Ik heb het zelf nog niet geprobeerd eerlijk gezegt Bert, maar zal het zeker een keer doen.
Maar vermoed dat het toch weer geheel anders aanvoelt als een electronische flybar.
Ik vind zelf de echte stabilisatie systemen niets toevoegen aan de hobby.
Juist het sturen, wat Bert ook al aangeeft, is zo leuk aan helivliegen.
Haal je het meeste daarvan weg, dan is eigenlijk de lol er voor mij een beetje vanaf.
Het overwinningsgevoel wat je krijgt als je na jaren vliegen toch steeds weer iets bijleerd is wat deze hobby zo leuk maakt, en er voor zorgt dat het nooit gaat vervelen.
Als je dit serieus een keer van plan bent, hou er dan rekening mee, dat niet alle bladen zondermeer geschikt zijn om dit te doen.
Om fatsoenlijk rigid te kunnen vliegen heb je bladen nodig die zwaartepunt-geoptimeerd zijn, dwz ht zwaartepunt van het blad moet (op de koorde gezien) zodanig liggen dat het blad zich goed strekt. Hiervoor moet het zwaartepunt ongever 10% van de koorde Achter de lijn in het verlengde van de feathering shaft liggen. nogal een verhaal waarom dit zo is, maar het is zo....

Verder moet je niet de lichtste bladen hebben, ze mogen gerust tot 180 gram per blad wegen voor een 1.50 meter rotor. Het kan wel met lichtere bladen, maar het stuurt niet fijn.
Groet, Bert