classic jaren 50 BB racers

Discussie in 'Speedboten' gestart door robo, 17 nov 2012.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    Rottevalle
    das idd de goede site. Ik heb er de tekening van de Spitfire van af gehaald en ik ga proberen die in een 3D bestand om te zetten.

    BB motoren heb ik wel gevonden, maar ik hik nog een beetje tegen de prijs aan van 80$ voor alleen een staart stuk. Dan toch maar even met mijn antieke Robbe motor rond Tuffen.
     
  3. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    als ik zo het spantje zie lijkt ie er wel veel op hoor , was wel een aardig klusje denk ik....
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    Rottevalle
    Maandag wil ik een begin maken met de spitfire in 3d om te zetten en dan wel zo dat ik de originele opbouw volledig overneem. Dat zijn wel meer onderdeeltjes. Maar dan heb ik wel een echte schaal boot.

    Verder moet ik nog ergens een kapje hebben van een sea dolphin van kyosho. daar kan ik denk ik wel een copietje van maken. En dan lijkt die bb motor van offshore electrics op eens een stuk echter.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
    Daarop voortbordurend;


    @ JO S,

    Ist so ein motor wie oben ernant überhaupt zugelassen, es soll ja originalgetreu sein?


    Mit eine selbstgebastelde haube, oder wie Janhein macht mit eine 'adoptierte', kan man ja jedermenge machen aber wäre das reglementair?

    Und darf es auch hydro antrieb sein (surface piercing), oder soll man den traditionellen 'unterwasserantrieb' benutzen mit den propeller unterwasser? (motor mit cavitationsplatte unterwasser)
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2012
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.012
    Locatie:
    Zwolle region
    Sluit me aan bij Lex. Alleen al omwege het feit dat zo'n buitenboord-unit qua gewicht behoorlijk is. De buitenboorder op het plaatje van OSE weegt incl motor nog geen 7 ounce, dat is omgerekend <198gr en is geschikt voor speedboaten van 550mm - 650mm. Niet weinig, toch?
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    Rottevalle
  9. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  10. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    ps graupner gtx 650 plastic en de gtx 800 brushles zijn bijna gelijk in formaat , alleen de 800 is boven wat breder en is in alu en een wat degelijkere constructie
    650 Graupner AußenbordmotorGTX 650
    800 Graupner Außenbordmotor GTX-820 Brushless
    zonder zon rammelmotor zijn ze wel wat goedkoper, een brushless erin is een kleine ingreep

    moet nog even kijken of in de yellow jacket msg een 480 kan alleen is die niet meer leverbaar.....
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    Bij mij begint het ook te kriebelen! Had al langer het idee om een schaalgetrouw model met pop te maken. De outboard drive houdt mij een beetje tegen, maar deze outboard is goed geprijsd voor zo'n complete set! Normaal kost een buitenlopertje ook snel $20 en een CNC prop $15-20.

    Als we nou een aantal serieuze geïnteresseerden vinden, kunnen zouden we meerdere outboards kunnen bestellen en de invoer- en verzendkosten delen. Het is een idee...

    Zo'n bootje bouwen lijkt me erg leuk om te doen!
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Tsja het idee voor gezamelijke buy ben ik ook wel voor, nu nog iemand die ( tegen kost prijs , of meer ;-)) voor mij een romp wilt bouwen :)
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    Rottevalle
    bouwen kan ik niet voor je maar begin volgende week ga ik voor de tekening zitten endan moet ik met een paar dagen wel zo ver zijn dat er iets op de tekentafel ligt dat drijft. die 50 meter naar de lazer duurt dan ook niet zo lang.

    En dat ding inelkaar plakken is echt geen heel groot probleem. afwerken kost veel meer tijd als je het netjes wilt doen.
     
  14. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ben benieuwd naar je vorderingen,tsja het afwerken lijkt mij minder moeilijk dan de romp in elkaar te zetten en de motor te monteren...,,
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.012
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is het mooie aan laser-techniek (of CNC freestechniek)... het resultaat is net zo eenvoudig als een Ikea-kast in elkaar te zetten. Ik zou graag willen weten of de outboard ook mag worden gesimuleerd. Dus gewoon flex-as erin en aan de buitenzijde iets dat op een outboard lijkt. Die buitenboard-units incl buitenloper zijn namelijk niet licht van gewicht. Dus, als daar bespaard kan worden...
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
    Zou voor de vaareigenschappen mooier zijn inderdaad, maar zoals ik het op de 152VO site begrijp gaat het juist om het autentieke van een echter buitenboordmotor.

    Ook voor de OSE motor heb ik wat zitten kijken daar, die zit op 2S onder de vermogensgrens, en zou dus (afgezien van het optische) kunnen, op 3S schiet hij er overheen en zou de prop kleiner moeten. Op 2S zou er 'legaal' wel een grotere schroef onder mogen. Het vermogen wordt berekend door KV, voltage, diameter schroef en spoed met elkaar te vermenigvuldigen. Het getal dat daar uit komt mag niet groter zijn dan 1370000. Op 2S: 3000 x 7,4 x 32 x 1,4 (ga ik even van uit. wordt niet aangegeven) = 994560. Op 3S: 3000 x 11,1 x 32 x 1,4 = 1491840. Wat je aan setup gebruikt is verder helemaal vrij, zolang het rekensommetje maar onder de grenswaarde blijft. Daar noemen ze dat de "yardstick" waarde. Zolang je niet aan de wedstrijden mee gaat doen is dit geen belemmering natuurlijk, maar een beetje standaardisatie en regelement is voor faire wedstrijden wel handig. Maar ik heb zo'n vermoeden dat op 2S je al plenty vermogen hebt om zo'n VO racer met platte bodem redelijk vlot over het water te laten scheren.

    Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord van JO S

    Gezamelijke inkoop; count me in!
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb eens naar de verzendkosten gekeken. Mijn plan zou zijn om een outboardmotor te bestellen met daarbij meteen een bijbehorende reserve flexas (as kost dan rond de 6 euro). Verzendkosten naar NL worden dan als volgt:

    1 set $20,90
    2 sets $20,90
    3 sets $62,30
    4 sets $68,60
    5 sets $74,90

    Even afgezien van een eventuele korting bij het bestellen van meerdere tegelijk is het bestellen van steeds twee stuks het voordeligste in verzendkosten. En dan nog moet er een aardige korting loskomen wil meer dan twee bestellen rendabeler gaan zijn. Beetje vreemde stijging naar boven de 60 dollar ineens, gewichtsgrens...?
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Veenendaal
    @ Lex: surface aandrijving wordt zo te zien toegepast. Al die boten hebben een flinke rooster tail op de foto's en lopen bijna alleen op hun props. Ook wordt er veel met K-serie props gevaren, wat ook surface props zijn.

    Meer dan 2 bestellen wordt inderdaad een stuk duurder; dat heeft denk ik met het gewicht te maken inderdaad. Ik heb dat vaker gezien op Amerikaanse websites.

    @ Eric: motor in de romp met flexas is niet toegestaan. Staat genoemd op de website.

    Wil je volgens de regelementen bouwen, dan moet je aan best een aantal voorwaarden voldoen. Het stuurmechanisme bijvoorbeeld moet met (staal)kabels en een spindel op de servo worden gedaan.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad, er zijn veel regels maar niets onoverkomelijks. Het ziet er ook wel speciaal uit met die kabels en katrollen bovendeks! Als je je trouwens op de 152VO site registreerd krijg je toegang tot meer info, ook meer tekeningen als dat er op die eerder genoemde site te vinden zijn.
     
  20. Jo_S

    Jo_S

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Cologne / Germany
    Ja, zugelassen! Wir können die Außenbord-Motoren nicht originalgetreu nachbauen. Darum: Boot = originalgetreu, Antrieb = funktional. Eine Haube ist nicht erforderlich. Die originalen Motoren der "Stock Outboard"-Rennklassen hatten eine Haube, die originalen "Racing Outboard"-Rennklassen hatten keine Haube. Darum ist bei 152VO beides zugelassen.

    Ja! Die Haube sollte möglichst so aussehen wie eine 50er-Jahre-Haube. Also z.B. Mercury Mark 20-H, KG4-H oder KG9-H für die kleinen VO-Boote, Mercury Mark 30H oder KG9-H für die großen VX-Boote. Die Haube muss aber nicht vorbildgetreu sein.

    Wir fahren fast alle mit Hydroantrieb. Also: Propeller halb oder besser 3/4 getaucht.
     

Deel Deze Pagina