afbouwverslag 1,80m ultim@te axar models

  • Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
hallo,

hier een afbouwverslag van mijn ultim@te biplane 1,80m span van axar models.
ik heb de kist gekocht bij www.gonav.de en ik ga de volgende setup gebruiken.

# motor : 3W60 heindel
# ontsteking : lipo/powerswitch
# uitlaat : zelfbouw cannister ( volgt verderop in verslag)
# ontv accu`s: 2x 2200 mha Vmaxx 2s 8,4v
# weiche: flighttech voltage regulator 8A
# aillerons : 4 x spektrum DS821 digital carbon gear 6 kg @ 6v
# rudder/hoogte: 3 x graupner DES 707 BB MG powerservo 15 kg @ 6v
# gas : 1 x futaba FS100

25gvv3m.jpg


bij de ARF zitten alle stuurstangen en alu servohevels inbegrepen.

a0z901.jpg


ga even eten straks meer!!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja roel die had ik nog liggen ,en het voordeel is dat deze motor wat zwaarder is omdat het een oud type is en dat kan kwa zwaartepunt gunstig uitkomen daar de ultimate wat gewicht aan de neus nodig heeft .
ik ga zo even wat foto`s posten ( ik ga even verder eten anders krijg ik zo weer een kets voor mijn harses van het vrouwtje :D).
gr eric .

zooo das ook weer binnen :lol::lol:

hier nog wat foto`s.......

fw30o.jpg


even alles passen ...
20uegap.jpg


20hkev6.jpg


hs9kpz.jpg


2hz49qo.jpg


1z6d2j7.jpg


bfl7us.jpg


het mooie is dat van alle 4 de vleugel helften de ailerons al waren verlijmd met epoxi dus dit scheelt weer arbeid.
ik ben nu begonnen aan het verlijmen van de scharnieren in het rudder en in de hoogte roeren .
verdere vorderingen komen later weer, ik ga van de week eerst de servokabels solderen zodat de vleugels afgemonteerd kunnen worden met de stuurstangen en de roeren afmaken incl de stuurstangen .
er is alleen 1 groot nadeel .. de bouwbeschrijving is echt om triest van te worden , als je wat weinig bouwervaring hebt dan heb je hier compleet niets aan .
mvg eric.
ps omdat ik veel werk heb aangenomen voor de komende tijd zal dit geen razendsnel bouwproject gaan worden maar ik doe mijn best om zo snel mogelijk te posten ( ik wil het echter niet in record tempo afraffelen) :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allen,
ik heb inmiddels mijn servo`s opgehaald in brielle voor de staartsectie van de ulti.
vanmiddag even de staart compleet gelijmd incl alle roeren dus deze is af .
en de cabane`s geintalleerd voor de top wing assembly.
ik heb zojuist de servokabels allemaal gesoldeerd en alle kabels in de vleugels getrokken en door de kabeltunnel naar de staart zodat ik de staartsectie en de vleugels met de stuurstangen kan gaan afmaken .
de rest volgt weer.......................

15hka5z.jpg


no6981.jpg


wvy2r6.jpg


2z8xcnc.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo ,

even een kleine update .
ik heb zojuist de motorbox even zwart gespoten,dit zorgt voor een beetje bescherming van de houten delen in het geval van wat lekkage`s en ik vind het een net gezicht als dalijk de boel geinstalleerd is.
morgen heb ik een vrije dag genomen ( lekker lang weekend) dus morgen verder met de bouw het wordt immers toch weer kl#te weer.
mvg eric

eaqph4.jpg


15n5buw.jpg
 
thanx robert .
verder alles goed ,ben je nog met de cap bezig of ligt het even stil ?
ben erg benieuwd als de ultimate straks klaar is ,ben echt heel blij met hoe de kist eruit ziet en ik kan niet wachten om hem op het veld neer te zetten voor een kleine foto`schoot .
binnenkort ga ik zelf de uitlaat maken van aluminium dunwandig pijp ( lassen) volgens het ``cannister`` principe voor in voor uit .
ik weet dat het makkelijk is om een uitlaat te kopen voor deze kist maar het genot van zelf iets bouwen vind ik leuker.
ik ben immers niet zo`n zenuuwpees dat alles zo snel mogelijk de lucht in moet .
rustig aan dan breekt het lijntje niet :D
mvg eric
 
thanx robert .
verder alles goed ,ben je nog met de cap bezig of ligt het even stil ?
ben erg benieuwd als de ultimate straks klaar is ,ben echt heel blij met hoe de kist eruit ziet en ik kan niet wachten om hem op het veld neer te zetten voor een kleine foto`schoot .
binnenkort ga ik zelf de uitlaat maken van aluminium dunwandig pijp ( lassen) volgens het ``cannister`` principe voor in voor uit .
ik weet dat het makkelijk is om een uitlaat te kopen voor deze kist maar het genot van zelf iets bouwen vind ik leuker.
ik ben immers niet zo`n zenuuwpees dat alles zo snel mogelijk de lucht in moet .
rustig aan dan breekt het lijntje niet :D
mvg eric


de cap ligt helaas even stil omdat ik het gelukkig een beetje erg druk heb met mijn bedrijf! ook weet ik nog niet zo goed hoe ik de motor moet monteren moet toch binnenkort maar weer even mee aan de slag gaan want ik wil hem van de zomer proberen te maiden!.
ben benieuwd naar je verslag over de uitlaat probeer het in stappen te omschrijven ik wil dit ook nog eens zelf maken.

veel suc6 met de bouw en ik blijf het volgen.

grt robert
 
hey,

fijn te horen dat je het druk hebt ik zit voor nu ook tot na de bouwvak vol
( gelukkig).
ik denk als we dit jaar doorkomen met zijn allen dan zijn we hopelijk van die onzinnige tijd af en kan alles weer normaal worden.
wat betreft de uitlaat dit ga ik stap voor stap met foto`s posten zodat er hoplijk meer mensen dit zelf willen gaan doen.
als er meer zelf gemaakt word dan doet dit forum zijn naam steeds meer eer aan.
gr eric

ps heb je een foto van de cap compleet met de vleugels of moet je deze nog spuiten???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat de goeie kant uit! Mooi!

Het wordt btw geen kutweer hoor, weinig wind en redelijke temperaturen... Ik hoop zaterdag en zondag te gaan vliegen op de club met de extra!
 
hey roel ,
ze geven een bedompte bewolkte dag op morgen met mist volgens pietje paulusma.
ik ga dit weekend de tuin in daar hier nog een hoop werk te doen ligt wat we hebben uitgesteld door de vorst en de sneeuw.
ik hoop dat we snel weer echt mooi weer krijgen met mooie blauwe lucht :D.
succes van het weekend enuuhhh,,,,,,,,,,, hou hem heel hè :D.
mvg eric
 
hey,

fijn te horen dat je het druk hebt ik zit voor nu ook tot na de bouwvak vol
( gelukkig).
ik denk als we dit jaar doorkomen met zijn allen dan zijn we hopelijk van die onzinnige tijd af en kan alles weer normaal worden.
wat betreft de uitlaat dit ga ik stap voor stap met foto`s posten zodat er hoplijk meer mensen dit zelf willen gaan doen.
als er meer zelf gemaakt word dan doet dit forum zijn naam steeds meer eer aan.
gr eric

ps heb je een foto van de cap compleet met de vleugels of moet je deze nog spuiten???


de cap moet nog verder gespoten worden zodra hij klaar is stuur ik je de foto!

grt robert
 
en weer een update,
ik heb de staartsectie klaar met de servo`s en de stuurstangen en het rudder met pull pull is ook klaar.
alle vleugeldelen zijn voorzien van servo`s met de juiste lengte kabels alleen de hevels en de stangen moeten er nog op .
voor een totaalplaatje heb ik de boel even samengebouwd voor de foto`s
mvg eric
tot snel.

a85rd.jpg


2m4op08.jpg


r1g7zs.jpg


avmr0n.jpg


dit 2 x 3 polige stekkertje moet ik solderen zodat ik met 1 simpele verbinding de bovenvleugel kan loskoppelen.
wh1fu8.jpg


nu hij droog is ziet het er erg strak uit ,straks een mooi gezicht als de motor e.d. erop zitten.
vil354.jpg


alleen nog een landings gestel met wielkappen eronder en het carbon tailwieltje dan is het plaatje compleet.
j8z0pw.jpg


n2myhj.jpg


wugqkn.jpg


2r6mb6e.jpg


110yv4j.jpg


124vdoy.jpg


hoe verder ik kom hoe mooier de kist lijkt te worden .
ik ben er erg blij mee en ik kan deze kist aan iedereen aanraden die een dubbeldekker wil aanschaffen van dit formaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey roel ,
morgen geven ze beter weer op met zon erbij.
ik neem aan dat je vandaag niet gevlogen hebt met dit mistige weer of wel ??.
als je de ulti dalijk in de zon op het veld ziet denk ik dat er veel mensen positief zullen zijn.
ik vind het alleen jammer dat ik de motorkap van een groot gat moet voorzien zodat de cillinder dalijk behoorlijk uit zal steken.
de motor zal op zijn kop gemonteerd moeten worden anders gaat het het niet.
zie voorbeeld.....

263943m.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou het is een poos geleden maar ik ga de ultimate eindelijk vliegklaar maken .
de setup is inmiddels aardig veranderd dus die ga ik opnieuw even weergeven hieronder :

# motor : 3W50i
# ontsteking : 5 cell nimh 6V/powerswitch
# uitlaat : KS front in front out met smoker en KS flex header
# ontv accu`s: 2x 1500 Mha powerbox
# powerbox: powerbox evolution met digiswitch
# aillerons : 4 x HS5625MG
# rudder/hoogte: 1 x HS5955TG / 2 x HS5945MG
# gas : 1 x HS5625MG
# prop : elster 20x12 carbon drieblads / 105 mm carbon spinner.

ik heb een 22x12 2 blads prop van menzs om de motor in te laten draaien , alvorens ik de 20x12 drieblad erop ga zetten .
binnenkort volgen er weer foro`s en een verslag .

mvg eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even wat plaatjes , heb de motor erop gezet maar nu kom ik met mijn carb niet uit in de motorbox .
de carb komt half ik het schot uit en kan dan niet fatsoenlijk functioneren.

de pest van deze arf is dat de motorbox zo uit de doos kwam en ik niet het motorschot zelf op de goede positie heb kunnen zetten .
ik overweeg om de motorbox af te zagen en er een nieuwe overheen te bouwen die wel op de goede maat uitkomt .

later meer .

120h181.jpg


voldoende uitslag voor wat ik ermee wil ;-)
eurb04.jpg


24vpnqh.jpg


5bdzrm.jpg


550ylz.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top