Vanmiddag even aan het piekeren

en solderen geweest:
Bij Henk Bunte messing staf gehaald en 2 verschillende diameter messing buis.
Die passen allemaal naadloos in elkaar. De staf gebruik ik als schroefas. Ik heb een smid als buurman, en die kan er M2 draad op tappen.
De dunste diameter buis gebruik ik als achterlager (zeg maar:tegen de schroef aan, met messing V-vormige steuntjes in de romp) Tussen dit achterlager en de schroefaskoker loopt de schroefas dus "naakt" in het water.
Om die steuntjes netjes in de romp te krijgen maak ik een messing malletje; een plaatje met twee gaatjes er in. Met deze als basis maak ik voor elk schroefaslager een plaatje dik ABS met dezelfde gaatjes er in.
Deze komen aan de binnenzijde van de romp om het schroeflager wat meer "vlees" te geven.
Diezelfde diameter buis als het achterlager gebruik ik als binnen- en buitenlager van de feitelijke schroefaskoker.
De schroefaskoker zelf wordt gevormd door iets grotere diameter buis. Hier kan dan ruimschoots vet in, en ik kan er ook een vetnippel op solderen.
Hoe dat geheel
in het model er verder uit gaat zien, weet ik nog niet.
Misschien een extra cardankoppeling om de motoren verder naar het middenschip te krijgen... Dat houdt wel nog twee extra lagers in. Staat gelijk aan iets vermogensverlies... Maar misschien ook niet.
Ik hou de M2 schroefasjes nog even als reserve... You never can tell...