Bouwverslag Align trex 450 Pro V2

Ik ben al tijdje opzoek naar een heli waar ik hier in de buurt grasveldjes onveilig kan maken:o:o:o
Mijn oog is gevallen op een Trex 450 Pro V2.
Omdat ik ook heliinstructeur ben bij de Regionale modelvliegclub Friendship in Dalfsen en zie dat veel beginners problemen ondervinden met het bouwen en afstellen van heli`s wil ik een bouwdraadje beginnen hoe ik deze heli ga bouwen.
Als 1ste:

Van meneer van de TNT een pakketje gekregen, wat zou daar nou inzitten:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trex 450 Pro V2

full
Als ik nu door het raam hier kijk en zie dat het regent:(:(:( wordt het vliegen vandaag dus niets.
Dus maar aant uitpakken geslagen met het pakketje en zie hier:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trex 450 Pro V2

En zoals de meeste gewent zijn van jullie heeft Align alles netjes apart in doosjes verpakt:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm.... op zondag de postbode ;)

Prima hofleverancier heb je en ik ben benieuwd naar je verslag. Ik volg het in ieder geval.
 
Kop Trex 450 Pro V2

Gistermiddag regende het,ben dus niet naar mijn club in Dalfsen geweest.
Heb maar begin gemaakt met de 450.
Ik heb me aan de bouwbeschrijving gehouden en ben dus begonnen zoals het in het boekje staat met de rotorkop.
Die is deels al in de fabriek door Align in elkaar gezet (staat ook zo leuk bij de tekeningetjes in de handleiding, Already assembled by factory) maar vertrouw daar niet blindelinks op!!!!
Haal de kop helemaal uit elkaar en ga alles locktiten,je wilt het niet meemaken als er b.v. ineens tijdens een vlucht er een bladhouder met blad een eigen kant opgaat, en in het ergste geval iemand verwond!!!
full


Zo haal je de onderdelen van de kop uit de plastic zakjes, voorgemonteerd in de fabriek,maar zoals ik net ook al schreef loshalen en opnieuw loctiten en monteren.
Zoals de meesten denk ik wel zien op deze foto is aan mijn kop nog helemaal niets geloctited en vastgeschroeft,kijk maar eens naar het asje met kogeltje aan de bladhouders!!! die zitten er net een paar slagen ingedraaid!!!
Ik denk dat Align dat expres heeft gedaan, ik denk dat ze bij Align nu ook wel doorhebben dat hun loctiten van onderdelen ver te zoeken is,en daarom het aan de bouwer zelf overlaten.
Goed bezig!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rotorkop compleet geloctited

Zo ziet je kop er dan uit als je hem helemaal uit elkaar hebt gehad en opnieuw hebt geloctited.
Nu hoef je niet meer bang te zijn dat er iemand in de Align fabriek een blauwe maandag heeft gehad en het busje met loctite kwijt was:):):)

full


Ik heb geen aanpassingen of moeilijkheden ondervonden aan het monteren van de rotorkop.
Hou je gewoon aan de bouwbeschrijving en zorg dat je de linkjes netjes op de maten afsteld zoals in de bouwbeschrijving staat aangegeven.
Ik moet er ook even bijzeggen,vergeet het vet ook niet aan de Feathering shaft (het asje wat door het bovenste deel van de rotorkop komt,het T-stuk zeg maar,waar de bladhouders op gemonteerd worden).
Die houd wel van een beetje extra smering............
Dan heb je een super en net koppie en ik kan je bijna garanderen dat ik mijzelf bij al mijn heli`s heb gehouden aan die maten en nooit bladspoor of iets dergelijks heb meegemaakt.
Wat ik bijna vergeet te zeggen (ik heb het wel steeds over loctite) ik heb niet de T22 loctite die Align bij deze kit meeleverd gebruikt.
Reden daartoe is dat Align met zijn onderdelen erg schaars is met loctite en jaaaa ook met het potje wat je meekrijgt....... er zit bijna niets in!!!!
Ikzelf gebruik voor al mijn heli`s blauwe loctite 243, die is voor schroefjes en moertjes en is ook nog een keer demontabel (wel handig als dit beessie een keer neergaat en je onderdelen moet vervangen.........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de linkjes netjes op de maten afsteld zoals in de bouwbeschrijving staat aangegeven.
Ik ben benieuwd of je ze nog bij moet stellen om straks alles 0 graden te krijgen. Daar heb ik bij Align altijd wel last van gehad. Je houd de maten aan maar toch klopt er aan het eind iets niet :confused:
Ik ben gewoon nieuwsgierig ;)
 
Ja Joop ik weet wat je bedoeld, maar ik heb bijna nooit last gehad dat ik het een en ander anders af moest stellen om aan 0 graden te komen.
 
Vanavond even het frame in elkaar gezet.
In de bouwbeschrijving staat dat je de randen van de carbon delen met een schuurpapiertje moet afbramen (scherpe kanten weghalen) maar bij mijn carbon framedelen was niets scherp, zal er dan toch een werknemer van Align de stoute schoenen hebben aangetrokken en ergens een schuurpapiertje hebben gevonden?????:):)
Ik heb eerst op 1 carbon framedeel de 2 aluminium lagerblokken voor de hoofdas/motormount en carbon plaatje (3GX mount) gemonteerd,loctite alles maar gebruikt niet te veel loctite.
Daarna het 2e carbon framedeel ertegenaan schroeven en er staat opeens al een frame voor je op tafel!!!
Ik heb ook weleens mensen horen zeggen dat ze eerst de 2 aluminium lagerblokken pakken en daar de servo`s al op vastschroeven om flexen van het frame tegen te gaan en zo de servoarmpjes netjes kunnen uitlijnen.
En daarna de 2 carbon framedeen daar tegenaan gaan schroeven.
Ik bouw altijd alles op 1 carbonframedeel en later de 2e ertegenaan, de passing van de gaatjes waar de schroefjes doorheen gaan zijn zo krap van maat dat het me sterk lijkt dat het frame gaat flexen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Asjen heb het welleens meegemaakt (was mijn fout) om een gebruikte heli te kopen en blindelinks te vertrouwen dat de vorige bouwer zich netjes aan de maten had gehouden.
Nee dus, vertrouw op jezelf zullen we maar zeggen!!!
 
hey arjan
even voor de weet

heb je die carbon platen is op mekaar gelegt
en het verschil van de schroefgaten bekeken of ze 1op1 overeen komen
als ze perfect 1op1 zijn dan heb je zowiezo al geen flex in het carbon zitten
alu frame delen zullen ook geen afwijking hebben ander past het hiet punt
 
Hey Asjen,

Je goed dat je het even meld, ik leg altijd beide carbon framedelen op elkaar,steek er op een paar punten boutjes/schroefjes door en heeeeee ze zijn precies gelijk.
Wat ik probeer te melden is dat:
Stel dat de gaatjes voor de schroefjes in de framedelen iets grotere maten hebben als de schroefjes zelf...... jaa en je gaat blindelinks het frame monteren, dan kan het maar zo zijn dat je frame wel gaat flexen.
Daarom staat er als voorbeeld in de bouwbeschrijving het frame getekent en op een vlakke plaat gezet, dat is nou de precisie van Align.
Ze gebruiken netjes voorbeelden:D:D:D
 
Ik heb ook weleens mensen horen zeggen dat ze eerst de 2 aluminium lagerblokken pakken en daar de servo`s al op vastschroeven om flexen van het frame tegen te gaan en zo de servoarmpjes netjes kunnen uitlijnen.
En daarna de 2 carbon framedeen daar tegenaan gaan schroeven.

Dat wordt expres zo gedaan om 1, de servocases te ontlasten, en 2, je krijgt de servos niet eens erin als je eerst het frame bouwt;)

FYI: ik heb nog nooit maar dan ook nooit een frame op n plaat glas gezet. makes no sense. zolang de lagerblokken met elkaar in lijn staan, en de tandwielen recht tegen over elkaar is het prima..

Ik heb op die manier bij mn hex450(muhaha) ook een torsion box gemaakt bij de 2 hoofdlagers.. maakt niet uit wat je met t frame doet, zit altijd goed uitgelijnd.
 
De servo`s heb ik net zonder problemen in het complete frame gemonteerd.
Gewoon eerst de servo`s stuk voor stuk genult met een ontvanger en accupakketje van 4,8 volt, natuurlijk eerst de servoarmpjes uitgezocht welke het beste op 0 uitkomt.
Schroefje voor servoarmpje geloctite en je schuift de servo er zo in..........
Maar goed Anko alle info en tips zijn welkom.
We zijn toch helivliegers/bouwers om van elkaar te leren.....................
Als er verder nog mensen zijn die op andere manier bouwen..... post maar alles is welkom.
 
Back
Top