Doet er wel toe... Hoe strakker de regelgeving hoe meer de mensen de limieten op gaan zoeken om binnen die strakke regels door toch sneller te gaan. Het wordt dan juist dé uitdaging om dingen te gaan zoeken die je net die "edge" geven om dat ene tandje harder te kunnen gaan…..Een meer open regelgeving met een paar simpele duidelijke regels zorgt er juist voor dat mensen minder die limieten op gaan zoeken, dat hebben we met de Pro10 nu al een paar jaar bewezen en daar gaat het gewoon goed.
Klopt maar of je nu 10 of 100 rijders hebt. Er zal er altijd eentje eerste worden en altijd eentje laatste…..Waar ik op doelde is ook niet gericht op het aantal rijders maar om het feit dat in een strakker regime meer de limieten opgezocht gaan worden dan in een soepeler regime…..
Ik weet zeker dat als we in de Pro10 nog 30 rijders erbij krijgen met dezelfde instelling als de mensen die er nu in rijden dat het enige verschil zal zijn dat de klasse groter is. Meer niet, omdat de reglementen soepeler zijn zal de rijder minder de limieten op gaan zoeken en gebeurd dat wel (met de zelfde instelling als dat er nu heerst in de Pro10) dan wordt het alleen maar spannender in de strijd voor de A-finale omdat de verschillen dan (zoals je zelf al aangeeft) onderling kleiner worden. Maar er zal geen discussie komen of iemand al dan niet zijn/haar truukendoosje opent. Men zal zich beter gaan inlezen en voorbereiden op de volgende race.
Dream on romanticus…..Het opzoeken van de technisch grenzen, is het gevolg van:..een actie ondernemen tegen het niet willen accepteren van, “kansloos” zijn… 30 Pro10 rijders erbij….dan heb je denk ik alle rijders die actief zijn met een Pro10, in heel Nederland…Dat er geen druk is als je toch wel met ze alle in de A-finale terecht komt, zelfs als je maar 1 rondje gereden heb, behoef toch zeker geen uitleg, de sfeer gaat echt wel veranderen als je met een C of een D-finale te maken krijg. Men noemt het voor niks niet “competitie rijden”, de drang om een ander te verslaan, of dit nu op rij technisch niveau, of enkel op het technische vlak is, dat maak geen verschil uit in de emotie. Niet iedereen heeft dezelfde insteek van het wedstrijd rijden, voor de 1 is het lekker bezig wezen, voor de ander is het, het bereiken van het hoogst haalbare de doelstelling, en daar zitten nog wat andere categorieën tussenin.
Er zijn rijders die nooit de status van Modified rijder kunnen bereiken, door toedoen van uiteenlopende beperkingen, daarom zijn er verschillende klasse uitgedacht om iedereen in zijn waarde te laten. Het is niet verstandig om middenmoot rijder in een super snelle auto, bv een Ferrari op een circuit rond te laten rijden, de problemen worden echt niet schaal 1:10, nu het ineens rc betreft. Waren het niet de snelle Pro/Modified rijders die de “stock” in het leven hebben geroepen??? Ik kan mij de discussie op onze club nog herinneren, dat je je eigen moest kwalificeren en slechts met instemming van het clubbestuur, mocht promoveren, ook vonden de Pro’s dat er snelheidslimieten verbonden moesten worden aan de verschillende klassen (want deze mochten niet zo snel kunnen rijden als zij). Modified: vrij reglement, geen motorlimiet, Superstock had een motorlimiet (19t), evenals de Stock (23t) Dat was nog uit de tijd dat de No-limit slechts max met 80km/u over de rechte stukken zoefden, en rondetijden kende, die vele seconden langzamer waren dan nu de Stock 8-O
Roepen dat alles “vrij moet”, is een “kansloze gedachten”, dan ben je echt niet met de tijd meegegaan….bij deze van mij een geschiedenisles…!!!