Hoe het best motor reinigen?

Beste

Mijn Os fs52s motortje is sinds hij in gebruik is nooit gekuist (ik bedoel uitlaat en andere aangekoekte materie). Hoe kuisen jullie dit? Afschuren lijkt me niet de beste manier.. White spirit gaat ook niet zoveel doen denk ik? Misschien met spiritus?
 
Neem een pannetje en vul dat met antivries (geen koelvloeistof) zodat je motortje helemaal ondergedompeld is. Zet het geheel op een regelbaar kookplaatje en breng het net niet aan de kook met een deksel op het pannetje. Laat het zo net zo lang pruttelen tot je motor weer als nieuw is. Resultaat is verbluffend!
Doe het wel buiten want de dampen zijn niet echt gezond. Je hoeft je motor niet te demonteren, antivries tast geen metalen, kogellagers, rubber en pakkingen aan. Het kan bij een heel vuile motor wel 12 uur of nog langer duren.
GrRené
 
Ik maak ze eigenlijk altijd schoon in de ultrasoon, lagers vervang ik sowieso toch altijd wel.
en werkt eigenlijk prima. en geen uren een pannetje met gloeiend heet antivries ergens staan hebben.
 
Als je het motortje gaat frituren in de koelvloeistof, wel degelijk rubbers wegnemen. Deze kunnen behoorlijk verpest worden. Niet bij 100 graad... doch onverdunde koelvloeistof heeft een veel hoger kookpunt. Je kwastjes verbranden er bij. Heb er al een keer het een en ander er over geschreven.
Dampen zijn idd giftig en hete motor met een tangetje uitnemen om je fikken niet te verbranden. Als je goed geventileerd werkt is er niets aan de hand. En ach... 'onze' dure benzine uit de pomp is zo giftig als de neten... tanken we toch ook iedere keer weer weg.. en snuiven we ongewild vrolijk benzeen kwalm.

Mijn devies... alle niet-metalen pakkingen uitbouwen. Losse delen in de anti-pan (of ultra-pan) voor betere poetswerking

Aluminium kan iets verkleuren, maar wordt goed schoon van aangekoekte brandstofresten.

Ultrasoon (bij 100 graad) geeft een een verbluffend 'als nieuw' blank metaal resultaat. Werkt echt top, heeft ook mijn voorkeur. Edoch niet iedereen heeft Ultrasoon. Edoch... ook al ziet het er nieuw uit... versleten, blijft versleten :)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Als je het motortje gaat frituren in de koelvloeistof, wel degelijk rubbers wegnemen. Deze kunnen behoorlijk verpest worden.

Je zou je kunnen afvragen waarom de rubber onderdelen (denk alleen al aan de slangen en de keerring van de waterpomp) aan een automotor dan niet kapot gaan. Je moet, zoals ik al schreef, het spul niet aan de kook brengen maar net iets daar onder. Ik heb de methode al vaak gebruikt en de motoren liepen na reiniging net zo goed als daarvoor en bleven dat doen.
GrRené
 
Hoi René,
Bij een auto gaat het niet stuk, omdat er een radiateur aan het geheel hangt.
De grap met glycol zit em in de kookpuntverhoging. Kan dus heter dan 100% graad in aangelengde toestand... rond de 135 graden... waardoor er in een koelsysteem (gesloten systeem) warmte blijvend afgevoerd kan worden. Bij zuiver water zou er eerder dampvorming optreden, de koeling is dan verstoord en pijpt de zaak uit elkaar door drukopbouw van damp. Of bij een open systeem spuit de boel er uit.

Algemeen:
Koelvloeistof - Wikipedia

1,2-ethaandiol - Wikipedia

Diethyleenglycol - Wikipedia

Zie bij deze laatste het kookpunt van 245 graad. Zo heet stook je niet... Je verhit eenmalig en zet je het pannetje weg... laat je het na sudderen. Roer je wat met een bokkenpoot... Is de boel nog niet schoon, herhaal je. Het lijkt spreekwoordelijk aardig op frituren.
Vandaar dat je in zo een situatie slechts metalen delen moet dompelen.

Verder. Het werkt! Prima als je niet over een uiltra-soon beschikt met een warmtebadje (met wat zeep). Overigens doe ik dit niet dagelijks. Maar heb ik eens wat revisies van oude viertaktertjes aan de hand gehad. Die wilde ik weer in oude luister herstellen.

Deze jongen wil ik ultra-soon gaan behandelen. Bevriend garagehouder heeft een profi machine staan. Daar kwamen m'n carburateurs als nieuw versleten uit.

Motortje is niet versleten. Heeft nooit gedraaid. Mag dus wel eens een keer een goede SPA-behandeling genieten.
Zo maar weer?
Groet Bas

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top