typhoon 6-3D "krijst"

Ik heb met een HET-RC typhoon 6-3D iets raars.
deze motor; HET-RC Typhoon 6-3D
Als ik de motor laat lopen, gaat dat goed tot +/- 3/4 gas, geef ik meer gas begint de motor te "krijsen"en stopt met draaien, staat dan alleen een beetje te "schudden"
Ik gebruik een 3s lipo, en een 9X4 klapprop.
Ik heb al verschillende regelaars geprobeerd, met het zelfde resultaat.
Ook met de timing ge-expirimenteerd, ook dit maakt niets uit.
Is de prop te zwaar( er wordt een 9X3.8 opgegeven), of is er iets anders aan de hand?
Ik heb geen watt meter, maar met een multi-meter meet ik 8A voordat het fout gaat.
Iemand een idee?

bvd, Nico
 
Hallo Nico,

Zover ik weet is 3s en een 9'' prop te groot voor een 6/3d. ik vloog die op 2s 9'' of 3s 8''
Als ik u was zou ik eerst even een 8'' prop proberen. Of 2s.

Grt.
 
ik heb dit zelfde met een tower pro bell motor met een 18 A regelaar.. kleinere prop erop en weg is het probleem.. ik denk dat de BEC inschakeld door een te hoog stroomgebruik, waardoor de spanning daald. De regelaar gaat dan in een safemodus draaien. Als het goed is, kun je nog wel de servo's besturen als de motor ermee stopt.

het kan ook een lipo zijn waarvan 1 cel niet meer goed funtioneerd..
 
ik had het ook met mijn 6/3D. Timing op High zetten verhielp bij mij het probleem.

Wellicht ben jij van het probleem af als je een andere regelaar gebruikt.
 
is het niet zoiets van als je meer cellen gebruikt moet de prop kleiner ivm met een hoger toerental dat de motor het niet meer aan kan. ik zou zeggen probeer eens een kleinere prop en dan zou het moeten gaan.

gr rene
 
Heb je toevallig nog "gesleuteld" aan het motortje en het asje nog los zitten? ;) Er zitten als het goed is 1 of 2 imbusboutjes verstopt, waarmee het anker aan de as vastzit. Iemand van onze club heeft dat eens een keer gehad... :mrgreen:

~Jolmer
 
Krijst

Wat is je regelaar ? Dit effect treed ook op met sommige regelaars als de motorbelasting zwaarder wordt dan de regelaar in combinatie met de Lipo kan leveren.
Als je een 10A regelaar gebruikt op 3S kan het aan de regelaar liggen, maar logischer is dat de Lipo onder de belasting te veel inzakt.

De HET Typhoon 6-3D met 9x4 prop (of 9038 is echt voor 2S. Je zit dan al op 9.5A (maximum is 10A). Zeker niet voor 3S zoals de website van RCtechnics aangeeft.

Dus pak een goed 2S LiPo en het probleem zou weg moeten zijn.
 
Hoi,

Ik draai dat motortje op 3s1000 met 12A Himodel FLY ESC met een 8x4,3GWS prop. Dan zit je ook rond de 10A. Trekkracht ongeveer tegen de 500gram aan.

Het kan zijn door de zware belasting dat de regelaar af en toe de motor timing naast laat lopen. Ik zou toch even ook een andere prop proberen. 9x3,8 APC SF is zeker te veel voor dit motortje. 8x3,8 trekt al iets van 12A

Test lijstje

http://www.airmedia.se/Typhoon_6-3D.htm

Hier een andere topic met gelijk probleem
typhoon-6-3d-met-tsunami-10-problemen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je toevallig nog "gesleuteld" aan het motortje en het asje nog los zitten? ;) Er zitten als het goed is 1 of 2 imbusboutjes verstopt, waarmee het anker aan de as vastzit. Iemand van onze club heeft dat eens een keer gehad... :mrgreen:

~Jolmer
Nogmaals, heb je gecheckt of de anker op de as vastzit? Het kan zijn dat deze onder belasting net niet stevig genoeg vastzit en begint door te draaien. Een kennis van mij heeft dat ook al eens gehad met exact dezelfde motor.

Dit alles is ons overigens ook door de uitvinder en fabrikant van de motor zélf verteld, die vliegt nl. bij ons op de club! :mrgreen:

~Jolmer
 
Dit is zeer waarschijnlijk een breuk in één van de drie draadjes, gedeeltelijk of volledig. Meestal op het punt waar de draadjes het motortje in gaan, die zijn niet echt flexibel en breken makkelijk.
Of de timing staat te laag,maar dit had je al geprobeerd dus blijft er maar één ding over, een breukje.
 
Nogmaals, heb je gecheckt of de anker op de as vastzit? Het kan zijn dat deze onder belasting net niet stevig genoeg vastzit en begint door te draaien. Een kennis van mij heeft dat ook al eens gehad met exact dezelfde motor.

Dit alles is ons overigens ook door de uitvinder en fabrikant van de motor zélf verteld, die vliegt nl. bij ons op de club! :mrgreen:

~Jolmer
Ik wil het nog één keer herhalen, als dan een reactie uitblijft, geloof ik het wel.
Zie bovenstaande quotes, dan heb je waarschijnlijk de ellende opgelost.

~Jolmer
 
@Jolmer, als de as los zit van de rotor zou de rotor toch gewoon blijven draaien? De prop gaat dan langzamer draaien, maar geen krijsen en afslaan zoals OP zegt.

Dat krijsen en 'afslaan' duid volgens mij op een probleem met de timing, en als ik zo de reacties lees hier komt dat omdat je de motor te zwaar belast. Ik zou die 8Amp die je gemeten hebt dan ook niet als correct zien, zeker als je stroom oploopt is het maar de vraag of je multimeter zo snel wil reageren.
 
Dit is zeer waarschijnlijk een breuk in één van de drie draadjes, gedeeltelijk of volledig. Meestal op het punt waar de draadjes het motortje in gaan, die zijn niet echt flexibel en breken makkelijk.Of de timing staat te laag,maar dit had je al geprobeerd dus blijft er maar één ding over, een breukje.
Nee, dit heeft niet de symptomen van een kabelbreuk. De motor start gewoon op, dat komt niet overeen met een kabelbreuk.
Waarom de motor de timing verliest als hij te zwaar belast word snap ik ook niet helemaal: een draaiende motor zou een duidelijk signaal moeten geven wanneer er gecommuteerd moet worden.
 
@Jolmer, als de as los zit van de rotor zou de rotor toch gewoon blijven draaien? De prop gaat dan langzamer draaien, maar geen krijsen en afslaan zoals OP zegt.

Dat krijsen en 'afslaan' duid volgens mij op een probleem met de timing, en als ik zo de reacties lees hier komt dat omdat je de motor te zwaar belast. Ik zou die 8Amp die je gemeten hebt dan ook niet als correct zien, zeker als je stroom oploopt is het maar de vraag of je multimeter zo snel wil reageren.
Ik heb exact hetzelfde gehad, het bleek dat de as met een kleine speling in het anker zat, waardoor het gekrijs begon. Komt vaak voor bij een 6-3D.

Als het nu een motor van Turnigy was geweest, had ik ook gegokt op de timing van de ESC. Een andere vriend van me heeft hier eens ellende mee gehad. Dat kwam, bleek later, ook door loszittende magneten in de motor! :mrgreen:

~Jolmer
 
ja ik heb ook exact hetzelfde gehad, maar dan met een 19/12/10. Inbusboutjes van de as niet goed vast.

JiB ik snap niet helemaal waarom je daar niet even naar kijkt.
 
Imbusboutjes zitten goed vast, timing op medium of high helpt ook niet.
Ik ga er nu van uit dat de prop toch te zwaar is, een 8x4 is besteld.
Magneten zitten niet los, een draadbreuk betwijfel ik, omdat de motor tot 3/4 gas wel goed loopt, zelfs op zeer laag toerental

Ik laat weten wat het resultaat is met een kleinere prop.

Tot zo ver bedankt voor het meedenken!

Nico
 
opgelost!

Motor loopt nu goed, met een 8x4 aeronaut klappropje.
stroom 9.5A, en motor wordt niet te warm.
Is wel aan de grens, als ik het toerental langzaam opvoer is er niets aan de hand, als ik in een keer vol gas geef, krijst hij weer....
Ik heb de max regelweg op 75% gezet, en nu loopt hij op een veilige 8.5A.

gr, Nico
 
Back
Top