Lipo brand!

Toen ik daarnet mijn nieuwe (tweedehandse) xray xb8 probeerde begon één van de twee lipo's te branden :S
De oorzaak is een raadsel... De auto, motor en ontvanger zijn in orde (op wat roet en een vreselijke geur na), maar de regelaar betrouw ik niet echt meer... Ik hoorde wel nog de fan draaien tot de kabel van de batterij smolt.

Wat zouden mogelijke redenen kunnen zijn behalve kortsluiting?

Foto's volgen straks.

EDIT: het gaat hier over een Turnigy 5000mah 20c lipo. De motor is een 2200kv 36-60 9L.
De regelaar is een HK150A en alle elektronica is van mij (niet tweedehands).
 
Laatst bewerkt:
Wat zouden mogelijke redenen kunnen zijn behalve kortsluiting?

uhmmm... dat is denk ik toch wel de hoofdreden. de oorzaak is een ander verhaal.

+ / - omgedraaid toevallig?

dit gebeurt alleen bij onwijse kortsluiting. en zelfs dan is het zeldzaam
 
korstluiting, overbelasting of een aan de binnen kant open getrilt. Ja, lipo is toch meer risico lopen dan met life of nimh accu's. Hoop dat je auto nog kan herstellen.
 
uhmmm... dat is denk ik toch wel de hoofdreden. de oorzaak is een ander verhaal.

+ / - omgedraaid toevallig?

dit gebeurt alleen bij onwijse kortsluiting. en zelfs dan is het zeldzaam
Lipo's juist aangelsoten. Anders had hij niet eerst verschillende minuten mooi gereden... Overbelasting lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze setup 86A piek trekt.

De auto zelf is in orde, maar hoe krijg ik die vreselijke geur weg?

Ik was wel een paar keer zacht overkop gegaan net voor het gebeurde...
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb jij die 86A piek gemeten :?:

Of is dat een cijfertje wat ergens genoemd wordt :?:

5000 20C is gewoon aan de krappe kant voor een 1/8 , als de accu dan niet helemaal fit meer is kun je weleens tegen problemen aanlopen zoals nu.
 
Hoe heb jij die 86A piek gemeten :?:

Of is dat een cijfertje wat ergens genoemd wordt :?:

5000 20C is gewoon aan de krappe kant voor een 1/8 , als de accu dan niet helemaal fit meer is kun je weleens tegen problemen aanlopen zoals nu.
Wordt door iemand anders genoemd. Volgens de specs trekt de motor normaal zelfs maar 55A... De lipo was hoogstens 15 ladingen oud en had nog volledige capaciteit. Ik denk dat ik misschien de reden ken. Het was een combinatie van een 20c en 25c... Dit heeft goed gewerkt in mijn boot, maar misschien heeft de 25c lipo te hoge stromen gestuurd door de 20c (ookal is het zogezegd maar 55A)
 
Tja verschillende oorzaken mogelijk :)

kortsluiting is volgens jou niet mogelijk?

dan denk ik aan een probleem met de regelaar of gewoon met de batterij zelf :)

Indien je de lipo tweedehands hebt gekocht kan er vanalles mee gebeurd zijn. Misschien heeft de vorige eigenaar de lipo wat mishandeld waardoor hij zijn volledige specificaties niet meer haalt en dan heb je hem misschien gewoon overbelast. Een andere reden kan ook zijn dat je aan het rijden was en de interne contacten losgekomen zijn en die kortsluiting gemaakt hebben?

Of misschien een nog logischere oorzaak: de lipo gewoon veel te hard leeggetrokken? Had je een lipo cut off of iets van melder voor de spanning van de lipo te weten?

Om de brandgeur weg te krijgen gewoon een paar dagen buiten laten liggen. Of desnoods een geurtje over spuiten ;) misschien dat wassen in heet water ook wel helpt.
 
Een andere mogelijkheid is dat de aansluitdraad intern is losgeraakt en een sluiting heeft veroorzaakt. Ik heb dit al een keer gehad, begon ineens heel erg te smeulen toen ik hem in mijn hand had...
 
Twee verschillende soorten lipo mixen is vragen om problemen.
Als je "saddlepack" lipos gebruikt, dan altijd samen kopen en samen gebruiken.
Verschillende interne weerstanden betekend dat de ene pack de andere constant op zijn donder geeft.
 
Wordt door iemand anders genoemd. Volgens de specs trekt de motor normaal zelfs maar 55A... De lipo was hoogstens 15 ladingen oud en had nog volledige capaciteit. Ik denk dat ik misschien de reden ken. Het was een combinatie van een 20c en 25c... Dit heeft goed gewerkt in mijn boot, maar misschien heeft de 25c lipo te hoge stromen gestuurd door de 20c (ookal is het zogezegd maar 55A)

Wordt door iemand anders genoemd ..... Das een hele betrouwbare methode idd :nooo: Voor je dat soort dingen gaat roepen zou ik eerst eens zelf een datalogger aanschaffen zodat je weet waar je het over hebt en wat er daadwerkelijk in de auto gebeurd :!: ;)

De piekstromen die je trekt liggen vaak een heeel stuk hoger als wat de fabrikant opgeeft als max.... Das namelijk het aantal A's wat de motor trekt onder ideale omstandigheden , bij optrekken moet de motor vanuit een blokkering gaan werken en trekt het ding dus veel hogere stromen als die aangegeven 55A.

Verschillende lipo's mixen is ook nooit goed :!::!: Als je bv. 2x 2S wil gebruiken moet je zorgen dat het 2 exact dezelfde lipos zijn (liefst nieuw) , altijd hetzelfde setje samen gebruiken en ze samen laden en ontladen.

Als je dat niet doet loop je het risico dat er teveel verschil in de prestaties is waardoor er dingen fout gaan ....
 
De gemakkelijkste manier om de auto schoon te maken (en waarschijnlijk ook enige) is met een hogedrukreiniger, maar wat kan ik doen met de regelaar en ontvanger?
Die zijn beiden volledig zwart (regelaar ook vanbinnen), maar werken perfect...
zou ik ze beschadigen als ik eraan kom met water? (zonder dat er stroom opstaat uiteraard...)
 
in de electronica afdeling is een sticky, electronica heeft zwemles gehad. Daar staan manieren genoeg om de boel proper te krijgen.

TM
 
Hogedruk reiniger ?
Zeg maar das tegen alles wat een gat heeft en waar iets in dat gat zit draait, of beweegt!

Compressor op 2 to 4 bar op een afstandje wil nog wel in combi met een harde borstel,of tandenborstel, kwastjes,en putty, en aanverwanten....
 
Gewoon alles schoonmaken met een doekje en wd40. Ruikt ook gelijk een stuk beter ;)

En een 20C met een 25C mengen is geen goed plan. Maar of een accu daarvan affikt???
 
Gewoon alles schoonmaken met een doekje en wd40. Ruikt ook gelijk een stuk beter ;)

En een 20C met een 25C mengen is geen goed plan. Maar of een accu daarvan affikt???
Ik heb het eergisteren al gedaan op enkele minuten met een hete hogedrukreiniger. Alles is ok, en hij is zo goed als perfect proper.
De regelaar en ontvanger heb ik zoals ze mij in de winkel hebben aangeraden met remreiniger schoongemaakt aangezien dat niet geleidend is en meteen verdampt.

Als 20 en 25c samen gebruikt worden bij hoge belasting gaan de zwakkere cellen snel heet worden door de hogere stromen/voltage dat erdoor komt van de andere batterij. Zodra de folie dan vanbinnen smelt krijg je een kortsluiting en brand... Een andere reden kan ik niet vinden... Er is geen enkel spoor van kortsluiting door blote contacten enz...

Als ik geweten had dat de motor zoveel meer zou trekken dan de specs zeiden had ik ze nooit gemengd...
 
Als ik geweten had dat de motor zoveel meer zou trekken dan de specs zeiden had ik ze nooit gemengd...

Daar voor hebben ze de watt meter voor uitgevonden . :D

alleen als je zelf bij je eigen spullen meet weet je de amperes die getrokken worden.
Van horen/zeggen werkt niet ,iedere setup is anders.
En fabrikanten geven nog al eens mooiere daten uit.

Anders had hij niet eerst verschillende minuten mooi gereden... Overbelasting lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien deze setup 86A piek trekt

En hat je na 2 min even gekeken hat je al kunnen merken dat er iets fout gaat.

Mvg Johan
 
Daar voor hebben ze de watt meter voor uitgevonden . :D

alleen als je zelf bij je eigen spullen meet weet je de amperes die getrokken worden.
Van horen/zeggen werkt niet ,iedere setup is anders.
En fabrikanten geven nog al eens mooiere daten uit.



En hat je na 2 min even gekeken hat je al kunnen merken dat er iets fout gaat.

Mvg Johan
Ik heb er niet bij stilgestaan aangezien ik de twee zelfde lipo's de dag ervoor op straat had leeg gereden in deze auto en alle temp. waren goed...
 
Back
Top