Mijn winterproject FIAT G50 WW2 Warbird

Jan,

Nee geen P47 maar een broertje.


Edwin,

Dank je maar hoe bedoel je, er is info genoeg over retracts op het net.

Heb de Robart 622 ingetekend maar vind dat best prijzig en ben ook een beetje bang dat die set iets te slap is.

Doet allemaal zo plastic aan, na een jaar of soms sneller rammelt het al van alle kanten of heb ik dat mis.

Ben van plan zelf iets te maken maar ja dat kost dan weer zoveel tijd en heb dat eigenlijk niet, de FIAT moet volgend jaar de wedstrijden vliegen.

Als het even zou kunnen wordt eind December de Maiden gevlogen waarna ik de FIAT verder ga afwerken.

Ton
 
Wat maak je me nauw Ton!!!!!!!!!!:confused:
GEEN SCHAAL RETRAC MAKEN OMDAT JE TE GEHAAST TE WERK WIL GAAN!!!!:confused:
DAT is foute boel.Minpunt!!!!!!!:mrgreen:
Het klink wel als muziek in de oren(heb ik meer kans):music::rolling:

Mvgr hans
 
Hans,

Nee hoor geen foute boel:rolleyes: het gaat mij nu alleen om het mechaniek niet om de poten.

Van het mechaniek zie je niets maar het moet betrouwbaar zijn en blijven functioneren.

Ben niet zo gek op lucht gaat of te snel of komt niet uit en wil er geen mechaniek in hebben met de poot er midden in.

De Robart 622 heeft de poot buiten het mechaniek draaiend en dat wil ik hebben.

Eens kijken hoe dat verder in elkaar steekt en kunnen dat mooi als basis nemen.

De Poten zelf worden schaal dat is verder geen probleem.

Ton
 
Dan is het wijs om het zelf te maken en dit aan te sluiten op een big scale servo(1 per poot).
Je kan de servo als jij die functie op je zender heb(ik heb die wel op de zender)vertraagt laten draaien zodat de poot er langzaam uit komt!!!
Het zou helemaal leuk zijn als je een filmpje van deze kist te pakken zou kunnen krijgen om te kijken hoeveel seconden het intrekbaar landingsgestel er over doet om volledig in te trekken of uit te klappen!!!!
Ik heb dat b.v bij de hurricane ontdekt en dat is zo'n 5,5 seconden en daar kan ik m'n zender wat die functie betreft naar configureren!

Mvgr hans
 
Hans,

Kwou dat het waar was dat er een filmpje was van de FIAT.
Had al geluk dat er vorig jaar een nieuw boek uit kwam van de FIAT waar ik nu veel aan foto's materaail uit kan halen.

Een servo is ook een optie staat ook op mijn lijst om te testen eerst maar eens alle opties op een rij zetten en de vleugel eerst maar even in elkaar plakken.


Heb weer wat plaatjes voor de liefhebber.

fiatg50bouwfotos93vs3.jpg

Hier komt de ligger van het kielvlak uit kunnen we tevens mooi een bouwmal van maken.

fiatg50bouwfotos94jk5.jpg

Mal onder de ligger en een strook balsa onder de voorzijde en plakken maar.

fiatg50bouwfotos95up8.jpg

De mal is duidelijk te zien.

fiatg50bouwfotos98pi6.jpg

Klaar on de andere zijde in te dekken.

fiatg50bouwfotos99hl0.jpg

Ziet er zo netjes uit maar weet niet wat er fout is gegaan ondanks de mal is tie krom gegaan.

fiatg50bouwfotos102iy3.jpg

Met flink heet water nat maken en met wat gewichten weer op de mal wordt tie alsnog recht getrokken.

fiatg50bouwfotos103ja5.jpg

Het stabilo was eerst de bedoeling maar kreeg van RBC Rob zaterdag een printje van de vleugel in de post, ben dan ook direct maar aan de vleugel begonnen. Nu nog even zonder lijm in elkaar gestoken.

fiatg50bouwfotos104zw7.jpg

De locatie voor het onderstel.

fiatg50bouwfotos106do6.jpg


fiatg50bouwfotos107rg3.jpg

Het profiel van de vleugel.

fiatg50bouwfotos108br1.jpg


fiatg50bouwfotos109fd0.jpg

De helften worden eerst aan elkaar gezet omdat de gehele vleugel door de verschillende stappen in dikte lastig is uit te lijnen.

fiatg50bouwfotos110uu4.jpg

We beginnen met de onderindekking, heb trouwens gekozen voor 2mm balsa als indekking.

fiatg50bouwfotos112vl1.jpg

Eerst de hoofdligger plakken en dan van voor naar achteren de ribben.

fiatg50bouwfotos112ve8.jpg


fiatg50bouwfotos113dm6.jpg

Als een volgend model groter wordt zal er toch wat geschoven moeten worden met de indeling, want voor 2mtr is het al krap.

fiatg50bouwfotos116cg2.jpg


fiatg50bouwfotos118ls3.jpg

2mm Valse neuslijst zit er ook op de basis is klaar.

fiatg50bouwfotos120vk7.jpg


fiatg50bouwfotos123yf2.jpg

Begint op een vliegtuig te lijken.

fiatg50bouwfotos128xv1.jpg


Ton
 
Wauw dit gaat snel!
Ik blijf het prachtig vinden hoe je bouwt.
Ooit teken ik ook mijn eigen model. Maar eerst nog wat ervaring op doen he;)

Als je zo door gaat kun je snel weer met de cessna verder:p

Olivier
 
Je gaat hard Ton.
Gaat helemaal goed komen zie ik.
Denk je wel aan ingebouwde tipverdraaiing voor het stabielere bochtenwerk en dat ie er niet uitvalt bij een lage snelheid!!!!!!
Je hebt trouwens wel mazzel dat je een bouwtekening van de vleugel hebt gehad Ton.
Is er trouwens niet een gelijkwaardige kist van de Fiat waar wel filmpjes van zijn(handig om de vliegeigenschappen te ontdekken en hoe er mee gevlogen wordt)


Mvgr hans
 
Jan,

Ja apart is tie zeker.


Olivier,

Ja gaat lekker en door de bouw van de vleugel moet de Cessna tijdelijk het rek in.

Zou zeggen begin aan jou Cessna kun jij mooi het draadje van de Cessna actief houden:cool::D


Hans,

Loopt lekker en ja die verdraaiing komt er zeker in, zit in al mijn modellen en dus ook in deze zal nog wel even duren voordat de vleugel dicht gaat.

Komt 1,5-2 graden in moet nog wel even kijken hoe en waar de ondersteunings latten komen, zal ook nog lastig worden met al die verlopen in de vleugel.

Helaas een filmpje of wat dan ook zit er niet in er staan er wel een ergens in een opslag te wachten op een restoratiebeurt, maar dat zal een heeeeel veel jaren plan worden.

Hoe is tie verder al weer wat aan de Fieseler gedaan.

Ton
 
:offtopic:
Ja, ik heb wat aan de Storch gedaan zoals o.a de onderkant bespannen en de binnenkant geverft(wat is dat een takkeklus en een aanslag op m'n geduld zeg.Ik heb alles met het penseeltje geverft).:mad:
Ga binnekort maar is een air-brush aanschaffen:D
Binnenkort weer een paar updates!!:D

Mvgr Hans
 
Gary,

Door al de rondingen en verlopen in de romp is het noodzaak stroken te gebruiken. Het lukt je anders niet het hout in twee rondingen gelijk rond te zetten dat geeft te veel spanning.

Pak eigenlijk al veel bredere stroken dan andere bouwers doen en dat lukt prima doordat ik ze, voor het opbrengen over de breedte ook al wat rond zet.

Komende week weer verder met de FIAT had nog een paar dingetjes die wat aandacht vroegen en waar even rustig over nagedacht moest worden.

Heb nog wel een paar plaatjes;

fiatg50bouwfotos130vo6.jpg


fiatg50bouwfotos133eg0.jpg


fiatg50bouwfotos134df1.jpg


fiatg50bouwfotos135xa5.jpg

De Vleugel van de Fiat heeft ook even dienst gedaan als bouwplank.

Ton
 
fiatg50bouwfotos135xa5.jpg

De Vleugel van de Fiat heeft ook even dienst gedaan als bouwplank.

Ton

Mooie bouwplank. Maar dat wat er op ligt mag er ook zijn...
Heet ook niet voor niets Beau-fighter :mrgreen:

Ga je een vlakke stabilo doen? Of is dit ff kijken wat de uitgangssituatie is?
Alhoewel je hebt al beplankt. Heb ik een draadje gemist?

Grtz

b
 
Hoi Ton,



Ik wil niet kritisch zijn , maar de 'hoofdligger' ligt wel ver naar achter (zeker bij de tip). Dit maakt het moeilijker om de 1.5 - 2 graden 'washout' aan te brengen. Ten tweede voor de sterkte van de vleugel is het beter om hem op ongeveer 30% van het profiel te hebben. :teacher:
Enige reden voor dit?

Voor de rest ziet er goed uit.

Groetjes, Edwin
 
Ik wil niet kritisch zijn
Mag best hoor Edwin, maar heb dat zeker met opzet gedaan .

Heb hierdoor geen verspringing van de ligger bij de wortel (onderstel) waar de belasting het grootste is.

Vaak zie je dat de ligger bij het onderstel onderbroken wordt en daar ben ik geen voorstander van, heb liever een ligger uit 1 stuk.

Bijkomend nadeel met deze vleugel is de rechte neuslijst waardoor het nog extremer lijkt dan het is.

Wilde bij de wortel op 30% zitten en waar die dan bij de tip uit zou komen heb ik voor lief genomen, uitaard wel met enige beperkingen.

Zou eerlijk gezegd niet weten waarom het bij een tipverdraaing problemen zou moeten geven, t'is een doos construtie en die zal na de 2mm indekking prima blijven staan in de juiste verdraaing.

Ben ook nog een beetje aan het zoeken naar een ideale zelfuitlijnende constructie die het bouwen bepaalde voordelen bied.

Ook het Robart onderstel 622 had ik gekozen voor de alleen maar zichtbare poot, maar ben toch nog niet te vreden over.

Kwa inbouwen is het een erg groot systeem dat veel beter zou kunnen en heb zo mijn ideen.

Eerst maar eens de FIAT in de lucht niet te krijgen.

Ton
 
Hoi Ton,

ok dat maakt het duidelijk. Ik bouw normaal al een tipverdraaing in de vleugel zonder de indekking zodat er geen spanning wordt ingebouwd op de hoofdligger. Wat ik zie in jouw constructie dat beide liggers een torsie verkrijgen (dus spanning) en dat referentie punt voor de verdraaing de voorlijst moet worden. Ik bouw liever de verdraaing rond de hoofligger als referentie punt.

Intrekbaar onderstel is altijd een moeilijk punt. Ik heb liever het onderstel klaar liggen voordat ik aan de vleugel begin. Zelf vindt ik de retracts van Century Jet beter dan Robart. Gebruik wel de luchtklep van Robart (met de snelheid afstelling).

Groetjes, Edwin
 
Edwin,

De verdraaing is er bij het tekenen al ingezet de ribben staan dus al onder een hoek op de ligger en ook de achter ligger loopt daarin mee. (mooi he)

Dat is het voordeel van een tekening in 3D alles klopt dan bij het in elkaar steken, met het indekken is het alleen een kwestie van borgen.

Ja zeker handig de retracts al in bezit te hebben, dat is het probleem ook niet want alles is op maat voor de Robart 622 die kunnen er zo in.

Denk ook wel dat die erin komen maar wel met tegenzin heb er gewoon andere indeen over en wil het gewoon anders hebben.

Ga dus zeker iets zelf ontwerpen of het in de FIAT komt moet nog blijken weet niet of ik dat met de tijd ga redden, de wedstrijden zijn voor de FIAT prio 1.


Ton
 
Ton, nog een vraagje over het planken met latjes:
Hoe doe je de kieren? Vul je die op met filler? En moeten de latten over de hele lengte worden gelijmd op de voorgaande lat? En welke lijm gebruik jij hiervoor?
 
Back
Top