De weg naar de FAI F3C klasse....

John, goed om te lezen dat je flink aan het oefenen bent.
Ik las dat je de bec op 6V hebt gezet, houd er rekening mee dat niet alle servo's daar tegen kunnen op langere termijn en defect kunnen raken. Kies liever iets tussen 5 en 5.5V zou ik zeggen.
Ik verwacht niet dat je die extra kracht nodig zult hebben als je ze op 6V laat draaien.

Bas
 
De servo`s die john heeft zijn volgens mij de 610 en 650 van align en die kunnen prima op 6v. Ik zelf vlieg al vanaf het begin op 6v met de 700, FBL en 3d, en ze houden het nog steeds vol.

John, geef in Odoorn even een seintje, zetten we er een paar pionnen bij geen probleem. Alhoewel...ik weet niet eens of we wel zes pionnen hebben, neem anders je eigen even mee, dan komt het wel goed volgens mij.

remon
 
Komt omdat de meeste piloten die beginnen met een looping oefenen veel te veel aan de nick trekken. Om een looping mooi groot te vliegen moet je veel meer op pitch vliegen, dwz vol pitch de looping in en een klein beetje cyclic. Cyclic vasthouden de hele looping. pas als je bijna in de top bent iets pitch minderen (zeker geen negatief), op 3/4 weer meer pitch geven, evt volpitch, en onderin je cyclic weer naar neutraal. Je zult zien dat je dan zelfs vaak veel hoger uitkomt dan je begonnen bent, maar dat moet je dan perfectioneren door het vaker te doen.

Dat is ook de basis voor een mooie hoge stall turn; vol pitch en niet al te veel cyclic.

Dit zijn opmerkingen die ik een beetje zoek, ik weet 'ongeveer' hoe een figuur gevlogen moet worden maar de fijne kneepjes weet ik niet. Ik had van Cees al een tip gekregen hoe ik een Stall turn moet inzetten maar ik doe het toch niet helemaal correct. Ik kom met 75% pitch recht aanvliegen en het laatste stukje voordat de heli verticaal getrokken moet worden dan full pitch. Soms gaat het goed, vaak niet en kom ik niet hoog genoeg, ik heb al wel gemerkt dat ik heli soms te snel verticaal wil trekken waardoor er veel snelheid uit de heli gaat en dus niet door stijg. Ik zal de volgende keer eens full pitch lang komen razen en dan minder abrupt de heli verticaal trekken. Ik zal eerst wel weer met knikkende knieën staan als de heli met een rotgang voorbij komt :???: .

Ik las dat je de bec op 6V hebt gezet, houd er rekening mee dat niet alle servo's daar tegen kunnen op langere termijn en defect kunnen raken. Kies liever iets tussen 5 en 5.5V zou ik zeggen.

Ik ben de boel op 6 volt gaan zetten na een gesprek met Rob, ik ben geen expert maar kreeg wel de indruk dat de cyclic servo's tijdens de hover figuren niet helemaal 100% terug komen naar de neutraal stand. De servo's werken prima maar op 6 volt werkt het net allemaal ff iets nauwkeuriger. Er zitten 610 en een 650 servo in de heli en die kunnen prima tegen 6 volt dus dat is geen probleem.

John, geef in Odoorn even een seintje, zetten we er een paar pionnen bij geen probleem. Alhoewel...ik weet niet eens of we wel zes pionnen hebben, neem anders je eigen even mee, dan komt het wel goed volgens mij.

Prima, pionnen heb ik genoeg!
 
Gebruikte instellingen CC ICE HV 120

Beste F3C vliegers,
Een ding kan ik in dit draadje niet goed terugvinden en dat zijn de instellingen die jullie gebruiken in de CC ICE HV120 regelaar. Volgens mij vliegen een aantal van jullie met de Align 700MX motor. Ik gebruik deze combinatie ook en heb begrepen dat de standaard instelling van de PWM op Outrunner Mode staat. Nu blijkt dit niet per definitie de goede instelling te zijn en heb een berekening gevonden om de PWM te bepalen: het aantal KV van de motor*nominale spanning van het totaal aantal gebruikte cellen*aantal magneetpolen van de motor/20. Bij mij komt hier een getal uit van 510*37*10/20=9435. Nu had ik de PWM dus ingesteld op 8Khz maar daar werkte de regelaar niet op want ik kreeg geen acknowledgement signaal nadat ik de regelaar had aangesloten. Nu heb ik hem op 12 Khz staan en nu doet hij het wel maar dat deed hij ook op de Outrunner mode. Mijn vraag nu aan jullie is welke setting gebruiken jullie voor de regelaar i.c.m. de 700MX motor?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Han van Beek
 
Laatst bewerkt:
Hoi Han,

Ik gebruik de outrunner nog steeds.
De motor heeft zat vermogen, loopt vrijwel geruisloos (geen fluittoon oid.)
en wordt nouwelijks warm, geldt ook voor de regelaar.

Ik heb begrepen dat outrunner de optimale setting zelf bepaalt en tijdens het opstarten een andere timing gebruikt. dat is ook te horen denk ik omdat de eerste seconde van het opstarten er wel een soort fluittoontje klinkt dat daarna weg is.

Verder zou ik me niet zo heel druk maken over wat er allemaal op het internet staat over dit onderwerp, probeer eerst eens de standaard setting, als dat niet bevalt kun je altijd nog iets aanpassen.

gr,
Rob

edit: ik zie dat je de 510KV hebt, ik heb de 470KV dat zou nog wel eens kunnen schelen.
 
Laatst bewerkt:
Outrunner mag NIET gebruikt worden bij helimotoren.. dit is voor veelpolige outrunners(zoals vliegtuigen)

Castles armen altijd.. ook met een verkeerde instelling. dus ik denk eerder dat de stick niet dichtstond/th hold er niet op...
 
Dank voor de snelle reacties.
Leuk om te lezen dat er verschillende meningen zijn. Ik heb mijn regelaar nu ingesteld op 12 Khz en dat werkt maar ik wil voorkomen dat ik met de verkeerde instelling mijn regelaar en daarmee heli op ga blazen. Wat is het risco als ik een verkeerde PWM waarde instel?

@Anko: Jij zegt dat de regelaar altijd armed maar bij mij deed hij dit niet op de 8Khz en op 12 Khz, outrunner mode etc wel ondanks dat ik alle trims op 0 heb staan en de knuppel helemaal dicht en niet van stand heb veranderd dus blijkbaar werkt het niet met 8Khz.
Kunnen jullie eens een uitdraai van de ingestelde parameters in dit draadje opnemen. Met de castle link is dit eenvoudig uit te draaien.

@Rob: Met een 470Kv motor kom je op een PWM van 8695 en dan zou 8Khz toereikend moeten zijn. Ik weet niet met hoeveel cellen jullie vliegen. Met een 12S is de PWM met een 470Kv motor 10434 en dan zou je hem ook op 12Khz moeten zetten denk ik. Ik heb begrepen dat in de Outrunner Mode de motor warmer wordt. Ik weet niet wat een gangbare temperatuur van de motor is na het vliegen?
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik 2 castles uitfikte achter elkaar ben ik overgestapt op Jive's.. geen setup sheets meer dus..


Ik heb in ieder geval alitjd op 12khz gevlogen met een 4025- 630kv (8polen) op 12s. Nooit echt problemen mee gehad.

Verder: Zet de governor gain niet hoger dan 15, of echt 18MAX als je motor toerental niet gaat stotteren, want je esc vind je dan niet grappig..(de reden van bovenstaand)

Heb je de endpoints in de zender wel goed staan? dit moet je calibreren aan de esc.. doe dat fout en hij armed ook slecht/niet/soms
 
Wanneer spreek je over een veelpolige motor? Alles meer dan 1 is veelpolig. Ik neem aan dat Anko 10 polen niet als veelpolig beschouwt?
 
10polen is niet veel.. Ik heb het over vliegtuigmotoren waarbij de polen side by side zitten..

Ik heb het al eens eerder op t forum gezet, heb hier al eens een mail over gestuurd naar Castle..

Dit bedoel ik dus:

Q80-2%20copy1%20(Small).jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg beide 700's op outrunner mode. een met scorpion motor de ander met align 510mx. Bij de align motor is 1 keer regelaar uitgebrand. de scorpion motor draait 2 jaar al zo probleemloos.
Over de servo's zelf vlieg ik ook met de 610 al dik een jaar op 8v zonder problemen lekker makkelijk op 2s lipo alleen voltage regelator gebruiken voor de ds650.

gr,
jw
 
De laatste voorbereidingen

****Betreft de CC** Ook ik had in het begin zitten zoeken naar instellingen maar zoals Rob al aangaf: neem gewoon de standaard instellingen. Ik heb alleen wat zitten veranderen in de Gain maar ben toch weer terug naar de waarde 15. Verder gebruik ik fixed endpoints in de governor mode.

Head speed 1 ->1500 Rpm
Head speed 2 ->1550 Rpm
Head speed 3 ->1950 Rpm
----------------------------------------------------------------------
De laatste voorbereidingen voor Odoorn:

Nog een kleine week en dan is de eerste wedstrijd in Odoorn, vorig jaar waren de 2 wedstrijden die ik mee vloog 'probeer' wedstrijden en dit jaar zie ik als een 'leer' jaar. Ondanks dat ik vorig jaar voor de laatste wedstrijd veel geoefend had viel het mij zwaar tegen en ging toen toch wel teleurgesteld naar huis.

Ook nu heb ik eigenlijk wel redelijk veel geoefend maar ga toch met een instelling naar Odoorn van : ik zie wel hoe het gaat. Afgelopen week heb ik in 5 dagen 12 vluchten gemaakt, dit lijkt veel maar als ik kijk naar mijn progressie...:neutral:. Ik heb nu in totaal 67 vluchten met 700 gemaakt en het gaat zo verschillend elke sessie en ik kan er geen vinger op leggen wat ik nu anders doe. Soms een hele redelijk figuur 'Staande M' gevolgd door een dramatisch figuur 'staande driehoek'. Hetzelfde met pirouette, soms een hele mooie piro gevolgd door een kompleet uit de bocht gevlogen....cirkel :confused: . Om soms moedeloos van de worden, wat wel beter wordt is mijn zelf vertrouwen in de heli. Eigenlijk raak ik niet zo snel in paniek en als een figuur mislukt en de heli komt in een ongelukkige positie te staan dan weet ik de boel heel aardig op te vangen.

Afgelopen week stond er een behoorlijk bries en ging de Stall Turn weer eens proberen, ik was uiteraard al een beetje op mijn hoede omdat er een vlagerige wind stond. Ook bij dit figuur gaat het soms goed en weet ik het zo te timen dat de heli in een mooie rechte lijn om hoog vliegt en in een rechte lijn naar beneden komt om vervolgens de volgende poging helemaal te verklooien. Zo ook de avond met wind, ik kwam uit de stall turn maar kwam helemaal verkeerd uit en de wind versterkte de boel nog eens en de heli vloog voordat ik het wist recht over mij heen. Dit was echt een 'oeps' moment maar ik raakte niet in paniek en corrigeerde de boel en vloog vervolgens weer een strakke stall turn.

Ik had van de winter het idee dat ik twee E700 aan het begin van het seizoen zou hebben maar heb het finacieel net niet rond gekregen en dus moet de oude vertrouwde 600 als reserve machine gaan dienen. Dus vandaag de 600 maar weer eens mee genomen om te kijken hoe die ook alweer vloog. Ik had met deze heli sinds ik de 700 heb niet mee mee gevlogen en wilde even 'voelen' hoe deze vloog.

De vloot op het veld:

full


Dus eerst even een vluchtje maken met de 700 en toen met de 600...........Dat was even wennen, wat een verschil ik ben echt al een verwent nest aan het worden als ik zie hoe groot het verschil is tussen deze twee heli's. Vorig jaar was ik zo trots als een pauw op mijn 600 in F3c uitvoering maar vergeleken met de 700 is het een springbok met ADHD :confused:.

Afijn, komende week zal ik wat minder vliegen om er zeker van te zijn dat 700 heel blijkt en kijk ik uit naar de eerste ronde. Met of zonder hots,knots, bots uitziende figuren :sleeping: ik heb er zin an.

Tot zondag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat wel beter wordt is mijn zelf vertrouwen in de heli. Eigenlijk raak ik niet zo snel in paniek en als een figuur mislukt en de heli komt in een ongelukkige positie te staan dan weet ik de boel heel aardig op te vangen.

Dit is een heel erg grote vooruitgang!!! het is niet alleen vertrouwen in de heli maar ook jezelf! Het niet panieken redt de situatie 9 van de 10 keren. Ik heb ook al weer enkele spannende momenten met de nieuwe helies meegemaakt.

Steven
 
Ik heb nog wel een verbeterpuntje voor je John:

Gisteren heb ik even met de Rotortechs 700 FAI gevlogen en WAUW !! :thumbsup:
met die wind van gisteravond was de heli gewoon STRAK, nog strakker dan normaal dus.

ik vond de Align bladen sowieso al verdacht flexibel, maar die RT's bewijzen dus echt dat de toppiloten er niet voor niets allemaal mee vliegen (inclusief Cees). je mag ze wel even proberen a.s. zondag John, met het risico dat je niet meer terug wilt hoor !

Rob
 
Nog even vergeten: het viel me op dat met de RT's de tail ook strakker was :confused::confused:, vaag !

Minder luchtweerstand vd bladen=minder koppel op de hoofdrotor in dezelfde zijnde situatie tov anders blades, minder koppel=minder staart correcties.;)

Als mijn heli op asfalt stond met Edge FBL blades(140gr, tipzwaar) dan draaide de staart altijd een stukje weg, om vervolgens weer terug te komen tijdens het optoeren.
Met mn Vblades(123gr, rootzwaar) blijft t stilstaan. minder gewicht wat rondgeslingerd wordt tegen de richting van de heli in.
 
je mag ze wel even proberen a.s. zondag

Dat aanbod sla ik niet af, alleen zal het strakke vliegen niet alleen afhankelijk zijn van het vliegend materiaal, ik denk dat mijn vingers nog lang niet strak vliegen ;) , maar ik ben benieuwd.

Afgelopen keren had ik ook gemerkt dat bij een behoorlijk wind de staart iets minder strak is dan bij windstil weer. Vooral als de wind tijdens de hover figuren dwars op de heli staat dan hunt de staart heel lichtjes.

We zullen het allemaal gaan zien in Odoorn, ben erg benieuwd of er nog nieuwe gezichten te zien zijn.
 
Minder luchtweerstand vd bladen=minder koppel op de hoofdrotor in dezelfde zijnde situatie tov anders blades, minder koppel=minder staart correcties.;)

Zou heel goed kunnen Anko;
ik vond ook dat ik erg veel capaciteit over had na een minuut of 7 hoverwerk. Dat zou ook best eens kunnen komen door de bladen.

Ik herrinner mij nu ineens dat Cees deze bladen ooit eens aan een stroom-test heeft onderworpen en toen tot de conclusie kwam dat ze beduidend zuiniger zijn.
 
Back
Top