar mijn zin te zwaar , nu beide vleugels met de stalen vleugel pennen en messing buisjes 590 gr. en de bekleding moet er nog op.
    Wat liep er fout , liggers te zwaar, vleugel is zo stijf als een plank, ook de indekking 2 mm is te dik voor deze afmeting.
    Nog een fout, de voorste ligger is wat te mager, heb weinig over als ik de neus in profiel schuur.
    De rolroeren heb ik los gemaakt , de ligger in de vleugel en de ligger voorkant klep waren niet tegen elkaar gelijmd , alleen op de ribben en indekking.
    Tussen de 2 liggers was plaats voor een breekmes, zo was het vrij gemakkelijk om de kleppen van de vleugel te scheiden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit is mooi, lichtgewicht, met oog voor detail. Of je dit gaat merken tijdens het vliegen? Reken maar! Ik denk dat stabilo, richting en fuse ook nog wel een flink stuk lichter kunnen, maar alles op z'n tijd.
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nou, volgens mij ben je een aardig eind op weg naar succes! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina