inbouwen van elektromotoren

Ik heb geprobeerd mijn motoren (in de Weser dan altijd!) goed uit te richten voor het gebruik van een enkele koppeling van Raboesch. Ik merk dat het op de millimeter aankomt, als ik de goede methode met een stroommeting gebruik. Maar om daarna de motor in exact de gevonden stand vast te zetten valt niet mee. Bij het aandraaien van een schroef is de stand alweer net iets veranderd. En verbuigen van een metalen steun is ook niet erg betrouwbaar.
We zouden een algemene manier moeten hebben om de stand met instelschroefjes te kunnen bepalen, nadat de motor redelijk goed al is vastgezet.

Ik weet dat ik een draadje gelezen heb waarbij ergens in de discussie verschillende methoden van vastzetten werden genoemd, zelfs vastlijmen van de motor. Maar de zoekfunctie heeft me niet geholpen dat draadje terug te vinden.
 
Ik heb bij mijn Paul Denker de volgende methode gebruikt. Plaatje hout in de romp gelijmd met Stabilit, daar met uitmeten van de beste positie gaatjes afgetekend, geboord, en motorsteun erop vastgezet, maar met een dun laagje schuim (dat zelfklevende, wat ze gebruiken om dubbelglas vast te zetten) er tussen. Daarna de schroeven aangedraaid totdat de stand met de minste weerstand was bereikt. Ik heb alleen in deze situatie geen kruiskoppeling maar de askoker loopt door de motorsteun, omdat ik een vertragingsunit heb. Maar als je ipv een koppeling een stukje rechte buis gebruikt bij het bepalen van de beste plek, om alles in lijn te houden, moet het daarna met een echte koppeling toch zeker lukken om het soepel te laten draaien.

Het kan zijn dat, door inzakken van het schuim, de afstelling na een tijdje verloopt, maar dat zal geen mm's zijn, en anders na verloop van tijd een keer meten, even indien nodig (handig als je nu de verbruikscijfers noteert, dan heb je een referentie om te zien of de weerstand echt is toegenomen) wat bijstellen.

Lijmen met een goede kit (ik dacht dat het TEC7 heette) is ook een optie, maar dan is later bijstellen natuurlijk niet meer mogelijk. Of je koopt een motorsteun waar je alles kan instellen, hoek, etc, maar die zijn best prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Het kan allemaal veel gemakkelijker hoor
Je zet de motor aan de koppeling en daarna ook aan de schroefas
Dan neem je twee hoeklijntjes al of staal
Die doe je om de koppeling aantrekken met drie tyripjes
En walla de boel staat in lijn
Dan doe ik het hele spul motorsteun
Op silicone rubber en daar druk je voorzichtig de motorstuen op
Zodra alles droog is dan pas losmaken en je zult zien ook de meeste trillngen zijn dan verdwenen mvg
Frederik:D
 
Allemaal bekende tips, maar geen antwoord op de vraag welk draadje dat was.

En verder: ik heb veel al geprobeerd. Zie ook mijn draadje over restauratie Weser.
Maar als ik dan serieus ga meten met de minimum stroom methode blijkt dat er nog grote verschillen kunnen blijven bestaan.
Je zou denken dat met een doorgaande vaste verbinding tussen schroefas en motoras, die je pas na het plaatsen verbreekt, alles goed is. Zeker, zo bereik je 85 % van wat je wilt, het loopt al makkelijk. Maar ga na een paar dagen meten en er zijn fouten, klein maar zeker.

Ik weet niet of iedereen die minimum stroom methode kent. Je plaatst de motor op het oog in de juiste stand. Je sluit de motor rechtstreeks aan, niet via een regelaar, op een lage spanning waarbij de motor wat toeren maakt. Daarbij een stroommeter in een toevoerleiding. Dan beweeg je de motor heel voorzichtig in twee richtingen: horizontale hoek en verticale hoek.
Door de niet ideale uitlijning vraagt de motor extra energie. Je zult zien dat de stroom varieert naarmate de uitlijning beter of slechter wordt.
De beste uitlijning is die met minimale verliezen oftewel minimale stroom.
Bij mijn metingen, met 3 volt batterijspanning liep de motor rustig, kon ik verschillen meten van 60 tot 35 mA. Nauwelijks zichtbare verschillen in motorstand.

Er blijven ook grote verschillen tussen dubbele kruiskoppelingen en een enkele kruiskoppeling.
 
1 risico is dat je as en motor wel in lijn hebt, maar de koker licht buigt, waardoor de weerstand van de as weer toeneemt. En als er al vet in de kokers zit, kan je ook verschillen krijgen. Ik heb uitgelijnd zonder smering in de assen. Heb je ook assteunen in de romp?
 
1 risico is dat je as en motor wel in lijn hebt, maar de koker licht buigt, waardoor de weerstand van de as weer toeneemt. En als er al vet in de kokers zit, kan je ook verschillen krijgen. Ik heb uitgelijnd zonder smering in de assen. Heb je ook assteunen in de romp?

Askokers hoor je stijf in te bouwen dat gebeurt bij 1:1 schepen ok zo
mvg
Frederik:D
 
@hansv,
Ik heb een tijdje geleden een draadje geplaatst over een Graupner verstelbare motorsteun, zie onderstaande hyperlink.
[130076] graupner-verstelbare-motorsteun

Bij het uitlijnen van de motoren heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de "spalk" van F. van Gent alias Frederik. Die spalk heb ik over de dubbele kruiskop koppeling gelegd, zodat in feite een starre verbinding tussen schroefas en motoras ontstaat. De motor incl. motorsteun aan de schroefas bevestigd en de ruimte onder de motorsteun opgemeten. Daarna een flinke "bult" tec7 aangebracht. (advies Raf) en de motor + steun in de tec7 laten drogen. Perfect resultaat.
Hopelijk heeft u hier wat aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Joop
Dat is inderdaad het draadje dat ik bedoel. Jammer dat ik 't niet terugvond, deze twee draadjes samen geven weer zo'n fijne boot en schaal onafhankelijke informatie.
Hans V
 
@Frederik
"Op silicone rubber en daar druk je voorzichtig de motorsteun op."
Bedoel je inderdaad siliconenRUBBER? Zo ja, waar haal je dat en hoe goed is de lijmkracht?
Of heb je het over een siliconenkit? zo ja, welke?

Siliconenrubber bestaat wel degelijk als apart materiaal, o.a. voor het maken van gietmallen.
 
Den Heer Frederik bedoelt denk ik siliconen-kit , dat gebruik ik al meer dan 30 jaar in al mijn boten .
En dat is op 1 keer na altijd goed gegaan .
En daar ga ik niet over uitwijden .
Mvg Hans
 
Al een tijdje probeerde ik tevergeefs de motor van mijn "Robbe Paula III" uit te lijnen. Dit viel echter niet mee en ik bleef veel last van trillingen houden.

Met geluk op de Tip van de heer F.van.Gent gestuit, om met 2 hoekprofielen de koppeling recht uit te lijnen. Het resultaat: een aandrijving met minimale trillingen.

Echter heb ik de steun gelijmd met Stabilit.

Hiervoor mijn dank!



Uploaded with ImageShack.us
 
Ik hoop dat je de achterzijde van de motor ook hebt ondersteund, anders gaat de motor na verloop van tijd toch naar achteren toe "doorzakken" . Je motor "hangt" nu zo ongeveer aan de schroefas/koppeling.
Het motorspantje is, als ik het goed zie, niet erg breed, dus het lijmvlak met de bodem klein. Ook is het niet zo dik.

Daar komt nog bij dat, indien de motor op een zomerdag lang achter elkaar aan het draaien is (of zwaar belast wordt) de motor warm, zo niet heet wordt. Die warmte wordt deels door je steun opgenomen die vervolgens een stuk structurele sterkte verliest.

Kortom: allemaal factoren die op den duur de uitlijning van motor naar schroefas gaan verzieken.

Adviezen:
- motor aan de achterzijde ondersteunen tegen het "doorzakken"
- motorspant uit dikker materiaal maken
- motorspant breder maken (voor meer lijmvlak aan de bodem)
- motorspant uit aluminium zagen (betere warmte-afgifte en geen doorzakken door opwarming van ABS)
- motorspant voorzien van twee steunvlakken, evenwijdig aan de motoras. Deze steunvlakken dienen om "doorzakken" van het motorspant te voorkomen.

Succes ermee...
 
hallo

siliconen kit niet vergelijken met TEC7
TEC 7 is een lijm op basis van siliconen en dat is iets heel anders dan siliconen kit
als je iets vast zet met tec 7 dan kan je alleen om het los te krijgen de tec7 doorsnijden met een mesje
anders bij los wrikken gaat ofwel een deel van de motorspant blijven staan of je trekt een stuk uit de romp
stabilit zoals je de spant hebt vast gezet zou ik nog twee steunen naar de motor kant bij zetten om de kracht van de motor een beetje meer over de rop te verdelen

gr raf
 
hallo

siliconen kit niet vergelijken met TEC7
TEC 7 is een lijm op basis van siliconen en dat is iets heel anders dan siliconen kit
als je iets vast zet met tec 7 dan kan je alleen om het los te krijgen de tec7 doorsnijden met een mesje
anders bij los wrikken gaat ofwel een deel van de motorspant blijven staan of je trekt een stuk uit de romp
stabilit zoals je de spant hebt vast gezet zou ik nog twee steunen naar de motor kant bij zetten om de kracht van de motor een beetje meer over de rop te verdelen

gr raf


Die steunen horen er ook in te zitten, je kan zelfs op de bodem zien dat ze er ooit hebben gezeten. Met die extra "driehoekjes" is een stabiele steun te maken. Zit ook met die extra steun in de Paula III van onze dochter (ja, dat roze bootje) en dat werkt prima. Wel goed alles ontvetten voor het lijmen, anders trilt het zo weer los. En niet te spaarzaam met de lijm, ik moest bij aankoop van het bootje die dan ook op diverse plekken na-lijmen, anders had de motorsteun waarschijnlijk de eerste proefvaart niet overleefd...
 
Beste Roel,

Standaard wordt de Paula geleverd met deze steun en zonder een steun achter de motor. Echter ben ik nog wel van plan hier een steun te maken. De foto is trouwens geschoten voor het lijmen. Haaks op de steun staan nog twee kleine schotten om de steun op te vangen.

Mijn Graupner cardan koppeling lijkt me trouwens niet helemaal goed. Hij heeft 4 plaatsen waar hij kan buigen. Echter gaat dit op een van deze plaatsen erg zwaar.
 
Beste Roel,

Standaard wordt de Paula geleverd met deze steun en zonder een steun achter de motor. Echter ben ik nog wel van plan hier een steun te maken. De foto is trouwens geschoten voor het lijmen. Haaks op de steun staan nog twee kleine schotten om de steun op te vangen.

Mijn Graupner cardan koppeling lijkt me trouwens niet helemaal goed. Hij heeft 4 plaatsen waar hij kan buigen. Echter gaat dit op een van deze plaatsen erg zwaar.

full


Waarom zet je daar geen twee schotjes ben je bere sterk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top