eMaiden
Ja, en toen was het zwaartepunt weer goed, en moest er maar 40 grammetjes bij in de neus, en toen was het gat even simpel dichtgeplakt, en alle moertjes dubbel gecheckt, en toen was het vliegen maar!!!
Ok, en nu weer als volwassen mannetje. Toch de stoute schoenen aangetrokken en even doorgepakt. Accu's waren vol en een weiland opgezocht.
Hier en daar al gelezen dat een motor in deze constructie behoorlijk wat domping moet hebben, tot 10 graden zelfs. Eigenwijs als ik ben heb ik alles gewoon neutraal ingebouwd en had ik een invliegplan in mijn hoofd om te ontdekken of er een effect is wat zo ernstig is dat je 10 graden domping nodig hebt.
Maar voor het echte vliegen heb ik met de zender in mijn hand wel 100 virtuele oefenstarts in mijn hoofd gemaakt. Waarom? Omdat ik de welfkleppen en gasfunctie niet op dezelfde handel wil hebben. Gasfunctie zit nu op de rechter-slider aan de zijkant van de zender. Slider heb ik verlengd en ligt nu mooi tussen wijs en ringvinger. Mijn angst was dat als je intuitief moet handelen (bij de aanstaande start) je dan toch kleppen trekt ipv dat je meer of minder gas geeft. Dus daarom vele, vele oefenstarts om mezelf de juiste nieuwe reflex te leren.
Dan het vliegen: mijn plan was om eerst op zo'n 30% van het vermogen te starten. Nou, dat was veel te weinig om weg te trekken. Met meer massa en weerstand lag de Countryman vrij snel weer op de grond.
Vervolgens maar naar halfgas. Dat was ook krap aan. Ze vertoonde overtrekgedrag, dus ik vloog op minimumsnelheid. En dan toch de verkeerde reflex, kleppen in plaats van gas.... Landing was gelukkig goed en het gras was hoog. Wat is dat lastig om je nieuwe gewoontes aan te leren.
Dan de derde start, nu op 80% vermogen, en ja, dat ging lekker. Wel lastig om te werpen omdat je wel degelijk een behoorlijk nose-down moment voelt. Dus de romp zo'n 10 cm verder naar voren vastgepakt en daarmee was het in de hand in balans. Worp ging goed en de reflex ook, door naar 100% vermogen.
En dat ging perfect, niks trimmen, mooi rustig klimmend door naar 200 meter. SUPER!
Daarna zweven, en dan merk je dat je meer weerstand en massa hebt. Dat ken ik nog van mijn ASW waar ik de GoPro op geplant had. Lesje geleerd: vliegen met meer snelheid, dus wat tandjes down er bij. Hoogte werd wat sneller dan normaal afgebouwd, en dat is ook wel logisch met zo'n rugconstructie. Vlak voor de landing heel voorzichtig gas gegeven en toen bleek dat 1 blad toch de verkeerde kant op bleef staan en de boel behoorlijk begon te vibreren. Dus nu met de juiste reflex het gas er af en echt landen.
In de landing redelijk wat snelheid er in gehouden en dan is er niks anders dan anders. Plaatje achter de bladen moet dus aangepast worden om de bladen nog iets verder naar buiten te laten staan.
Volgende vlucht weer met 80% gas er op gestart en na loslaten direct door naar 100%. Alsof ik nooit anders gedaan heb. Prachtig.
Motor heeft in totaal 3 minuten gelopen beide vluchten motor uit op 200 meter. Dus in een goede 90 seconden zit ik op 200 meter. Das netjes. Ben benieuwd hoeveel 'peut' er uit gegaan is.
En nu verder afwerken!
Groet,
Jacob Bos