Roel van Essen
Forum veteraan
Op verzoek een uitleg over de werking van een (model-)ankerlier.
Deze is van Krick; je moert 'm zelf in elkaar zetten.
Op zich is dat leuk werk, en zodoende leer je er ook van.
Hij is dan ook vrij simpel na te maken.
Maar goed. Eerst een plaatje van de onderdelen:
De lier is er een van ketting-op-trommel-type, voorzien van een slipkoppeling. Aangedreven door een Bühlermotor met vertraging heeft hij in ieder geval genoeg kracht.
Hier het geval gemonteerd:
De motor staat geschakeld via een servoschrijf op een micro-switch. Deze combinatie heeft drie standen:
* motor uit, tandwielen grijpen in elkaar (ketting is gestopt)
* motor uit, tandwielen zijn uit elkaar gedrukt (Anker vallen)
* motor aan, tandwielen in elkaar grijpend, anker wordt opgehaald.
De servo bedient dus én de micro-switch, én het stukje alu waar de motor op vastzit en dus het aandrijftandwiel. De combinatie motor/vertraging heeft genoeg weerstand om de ketting met anker tegen te houden.
Op de as zie je net de slipkoppeling met drukveer niet. Dit is een van de belangrijkste onderdelen. Het is zaak deze goed aan te passen aan de zwaarte van je anker/ketting-combinatie. Op het moment dat het anker in het kluisgat verdwijnt, krijgt de aandrijfas zoveel weerstand dat de slipkoppeling haar werk gaat doen: de motor blijft lopen, maar de as staat stil. En dat is een mooi systeem.
Hier het zij-aanzicht met beide grote nylon tandwielen:
Je ziet dus dat de servo ook een bedieningsstang heeft richting motorplaat.
En hier de lier ingebouwd:
De ketting loopt door het kluisgat naar boven, over het dek, over een (dummy) ankerlier naar een 2e gat in het dek. Dat gat is een messing buis, die ongeveer 5mm boven het dek uitsteekt, en vervolgens onderdeks, met een ruime bocht van 90 graden, richting lier gaat. Tussen het uiteinde van de buis en de lier zit ongeveer 10 cm.
Waarom? zo kan de ketting zichzelf netjes van links naar rechts over de liertrommel verdelen.
Het was een behoolijk aantal keren proefdraaien voor ik de juiste plaats van de lier onderdeks had bepaald: dat is de plaats waarbij de ketting zichzelf spontaan netjes en gelijkmatig over de as verdeelt. Staat de liet iets te ver naar links of rechts, krijg je aan de de ene kant van de as héél veel ketting, en aan de andere kant niets...
Samengevat: een goed functionerende lier.
Tekortkomingen: het aluminium is erg dun. Maakt het geheel wat minder stevig.
Tip: De ketting komt, zoals je op de 2e foto kunt zien, tussen twee aluminiumstrips van de trommel af. Maak in twee stukjes ABS buis (met de breedte van de trommel) in de lengterichting een snee over de hele lengte, en lijm die over het aluminium heen. (Foto 4) Je ketting glijft er nu makkelijker overheen. Op het kale aluminium bleef hij haken.
Voor de liefhebber nog een paar filmpjes die zeer recent zijn:
mKtYIQTnsKI[/media] - Ankerlier Krick
szb-hE8cxdw[/media] - Werkende ankerlier van Krick, video 2
oymJYqblCZ8[/media] - werkende ankerlier van Krick, video 3
Bovenop de lier zie je een nieuwe constructie met een microswitch.
Die heb ik er kortgeleden opgemaakt, want ik wilde dat de ankerverlichtng aanging als het anker "uit" was, en de normale navigatieverlichting aan als het anker "op" was. Met een driepolige microswitch is dat geen punt.
Op het moment dat ik het anker laat vallen, schakelt de switch de navigatieverlichting uit en de ankerverlichting aan. De lier blijft in de stand "anker vallen" staan. Op het moment dat ik het anker wil hijsen, verandert de schijf op de servo van positie, schakelt de ankerverlichtnig uit en de navigatieverlichting in. Dit blijft zo, ook als het anker in het kluisgat zit, en de lier uitgeschakeld is.
Deze is van Krick; je moert 'm zelf in elkaar zetten.
Op zich is dat leuk werk, en zodoende leer je er ook van.
Hij is dan ook vrij simpel na te maken.
Maar goed. Eerst een plaatje van de onderdelen:

De lier is er een van ketting-op-trommel-type, voorzien van een slipkoppeling. Aangedreven door een Bühlermotor met vertraging heeft hij in ieder geval genoeg kracht.
Hier het geval gemonteerd:

De motor staat geschakeld via een servoschrijf op een micro-switch. Deze combinatie heeft drie standen:
* motor uit, tandwielen grijpen in elkaar (ketting is gestopt)
* motor uit, tandwielen zijn uit elkaar gedrukt (Anker vallen)
* motor aan, tandwielen in elkaar grijpend, anker wordt opgehaald.
De servo bedient dus én de micro-switch, én het stukje alu waar de motor op vastzit en dus het aandrijftandwiel. De combinatie motor/vertraging heeft genoeg weerstand om de ketting met anker tegen te houden.
Op de as zie je net de slipkoppeling met drukveer niet. Dit is een van de belangrijkste onderdelen. Het is zaak deze goed aan te passen aan de zwaarte van je anker/ketting-combinatie. Op het moment dat het anker in het kluisgat verdwijnt, krijgt de aandrijfas zoveel weerstand dat de slipkoppeling haar werk gaat doen: de motor blijft lopen, maar de as staat stil. En dat is een mooi systeem.
Hier het zij-aanzicht met beide grote nylon tandwielen:

Je ziet dus dat de servo ook een bedieningsstang heeft richting motorplaat.
En hier de lier ingebouwd:

De ketting loopt door het kluisgat naar boven, over het dek, over een (dummy) ankerlier naar een 2e gat in het dek. Dat gat is een messing buis, die ongeveer 5mm boven het dek uitsteekt, en vervolgens onderdeks, met een ruime bocht van 90 graden, richting lier gaat. Tussen het uiteinde van de buis en de lier zit ongeveer 10 cm.
Waarom? zo kan de ketting zichzelf netjes van links naar rechts over de liertrommel verdelen.
Het was een behoolijk aantal keren proefdraaien voor ik de juiste plaats van de lier onderdeks had bepaald: dat is de plaats waarbij de ketting zichzelf spontaan netjes en gelijkmatig over de as verdeelt. Staat de liet iets te ver naar links of rechts, krijg je aan de de ene kant van de as héél veel ketting, en aan de andere kant niets...
Samengevat: een goed functionerende lier.
Tekortkomingen: het aluminium is erg dun. Maakt het geheel wat minder stevig.
Tip: De ketting komt, zoals je op de 2e foto kunt zien, tussen twee aluminiumstrips van de trommel af. Maak in twee stukjes ABS buis (met de breedte van de trommel) in de lengterichting een snee over de hele lengte, en lijm die over het aluminium heen. (Foto 4) Je ketting glijft er nu makkelijker overheen. Op het kale aluminium bleef hij haken.
Voor de liefhebber nog een paar filmpjes die zeer recent zijn:
mKtYIQTnsKI[/media] - Ankerlier Krick
szb-hE8cxdw[/media] - Werkende ankerlier van Krick, video 2
oymJYqblCZ8[/media] - werkende ankerlier van Krick, video 3
Bovenop de lier zie je een nieuwe constructie met een microswitch.
Die heb ik er kortgeleden opgemaakt, want ik wilde dat de ankerverlichtng aanging als het anker "uit" was, en de normale navigatieverlichting aan als het anker "op" was. Met een driepolige microswitch is dat geen punt.
Op het moment dat ik het anker laat vallen, schakelt de switch de navigatieverlichting uit en de ankerverlichting aan. De lier blijft in de stand "anker vallen" staan. Op het moment dat ik het anker wil hijsen, verandert de schijf op de servo van positie, schakelt de ankerverlichtnig uit en de navigatieverlichting in. Dit blijft zo, ook als het anker in het kluisgat zit, en de lier uitgeschakeld is.
Laatst bewerkt door een moderator: