@ Roel,
denk dat ik in het bezit ben van de zelfde tekening, en ja deze tekening is zeer goed en met een heel duidelijke beschrijving in de tekening.
En als jij denkt dat je het aan kunt gewoon doen, gaande weg kom je er wel achter wat je wel of niet kunt, dat kan een ander niet beoordelen.En mocht het mislukken, ach ja het hout kun je altijd nog gebruiken om de open haard aan te steken en de rest kun je gebruiken voor een ander project en de ervaring steek je toch in je zak.
Ik zelf ben ook beginner in het rc gebeuren met vliegtuigen, en begin ook aan de bouw van mijn eerste vliegtuig, en ik begin van af niets omdat ik een arf maar niets vind.Maar zoals ik lees in je eerste post heb jij je voorbereiding gedaan.
Ik heb het geluk dat ik een colega heb die al meer dan 25 jaar vliegtuigen bouwd en vliegt en al heel wat besproken heb met hem en hij mij zelfs aan een tekening heeft geholpen, tevens heb ik de club bij mij in de buurt opgezocht en kontacten daar gelegt en daar heel goed werd ontvangen en wat blijkt er woont iemand 300meter van me vandaan die al jaren vliegtuigen bouwt.En wat zegt deze meneer tegen me, als je vragen hebt kom maar ff lang en anders loop ik wel ff naar jou toe.
En betreft het nog niet kunnen vliegen en toch bouwen, daar is niets mis mee, Je start met bouwen ( hou er rekening mee dat dit niet in een maandje klaar is) met die kist je eigenlijk wilt vliegen.Daarnaast schaf je gewoon net als de meesten een starters vliegtuig aan en meld je aan bij een club je haalt je brevet en neemt daarna een opvolg toestel en laat het vliegen van je spitfire nog ff over aan iemand met ervaring. this net fietsen , je start met een driewiel en eindigt misschien net als ik met een 1500 cc motorfiets.
Stel je vragen gewoon op het forum maar niet alleen hier, ook bij je club en maak zelf de afweging. En ja stel soms ook vragen waarvan je eigenlijk het antwoord al weet, omdat er soms toch iemand is die jou er net iets anders tegen aan laat kijken.
gezien ik zelf begin met een oltimer heb ik mijn tekening meegenomen naar de club en hun adviesen terhate genomen.
Mijn advies is kort gezegt:
* Bouw wat je zelf wilt bouwen
* Doe een gedegen voor onderzoek
* Luister naar ervaringen van anderen.En trek je eigen conclusie"s
* Ga naar een plaatselijke club en vraag om advies, soms is lid worden niet eens nodig als je niet vliegt.
* Onderzoek zaken die je niet weet op het WWW, of in de plaatselijke bibliotheek ( ja die bestaan nog en toegang is gratis )
* HEB HEEL VEEL GEDULT
In de tussen tijd dat je aan het bouwen bent ( geschatte bouw tijd voor jou model 1 jaar) schaf een starters vliegtuig aan met een zender die minimaal geschikt is voor de spitfire ( zodat je niet later nog eens een zender moet kopen) sluit je aan bij de plaatselijke modelvliegclub en vraag daar naar de GRATIS vlieglessen en probeer zoveel mogelijk je gezicht te laten zien op die club zodat je de contacten krijgt die je nodig hebt en je zult zien dat deze mensen bezig zijn met hun hobby en jou graag van informatie voorzien.Ook kun je hen vragen waar en wat te kopen dit kan je heel wat euro's besparen.
Ik zelf loop nu enkele weken rond bij de club en ben al helemaal ingeburgerd en help nu zelfs al mee bij eventueele schade aan toestellen.
Mijn laaste advies is : Ga niet wild vliegen, kost een hoop geld en je bent niet verzekerd als je onverhoopt toch een auto of iets raakt met je toestel.
en het filmpje van Ron zegt genoeg.
@ Ron mocht je die tekening willen hebben stuur me ff een PBtje dan stuur ik hem ff over in pdf of acad.
PS waarschijnlijk heeft iemand op de club een tekening 1/4 en zal ik die waarschijnlijk over nemen om er in de toekomst er twee van te bouwen met mijn colega i.p.v de 1/5, maar dat gaat nog ff duren want eerst moet ik mijn big lift bouwen en heb ik mijn colega belooft te helpen om zijn DC 9 te bouwen ( na opgenomen schade blijkt nieuwbouw beter te zijn), weet de span niet meer maar romp lengte is 3,9 meter, deze moet omgebouwd worden van brandstof motor naar turbine, ach ja ben maar beginner in het rc vliegen

maar heb toch een beetje kennis opgedaan in andere takken van techniek.
Roel ik zie uit naar je verslag en plaats het gewoon, ieder kan er van leren en vergeet 1 ding niet ieder leert van fouten zelf de jonge in het filmpje kan nu echt wel vliegen en heeft het lef gehad om dit openbaar temaken , wat menigeen niet zal doen.
groetjes Gerrit
( sorry voor dit lang verhaal )