POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

TheNorb

verslagschrijvers
Omdat ik toch nog tijd overhad (...:confused:)
en hier nog een DG100-E45 ligt die in 2015 gebouwd moet worden
en waarin ook elektroaandrijving moet komen dacht ik:

Laat ik eens een "Intrekbare Elektroaandrijving Proof Of Concept" gaan doen.... Let wel: het gaat hier meer om de algemene werking en niet zozeer om de constructie, omdat die toch wel zal veranderen in de loop van de tijd dat ik wijzer word.

Onder het motto: "Wat Graupner kan, kan ik ook 8O" heb ik als voorbeeld zo'n Up&Go II genomen. Dat is een leuk ding, maar dan moet je wel $ meenemen. Mijn uitgangspunt is dan ook om het zo simpel mogelijk en de prijs ook zo laag mogelijk te houden. Tevens worden standaard onderdelen genomen (bijv klap-propellors)...

Het plan is om met één kanaal de hele besturing te doen. Dus als je gas geeft, dat dan de motorgondel uit de romp komt en dat dan de motor begint te draaien (softstart)....

Wens mij succes....
 
Laatst bewerkt:
...al begonnen...

...ik ben natuurlijk al begonnen, hier de eerste foto's:

hier zie je de verschillende onderdelen...
full


en met elkaar verlijmt
full


gelukkig niet te veel met epoxy geknoeid, dus de motor kan zonder problemen weer gedemonteerd worden
full


propellor hier is een standaard 9x6, die "gewoon" achteruitklapt. Het is nog een uitdaging om de propellor altijd in horizontale positie te laten stoppen. Hiervoor heb ik iets uitgedacht en de onderdelen zijn inmiddels verstuurd, zo hebben de HongKong-vrienden beloofd.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...het vervolg...

gemonteerd met de buisjes en op de slede gemonteerd. Alles bevestigd met behulp van kogellagertjes en M3 boutjes/moertjes. Het geheel is nagenoeg spelingsvrij...
full


Door de constructie blijft de gondel recht staan.
full


Hier is hij "Up"
full


en hier in de laagste stand
full


Gemonteerd met de klapprop. Om te kunnen zakken moet de klapprop wel horizontaal staan, anders heb ik een probleem... 8O
full


Deze servo moet de gondel omhoog trekken... Geen probleem volgens de HK-vrienden: hij kan 10kg op 5V en 12,5kg op 6V trekken (maar bij welke armlengte dan? :roll:)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier nog meer voortgang:

Hier worden de twee slede's aan de ophanging verlijmd. Dit zijn twee kogelgelagerde sledes (:oops: of zullen we zeggen dat het ladegeleiders zijn, te koop bij de Praxis voor E2,35? :oops:). Werking: als de oranje servo de gondel omhoog trekt, gaat de gondel dus een kwart-circel beweging maken. Om dit tegen te gaan (en om de gondel (bijna) loodrecht uit de romp te laten komen, moet de servoplaat dus naar voren worden getrokken, zodat de netto beweging van de gondel dus loodrecht omhoog is.....
full


Servo bevestigd aan de gondelarm. Voor het ogenblik is het goed. De definitieve versie zal er wel anders uitzien... :rolleyes:
full


Servo is sterk genoeg: gondel "knalt omhoog"
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kijk, dat is wat ik nu bedoel in het andere draadje....

waarom 550 euro uitgeven aan iets wat je voor een fractie van dat geld zelf kan!

ziet er super strak uit...

mss kan je de servo op een draaiknop zetten, zo kan je het rustiger doen en knalt het ding niet zo bruut in je romp.

verder een dikke 10 op 10!
 
Wie-o-wie

kijk, dat is wat ik nu bedoel in het andere draadje....
waarom 550 euro uitgeven aan iets wat je voor een fractie van dat geld zelf kan! ziet er super strak uit... mss kan je de servo op een draaiknop zetten, zo kan je het rustiger doen en knalt het ding niet zo bruut in je romp. Verder een dikke 10 op 10!

Mooi!

De oranje servo wordt straks via het "Arduino" bordje aangestuurd, dus dat gaat zo snel (lees langzaam) als ik dat zelf wil.....

Even een vraag voor in de groep:
Wie weet een simpele oplossing om het hele onderstuk ongeveer 15cm heen en weer te schuiven? Het liefst met een servo..... Ik heb wel een oplossing met een soort wormwiel (M4 draadstang), maar ik heb liever iets simpelers....

Wie-o-wie heeft een slimme oplossing?
 
Hier nog een paar foto's van hoe het zou moeten werken. Het voordeel van de schuivende bodemplaat is dat de romp-opening veeeel kleiner kan... . Wel even iets vinden over hoe :confused: dat eventueel zou kunnen gaan werken....

full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een paar foto's van hoe het zou moeten werken. Het voordeel van de schuivende bodemplaat is dat de romp-opening veeeel kleiner kan... . Wel even iets vinden over hoe :confused: dat eventueel zou kunnen gaan werken....

Geweldige constructie, mooi uitgevoerd, gefeliciteerd!

Voor het meebewegen van de bodemplaat zou je dezelfde servo kunnen gebruiken. Als je de servoarm die de motorgondel omhoog trekt iets verlengd, kan je het uiteinde met een stang aan een vaste punt vastmaken. Dan duwt de servo zichzelf naar voren terwijl de gondel omhoog gaat.

Het is een beetje warrig verhaal geworden zonder tekening erbij. Ik hoop dat het duidelijk is.

Groet,
Sinan
 
Gemonteerd met de klapprop. Om te kunnen zakken moet de klapprop wel horizontaal staan, anders heb ik een probleem... 8O
full

Als de prop andere kant op klapt, maakt de stand ervan niets meer uit. Dan wordt het iets dikker aan de kant van de stangen maar je wint veel ruimte aan de achterkant.

Ik ben nu benieuwd naar het kistje dat hier omheen komt...

Succes, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk! Ik heb daar ook regelmatig over zitten filosoferen.
Ik denk dat, als je de bladen voorziet van een veer, de kans erg klein is dat ze zich niet langs de gondel vouwen.
Je zal misschien een stop moeten aanbrengen om te voorkomen dat een blad tussen het stangenstelsel raakt.

@PapaHotel: 15 cm ga je niet redden met een langere servoarm, tenminste niet als het allemaal binnen de romp moet blijven ;)

Ook van mij succes,
Max.
 
Nu ik er nog eens over nadenk, een servo is toch wel mogelijk. Als je een 180 graden type kiest, en een symmetrische servoarm met +- 4 cm aan elke kant (totaal dus 8 cm lang), en je monteert die servo op zijn eigen sleetje. Aan de ene kant monteer je een stang die aan de romp vastzit, aan de andere kant een stang naar de motorslee. Zo kun je 15-16 cm slag creëren.
Je moet je wel realiseren dat de trekkracht van de motor dóór het stangenstelsel naar de romp geleid word (ook als je een andere manier kiest om je slee te bewegen), dus je moet zorgen dat eea gestrekt staat en bij voorkeur een trekkracht doorgeeft, anders vind je servo het niet leuk meer. Misschien moet je het hele hefmechaniek wel omdraaien.

Max.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ook eens experimenteren met een extra "radiusstang", dan word de slee automatisch naar achteren getrokken:

full

Helemaal recht omhoog zal de motor niet gaan, maar misschien kun je de rompopening toch voldoende beperken.

Max.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerder int draadje word gezegd van de klapprop de andere kant te laten dichtklappen (jordy heeft hier een leuk idee met een elastiekje meegebracht op zijn ava.)

gewoon het elastiekje omgekeerd bevestigen, en hij klapt naar voren toe.


verder dacht ik ook aan een worm die kan je met een klein elektromotortje bedienen...
daar hoeft niet veel kracht van uit gaan, zo een worm/tandwiel combi is sterk genoeg denk ik...

(in het DLG forum, wordt ongeveer het zelfde probleem aangekaart , maar dit om het zwaartepunt te verleggen tijdens de vlucht "variabel zwaartepunt)
hier zijn misschien al oplossingen voor je probleem beschreven?
 
Back
Top