5 asser schaal 1:4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door steven OW, 31 okt 2010.

  1. alfisti

    alfisti Guest

    yep ik heb inmiddels 6 diffs liggen zodat ik voorlopig even vooruit kan dacht ik zo genoeg om nog 2 4x4 trucks te maken
     
  2. janelze

    janelze

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Nieuw-Weerdinge
    okee ga ik dat op de volgende truck monteren en mee experimenteren ..
    aangezien de andere mechanische regelaar niet meer verkrijgbaar is ..

    Vriendelijke Groetjes van Jan Elze
     
  3. alfisti

    alfisti Guest

    voordeel is ook dat deze elektronische regelaar echt van 0 tot max goed te regelen is.
    de jongens van modeltrucks gebruiken ook dit systeemen werkt al vele jaren.
    hoe staat het verder met de vorderingen van de truck schiet het al wat op
    maar begrijp ik dat nu goed ben je al met een volgend model bezig dan?
     
  4. janelze

    janelze

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Nieuw-Weerdinge
    ik ben met de voorbereidingen bezig zoals de tekeningen foto's stikkers e.d. heb ik al .
    de complete aandrijflijn heb ik ook, maar ja deze Kenworth moet eerst helemaal af :) voor ik met de bouw begin van de volgende ...
    (scania 110 super Torpedo)
     
  5. alfisti

    alfisti Guest

    hhm ben wel benieuwd hoor wat dat gaat worden
    ik ben ook al langzaam bezig met de voorbereidingen voor een volgend model maar nu met een 2 cyl dieselblokje erin en ja weer een echte 4x4 net als de x1
    ben nu bezig met het schakelen op afstand tussen de versnellingen van de x1 en de achterpanelen en dan kan ie uitelkaar worden gehaald panelen schuren en spuiten maar en tja die stikkers vallen niet mee gggrrr
     
  6. janelze

    janelze

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Nieuw-Weerdinge
    hey Steven tja 't is nu een gesprek tussen alfisti en mij geworden, maar idd als ik nu een stuur systeem zou bouwen zal ik het systeem gebruiken van alfsisti..
    ook omdat de regelaars die ik gebruik niet meer leverbaar zijn .

    @ Alfisti : ik heb de stikkers voor de volgende truck wel al :) . en de volgende word ook weer elektrisch .alleen moet er ook een hydrolic pomp e.d. op omdat er een aardappel-kieptrailer achter komt
     
  7. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Jan elze,
    Ik vind het mooie discussie die ook wat heeft opgeleverd.
    Het systeem van alfisti ga ik ook bouwen op mijn truck, het is net wat je zelf zegt de oude spullen worden schaars.

    Ik heb via een oproep op marktplaats een mechanische regelaar ontvangen en hou deze dus achter de hand(puur mazzel).
    Je weet dus wie er nog een heeft.

    Steven
     
  8. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. alfisti

    alfisti Guest

    wel een leuk gezicht zo die drie assen die sturen ik hoop alleen dat ie dat straks ook nog goed doet als er wat gewicht op komt te staan.
    ik weet nog wel dat de mijne ook stuurde met alleen een kaal frame totdat ik echt ging bouwen en het allemaal wat zwaarder werd toen was het over met de pret en moest ik over naar hydro.
    inmiddels stuur en em ik hydrolisch en schakel ik de versnellingen elektrich
     
  10. Hallo steven,

    Erg mooi filmpje! Waar ga je de cabine van maken?

    Gr Robin
     
  11. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    bedankt voor jullie reacties,

    Alfisti, het probleem van het gewicht ga ik nog beleven, ook de zwaarte van de vering word ook nog een hele puzzel.
    Hij moet op de eerste as en het tandemstel gaan dragen, de tweede as en sleepas worden lichter geveerd om zo het gewicht voor de stuurmotor tegemoed te komen.

    Robin, de cabine is nog een verhaal appart, ik ben op verschillende manieren aan het zoeken of er één van mdf gefreesd kan worden om zo gedetaileerd mogelijk te werk te gaan.
    Mocht dit te kostbaar of te ingewikkeld worden dan rest mij een kist van hout en een jaartje dremelen en schuren.(ook leuk)
    De tekeningen van een daf heb ik al op grote gecopieerd.
     
  12. alfisti

    alfisti Guest

    ben benieuwd naar de vorderingen.
    mijn cabine weegt ongeveer 16 kg geheel uit polyester met gril en lampjes op het dak bedrading en stekker.
    bladveren zijn bij mij sterk genoeg om evt mij zelf erbij te kunnen dragen en heb er ook schokbrekers onder gemaakt voor de sier maar deze helpen wel mee.
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Ik kwam dit topic vandaag tegen: heel mooi!
    Maar mag ik even een tip geven?
    Die kruiskoppelingen in dit plaatje (van november vorig jaar) staan 45 graden verdraaid, dan gaat de wagen schokkend rijden.
    De yokes van de cardan as moeten in hetzelfde vlak liggen, en dan gaan de kruisjes ook veel langer mee.

    Ik heb geen verstand van het bouwen van zo'n model; wel van het echte werk :wink:
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Beste Helicor,

    Bedankt voor je reactie, de foto is van bovenaf genomen en geeft mischien een ander beeld.
    Ik heb de as hoogte verschillen en de lengte tussen de koppelingen van opzij gemeten.
    Het hoogte verschil is 40mm en de lengte is 150mm, zo kom ik op een hoek van 15 graden per koppeling.
    Is dit dan nog te veel?
    Nu weet ik dat rechtuit het beste is dan moet ik de motor laten zakken.
    Ik ben blij met je opmerking want nu kan ik het nog aanpassen in de bouw.

    Met vriendelijke groet
    Steven
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Nee, dat bedoel ik niet, het gaat niet om de hoek die de cardankoppeling maken, maar met de yokes , de vorken dus van de koppelingen op de as zelf; die moeten in hetzelfde vlak liggen; misschien kan ik even een link opzoeken naar een cardanas fabrikant; gelenkwellenbau of spicer, 2 wereld merken.

    Mar als je de cardan hoeken wilt verkleinen, weet je dan ook dat je de motor sterk voorover kunt laten hangen, dan worden de hoeken ook wel kleiner dan 15 graden; daar hoef je echter niet al te druk over te maken.
    Cor
    Edit2
    Plaatje toont wat ik bedoel
    http://www.gelenkwellenbau.de/fahrzeugbau/images/kreuzgelenkwellen.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  16. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    Beste Helicor,

    Ik begrijp wat je bedoeld met de as in een lijn,
    Op de foto zit er een pvc buisje tussen, in de as met schuifstuk MOETEN de kruis koppelingen (aan de as) in één lijn staan.
    Ga ik meenemen ik de constructie, dit is waarom het forum voor mij een toegevoegde meerwaarde is.

    Bedankt,
    Steven
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
  18. steven OW

    steven OW

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    100
    Locatie:
    cothen
    [​IMG]

    Zo dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    JA, helemaal goed zo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Wat Piet zegt!!

    Cor
     

Deel Deze Pagina