M.R.C.U. Model Racing Club Utrecht

Wanneer het standaard potje van de HPI Baja al teveel lawaai zou maken (MACH) gaan we naar mijn overtuiging de verkeerde kant op.
Brandstof motoren zullen nooit zo stil worden als de electro (mocht dit wel zo zijn, stop ik er direct mee) dus dat gezever over lawaai vind ik meestal overdreven.
... waarom klagen (bijna) alle HPI Baja rijders zich over de geluidsnormen waaraan de clubs zich moeten houden?

Als de clubs zich daar niet aan houden, kunnen ze de deuren sluiten... gaan we dan weer allemaal 'wildcrossen"...???

Off-road auto's maken geen gebruik van een zogenaamde ins-box (inlaat-demper), een deel van het geluidsoverlast wordt daardoor veroorzaakt... Plaats je een ins-box dan is het geluid ineens een eel stuk minder (voor de on-road HBC is daarmee ge-experimenteerd door een deel van een pet-fles over het luchtfilter te schuiven)...

Misschien wordt het tijd dat er een ins-box voor de off-roads ontwikkeld wordt. Zie dit niet zo snel gebeuren omdat het gros van wat er rijdt vrijwel onder de gestelde grens zit!


En Mari, zoals je al vertelde rijden mensen met die 'herrieuitlaten' bijna niet op circuit of zijn lid van een club. Dat zal kloppen, jij loopt al langer in deze wereld rond dan ik doe, maar waarom? Dát gegeven wel eens onderzocht?
Reden is simpel, staat hierboven al te lezen... Bij o.a. de HBC's werd in het verleden niet echt gelet op het geluidsnivo, maar nu het wat meer "professioneler" wordt en men gebruik wil gaan maken van de verschillende accomodaties bij de andere clubs, krijgen ze daar ook mee te maken...


Zelf vind ik rijden op een baan geweldig gaaf, maar wanneer ik niet welkom ben met mijn uitlaat, helaas jammer dan, dan rij ik wel 'in de natuur'.
Wanneer ik moet voldoen aan de 80 Db regel, kan ik nergens rijden, ook niet met een standaard potje. Zelfs op Zandvoort mogen ze nog meer db produceren!
Als je rijden op een baan geweldig vindt, waarom dan geen compromis aangaan in het plaatsen van een stillere uitlaat... Vreemd genoeg gaat de verkoop van de zogenaamde "herriepijpjes" heel erg goed onder de HPI Baja rijders, bij andere merken heeft het even de kop opgestoken maar is het weer heel erg afgezakt!

Ik kan me niet voorstellen dat de diverse uitlaatfabrikanten niet met een stillere uitlaat kunnen komen welke toch goed presteert, maar zoals gezegd, als de klant daar niet om vraagt, waarom zou je dat dan maken.

Dat jij wil genieten van de door jouw auto geproduceerde herrie is prima, maar moet een ander dat dan maar accepteren? De vergelijking met Zandvoort raakt kant nog wel...


Natuurlijk kun je van sommige uitlaten zeggen dat deze meer dan gemiddeld herrie maken, en uiteraard moet er een grens zijn.
De discussie zal zich dus spitsen op het aantal db.
Dan zou ik zeggen: 100 en niet de 80 db.
Daarover hoeft geen discussie gevoerd te worden, dat ligt al langere tijd vast in het reglement van de EFRA en de daarvan afgeleide reglementen... Jij mag best vinden dat het 100 dB moet zijn, helaas voor jouw ligt de grens een stukje lager...
 
Helaas heeft ook het circuitpark Zandvoort te maken met regels omtrent het produceren van geluid. Er zijn nu volgens mij 6 dagen per jaar waarop het circuit buiten zijn geluidslimiet mag gaan, en voor de rest moeten zij strikt binnen de opgelegde geluidsnorm blijven...

En inderdaad dienen ook de modelcircuits zich aan de door hun opgelegde geluidsnormen te voldoen omdat zij anders het intrekken van hun vergunning riskeren, indien dat zou gebeuren zijn er hiervan meerdere mensen (de leden) de dupe.
Kijk maar eens in België waar dit toe heeft geleid...
 
Op één of andere manier had ik een reactie van jou wel weer verwacht ;)
Daarom toch ook maar weer een reactie terug

... waarom klagen (bijna) alle HPI Baja rijders zich over de geluidsnormen waaraan de clubs zich moeten houden?
Als de clubs zich daar niet aan houden, kunnen ze de deuren sluiten... gaan we dan weer allemaal 'wildcrossen"...???

Misschien wel een goed idee ;)
80 dB is gewoon simpelweg niet veel. Heb zelfs electro aangedreven auto's al meer 'lawaai' horen maken. Het heeft simpelweg te maken met de tijdsgeest waarin we leven.
Steeds meer 'groenen', hier heeft iedere gemotoriseerde sport mee te maken. In alle takken van autosport kom je het fenomeen tegen van dB/vervuiling, enz.

Maar goed daar gaat deze post niet over.
Je noemt zelf al dat er voor de HPI niet veel stille uitlaten te koop zijn.
Zou dit ook niet te maken kunnen hebben met het feit dat HPI geen Europees merk is?
In de USA mag/kan veel meer, en daar komt toch het gros van de onderdelen vandaan.

Als je rijden op een baan geweldig vindt, waarom dan geen compromis aangaan in het plaatsen van een stillere uitlaat... Vreemd genoeg gaat de verkoop van de zogenaamde "herriepijpjes" heel erg goed onder de HPI Baja rijders, bij andere merken heeft het even de kop opgestoken maar is het weer heel erg afgezakt!

Ik kan me niet voorstellen dat de diverse uitlaatfabrikanten niet met een stillere uitlaat kunnen komen welke toch goed presteert, maar zoals gezegd, als de klant daar niet om vraagt, waarom zou je dat dan maken.

Zoals je verwoord: ze zijn er (bijna) niet.
Volgens mij is de hoofdreden hiervoor de eerder genoemde opmerking.
Het verschil tussen het standaard potje en de andere 'herrie' uitlaten is dusdanig groot dat je wel een 'herrie' (een subjectief gegeven, aangezien jij het herrie vindt, en ik het goed vind klinken) uitlaat 'moet' hebben voor een beetje power. Al zullen daar ook de meningen over verschillen.
Toen ik mijn 5T kocht, waren er nog niet veel andere uitlaten dan een dominator. De Victory kwam net om de hoek kijken, maar was slecht leverbaar.
Wanneer ik NU een andere uitlaat mocht kopen, was het inderdaad een stillere uitlaat, zoals bijvoorbeeld de Victory met demper.
MAAR, als het standaard potje al te veel dB produceert, dan zal deze Victory wel niet veel stiller zijn (ALS deze al stiller is).
Dus m.a.w. dat compromis wil ik zeker wel aangaan, maar niet ten koste van alles, dan is het voor mij niet leuk meer.

Daar komt nog bij dat de regels aangaande 'lawaai' de afgelopen jaren wel zijn veranderd/aangescherpt. Moet ik dan iedere keer (veel) geld investeren in een uitlaat?
Dat geld heb ik er niet voor over.
We praten wel iedere keer over bedragen van (ruim) over de 150 euro.
Lang geleden, toen ik nog 16 was ;), kocht ik voor veel geld een expansieuitlaat voor mijn scooter, en die was toen vreselijk duur, 275 gulden. De uitlaat die ik nu onder mijn modelauto heb kost al meer!

Dat jij wil genieten van de door jouw auto geproduceerde herrie is prima, maar moet een ander dat dan maar accepteren? De vergelijking met Zandvoort raakt kant nog wel...

Ieder heeft toch de vrije keus om te komen rijden op een baan of niet?
Wanneer ik diegene accepteer met een 'stillere' uitlaat, kan dit toch ook visa-versa?
Aangaande Zandvoort zou ik willen zeggen: toch wel Mari.
Ook op Zandvoort wordt er autosport beoefend. Nu kun je natuurlijk zeggen dat wij geen autosport bedrijven. In de strikte zin van het woord klopt dat ook, maar het een gemotoriseerde 'hobby/sport'.
Op Zandvoort is de dB grens dus hoger dan bij de meeste circuit's, en ga nu niet zeggen dat het circuit niet dichtbij huizen ligt.
Genieten is ook een subjectief begrip. Ik geniet waarschijnlijk van andere dingen dan jij, waaronder de 'muziek' van de uitlaat van mijn 5T!


Wat de één herrie vindt, vind de ander weer muziek. Een voorbeeld hoef ik je niet te noemen denk ik.
Naar mijn mening hoort 'geluid' (om het dan maar even zo te noemen) bij onze hobby, en wanneer ik van alles moet uithalen (zelfs nog een verknipte fles om het luchtfilter) is de lol er voor mij vanaf. Maar ook dat is maar een mening, maar wel de mijne.

Jij mag best vinden dat het 100 dB moet zijn, helaas voor jouw ligt de grens een stukje lager...

Helaas bepaal ik inderdaad niet de grens, anders stond deze zeker op 100! ;)

Maar goed, laten we dit maar sluiten, waarschijnlijk worden wij het toch niet eens (zoals over zoveel onderwerpen waar we van mening verschillen), en bevuilen wij alleen dit topic.
Wanneer je nog meer van gedachten wilt wisselen, wees welkom (pm) ;)
 
Misschien komt er wel wat uit, ontheffing een paar keer per jaar aan vragen bij de gemeente ivm extra overlast/herrie mag maar is helaas niet de oplossing aangezien het maar tijdelijk is steeds.
Dat met die fles over het filter heb ik afgelopen weekend mogen aanschouwen, ze zijn er wel idd een stuk stiller door.
Al met al rijden er toch div baja's rond op de baan met div soorten dempers en dat gaat prima, langzaam aan komen er steeds beter uitlaten voor de baja die aan de normen voldoen.:cool:
 
Ieder heeft toch de vrije keus om te komen rijden op een baan of niet?
Wanneer ik diegene accepteer met een 'stillere' uitlaat, kan dit toch ook visa-versa?
Aangaande Zandvoort zou ik willen zeggen: toch wel Mari.
Ook op Zandvoort wordt er autosport beoefend. Nu kun je natuurlijk zeggen dat wij geen autosport bedrijven. In de strikte zin van het woord klopt dat ook, maar het een gemotoriseerde 'hobby/sport'.
Op Zandvoort is de dB grens dus hoger dan bij de meeste circuit's, en ga nu niet zeggen dat het circuit niet dichtbij huizen ligt.
Geluidseisen voor Circuit Park Zandvoort:
Circuit Park Zandvoort - Geluid & Milieu
 
Laatst bewerkt:
Aangaande Zandvoort zou ik willen zeggen: toch wel Mari.
Ook op Zandvoort wordt er autosport beoefend. Nu kun je natuurlijk zeggen dat wij geen autosport bedrijven. In de strikte zin van het woord klopt dat ook, maar het een gemotoriseerde 'hobby/sport'.
Op Zandvoort is de dB grens dus hoger dan bij de meeste circuit's, en ga nu niet zeggen dat het circuit niet dichtbij huizen ligt.

Geluidseisen voor Circuit Park Zandvoort:
Circuit Park Zandvoort - Geluid & Milieu
 
Het is al weer even geleden maar inmiddels is de hbc er al op gereden en is de baan weer een stuk groter geworden.
Na alle drukte ivm de verhuizing naar de weg is het allemaal wat uitgelopen, maar het is gelukt en nu zitten we aan de weg en kan je gelijk parkeren naast de baan.
Dit weekend word onze eigen rijderstelling er op gezet, lengte 8.10 meter en stahoogte 2.50 meter.
Kortom we zijn er weer druk zat mee geweest en we zijn er nog volop mee bezig alles netjes aftewerken, mede dankzij de leden.
worshippy.gif

Sleuteltafels staan er inmiddels ook bij en nog een paar keer er flink tegen aan en dan zijn we zo ver dat we een gratis opendag kunnen houden.
Ook willen we weer in augustus een funwedstrijd houden op de baan, datum is nog niet bekend maar wordt ditmaal verreden met amb systeem, heb je geen transponder dan kan je die gratis lenen.
we houden jullie verder op de hoogte.
bye.gif


_________________
 
Als ex bigscaler heb ik jaren geleden al de discussie of liever gezegd de veelvuldige wens gehoord/meegemaakt om een permanente baan in houten voor big-scale te hebben/krijgen. Ik ben blij dat jullie dit alsnog is gelukt. Leuk ook om nog de bekende namen tegen te komen die nog steeds actief zijn in de big-scale wereld. Gelukkig hebben jullie nooit opgegeven.

De discussie m.b.t. decibelen en nitro toelaten snap ik helemaal niet. Een club stelt gewoon regels simpel en sommige regels kunnen gewoon niet anders en sommige wel maar dit bepaal je als club (leden) ondeling samen met het bestuur........ Daar kan je je aan houden of niet en is eigen keuze lijkt mij, evenals de consequenties

Ik zou zeggen succes met de baan.......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gewoon geen baja's.... kom zondag ff langs om te kijken hoe het ervoor staat.....

Ik vind dit toch wel een beetje kort door de bocht hoor.
Er zijn zat uitlaten voor de baja te krijgen waarmee je prima kan voldoen aan de eisen, er zijn alleen blijkbaar ook mensen die graag meer herrie maken, en als die dan niet welkom zijn op verschillende banen is dat hun probleem.
Maar om nou meteen te zeggen gewoon geen baja's toont wel wat kortzichtigheid van jouw kant.
Ik rij zelf al jaren met een baja meerdere wedstrijden mee op een hoop verschillende banen zonder enig probleem over geluid.
 
ja mike en op dat punt zijn we het eens. ze willen alleen herrie maken en geen geld uitgeven voor een goede uitlaat. kijk in de winter maar in de manege, zodra de baja's gaan rijden zit ik in de kantine....
 
tuurlijk mogen er baja's, sterker nog ook de hbc is er verreden en zijn altijd welkom op de baan.
de baan is er voor iedere bigscale, en wordt ook door de div merken bezocht tot grote vreugde over de heuvels en het ontwerp.
uiteraard dient ieder merk zich aan de geluids normen te houden, dit gebeurt ook zodat er geen wagen tusse zit waar men de kantine voor hoeft in te vluchten hoor.
 
klein overzicht van de werkzaamheden, de banden en alles wat wit is wordt nog vervangen voor rodebuizen.
de sponser is met de bouwvak gesloten dus ja daar moeten we dan even op wachten, nieuwe gedeelte staat nog wat gras op maar dat wordt uiteraard verwijderd.
helaas is de helft van de vaste medewerkers op vakantie dus dan lopen de werkzaamheden iets langzamer als normaal, desondanks wordt er hard gewerkt en boeken we grote vooruitgang.
17072010252.jpg

17072010253.jpg

17072010254.jpg

17072010255.jpg

17072010256.jpg

17072010257.jpg

Natuurlijk heeft de Big Dip ook een beurt gehad, is nu de Big Wip geworden.
17072010258.jpg

17072010259.jpg

17072010260.jpg

IMG_1499.jpg

IMG_1500.jpg

IMG_1503.jpg

IMG_1504.jpg

IMG_1508.jpg

IMG_1510.jpg

IMG_1511.jpg

IMG_1514.jpg

IMG_1515.jpg
 
as zondag 1 augustus is de baan weer open voor het vrij rijden, aanvang 11.00 uur tot 17.00 uur
mrcu5-1-1.png

adres:
Zilfia's Hoeve
Fortweg 13
3992 LX HOUTEN
388x302-images-stories-mrcu_kaart.jpg

387x353-images-stories-mrcu_kaart1.jpg
 
Back
Top