Zwei Antik Segler

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 27 nov 2011.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.418
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja natuurlijk, ik dacht niet aan het gebruik van witte houtlijm, want dat gebruik ik zelf helemaal nooit...
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kwam er achter met het lamineren van een stuk triplex van ongeveer 20 x 20 cm. Eerst deed ik zo'n vlak zonder bevochtigen, ging ook goed, maar toen had ik de ingeving beide vlakken eerst te bevochtigen. Ik bestreek het met een natte kwast en depte het daarna weer droog met keukenpapier. Dus niet doordrenkt, alleen de oppervlakte van het triplex was minimaal vochtig. De lijm bleek veel makkelijker en sneller aan te brengen. De lijm vloeide beter, de spatel gleed beter. Ook was de lijmlaag wat dunner, dus geen excessieve hoeveelheid lijm. Het samenpersen ging ook makkelijker.

    Het leek of het bevochtigde hout de lijm beter accepteerde/ontving. Zou dat kunnen qua theorie? Misschien dat er iets van weerstand is tussen droog hout en natte lijm, die wel overwonnen wordt door het laten inwerken van de lijm, maar met het bevochtigen sla je die stap als het ware over.

    Nogmaals: oppervlakkig nat maken én droog deppen. De hoeveelheid water die je dan hebt toegevoegd is zelfs minder dan wanneer je de lijm iets zou verdunnen zoals mij ooit geadviseerd is.

    Toevoeging:
    Ik bedenk me net dat het wellicht vooral nut heeft bij het lamineren van grotere vlakken. Bij die smalle strookjes heb je geen probleem met het aanbrengen en wegpersen van lijm.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor een succesvolle lijmverbinding mag de open tijd niet worden overschreden!

    Als je de lijm op zo een groot oppervlak moet aanbrengen worden ineens de invloedsfactoren van de open tijd voelbaar.

    Door het bevochtigen van het te verlijmen hout verleng je In feite de open tijd!

    Wat jij in de praktijk hebt ervaren is verklaarbaar als je kijkt naar de theorie.

    Gezien je werkstuk 20 x 20 cm was het noodzakelijk de open tijd te verlengen. Dat heb je gedaan door het hout te bevochtigen.
    Zeker een slimme oplossing.

    Nog een keer de invloedsfactoren van de open tijd.

    Invloedsfactoren van de open tijd

    Korter:
    · zacht, zeer zuigkrachtig hout
    · laag houtvochtgehalte
    · hoge hout-, lijm- en omgevingstemperatuur
    · lage luchtvochtigheid
    · dunne lijmlaag
    · sterk luchtstromingen
    · directe zoninstraling

    Langer:
    · hard, slecht zuigend hout
    · hoog houtvochtgehalte
    · lage hout-, lijm- en omgevingstemperatuur
    · hoge luchtvochtigheid
    · dikke lijmlaag
    · minimale luchtstromingen
    · snel samenvoegen van de delen



    Dit is het kritische punt!

    Let op dat het houtvochtgehalte niet buitensporig hoog wordt want anders werkt het averechts en het gevolg is een mislukte lijmverbinding.

    Het is dus belangrijk te weten wat de invloed van het houtvochtgehalte op het lijmproces is.


    Met het bevochtigen van 0,6 mm dik triplex heb ik inmiddels geëxperimenteerd uit nieuwsgierigheid.
    Wat ik verrassend vond was dat het aangebrachte vocht enorm snel weer werd afgegeven aan de omgevingslucht. Naar ca. 20 seconden was het vochtgehalte van 22 % naar 16 % verminderd.

    Johannes
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    Het verlijmen van mijn richtingsroer achterlijst is uitstekend gelukt.
    Na het lossen van de mal is de vorm volledig behouden gebleven en het geheel voelt ook erg sterk aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor het lamineren van grotere vlakken adviseer ik epoxy te gebruiken.
    Waarom, daar kom ik later nog op terug.

    Johannes
     
  6. King

    King

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Stedebroec
    goede en leuke tips tijdens deze bouw, ik bouw al geruime tijd vliegtuigen maar leer toch weer steeds bij.
    Met name het verwarmen met de solarbout bij het buigen van hout kwam mij nu zeer van pas

    Nico
     
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    Langzaam maar gestaag gaat het verder.
    Het richtingsroer is bijna af, scharnieren en roerhevel moeten nog pas gemaakt.

    [​IMG]

    Zo moet het worden,........ ich bin zufrieden.

    [​IMG]

    Ik had nooit verwacht dat het bouwen van een Antiek zwever zoveel voldoening geeft.

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    zo zie je maar johannes ook dat geeft voldoening :yes: t word n plaatje zehr shun :grin::yes:
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Even met andere sokken proberen ;)
     
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hahahaha:rolling: ja raymond mijn duits is niet echt het je dat haha maar hij bergijpt t zeker :grin::wink:
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Natuurlijk heb ik begrepen wat er staat.


    Zelfs dit interview in het Duits kan ik volgen. :)



    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    In het bouwpakket zat een groot blok balsahout voor de rompneus.
    Dit blok moest worden gemodelleerd en een vloeiende overgang naar de romp vormen.

    Omdat een sleepkoppeling wordt ingebouwd heb ik gekozen voor een andere oplossing.
    Als basis dient een stuk 12 mm dik multiplex.

    Voor de sleepkoppeling is voldoende materiaal verwijderd zodat de haak vrij kan bewegen.
    In de multiplex neusspant zit er een getrapt gat.

    [​IMG]

    De sleepkoppeling past precies in het gat tot de aanslag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit geheel met UHU plus endfest 300 verlijmt, zit nu muurvast.

    [​IMG]


    Johannes​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Balsahout !?! Schande! :bad-words:
     
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Balsahout

    Balsahout ja dat kan....
    ...er was eens in Duitsland een " Modellbaugruppe" die in de vooroorlogse tijd in de haven van Hamburg voor de lol voorwerpen uit het water trokken.
    Plotseling had de leider van de groep een groot voorwerp aan de haak.
    Bij het eruit trekken bleek het een reuzenbalk balsahout te zijn.
    Dit balsahout diende als vulmateriaal in de laadruimte van een vrachtschip en werd tijdens het lossen van de vracht achteloos in het havenbekken gegooid.
    Door deze vondst had de groep voor vele jaren balsahout.
    En ze knutselden nog lang en gelukkig.....:grin:

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.393
    Locatie:
    Boskoop
    Uit mijn eerder genoemde boekje:
    [​IMG]
    Ik heb "Tonkinrohr" geel gemaakt, daar had ik nog nooit van gehoord!

    Overigens: geen vermelding van balsa als materiaal (in 1939)

    Verderop staat nog te lezen:
    "Die Werkstofffrage ist von besonderer Bedeutung, weil grundsätzlich einheimisches Material verwendet werden soll." In de geest van die tijd is dat wel te begrijpen......

    Max.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Balsahout werd in Duitsland zoals alle andere buitenlandse werkstoffen vanaf 1935 bij de Reichswettbewerben niet meer toegestaan.
    Dit was het gevolg van de algemene importbeperking.

    Maar uit de bouwvoorschriften vanaf 1939 was af te leiden, dat weer alle werkstoffen voor de bouw van wedstrijdmodellen toegestaan waren.

    Vooral in de tijden dat balsahout nauwelijks of hellemal niet verkrijgbaar was zochten modelbouwers een vervangend product.
    Daarbij hoorde ook het uit Afrika afkomstige parapluboom hout.

    Johannes
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor de goede orde moet ik wel vermelden dat het oorspronkelijke ontwerp van de HAST in 1934 en het uiteindelijke wedstrijdmodel in 1935 zeker zonder balsahout is gebouwd.
    Zou Harald Storbeck balsahout in zijn model verwerkt hebben dan was dat tijdens de
    Röhn-Modellwettbewerb in 1935 niet onopgemerkt gebleven en had hij in plaats van de derde prijs een plek in een gevangenis gekregen.

    Johannes
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.013
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat waren nog eens tijden :)
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg leuk :rolling:zelfs ik kan daar niet tegenop johannes hahaha:grin:

    en nu snel weer :eek:ntopic: met dit mooie projekt :yes:
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    De rompneus is nu grof voorbewerkt en klaar voor het verlijmen met de romp.

    [​IMG]

    Boven op de romp komt een luik voor de bereikbaarheid van de ontvangstinstallatie.
    Eerst moeten twee spanten losgesneden worden van de romp hoofdliggers.
    Dat moet in de juiste volgorde.
    Het bodemplaatje van de deksel dient als geleiding voor de zaag en de juiste afstand.
    Daarna nog een keer zagen maar zonder afstandsplaatje.

    [​IMG]

    Er is nu de ontstane ruimte voor de bodemplaat goed te zien.

    [​IMG]

    Bodemplaat en twee halfspanten zaten niet in het bouwpakket, deze heb ik zelf gemaakt van 1 mm dik triplex.
    Dit ging erg goed dankzij de tip van Henri.
    Eerst met een scherp mesje voorsnijden en daarna met de figuurzaag de onderdelen lossnijden.

    [​IMG]

    Nu wordt alles in een keer verlijmd.
    De bovengording is nog niet doorgezaagd. Vulplaatjes van 0,4 mm dik triplex zorgen voor voldoende ruimte tussen het deksel en de romp. Ook heb ik dan ruimte voor de zaag.
    De vulplaatjes heb ik nog bekleed met tape i.v.m. lijm die tussenuit wordt geperst.

    [​IMG]

    Het mag nu drogen en morgen gaat de zaag erin. :)

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina