Volgens het AMD reglement mag het kielvlak, stuurvlakken voor een betere bestuurbaarheid vergroot worden. Dat vergroten mag niet door extra stukken aan de zetten. Het moet in zijn geheel vergroot worden met behoud van de oorspronkelijke vormen. www.antikmodellflugfreunde.de/AMDBauWettbewerbregeln_2010.pdf Wat dat betreft voldoet de HAST aan de AMD eisen. Gaaf model de Miss Fortune X ! Johannes
Een vraagje is er een site waar je tekeningen kunt bestellen. Ik wil al een tijdje zo'n model bouwen helemaal nu ik bezig ben met een schaal model 1:2 van de SG 38
Kennen jullie deze bron: http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Books/BookCase1.html waar onder andere dit te vinden is: http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Books/Der_Bau von_Flugmodellen_2_s.pdf Kun je niet alleen je Duits weer eens oefenen (niet voor jou, Johannes.....), maar ook het lezen van gotisch schrift! Ik heb zelf ook nog een aardig werkje in die stijl, maar dan over vliegen in het algemeen. Doordrenkt met Nazi-propaganda, met voorwoord van Hermann Goering en kompleet met de opbouw-schema's van de NS luchtsportbeweging.
Op het RC-Network forum zijn meerdere sites te vinden. www.rc-network.de/forum/showthread.php/284501-Literatur-Baupläne-Frästeilsätze-und-Baukästen Johannes
En hier is een hele mooie met een spanwijdte van 2,44 m.: Outerzone : Daru BJV-07 plan : download free vintage model aircraft plan
HAST Het kielvlak is klaar, nog wel even schuren maar dat bewaar ik voor het allerlaatste. De volgende klus wordt het richtingsroer. Geen eenvoudig klusje de achterlijst. Op tekening wordt vermeld dat de achterlijst moet worden gelamineerd uit 6 stuks stroken triplex van 0,6 mm dik. Nu vraag ik me af of dit wel makkelijk te doen is zonder een mal. Hm, ...eerst maar een nachtje over slapen. Johannes
Ik heb het één keer gedaan, in 1966 bij de "Provo" Coupe d'Hiver waarmee ik dat jaar Nederlands kampioen werd. Het was heel gemakkelijk, wel alles wat lichter dan in jouw geval. Een malletje gemaakt uit 6 mm balsa en daarover 6 lagen 0.8 mm balsa strips van 5 mm breed gelijmd met witte houtlijm. De mal had ik toen met kaarsvet als lossing ingesmeerd. Goed laten drogen (minimaal 1 dag) en lossen en schuren. Het was heel gemakkelijk en een mooi resultaat. Waarom ik het later niet meer heb toegepast weet ik ook niet meer. In jouw geval zou ik een malletje uit MPX zagen, echt in minder dan een nachtje slapen gemaakt. Rick
Haha, met een mal gaat het zeker goed komen! Maar ik ben lui en zoek naar een manier om geen mal te hoeven maken. Vroeger werd een spijkersjabloon voor zulke vormen gemaakt. Maar ja, en dat met 0,6 mm dik triplex lijkt me geen optie. Toch maar een nachtje over slapen. Johannes
Kees heeft er de tekening van alsook de tekening van nog een mooi model dat vrij veel in de SAM gevlogen wordt. Ik kan nu even niet op de naam van dat model komen.
Wat ik zou doen ... Stukje schuimplaat o.i.d. in vorm snijden+naschuren als mal en cellotape erover om te voorkomen dat het aan de mal vastlijmt. Strookjes triplex met wat overmaat in de breedte en extra lengte, aan één eind de strookjes op elkaar tapen (schilderstape) om ze in het gelid te houden. Strookjes open klappen als een waaier, bevochtigen* en lijm aanbrengen. Het getapete eind overdwars op de mal vasttapen en dan vanaf diezelfde kant, een lang stuk schilderstape over de strookjes heen trekken en de strookjes daarmee op de mal strak trekken. Neem breed schilderstape, dan kan je meer kracht zetten. Daarna kan je nog extra stukjes tape overdwars aanbrengen. De gelamineerde strook moet je dan nog wel op maat maken. *Bevochtigen is nat maken en dan droog deppen. Het triplex moet niet kleddernat zijn! Mijn ervaring is dat lamineren met vochtig triplex beter gaat. De lijm spreidt beter, trekt beter in en overtollige lijm perst er beter uit. (Er is mij ooit verteld dat je bij lamineren, de lijm wat moet verdunnen. Met het triplex bevochtigen verdun je de lijm feitelijk ook, maar je hebt automatisch een goede verhouding en je hoeft geen voorraadje aan te maken.)
Deze methode heb ik nog niet eerder geprobeerd. Nu heb ik de kans om op deze manier mijn achterlijst te maken. Ga ik doen! Over het bevochtigen en verlijmen heb ik nog iets aan toe te voegen, er zit namelijk een addertje onder het gras. Maar dat komt straks als ik wat foto’s heb. Johannes
Schilderstape is prima, sterk zat ... mits van een goed merk. Ductape zou het meer afsluiten en dan droogt het minder snel. Ik ben benieuwd.
Misschien iets te maken met uitzetten en dan vormverandering tijdens het krimpen (of tenminste spanningsopbouw zolang het nog op de mal zit)?
HAST Henri bedankt voor deze tip! Eerst de stroken triplex op de gewenste breedte gesneden met mijn latjessnijder. De mal is gemaakt van een stuk polystyreen plaat. Makkelijk de bewerken en er hoeft geen cellotape erover tegen het vastplakken van de houtlijm. Lijm aanbrengen en direct vasttapen. En inderdaad, schilderstape is voor deze klus beter. Het vocht moet kunnen verdwijnen. Is alles afgesloten duurt het erg lang voordat de lijm is uitgehard. Het water in de lijm moet volledig kunnen verdwijnen, pas dan is de lijmverbinding op sterkte. *Bevochtigen. Natuurlijk kan dat, maar dan is het wel belangrijk om te weten hoe witte houtlijm werkt. Zoals in het theoriegedeelte staat, is het vochtgehalte van het hout erg belangrijk voor een succesvolle verlijming. Hoe werkt dispersielijm? Deze lijm bestaat uit een kunsthars welke gedispergeerd is in water. Het vaste stof percentage ligt ca. tussen 50 - 65%. Uithardingsmechanisme Door het onttrekken van het dispersiewater aan de lijm ontstaat een lijmfilm. Het is dus noodzakelijk dat het dispersiewater uit de lijm kan trekken. Dus de te lijmen delen moeten vocht kunnen opnemen of doorlaten. Wordt de lijm met water verdund blijft minder kunsthars in de lijmvoeg achter en daardoor meer krimp van de lijmvoeg. Is het hout te vochtig kan het dispersiewater maar langzaam worden opgezogen. Daardoor kunnen de lijmmoleculen het hout niet goed binnendringen. Maar in mijn geval had ik de stroken gerust nat kunnen maken want deze hebben maar weinig volume en geven het vocht direct weer af aan de omgeving. Voordat de lijm erop zit is het vochtgehalte weer binnen het advies vochtgehalte van de lijmfabrikant. Dit heb ik gemeten en was erg verrast dat het vocht zo snel uit de stroken triplex verdween was. Johannes