Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Mijn vrouw en ik gaan volgend voorjaar rondkijken in China. Leuk voorproefje... (hoewel we nogal een andere kant op gaan)
Ik ben verrast in China een Franse ultralight (Cosmos) te zien vliegen. Je zou zeggen dat ze daar zelf wel zoiets kunnen maken, voor veel minder geld.
 
De contra roterende schroeven op het F3A model van Sebastiano Silvestri zijn anders van constructie dan je zo op het eerste gezicht zou vermoeden. Tussen de 2 propellers is een complex differentieel constructie aangebracht om er zeker van te zijn het totale koppel inderdaad ook 0 is. De toerentallen zijn dus niet altijd gelijk (wat je ook duidelijk kunt horen tijdens het vliegen).

Dit is gedaan omdat de contra roterende bladen bij verschillende snelheden steeds een ander toerental nodig hebben om koppelvrij te kunnen werken.

Bij lage vliegsnelheden krijg je dat er vooral roterende draaing het achterste blad treft waardoor de instelhoek relatief groter zal zijn dan het voorste blad, bij hogere vliegsnelheden zal het achterste blad door het voorste blad meer aangeblazen worden waardoor de relatieve spoed juist kleiner zal zijn.

Een en ander resulteerde in een zeer onstabiel vliegtuig wat voortdurend naar links dan wel naar rechts trok afhankelijk van de vliegsnelheid.

De Duitser Michael Ramel is daarom begonnen met de oplossing van een differentieel tussen de bladen. Het heeft vele jaren geduurd voor het systeem nu betrouwbaar en licht genoeg is om in de F3A te gebruiken.

Misschien verklaard dat de ietwat exorbitante prijs van het geheel.
 
Allereerst bedankt voor alle aanmoedigingen...!

Overigens zijn niet alle foto's door mijzelf gemaakt, er zijn er ook door mijn ouders en mijn vriend Qiang Long gemaakt. Met name de laatste heeft een enorm gevoel voor compositie en weet de mooiste foto's te maken met een 20 euri cameraatje.


het valt steeds op hoe divers china is qua landschap. Je ziet er vlakten voorbij komen, rotsen, gletsjers, mooie groene beboste omgevingen en nog veel meer.

hou ons op de hoogte!

Inderdaad is China heel divers, maar dat is natuurlijk niet vreemd aangezien het groter is dan Europa. Met name de enorme hoogteverschillen geven toch wel iets extra's.


Het is weer een schitterend verhaal, ik zou zeggen ik word er bijna jaloers van dat je daar zit :rolleyes::rolleyes:

full

Nog steeds jaloers....? hahaha


Maar heb je nog wel tijd om te werken? :mrgreen:
Mooi verhaal :cool:.

Ja hoor....Dat is het voordeel van het leven als single in een ietwat saaie stad. Dan heb je tijd om zowel te werken als het hebben van hobbies.

Mijn voorganger drukte mij op het hart op deze periode te gebruiken om iets doen en te leren wat je niet zo snel (meer) zou doen wanneer je in Europa woont. Dan heb je in ieder geval iets om mee terug te nemen. Hij ging zich bezig houden met tai chi, maar aangezien ik me nog wat te jong voelde om als slowmotion-ninja in het park te staan werd het modelvliegen......;-)


Ik volg de verslagen ook, erg leuk om te lezen en geweldig dat je de moeite neemt het bij te houden. Mooie foto's ook :thumbsup:

Een wat praktischer vraagje; ik zag de 'Spot-On' voorbijkomen.. hoe is de mening daar over het vlieggedrag van die kist?

De Spot-on heeft best wel een goede reputatie, dat geldt voor alle formaten. Hij is, zoals bijna alle modellen van TWM, wat aan de zware kant. Vliegen doet ie echter erg goed en de covering is van redelijke goede kwaliteit, beter dan die Kyosho gebruikt. Voor elektrische aandrijving wordt die wat te zwaar, denk ik. De grote variant is erg populair als trainingskist voor nieuwe programma's


Weet jij meer over dat ongeval met die balon ?

Niet meer dan wat jullie kunnen lezen op het internet. Het is natuurlijk ontzettend erg voor de slachtoffers en hun familie.

Het verbaast mij overigens niets dat zoiets gebeurt. Ik las op nu.nl dat er 60 euro per persoon per rit gevraagd wordt (lijkt me overigens nogal veel). Dat loopt met 5 man in de mand dus op naar 300 euro per vlucht. Dat is meer dan het maandloon van onze ervaren productie medewerkers of van een jonge ingenieur. Nogal wiedes dat er grote risico's genomen worden.

Koppel dat met het totaal ontbreken van een gevoel voor gevaar en veiligheid en aan het ontbreken van een onderhouds traditie (kost geld) dat heb je een behoorlijk linke combinatie. Regels zijn er genoeg, maar het is altijd de vraag in hoeverre ze zijn geimplementeerd.

Ik ken dat soort toeristisch attracties wel en je zult mij daar dan ook niet in zien.

Dat ik met die ULV in Kunming omhoog ging was alleen maar omdat dat profs waren die geen rondvluchten aanbieden, maar zich verhuren voor geologisch onderzoek


Als je 2600 euro aftikt, mag je jezelf de gelukkige eigenaar noemen:
http://www.little-bellanca.com/shopping/product.php?PI=18125

Seba vraagt zelf 2500, inclusief inbouw....:-(


Mijn vrouw en ik gaan volgend voorjaar rondkijken in China. Leuk voorproefje... (hoewel we nogal een andere kant op gaan)
Ik ben verrast in China een Franse ultralight (Cosmos) te zien vliegen. Je zou zeggen dat ze daar zelf wel zoiets kunnen maken, voor veel minder geld.

Waar ga je naartoe ?

Het luchtruim is nog steeds niet open voor prive gebruik. Alle activiteiten die je op dat vlak ziet vallen onder een of andere uitzondering. Daardoor is de markt miniem (+/- 200 prive vliegtuigen in heel China) en zijn er dus ook geen fabrikanten. De paar die toch wel wat produceren hebben het niet gemakkelijk aangezien ze al het materiaal moeten importeren waardoor het uiteindelijke resultaat nauwelijks goedkoper is.

Onze Joint Venture partner, XAC, maakt naast grote vliegtuigen ook wat ULV's. Het design is een kopie van de Quicksilver.

IMG_0294Custom.jpg


Ik ben zelf wel bezig met een lokale vriend om te zien ofdat we wat licensies kunnen krijgen om op termijn buitenlandse designs hier te produceren. Er gaan namelijk geruchten dat eind 2010 de regels wat versoepeld worden.


De contra roterende schroeven op het F3A model van Sebastiano Silvestri zijn anders van constructie dan je zo op het eerste gezicht zou vermoeden. Tussen de 2 propellers is een complex differentieel constructie aangebracht om er zeker van te zijn het totale koppel inderdaad ook 0 is. De toerentallen zijn dus niet altijd gelijk (wat je ook duidelijk kunt horen tijdens het vliegen).

Dit is gedaan omdat de contra roterende bladen bij verschillende snelheden steeds een ander toerental nodig hebben om koppelvrij te kunnen werken.

Bij lage vliegsnelheden krijg je dat er vooral roterende draaing het achterste blad treft waardoor de instelhoek relatief groter zal zijn dan het voorste blad, bij hogere vliegsnelheden zal het achterste blad door het voorste blad meer aangeblazen worden waardoor de relatieve spoed juist kleiner zal zijn.

Een en ander resulteerde in een zeer onstabiel vliegtuig wat voortdurend naar links dan wel naar rechts trok afhankelijk van de vliegsnelheid.

De Duitser Michael Ramel is daarom begonnen met de oplossing van een differentieel tussen de bladen. Het heeft vele jaren geduurd voor het systeem nu betrouwbaar en licht genoeg is om in de F3A te gebruiken.

Misschien verklaard dat de ietwat exorbitante prijs van het geheel.

Toen Michel Ramel (nieuwe voorzitter van de F3A subcommisie) ruim drie jaar geleden met het idee ging naar wat duitse vliegers, werd hij uitgelachen. Alleen Seba was van de topvliegers geinteresseerd, op voorwaarde van exclusiviteit op bepaalde wedstrijden en de verkooprechten.

Uiteindelijk zijn er jaren van testen en vele proto's in gaan zitten, wat dan de belachelijke prijs verklaart.

Inderdaad werkt het met een differentieel systeem en draaien beide props niet noodzakelijk met hetzelfde toerental, maar nemen ze wel dezelfde hoeveelheid koppel op. Het probleem van verschillende koppelopnames en de reacties hierop is daarmee opgelost. Uiteraard is de propwash nog steeds wat turbulent.

Hoe vliegt het nu ? Volgens Seba geeft het de mogelijkheid om erg langzaam te vliegen en maakt de stabielere propwash het vliegtuig rustiger en makkelijker te controleren.

Wat in Portugal opviel (ik heb elke vlucht van hem gezien) is dat het zeker meer energie gebruikt want met de sterke zijwind was goed te zien dat hij aan het einde van zijn programma ook ver aan het einde van de accu zat. Tijdens een van de P09 programma's duurde het een eeuwigheid voordat het laatste deel van de cubaanse 8 erop zat en het was wel duidelijk dat de accu's echt leeggetrokken werden.

Dat het niet het heilige middel is blijkt wel uit zijn positie.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar ga je naartoe ?
Een rondreis, Bejing, Xiang, Yangshuo (waar die ballon is gevallen); en nog een zooi namen die ik nu nog niet kan onthouden. De keuze welke rondreis precies is nog niet gevallen.
Ik heb mijn hele leven mijn neus opgehaald voor groepsreizen, maar sinds recente reizen naar Egypte en Turkije vind ik het een prima manier om in een beperkte tijd veel van een land te beleven. Als ik op eigen houtje naar die landen was gereisd had ik heel wat minder gezien.
Het luchtruim is nog steeds niet open voor prive gebruik.
Ah, daar heb ik natuurlijk geen idee van, dat verklaart een boel.
Ik ben zelf wel bezig met een lokale vriend om te zien ofdat we wat licensies kunnen krijgen om op termijn buitenlandse designs hier te produceren. Er gaan namelijk geruchten dat eind 2010 de regels wat versoepeld worden.
Ik neem aan dat je dan aan wat recentere ontwerpen denkt dan die Quicksilver... dat ontwerp is al zo'n 35 jaar oud...
Ja, dan zit er vast een boel potentiëel in het verkopen van vliegtuigen of ultralights.
Als zeilvlieger is het me altijd opgevallen dat China in deltavliegen en parapente volkomen afwezig is, terwijl die sporten in bijvoorbeeld Japan behoorlijk groot zijn (in Japan was pakweg twintig jaar geleden al een wereldkampioenschap zeilvliegen). Ik denk dat met name het parapente in China heel erg groot kan worden als het luchtruim er wat vrijer wordt. Ik weet niet of die richting je ook interesseert, 't is maar een tip...
(Zeilvliegen sukkelt -tot mijn verdriet- al jaren door, de jonge nieuwkomers kiezen voor het -gemakkelijker te leren- parapente, dus er lijkt me niet veel kans dat het in China ooit nog aanslaat.)
 
Laatst bewerkt:
... Het design is een kopie van de Quicksilver...
Nee maar, een kopie????? Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing.

... Toen Michel Ramel (nieuwe voorzitter van de F3A subcommisie) ruim drie jaar geleden met het idee ging naar wat duitse vliegers, werd hij uitgelachen....
Het idee is ook geopperd door 'mr. Buitenloper' Christian Lucas, omstreeks de tijd, ergens op RCGroups. Zal 's zoeken.
 
Een rondreis, Bejing, Xiang, Yangshuo

Xiang of Xian ? Als het dat laatste is dan kom je in de buurt ;-)


Ik neem aan dat je dan aan wat recentere ontwerpen denkt dan die Quicksilver... dat ontwerp is al zo'n 35 jaar oud...
Ja, dan zit er vast een boel potentiëel in het verkopen van vliegtuigen of ultralights.
Als zeilvlieger is het me altijd opgevallen dat China in deltavliegen en parapente volkomen afwezig is, terwijl die sporten in bijvoorbeeld Japan behoorlijk groot zijn (in Japan was pakweg twintig jaar geleden al een wereldkampioenschap zeilvliegen). Ik denk dat met name het parapente in China heel erg groot kan worden als het luchtruim er wat vrijer wordt. Ik weet niet of die richting je ook interesseert, 't is maar een tip...
(Zeilvliegen sukkelt -tot mijn verdriet- al jaren door, de jonge nieuwkomers kiezen voor het -gemakkelijker te leren- parapente, dus er lijkt me niet veel kans dat het in China ooit nog aanslaat.)

Dit is een van de modellen waar we naar kijken. Nog niet zolang geleden hebben de authoriteiten een voorstel gelanceerd om de FAA regel 103 over te nemen. Dan zijn erg lichte ULV's vrij van alle beperkingen. We zullen wel zien....

IMG_9031.jpg


IMG_9032.jpg


IMG_9033.jpg


IMG_9036.jpg
 
De contra roterende schroeven op het F3A model van Sebastiano Silvestri zijn anders van constructie dan je zo op het eerste gezicht zou vermoeden. Tussen de 2 propellers is een complex differentieel constructie aangebracht om er zeker van te zijn het totale koppel inderdaad ook 0 is. De toerentallen zijn dus niet altijd gelijk (wat je ook duidelijk kunt horen tijdens het vliegen).

Met alle respect maar zo heel complex is het niet, het is een algemeen bekend concept, wat ook in 1:1 vliegtuigen wordt toegepast om contraroterende props te realiseren. Een en ander kan gerealiseerd worden op basis van het concept van de planetaire vertraging, wat ook in de 'gewone' gearbox van Hacker is toegepast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planetary_gear
 
Laatst bewerkt:
deel 21

Zoals ik vorige keer al aangaf is een van de drukste periodes mbt tot reizen, naast het Chinees Nieuwjaar, de eerste week van oktober. In deze week hebben heel veel mensen vrij aangezien de 1e oktober de datum is van de oprichting van de Volksrepubliek China (1949).

Ook onze fabriek was meer dan een week dicht, zoals zoveel bedrijven. Omdat men maar drie nationale feestdagen krijgt van de regering, moeten de andere dagen gewoon weer ingehaald worden op een moment die het de werkgever uitkomt. Dat betekent dus een aantal keren op zaterdag en/of zondag doorgaan.

Naast het bezoeken van de familie is het ook bij uitstek de gelegenheid voor het maken van een trip en zijn er weer enorme hoeveelheden mensen op weg.

Omdat het dit jaar het 60e jubileum was, werd alles nog eens extra aangezet. Een nog grotere parade in Beijing met nog meer wapentuig en allerlei andere festiviteiten.

Ook was er voor deze gelegenheid een speciale speelfilm uitgebracht die het “ware” verhaal van de republiek’s oprichting vertelde, vol met alle beroemde acteurs van China en Hong Kong die je maar kunt bedenken. Op zich nog niet zo raar, ware het niet dat ik op een gegeven moment hoorde dat daar met complete bedrijven (meestal staatsbedrijven) naartoe gegaan werd en dat de medewerkers later ook een soort van overhoring kregen om te zien of dat ze het wel allemaal goed hadden begrepen. Uiteraard werd aan deze onzin door ons bedrijf niet meegedaan.

Omdat het een van de weinige films was met Engelse ondertiteling, heb ik maar eens besloten om deze de eerste film te maken die ik in een Chinese bioscoop ging zien. Het was tot nu toe nog niet van gekomen, vooral omdat er zo weinig films zijn die voor mij te volgen zijn. Ter bescherming van de lokale filmindustrie en de tere Chinese zieltjes worden er maar 10 buitenlandse films per jaar vrijgegeven voor vertoning in de bioscopen. Gelukkig zijn die beperkingen er niet bij de illegaal gekopieerde DVD’s ;-)

De bioscoopervaring was eigenlijk niet zo veel anders als in Nederland, met het comfort wat een heel stuk beter was dan ik verwacht had. Maar de film was toch wel heel bijzonder. Het propagandagehalte was zo hoog dat een vriend, die niet echt geïnteresseerd is in politiek of geschiedenis, het bijna niet meer kon aanzien. Het lag er zo dik bovenop dat het gewoon lachwekkend was. Het was een 2,5 uur durende uitleg dat de stichting van de republiek toch echt een democratisch proces was, waarbij alle belangrijke partijen volledig instemden en zelfs de kopstukken van de KMT (de grote rivalen) volledig meededen. Mmmmmm……als dat echt zo was, waarom moet er dan zo de best gedaan worden op het uit te leggen ????

Wat mij trouwens ook verbaasde was dat een vriend uit Hong Kong wist te vertellen dat bij de geschiedenislessen die hij kreeg (vele jaren geleden en voor de overdracht van HK door de Engelsen aan China) de recente geschiedenis van China ophield in 1949. Er werd wel eindeloos ingegaan op de duizenden jaren ervoor, maar de laatste jaren werden gewoon niet behandeld. Dus ondanks dat de Engelsen er de dienst uitmaakten, waren er schijnbaar toch redenen om dit gevoelige onderwerp niet aan te roeren.



Maar goed, er zijn ook nog wat zaken gebeurd met betrekking tot het vliegen:

Omdat iedereen hier bezig was gedurende de vakantieweek was ik de enige van onze club die wat wilde vliegen, omdat ik wel wat training kon gebruiken als voorbereiding op de nationale kampioenschappen die eind oktober zullen plaatsvinden.

Nu was ik niet de enige die in dezelfde situatie zat en werd ik uitgenodigd om met het team uit Hong Kong en Guangdong te trainen. Die zouden de hele vakantieweek in Guangzhou aan het vliegen zijn. Degene die het geheel organiseerde was dezelfde persoon die twee jaar geleden moest ingrijpen tijdens de finales in de Radar Cup toen zowel ikzelf als mijn caller het programma niet kende.

De training was echt geweldig. Erg veel geleerd, zowel van de mensen uit Hong Kong, maar ook van een Japanner die voor Hitachi in Guangzhou werkt en al jaren F3A vliegt. Daarnaast was die persoon de helper geweest van Naruke in de jaren 80.
De totale kosten waren uiteindelijk echt belachelijk laag. De tickets waren zo goedkoop omdat net op die dag dat ik ernaar toe ging, iedereen bij zijn familie wil zitten. Het was goedkoper dan wat ik normaal uitgegeven zou hebben aan benzine en tol als ik in Xi’an was gebleven ;-)

Tevens kon ik mijn nieuwe kist in ontvangst nemen die al een tijdje onderweg was. Ik had mijn Zeque verkocht omdat die niet echt bij mijn vliegen paste. Deze moet flink stevig doorgevlogen worden terwijl ik juist liever wat langzamer vlieg.


IMG_1160.jpg


IMG_1165.jpg


IMG_1166.jpg


IMG_1159.jpg


IMG_1161.jpg


IMG_1163.jpg


IMG_1168.jpg

Mijn nieuwe Altair van Extreme Composites......

IMG_1169.jpg

Een de nieuwe Neptuno van Jetlegend, dat wordt degene die ik zal vliegen op de China Nationals

IMG_1154.jpg


IMG_1155.jpg


IMG_1162.jpg

Een ontwerp van Nishioka, eigendom van mr. Kohira

IMG_1164.jpg

Een proto van de electrische variant van de Neptuno

IMG_1156.jpg

Ricky die zo vriendelijk was om de Altair van Hong Kong naar Guangzhou te rijden. Hij heeft een auto met dubbele kenteken platen en rijdt dus zo de grens over. Die dubbele registratie is meer waard dan de auto zelf....

IMG_1157.jpg


IMG_1158.jpg

HET gezelschapsspel in China, Mahjong. Wordt zeer fanatiek gespeeld en kan uren duren. Inzet varieert van wat centen tot serieuze bedragen. Is overigens ook de manier om steekpenningen te geven aan officials. Dan wordt er gewoon om grove bedragen gespeelt en laat men de persoon in kwestie gewoon winnen

IMAG0105.jpg

De man met oranje pet is de Japanner

IMAG0106.jpg


IMAG0109.jpg


IMG_1170.jpg

gekookte kippenpoten met nageltjes en al. Vind ik echt niet te eten...

IMG_1171.jpg


IMG_1172.jpg


IMG_1173.jpg





Vandaag was er de officiële opening van het vliegveld in Pucheng, de plek waar we altijd trainen. Daar is in minder dan 1,5 jaar een compleet nieuw vliegveld uit de grond gestampt met alle voorzieningen die daarbij horen. Het enige wat er mist is een businessplan voor het exploiteren ervan, want ze hebben geen idee wat er te doen…….:-( De enigen die er regelmatig gebruik van maken is een klein groepje modelvliegers uit Xi’an ;-) Er gaan geruchten dat de enige reden voor de aanleg, naast het hebben van een doel voor de vele stimulerings miljoenen van de regering, de wens is van een naburig stadje waar een van de topstukken uit de regering vandaan komt. Dat stadje wil zo graag dat de verloren zoon eens langskomt, dat ze daar speciaal een vliegveld voor aanleggen, anders zou het te veel moeite zijn voor meneer om de reis te maken.

Wat ervan waar is weet ik natuurlijk niet, maar dat er problemen met geld waren weet ik wel. Een week voordat de opening zou plaatsvinden hadden de lokale boeren het hele complex bezet als protestactie. De beloofde compensatie voor het afnemen van de grond bleef nl uit en er was ook geen geld meer over, dus dat ging ook niet meer komen. Dat is iets wat wel vaker gebeurd. Ondanks dat compensaties meestal in het budget zitten, verdwijnt het grootste gedeelte in de zakken van corrupte ambtenaren. Soms verdwijnt wel 80%......

De show viel opzich wel een beetje tegen, terwijl er wel heel veel publiek was. Niet veel bijzondere dingen te zien, behalve Jakob Holländer uit Zweden die met een Pitts Special wat acrobatiek liet zien, maar ook zijn “wingwalking girls” had meegenomen. Daarnaast was er een Extra 300, gevlogen door de Hongaarse Peter Besenyei die aan de wieg stond van de Red Bull Airraces.

Omdat ik de Chinese begeleider van Jakobs’ team kende, kon ik lekker dichtbij komen en tevens mij Zweeds weer een beetje ophalen. Het was een leuk clubje waarbij met name de meiden die op de vleugels stonden een behoorlijke klap van de molenwiek hadden gehad, maar dan op een leuke manier. De Chinezen vonden het fantastisch, vooral toen ze met de Nationale vlag begonnen te zwaaien. De groepsfoto duurde een eeuwigheid omdat we ieder keer mensen moesten wegjagen die zo graag met ze op de foto wilden en dat nou net even niet de bedoeling, althans niet in het begin.

Vliegtechnisch vond ik de Extra het meest imponerend. Die Hongaar is toch wel echt goed, de meest bizarre snaprols, tumbles en knife spins. Echt heel bijzonder….. Zijn gefakete noodlanding was echt lachen, vooral de reactie van het publiek.

IMG_1177.jpg


IMG_1178.jpg


IMG_1179.jpg


IMG_1180.jpg


IMG_1181.jpg


IMG_1182.jpg


IMG_1183.jpg


IMG_1185.jpg


IMG_1193.jpg


IMG_1196.jpg


IMG_1199.jpg


IMG_1201.jpg


IMG_1203.jpg


IMG_1204.jpg


IMG_1206.jpg


IMG_1207.jpg


IMG_1209.jpg


IMG_1212.jpg


IMG_1214.jpg


IMG_1216.jpg


IMG_1217.jpg


IMG_1218.jpg


IMG_1222.jpg


IMG_1225.jpg


IMG_1226.jpg


IMG_1230.jpg


IMG_1231.jpg


IMG_1232.jpg


IMG_1233.jpg


IMG_1234.jpg


IMG_1236.jpg


IMG_1237.jpg


IMG_1240.jpg


IMG_1244.jpg


IMG_1245.jpg


IMG_1246.jpg


IMG_1248.jpg


IMG_1249.jpg


IMG_1250.jpg


IMG_1253.jpg


IMG_1254.jpg


IMG_1255.jpg


IMG_1256.jpg


IMG_1258.jpg


IMG_1259.jpg


IMG_1262.jpg


IMG_1263.jpg


IMG_1264.jpg




Dat was het weer voor deze keer

Roald
 
Xiang of Xian ? Als het dat laatste is dan kom je in de buurt ;-)
Xiang als ik het goed heb... het terracotta leger.
Dit is een van de modellen waar we naar kijken.
Hm... tja als ouwe deltavlieger vind ik dat toch een soort evolutionaire vergissing moet ik zeggen... en er zijn zulke mooie ultralights!
Maar ja, deze ventilatorkachels zijn natuurlijk wel makkelijk om mee om te leren gaan, dat is misschien voor een opkomende Chinese klantenkring wel een pluspunt. :rolleyes:
 
Roald,

Heb alles in 1x doorgelezen :mrgreen:
Zeer goed geschreven en prima foto's.
Geeft een mooi kijkje in een andere cultuur zonder daarvoor je luie stoel uit te hoeven !

Zit met smart op een vervolg te wachten ! (en vele met mij denk ik zomaar ;))

Gr.

René
 
deel 22

Nou, dat hebben we ook weer gehad: de eerste sneeuw van het jaar.

Iedere keer weer sta ik er van te kijken hoe slecht men daar hier op voorbereid is. Zowel de instanties als de mensen zelf. Nu begon het ook wel erg plotseling te sneeuwen, maar toch.

Materiaal om de sneeuw weg te schuiven is er niet en pas na een paar dagen beginnen de straatvegers wat sneeuwschuivers in elkaar te timmeren om dan heel langzaam de wegen schoon te maken. In tegenstelling tot voorgaande jaren waren de snelwegen nauwelijks afgesloten, maar dat maakte niet zoveel uit want er gebeurde zoveel ongelukken dat ze bijna niet te gebruiken waren. Met name in de ochtenden was het iedere keer raak wanneer het smeltwater op de bruggen en viaducten ’s nachts bevroor tot een ijsbaan. Uiteraard wordt zout niet gebruikt, want dat kost alleen maar geld…..;-)

Ook de Chinese voorliefde voor goedkope autobanden wreekt zich in zulke omstandigheden. Ondanks dat er op een bepaald moment maar een paar cm sneeuw lag, konden vooral de achterwiel aangedreven auto’s (en dus de BMW’s en Mercedessen) niet de viaducten omhoog komen, terwijl ikzelf daar geen enkele moeite mee had.

DSC00154.jpg

Dit was zo’n beetje het dagelijkse beeld de afgelopen week

DSC00155.jpg


DSC00156.jpg


Gelukkig is het na een paar dagen opgehouden met sneeuwen en ging de temperatuur weer omhoog anders zouden we weer een herhaling krijgen van het drama in het begin van 2007.

Wat ook weer lachen was, was de start van het gemeentelijk verwarmingssysteem waar we op zitten aangesloten. Zoals gebruikelijk leverde dat weer de nodige problemen op met lekkages en grote stoomwolken in de straten.

In de compound waar ik woon was de situatie een beetje complexer. Zelfs nadat de betalingen gedaan waren en de gemeentelijke faciliteiten werkten zoals de bedoeling was had ik nog steeds geen verwarming. Al snel loopt dan de spanning op onder de bewoners en op een gegeven moment werd het managementkantoor door een massa mensen bezet. Pas na interventie van wat officials bedaarde alles een beetje en al snel daarna kwam de service op gang. Het werd ook duidelijk waarom het allemaal zo lang duurde; het geld wat door alle bewoners vooruit betaald moest worden was niet gebruikt om de gemeentelijke instanties te betalen voor de levering van verwarming, maar om een aantal dure wagen te betalen. Die waren eerder besteld en door een cashflow probleempje werd het geld voor de verwarming maar even gebruikt……….

Maar goed, dat is nu weer allemaal achter de rug en het is binnen weer lekker warm……


Eind oktober was ik op een evenement wat het hoogtepunt had moeten worden voor het modelvliegseizoen, nl de Nationale Kampioenschappen. Het werd uiteindelijk een evenement wat heel duidelijk een aantal typisch karakteristieken van de chinezen zou tentoonspreiden…..

Het evenement werd gehouden tijdens de Laiwu Airsports Fiesta, een evenement waar allerlei vormen van luchtvaartsport werden beoefend. De locatie was in het algemeen echt fantastisch, het lag dichtbij het stadje Laiwu in de Shandong provincie. Het was gelegen aan een waterbekken in een mooi gebied, maar belangrijker was dat het een purpose-built luchtvaart centrum was en alleen maar opgezet voor de diverse luchtvaart competities. Dit is heel typisch voor ontwikkelingen hier, wanneer er eindelijk een plan is, dan wordt het ook echt groots aangepakt en dat was hierbij geen uitzondering.

Tot zover alles nog goed……maar zoals zo vaak is het gemakkelijker om plannen te maken dan ze uitvoeren en daar schort het nog al eens aan. Ook het evenement in Laiwo werd geplaagd door een enorme organisatorische bende, waarbij echt niemand nou precies wist wat er zou of moest gebeuren. Zelfs de datum van het evenement veranderde nog tot op het laatste moment. Heel veel voorbereidingen waren nog niet klaar en tot de laatste momenten voor de officiële opening werd er met man en macht gewerkt om alles in ieder geval toonbaar te krijgen, nog niet eens werkende.

De modelvliegcompetities, met zoals gebruikelijk de enorme variëteit aan klasses, waren slechts een van de onderdelen van het hele evenement en niet echt belangrijk in de ogen van de organisatoren. Dat zorgde er dus voor dat de al reeds chaotische situatie alleen nog maar erger werd. We wisten niet wat er zou gebeuren, geen plan, geen schema, niets……..Iedere dag was het weer anders.

Het was ook duidelijk dat voor de organisatie het belangrijkste was dat de officiële opening goed zou gaan, aangezien die op televisie zou komen. Al het andere was minder belangrijk. Ook weer zoiets: uiterlijke schijn die belangrijker is dan de realiteit.

Ook de modelvliegers zouden tijdens de officiële opening een demo geven en die moest dus gerepeteerd worden. Dus een groot deel van de deelnemersgroep naar het grote vliegveld, alles klaarmaken en dan……wachten……uiteindelijk komt iemand aanzetten met de mededeling dat er vandaag geen tijd meer was en dat we morgen maar terug moesten komen……….Dat had dus alles bij elkaar 3 uur geduurd.

De vlieglocatie voor de modelvliegers lag een paar honderd meter van de hoofdbaan vandaan en ook die was nog niet klaar. Wat erger was, was dat de locatie precies onder de aanvliegroute naar de hoofdbaan lag. Er kwamen dus continue echte vliegtuigen over en het was bijna ondoenlijk om op een veilige manier te vliegen. Ook de beoogde vlieglijn liep niet parallel met de baan, wat het niet makkelijker maakt.

Na de bewuste dag met de gecancelde repetitie hebben we met ons team besloten dat het wel mooi geweest was. We hadden er niet zo heel veel zin om nog langer als een speelbal heen en weer gespeeld te worden en wilden toch wel een beetje fatsoenlijk kunnen trainen. Via een vriend die in het nabijgelegen Jinan woonde, konden we toegang regelen tot het plaatselijke modelvliegveld gelegen aan de oever van de Gele rivier. Daar hebben we uiteindelijk 2 dagen met training doorgebracht en we hadden het er echt naar onze zin. Aan het einde van de tweede trainingsdag (en al 4 dagen daar te zijn) wisten we nog steeds niet of de competitie zou plaatsvinden en wanneer. De beoogde locatie aan het waterreservoir was ondertussen niet meer bruikbaar want die was op het laatste moment gebruikt als parkeerplaats voor de bobo’s

Uiteindelijk werd tijdens een vergadering besloten om de F3A competitie maar te verhuizen naar de locatie in Jinan, waar wij net twee dagen hadden getraind. Op zich voor ons wel gunstig, maar het is natuurlijk wel een hele operatie om al die mensen zo’n 100km te verplaatsen, te meer daar niemand behalve wij wist waar het was, een deel met een grote bus reisde, maar ook omdat de locatie alleen maar bereikbaar was voor personenwagens. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en konden we eindelijk aan onze competitie beginnen.

Omdat er maar zo’n beperkte tijd was, hadden we maar 2 voorrondes met het P-09 schema en dan 1 finaleronde met het F-09 schema.

Na alle organisatorische puinhoop kwam nu ook een ander minder leuk chinees verschijnsel bovendrijven: corruptie en relaties (Guanxi genoemd). Heel veel zaken in China worden geregeld middels het onderhouden van relaties en het systeem van diensten en wederdiensten. Vaak komen daar ook de nodige flink gevulde enveloppen bij kijken. Iedereen probeert overal aan te verdienen en posities worden vaak bekleed en beoordeeld naar de mogelijkheden die het geeft om de eigen zak te spekken.

De competities in Laiwu waren eigenlijk maar een ouverture voor een van de grootste modelsport evenementen in China. Iedere 4 jaar wordt er een mega-evenement gehouden en de volgende is in mei 2010. De resultaten in het Laiwu evenement van dit jaar golden als een soort kwalificaties voor het grote evenement volgend jaar. Aangezien verschillende overheden het grote evenement heftig sponsoren en serieuze financiële bonussen beschikbaar hebben gesteld, is het voor de teams erg belangrijk om hun mensen goed voor de dag te laten komen en daarbij wordt dus geen middel geschuwd. Daar wordt niet echt moeilijk over gedaan en men vertelde zelfs hoeveel geld daarmee gemoeid was. Uiteraard zijn er veel mensen niet echt blij met deze situatie, maar vreemd genoeg legt iedereen zich er ook bij neer.

Zo waren bijvoorbeeld alle scoresheets niet beschikbaar na de rondes, maar ook niet later na de competitie. De calculaties voor de punten zijn nooit gepubliceerd, maar ook gewoon tijdens het vliegen was het zooooo duidelijk dat de scores niets te maken hadden met de performance zelf.

Maar goed, zoals mijn trainer Alex altijd zegt: je vliegt voor jezelf en voor je vrienden, de jury is maar bijzaak.

Uiteindelijk stond ik na de twee voorrondes op een 7e plaats en had dus geen plek in de finale. De twee rondes gingen wel lekker dus ik was op zich wel tevreden. Voor de finale moest ik als voorvlieger het F-09 schema voorvliegen en ook dat ging heel erg goed, wat de situatie alleen maar meer pijnlijk maakte voor de organisatie.


De volgende dag stonden de andere klasses op het programma en dus ook de combat waar we traditioneel met het hele team aan deelnemen. Dat ging niet zo goed als de voorgaande edities. Iedereen lag eruit in de kwart finales, wat toch wel wat eerder is dan gebruikelijk…….

Goed om te zien was het feit dat het 3D vliegen steeds populairder wordt. Veel nieuwe kisten en nog meer plannen voor volgend jaar.



LaiwuShow000.jpg

De nieuwe weg tussen Xi'an en Shanghai, erg mooie tocht......

LaiwuShow001.jpg


LaiwuShow007.jpg

Aankomst in Laiwu airsports centrum

LaiwuShow008.jpg


LaiwuShow011.jpg

Extra 330 in transportrek

LaiwuShow012.jpg

Uiteraard nog veel werk te doen

LaiwuShow013.jpg


LaiwuShow016.jpg

Onder de aanvliegroute naar het hoofdveld, in dit geval een YUN-5

LaiwuShow017.jpg


LaiwuShow018.jpg


LaiwuShow019.jpg


LaiwuShow021.jpg


LaiwuShow023.jpg


LaiwuShow024.jpg


LaiwuShow027.jpg


LaiwuShow029.jpg


LaiwuShow030.jpg


LaiwuShow031.jpg


LaiwuShow032.jpg


LaiwuShow034.jpg

Sukhoi 26M

LaiwuShow036.jpg


LaiwuShow037.jpg

De prachtige SBach 342 op de voorgrond

LaiwuShow038.jpg


LaiwuShow039.jpg


LaiwuShow041.jpg

Extra 300. Deze vlieger (Zoltan Veres) was veruit de meest spektaculaire.........wat een gek !!!

LaiwuShow043.jpg

Zweedse YAK55M

LaiwuShow044.jpg


LaiwuShow045.jpg


LaiwuShow046.jpg


LaiwuShow047.jpg


LaiwuShow048.jpg


LaiwuShow049.jpg


LaiwuShow051.jpg


LaiwuShow052.jpg


LaiwuShow056.jpg


LaiwuShow059.jpg


LaiwuShow067.jpg


LaiwuShow068.jpg


LaiwuShow069.jpg


LaiwuShow071.jpg


LaiwuShow072.jpg


LaiwuShow073.jpg


LaiwuShow074.jpg


LaiwuShow075.jpg


LaiwuShow077.jpg


LaiwuShow079.jpg


LaiwuShow080.jpg


LaiwuShow081.jpg


LaiwuShow082.jpg


LaiwuShow084.jpg


LaiwuShow085.jpg


LaiwuShow086.jpg


LaiwuShow087.jpg


LaiwuShow088.jpg


LaiwuShow089.jpg


LaiwuShow090.jpg


LaiwuShow091.jpg


LaiwuShow092.jpg


LaiwuShow093.jpg


LaiwuShow094.jpg


LaiwuShow095.jpg


LaiwuShow096.jpg


LaiwuShow098.jpg


LaiwuShow099.jpg


LaiwuShow101.jpg


LaiwuShow102.jpg


LaiwuShow103.jpg


LaiwuShow104.jpg


LaiwuShow105.jpg


LaiwuShow106.jpg


LaiwuShow107.jpg


LaiwuShow110.jpg

De groep modelvliegers klaar voor de repetitie die niet zou komen.......:-(

LaiwuShow112.jpg


LaiwuShow113.jpg


LaiwuShow114.jpg


LaiwuShow115.jpg


LaiwuShow116.jpg


LaiwuShow117.jpg


LaiwuShow118.jpg


LaiwuShow120.jpg


LaiwuShow121.jpg


LaiwuShow122.jpg


LaiwuShow123.jpg


LaiwuShow125.jpg


LaiwuShow126.jpg


LaiwuShow134.jpg


LaiwuShow136.jpg


LaiwuShow140.jpg


LaiwuShow141.jpg


LaiwuShow142.jpg


LaiwuShow143.jpg


LaiwuShow144.jpg

Onderweg naar Jinan, hoe krijgen ze het voor elkaar ?

LaiwuShow145.jpg

Het sportstadium in Jinan. Daar waren net de National Games aan de gang. Een soort mini Olympische spelen.

LaiwuShow146.jpg

Het vliegveld aan de oever van de gele rivier

LaiwuShow148.jpg


LaiwuShow149.jpg


LaiwuShow150.jpg


LaiwuShow151.jpg


LaiwuShow152.jpg


LaiwuShow155.jpg

Mijn vriend Louis met zijn eigen ontwerp, waar ik ook mee vlieg:de Neptuno

LaiwuShow165.jpg

Eindelijk is het zover, de officiele opening

LaiwuShow185.jpg


LaiwuShow187.jpg


LaiwuShow188.jpg


LaiwuShow189.jpg


LaiwuShow201.jpg


LaiwuShow202.jpg


LaiwuShow206.jpg


LaiwuShow209.jpg


LaiwuShow214.jpg


LaiwuShow215.jpg

Let vooral op de veiligheid tijdens het opstijgen van deze YUN-5

LaiwuShow217.jpg


LaiwuShow220.jpg


LaiwuShow221.jpg


LaiwuShow222.jpg


LaiwuShow225.jpg


LaiwuShow226.jpg


LaiwuShow227.jpg


LaiwuShow230.jpg


LaiwuShow231.jpg


LaiwuShow232.jpg


LaiwuShow240.jpg


LaiwuShow246.jpg


LaiwuShow247.jpg


LaiwuShow248.jpg


LaiwuShow250.jpg


LaiwuShow252.jpg


LaiwuShow260.jpg


LaiwuShow264.jpg


LaiwuShow265.jpg


LaiwuShow266.jpg


LaiwuShow267.jpg


LaiwuShow269.jpg


LaiwuShow270.jpg


LaiwuShow271.jpg


LaiwuShow273.jpg


LaiwuShow274.jpg


LaiwuShow275.jpg


LaiwuShow276.jpg


LaiwuShow280.jpg


LaiwuShow281.jpg


LaiwuShow282.jpg


LaiwuShow283.jpg


LaiwuShow284.jpg


LaiwuShow286.jpg


LaiwuShow288.jpg


LaiwuShow289.jpg


LaiwuShow291.jpg


LaiwuShow293.jpg


LaiwuShow295.jpg


LaiwuShow299.jpg


LaiwuShow300.jpg


LaiwuShow301.jpg


LaiwuShow302.jpg


LaiwuShow304.jpg


LaiwuShow305.jpg


LaiwuShow307.jpg


LaiwuShow309.jpg


LaiwuShow315.jpg


LaiwuShow317.jpg


LaiwuShow318.jpg


LaiwuShow320.jpg


LaiwuShow321.jpg


LaiwuShow322.jpg


LaiwuShow323.jpg


LaiwuShow327.jpg


LaiwuShow328.jpg


LaiwuShow332.jpg


LaiwuShow333.jpg


LaiwuShow334.jpg


LaiwuShow336.jpg

Deze piloot (Peter Podlunsek) was niet echt happy.....rommelige organisatie, lang wachten voor take-off en dan continue belaagd worden door Chinezen die met je op de foto willen

LaiwuShow337.jpg


LaiwuShow339.jpg


LaiwuShow340.jpg


LaiwuShow341.jpg

Hele mooie duo vlucht van de twee spaanse SU-26 piloten. Erg indrukwekkend...

LaiwuShow342.jpg


LaiwuShow343.jpg


LaiwuShow345.jpg


LaiwuShow346.jpg


LaiwuShow347.jpg


LaiwuShow352.jpg


LaiwuShow370.jpg


LaiwuShow371.jpg


LaiwuShow387.jpg

De verplaatsing van het hele span naar Jinan, voor de F3A competitie. Dat was zo'n 100km verderop.

LaiwuShow388.jpg


LaiwuShow392.jpg


LaiwuShow393.jpg

Het rekentechnische zenuwcentrum ;-)

LaiwuShow397.jpg

Team Beijing

LaiwuShow398.jpg


LaiwuShow399.jpg

Team Shaanxi (mijn team)

LaiwuShow400.jpg


LaiwuShow401.jpg


LaiwuShow402.jpg


LaiwuShow403.jpg

Team Guangdong

LaiwuShow404.jpg


LaiwuShow405.jpg

Twee man van team Shanghai

LaiwuShow406.jpg

een van de twee eigenaren van Oxai

LaiwuShow408.jpg

De huidige en nieuwe chinese Kampioen

LaiwuShow414.jpg

Deze man, meneer Bin uit Shenzheng, kreeg het voor elkaar om naast zijn 2x2m F3A kist, twee andere kisten, zijn familie met vrouw en twee kinderen ook nog een complete kookinrichting in zijn relatief kleine auto te proppen. Die hadden voor deze wedstrijd een trip van 2000km gemaakt.

LaiwuShow415.jpg


LaiwuShow417.jpg


LaiwuShow423.jpg


LaiwuShow425.jpg


LaiwuShow426.jpg


LaiwuShow428.jpg

Een dag later, weer terug in Laiwu voor de 3D en combat competitie

LaiwuShow429.jpg


LaiwuShow430.jpg


LaiwuShow431.jpg


LaiwuShow432.jpg


LaiwuShow433.jpg


LaiwuShow434.jpg


LaiwuShow435.jpg


LaiwuShow436.jpg


LaiwuShow437.jpg


LaiwuShow439.jpg


LaiwuShow441.jpg


LaiwuShow443.jpg


LaiwuShow446.jpg


LaiwuShow447.jpg

Dit is geen gezichtsbedrog, dat was echt dichtbij......een eindje verderop waren ze bezig met de raketklasses, die kwamen dus precies bij ons terecht.

LaiwuShow448.jpg


LaiwuShow450.jpg

Landen was heel apart, op de toegangsweg naar de strip

LaiwuShow451.jpg


LaiwuShow452.jpg


LaiwuShow453.jpg


LaiwuShow454.jpg


LaiwuShow455.jpg


LaiwuShow458.jpg


LaiwuShow461.jpg


LaiwuShow462.jpg


LaiwuShow463.jpg


LaiwuShow466.jpg


LaiwuShow468.jpg


LaiwuShow469.jpg


LaiwuShow474.jpg

Klaar voor de combat

LaiwuShow476.jpg


LaiwuShow477.jpg


LaiwuShow478.jpg


LaiwuShow483.jpg


LaiwuShow484.jpg


LaiwuShow485.jpg

De winnaar van vorig jaar, werd in de finale uitgeschakeld door een studentje

LaiwuShow488.jpg


LaiwuShow489.jpg


LaiwuShow490.jpg


LaiwuShow495.jpg


LaiwuShow499.jpg


LaiwuShow500.jpg


LaiwuShow501.jpg


LaiwuShow502.jpg


LaiwuShow503.jpg


LaiwuShow504.jpg


LaiwuShow505.jpg


LaiwuShow506.jpg


LaiwuShow508.jpg


LaiwuShow509.jpg


LaiwuShow510.jpg


LaiwuShow513.jpg


LaiwuShow514.jpg


LaiwuShow519.jpg


LaiwuShow524.jpg


LaiwuShow525.jpg


LaiwuShow526.jpg


LaiwuShow527.jpg


LaiwuShow528.jpg


LaiwuShow532.jpg


LaiwuShow534.jpg


LaiwuShow536.jpg


LaiwuShow538.jpg



Terugkijkend kan ik zeggen dat het een indrukwekkend evenement was. Maar voor de modelvliegers niet echt interessant…..

Dat was het weer voor deze keer

Roald
 
Ha Brabo,

het was weer een mooie reportage van het modelvliegen en de echte vlieg activiteiten in China, je ziet er dingen die je hier in Europa niet ziet.
Organisatie zal het wel altijd een puinhoop blijven daar, maar voor de vliegtuig liefhebber wel weer smullen, je staat er met je neus bijna boven op op de activiteiten.
En ze hebben er wel heel mooie spullen, maar ja daar profiteren wij ook van.

Groetjes en ga zo door:p:p
 
weer een heerlijk stuk om te lezen en te bekijken!

ik dacht dat het hier in nederland een beetje ikke ikke en de rest kan, aan het worden was maar ik geloof dat het bij jou daarachter nog een stapje erger is... :(

iedere keer weer een interessant verhaal! :worship: kudo's to the man!
 
U zei uw naam was Marco Polo? Het blijft een schitterend dagboek.

Ik sta te knipperen met mijn ogen naar de schitterende foto's.
De razendznelle transformatie van het land... infrastuctuur waar we in ons kikkelandje alleen maar kunnen dromen. Drie baans snelweg á la Autostrada. Dat hebben ze vast afgekeken.
Niet alles is koek en ei. Klip en klaar. Maar je zou in gedachte je boeltje willen pakken en verkassen om het momentum te aanschouwen.

Ga door met schrijven en fotograferen! Het is prachtig!
 
Roald, wederom een prachtig verhaal en prachtige foto,s. Met veel plezier gelezen en bekeken. Bedankt..

met vrgr Rido.
 
Back
Top