Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

Ik heb nog 2 probleempjes, misschien iemand en tip hoe ik deze kan oplossen?

- krijg m'n GPS-compass niet gecalibreerd.. het over-en-weer schakelen van mijn 3-standen schakelaar geeft me geen gele LED zodat ik kan starten met calibreren..

- In de assitantant software, kan ik in de Voltage tab, deze feature niet aanzetten. De on-off staat grijs en is niet te selecteren. Verder krijg ik geen foutmeldingen. Ik heb nog een andere Naza op een quad, en daar heb ik dit probleem niet, en bedrading is identiek.

Voor de mensen die ook combinatie van bovenstaande 2 problemen moesten ondervinden: het vervangen van de VU module lost ze allebei op :p
 
GPS bevestiging

Gisteren tijdens het bevliegen van een boom, is m'n GPS waarvan ik het staafje op het frame heb gekleefd met de dubbelzijdige tape losgekomen.

Dat was op zich de bedoeling dat dit loskwam bij een crash om mijn frame niet te beschadigen, maar wat ik vergeten was is dat het dan wel tegen de props kan komen.

Een tip: zorg met een extra trekbandje ervoor dat de GPS of het kabeltje nooit bij je props geraakt. Anders krijg je dit:
full

Gezien 2 draadjes te kort waren afgesneden om zo te herstellen, heb ik 'm maar opengedaan, en de andere 2 ook afgeknipt...
full




....en ze allevier opnieuw vastgesoldeerd :)
't werkt terug zoals ervoor.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
netjes hersteld!

ik heb nog een vraagje, ik moet de locatie aangeven van mijn gps in de assistant, hij staat 3 cm achter de mc en dan de hoogte van dat stokje. is dan de x -3 y -de hoogte van de stok? en z 0?
 
Laatst bewerkt:
netjes hersteld!

ik heb nog een vraagje, ik moet de locatie aangeven van mijn gps in de assistant, hij staat 3 cm achter de mc en dan de hoogte van dat stokje. is dan de x -3 y -de hoogte van de stok? en z 0?

Hier doet de afstand tussen je gps en CG-punt ertoe. Dus niet tussen je Naza en de gps.

Volgens mij:
x = -3 (3 cm achter CG)
y = 0 (dus niet links of rechts ervan van CG maar in het midden)
z = - afstand tss CG en gps

Het gaat er dus niet om waar je Naza staat. Al staat je Naza best zo dicht mogelijk tegen je CG-punt
 
@ Highfly: Ik had ook problemen met m'n compass calibreren in het begin. Buitenshuis gaan was de oplossing! (vraag me niet waarom)

Zelfs buitenhuis opletten met wat er in de buurt is, bv een auto dichtbij of hoogspanningslijnen. Best in een wei met enkel wat stieren. In je woning gaat helemaal niet, een luidspreker is al genoeg.
 
Thom: bekijk nog eens vlug m'n edit, want eerste post was verkeerd!!
Het gaat hem om de afstand tussen CG en gps. Dus niet om de afstand tussen Naza en gps. Tenzij je Naza natuurlijk in elke as op CG ligt.
 
Thom: bekijk nog eens vlug m'n edit, want eerste post was verkeerd!!
Het gaat hem om de afstand tussen CG en gps. Dus niet om de afstand tussen Naza en gps. Tenzij je Naza natuurlijk in elke as op CG ligt.

Heb het gezien, de naza zit vrijwel in het midden van het frame. De gps zit er 3 cm achter en dan 8cm omhoog op het stokje. dus dan klopt het wel?
 
Gimbal servo

Vandaag heb ik de gimbal ingesteld.
Ik blijft echter met iets raars zitten. De roll servo werkt niet als ik de Naza opstart. Ik moet eerst de Naza laten opstarten, daarna de roll servo uitpluggen en daarna weer inpluggen. Daarna werkt de gimbal roll servo pas.
Heel eigenaardig...

Maar eens beide servo's werken, werkt het goed voor een eenvoudig zelfbouwgimbal!
Ik heb een testje gedaan met de camera in videomodus voor de spiegel: best een bevredigend resultaat! (zeker als je weet dat er nog geen beeldstabilisatie opzit) Okay, je moet er geen professionele video van verwachten zoals dat met een AV130 of AV200 kan.
De stabiliteit kan trouwens nog iets beter kwa roll, maar daarvoor moet ik gewoon de servo wat verplaatsen. (die trekt/duwt nu namelijk scheef)

Een video'tje volgt zodra het weer het toelaat...
 
Laatst bewerkt:
Heb het gezien, de naza zit vrijwel in het midden van het frame. De gps zit er 3 cm achter en dan 8cm omhoog op het stokje. dus dan klopt het wel?

Meestal kun je de Naza vrij makkelijk monteren op de x- en y-as (voor en achter) van CG, maar de z-as ligt wat anders.
Daar hangt het ervan af of je een groot en zwaar landingsgestel hebt of niet.
Staat de Naza op alle drie assen van CG: z = -8.
Sorry voor de verwarring in onderstaande post!
 
Meestal kun je de Naza vrij makkelijk monteren op de x- en y-as (voor en achter) van CG, maar de z-as ligt wat anders.
Daar hangt het ervan af of je een groot en zwaar landingsgestel hebt of niet.
Staat de Naza op alle drie assen van CG: z = -8.
Sorry voor de verwarring in onderstaande post!

nu snap ik het niet meer. Er zit een redelijk zwaar landinggestel onder (av130 360 kit) de naza zit precies in het cg punt (middenpunt frame) en av130 hangt recht onder de naza laat maar zeggen.
 
Als de Naza in het midden ligt tussen boven- en ondergewicht, dan is z in jouw geval = -8.

Visuele uitleg zou nog beter zijn natuurlijk.
Anders kijk je nog een keer in de sticky's van Emil, staat daar netjes uitgelegd!

Ik heb een redelijk zwaar ladingsgestel. Daarbij ligt m'n CG redelijk laag. Mijn z-waarde is maar liefst -18cm. D.w.z. dat m'n gps 18cm boven de CG op de z-as ligt.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Heeft er eigenlijk iemand al verschil gevoeld tussen bv die -18 en -8 voor Z? Wat gebeurt er al het verkeerd staat? Ik las wel al ergens dat het verschil tussen -8 en +8 vibraties veroorzaakte.
 
Ik heb mezelf ook al zitten afvragen wat nu precies het verschil zou zijn mocht je met een verkeerde z vliegen.
Bij mij ligt z - afhankelijk van de payload waarmee ik vlieg - tussen -15 en -18.
 
hij zal dan waarschijnlijk gaan schommelen/toiletbowl doen omdat hij denk dat ie de andere kant op beweegt dan hij doet met kantelen van de multi
 
Vandaag heb ik de Naza en gps in iets extremere toestanden getest, er stond vandaag een forse wind!

Echt ongelooflijk die Naza, zelfs nu perfecte resultaten.
Loiter, hij hangt helemaal scheef vechtend tegen de wind maar perfect stabiel in positie!
RTH, hij landt met deze sterke wind op 50cm van z'n opstijgplaats!
Home Lock, stick achterwaarts is perfect richting opstijgplaats.
Indrukwekkend gewoon!

Kortom ik heb gevonden wat ik zocht! :worship:

(dit wil ik arducopter wel eens zien doen met zo'n precisie)
 
Back
Top