Hallo, Ik begin ook een beetje warm te draaien .. Deze site wordt ergens genoemd met veel tekeningen van de originelen. Zou makkelijk om te zetten moeten zijn in 1:5.2 www.svensons.com - Free Boat Plans From "Science and Mechanics" Magazines
das idd de goede site. Ik heb er de tekening van de Spitfire van af gehaald en ik ga proberen die in een 3D bestand om te zetten. BB motoren heb ik wel gevonden, maar ik hik nog een beetje tegen de prijs aan van 80$ voor alleen een staart stuk. Dan toch maar even met mijn antieke Robbe motor rond Tuffen.
Ik ben ook wat wezen snuffelen voor BB motoren, kom ik deze tegen: Mini OutBoard, OutBoards & OutDrives | Rc Boats by OffshoreElectrics $80, en nog verzendkosten natuurlijk. Maar dan wel inclusief 3000KV outrunner en een alu CNC schroef. OK, schaalgetrouw is anders, maar hij zal frink power geven.
Maandag wil ik een begin maken met de spitfire in 3d om te zetten en dan wel zo dat ik de originele opbouw volledig overneem. Dat zijn wel meer onderdeeltjes. Maar dan heb ik wel een echte schaal boot. Verder moet ik nog ergens een kapje hebben van een sea dolphin van kyosho. daar kan ik denk ik wel een copietje van maken. En dan lijkt die bb motor van offshore electrics op eens een stuk echter.
Daarop voortbordurend; @ JO S, Ist so ein motor wie oben ernant überhaupt zugelassen, es soll ja originalgetreu sein? Mit eine selbstgebastelde haube, oder wie Janhein macht mit eine 'adoptierte', kan man ja jedermenge machen aber wäre das reglementair? Und darf es auch hydro antrieb sein (surface piercing), oder soll man den traditionellen 'unterwasserantrieb' benutzen mit den propeller unterwasser? (motor mit cavitationsplatte unterwasser)
Sluit me aan bij Lex. Alleen al omwege het feit dat zo'n buitenboord-unit qua gewicht behoorlijk is. De buitenboorder op het plaatje van OSE weegt incl motor nog geen 7 ounce, dat is omgerekend <198gr en is geschikt voor speedboaten van 550mm - 650mm. Niet weinig, toch?
nog meer inspiratie Classic Wooden Boat Plans » Switzer Bullet 13 of deze http://toyoutboardmotors.com/Parts/MercCowl001.jpg
ps graupner gtx 650 plastic en de gtx 800 brushles zijn bijna gelijk in formaat , alleen de 800 is boven wat breder en is in alu en een wat degelijkere constructie 650 Graupner AußenbordmotorGTX 650 800 Graupner Außenbordmotor GTX-820 Brushless zonder zon rammelmotor zijn ze wel wat goedkoper, een brushless erin is een kleine ingreep moet nog even kijken of in de yellow jacket msg een 480 kan alleen is die niet meer leverbaar.....
Bij mij begint het ook te kriebelen! Had al langer het idee om een schaalgetrouw model met pop te maken. De outboard drive houdt mij een beetje tegen, maar deze outboard is goed geprijsd voor zo'n complete set! Normaal kost een buitenlopertje ook snel $20 en een CNC prop $15-20. Als we nou een aantal serieuze geïnteresseerden vinden, kunnen zouden we meerdere outboards kunnen bestellen en de invoer- en verzendkosten delen. Het is een idee... Zo'n bootje bouwen lijkt me erg leuk om te doen!
Tsja het idee voor gezamelijke buy ben ik ook wel voor, nu nog iemand die ( tegen kost prijs , of meer ;-)) voor mij een romp wilt bouwen
bouwen kan ik niet voor je maar begin volgende week ga ik voor de tekening zitten endan moet ik met een paar dagen wel zo ver zijn dat er iets op de tekentafel ligt dat drijft. die 50 meter naar de lazer duurt dan ook niet zo lang. En dat ding inelkaar plakken is echt geen heel groot probleem. afwerken kost veel meer tijd als je het netjes wilt doen.
Ben benieuwd naar je vorderingen,tsja het afwerken lijkt mij minder moeilijk dan de romp in elkaar te zetten en de motor te monteren...,,
Dat is het mooie aan laser-techniek (of CNC freestechniek)... het resultaat is net zo eenvoudig als een Ikea-kast in elkaar te zetten. Ik zou graag willen weten of de outboard ook mag worden gesimuleerd. Dus gewoon flex-as erin en aan de buitenzijde iets dat op een outboard lijkt. Die buitenboard-units incl buitenloper zijn namelijk niet licht van gewicht. Dus, als daar bespaard kan worden...
Zou voor de vaareigenschappen mooier zijn inderdaad, maar zoals ik het op de 152VO site begrijp gaat het juist om het autentieke van een echter buitenboordmotor. Ook voor de OSE motor heb ik wat zitten kijken daar, die zit op 2S onder de vermogensgrens, en zou dus (afgezien van het optische) kunnen, op 3S schiet hij er overheen en zou de prop kleiner moeten. Op 2S zou er 'legaal' wel een grotere schroef onder mogen. Het vermogen wordt berekend door KV, voltage, diameter schroef en spoed met elkaar te vermenigvuldigen. Het getal dat daar uit komt mag niet groter zijn dan 1370000. Op 2S: 3000 x 7,4 x 32 x 1,4 (ga ik even van uit. wordt niet aangegeven) = 994560. Op 3S: 3000 x 11,1 x 32 x 1,4 = 1491840. Wat je aan setup gebruikt is verder helemaal vrij, zolang het rekensommetje maar onder de grenswaarde blijft. Daar noemen ze dat de "yardstick" waarde. Zolang je niet aan de wedstrijden mee gaat doen is dit geen belemmering natuurlijk, maar een beetje standaardisatie en regelement is voor faire wedstrijden wel handig. Maar ik heb zo'n vermoeden dat op 2S je al plenty vermogen hebt om zo'n VO racer met platte bodem redelijk vlot over het water te laten scheren. Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord van JO S Gezamelijke inkoop; count me in!
Ik heb eens naar de verzendkosten gekeken. Mijn plan zou zijn om een outboardmotor te bestellen met daarbij meteen een bijbehorende reserve flexas (as kost dan rond de 6 euro). Verzendkosten naar NL worden dan als volgt: 1 set $20,90 2 sets $20,90 3 sets $62,30 4 sets $68,60 5 sets $74,90 Even afgezien van een eventuele korting bij het bestellen van meerdere tegelijk is het bestellen van steeds twee stuks het voordeligste in verzendkosten. En dan nog moet er een aardige korting loskomen wil meer dan twee bestellen rendabeler gaan zijn. Beetje vreemde stijging naar boven de 60 dollar ineens, gewichtsgrens...?
@ Lex: surface aandrijving wordt zo te zien toegepast. Al die boten hebben een flinke rooster tail op de foto's en lopen bijna alleen op hun props. Ook wordt er veel met K-serie props gevaren, wat ook surface props zijn. Meer dan 2 bestellen wordt inderdaad een stuk duurder; dat heeft denk ik met het gewicht te maken inderdaad. Ik heb dat vaker gezien op Amerikaanse websites. @ Eric: motor in de romp met flexas is niet toegestaan. Staat genoemd op de website. Wil je volgens de regelementen bouwen, dan moet je aan best een aantal voorwaarden voldoen. Het stuurmechanisme bijvoorbeeld moet met (staal)kabels en een spindel op de servo worden gedaan.
Inderdaad, er zijn veel regels maar niets onoverkomelijks. Het ziet er ook wel speciaal uit met die kabels en katrollen bovendeks! Als je je trouwens op de 152VO site registreerd krijg je toegang tot meer info, ook meer tekeningen als dat er op die eerder genoemde site te vinden zijn.
Ja, zugelassen! Wir können die Außenbord-Motoren nicht originalgetreu nachbauen. Darum: Boot = originalgetreu, Antrieb = funktional. Eine Haube ist nicht erforderlich. Die originalen Motoren der "Stock Outboard"-Rennklassen hatten eine Haube, die originalen "Racing Outboard"-Rennklassen hatten keine Haube. Darum ist bei 152VO beides zugelassen. Ja! Die Haube sollte möglichst so aussehen wie eine 50er-Jahre-Haube. Also z.B. Mercury Mark 20-H, KG4-H oder KG9-H für die kleinen VO-Boote, Mercury Mark 30H oder KG9-H für die großen VX-Boote. Die Haube muss aber nicht vorbildgetreu sein. Wir fahren fast alle mit Hydroantrieb. Also: Propeller halb oder besser 3/4 getaucht.