... waarom klagen (bijna) alle HPI Baja rijders zich over de geluidsnormen waaraan de clubs zich moeten houden?Wanneer het standaard potje van de HPI Baja al teveel lawaai zou maken (MACH) gaan we naar mijn overtuiging de verkeerde kant op.
Brandstof motoren zullen nooit zo stil worden als de electro (mocht dit wel zo zijn, stop ik er direct mee) dus dat gezever over lawaai vind ik meestal overdreven.
Als de clubs zich daar niet aan houden, kunnen ze de deuren sluiten... gaan we dan weer allemaal 'wildcrossen"...???
Off-road auto's maken geen gebruik van een zogenaamde ins-box (inlaat-demper), een deel van het geluidsoverlast wordt daardoor veroorzaakt... Plaats je een ins-box dan is het geluid ineens een eel stuk minder (voor de on-road HBC is daarmee ge-experimenteerd door een deel van een pet-fles over het luchtfilter te schuiven)...
Misschien wordt het tijd dat er een ins-box voor de off-roads ontwikkeld wordt. Zie dit niet zo snel gebeuren omdat het gros van wat er rijdt vrijwel onder de gestelde grens zit!
Reden is simpel, staat hierboven al te lezen... Bij o.a. de HBC's werd in het verleden niet echt gelet op het geluidsnivo, maar nu het wat meer "professioneler" wordt en men gebruik wil gaan maken van de verschillende accomodaties bij de andere clubs, krijgen ze daar ook mee te maken...En Mari, zoals je al vertelde rijden mensen met die 'herrieuitlaten' bijna niet op circuit of zijn lid van een club. Dat zal kloppen, jij loopt al langer in deze wereld rond dan ik doe, maar waarom? Dát gegeven wel eens onderzocht?
Als je rijden op een baan geweldig vindt, waarom dan geen compromis aangaan in het plaatsen van een stillere uitlaat... Vreemd genoeg gaat de verkoop van de zogenaamde "herriepijpjes" heel erg goed onder de HPI Baja rijders, bij andere merken heeft het even de kop opgestoken maar is het weer heel erg afgezakt!Zelf vind ik rijden op een baan geweldig gaaf, maar wanneer ik niet welkom ben met mijn uitlaat, helaas jammer dan, dan rij ik wel 'in de natuur'.
Wanneer ik moet voldoen aan de 80 Db regel, kan ik nergens rijden, ook niet met een standaard potje. Zelfs op Zandvoort mogen ze nog meer db produceren!
Ik kan me niet voorstellen dat de diverse uitlaatfabrikanten niet met een stillere uitlaat kunnen komen welke toch goed presteert, maar zoals gezegd, als de klant daar niet om vraagt, waarom zou je dat dan maken.
Dat jij wil genieten van de door jouw auto geproduceerde herrie is prima, maar moet een ander dat dan maar accepteren? De vergelijking met Zandvoort raakt kant nog wel...
Daarover hoeft geen discussie gevoerd te worden, dat ligt al langere tijd vast in het reglement van de EFRA en de daarvan afgeleide reglementen... Jij mag best vinden dat het 100 dB moet zijn, helaas voor jouw ligt de grens een stukje lager...Natuurlijk kun je van sommige uitlaten zeggen dat deze meer dan gemiddeld herrie maken, en uiteraard moet er een grens zijn.
De discussie zal zich dus spitsen op het aantal db.
Dan zou ik zeggen: 100 en niet de 80 db.