Smit Frankrijk

Hey peter.

net als op echte schepen zit er vaak wat speling bij het scharnier punt van een mast.
alleen vlak eronder gaan de draden vaak het schip/ accomodatie binnen en dat is vaak helemaal dicht gekit. daarom laten ze erboven gewoon wat speling in zitten..

Ziet er weer toppie uit en kom binnenkort zeker nog n keer kijken met mijn broer

Gr Cotjuh
 
Update mast

Hallo Bouwers,

We zijn weer een stapje verder gekomen met de mast. Het soldeerwerk is klaar en de draden lopen grotendeels in de mast.
dsc02709s.jpg


De mast na het spuiten.
dsc02715.jpg


Het loopplankje naar de schoorstenen is ook gemaakt en kan inklappen.
dsc02714.jpg


De achterzijde met het werkende liertje (met de hand), lukt wel als je kleine vingers heb. In twee slagen is de mast naar beneden of omhoog.
dsc02713r.jpg

dsc02716l.jpg

http://img717.imageshack.us/img717/5577/dsc02714.jpg
 
Hmm, klopt het dat je antenne`s van messing zijn?

Best riskant om dat te doen. Je ogen zijn gevoelig als zoiets in je oog komt, de meeste keren zal je de mast niet eens zien als je er van boven op kijk!
Je heb zulke staafjes ook in ABS had misschien een betere oplossing geweest!

MAAR over het resultaat valt zeker niet te klagen, zo ongelooflijk strak!

Klasse...!
 
antennes in mast

Hmm, Best riskant die messing antennes in je mast. Je ogen zijn gevoelig als zoiets in je oog komt, de meeste keren zal je de mast niet eens zien als je er van boven op kijk!

Daar heeft Armando een heel sterk punt,
Een beetje dubbel, maar het oog wil ook wat.
Ik heb die ervaring ook al een paar keer beleeft. Net niet in mijn oog maar wel tot bloedens in mijn gezicht geprikt. In alle hectiek van het varen zie je die dunne spritjes over het hoofd. Om die reden zitten er bij mij nu van die hele kleine glazen kraaltjes in de top van de bovenste antennes gelijmd. En verder heb ik die spietjes op een mini veer gesoldeerd,
(veertjes uit een ouderwetse metalen 4 kleuren pen)
waardoor zie niet verbuigen maar gewoon staan te zwiepen in de mast als je er tegen aan stoot.

Puur voor de veiligheid.

Maar Peter, wat betreft je model en alle detais, nogmaals super allemaal.

Tot op Werkschependag in Heemskerk ??

mvg Paul
 
Hallo heren,

Jullie hebben daar inderdaad een punt. Ik heb er eigenlijk niet bij stilgestaan, misschien dat ik er ook dopjes op doe of ikverf het laatste stukje met felle oranje alleen heb ik dan het idee dat het meer op een dobber lijkt.
Met de Werkschependag is de Frankrijk nog niet klaar al kan hij natuurlijk wel het water in zonder sleeplier en kraan.

@Paul
Nogmaals bedankt voor je foto's.

Groetjes
Peter
 
Hallo,
Stark hoor:thumbsup:,maar de uitlaatpijpen in je rookkanalen wijken iets af van het orgineel,op deze manier regent het in.Ook horen ze iets meer uit te steken en dan de uiteinde iets haakser maken.Maar nogmaals ziet er ongelooflijk mooi uit.
 
Hoi Ernst, je heb gedeeltelijk gelijk kijk maar op de volgende foto's, daar is wel eens een lasapparaat aan te pas gekomen omdat ze eerst tekort waren!
Zo kwam ze van de nieuwbouw:
SMIT.FRANKRIJK@R.Zegwaard.jpg

en hier zijn ze verlengt
smit.frankrijk.1.jpg


in verband met rook aan dek en in regenen.

m.v.g. Brandaris
 
Hallo Heren,

Bedankt voor de oplettendheid.
De Frankrijk moet ongeveer eruit gaan zien als toen die net terug was uit de Golf.
Ik ben toen een aantal maal meegeweest op de Frankrijk (mijn oom was toen kapitein), hij stond op dat moment in de menie en grondverf. Zoals je op de foto's kan zien heeft hij hier nog korte uitlaten en staat de radar nog in het midden van het stuurhuis. Boven de sleeplier is een vlonder waar in de periode van de Golf een rubberboot op stond.

smitfrankrijk12.jpg

smitfrankrijk15.jpg

smitfrankrijk18.jpg
 
Die schoorsteenpijpen zijn veranderd na een verbouwing. Er zijn destijds zwaardere motoren in gegaan. Dat was eerst 2X 900PK en is later 2X 1200PK geworden als ik het goed heb onthouden. Die radar was al eerder verplaatst, en met de zwaardere machines zijn ook de teakhouten deuren vervangen door stalen klapdeuren. Dus houten deuren in combinatie met verhoogde schoorstenen is tegen de werkelijkheid.

Groetjes Hans.
 
antenne

hoi peter,

ook ik heb me enkele keren geprikt aan de antennes van mijn boten,er was zelfs een gelegenheid waar er eentje afbrak.
achteraf ben ik gitaarsnaren gaan gebuiken.geven mee en breken niet af.

gr geert
 
Dag Peter.Ik heb de Smit Polen Die heeft geen draaipunt in de mast maar dat moest wel anders past die niet in de auto. Ik heb het ook met krimpkous op gelost. De mast is van messing pijp die heb ik voor aarde gebruikt. Dat scheeld weer draad. 2 in elkaar passende pijpjes die haal ik los. De ontvanger draad heb ik door de voor beting geboord. Grt Rob.
 
Hallo Heren,

Bedankt voor de tips over de antennes, kan ik zeker gebruiken voor in de toekomst. Voorlopig ga ik dan maar een veiligheidsbril dragen als ik ga varen:-D.

@Hans,
De 1200pk motoren zaten er al in toen die uit de Golf kwam.
smitfrankrijk20.jpg

smitfrankrijk19.jpg
 
zo het word mooi met die mast :D klasse :)
maar als je hem wil maken net na de golf periode wat ik even terug las, moet je hem dan grijs en rood maken lol....maar goed genoeg geplaagd. het word een mooie boot en durf mijn Frankrijk er al eigenlijk niet meer naast te zetten. maar bij deze een nieuwbouw foto van de frankrijk. foto is niet van mij. moet bekennen dat ik de maker ook niet meer weet.
dus zei de schoen passe trekke hem aan...

helaas de frankrijk wel wat slecht te zien maar wel de beste foto die ik kon vinden...
de foto stamt uit mei 1981
 
Hallo Allemaal,

Het is inderdaad een tijdje geleden dat ik wat heb gepost, heb het nogal druk gehad maar een paar kleine dingetjes heb ik wel gedaan.

Allereerst vond ik het tijd worden voor het Smit logo. Hiervoor heb ik niet de stickers gebruikt omdat ik dat niet zo mooi vond. De schakels heb ik uitgesneden uit 0.5 mm plaat zodat het lijkt alsof ze op de schoorstenen liggen.
dsc02747.jpg


De relingen zitten nu ook vast alleen moet ik nog de onderste randjes groen maken
dsc02759.jpg


De loopplankjes zijn omklapbaar
dsc02750.jpg

dsc02733.jpg


Aan de voorzijde heb ik de spijltjes gemaakt in de patrijspoorten, het lichtschakelaartje (werkt niet echt hoor) en het bordje waar volgens mij de werf op staat waar die gebouwd is. De scheepsbel heb ik ook gemaakt maar die doe ik als laatste monteren
dsc02753.jpg


De naamplaat tussen de schoorstenen heb ik op de pc gemaakt, uitgeprint en vervolgens gelamineerd, daarna met blanke zijdeglans lak afgelakt
dsc02758v.jpg


Als laatste ben ik nu bezig met de reddingsvlotten, deze heb ik gemaakt van messing omdat ik bang was dat je teveel houtnerven zou zien. Ik ga ze alleen aan de onderkant verlijmen en boven met bandjes zodat ze ook uit kunnen klappen (ik weet het misschien sla ik een beetje door).
dsc02720b.jpg

dsc02756c.jpg


Nou, dit was het weer voor even.

@Maurice, bedankt voor de foto. Je Drado ziet er ook goed uit man. Die rode glansverf waar je het over heb in je topic kan je toch verhelpen met zijdeglans blanke lak?

@Jur, de foto's had ik al gehad van je vader maar in ieder geval bedankt.
 
Back
Top