Heb er nu 400ml brandstof doorheen gejaagd, op een te rijke afstelling volgas, is dat genoeg voor het inlopen van dit kleine motortje? Ik voel nu al duidelijk verschil met voor de 400 ml in iedergeval!
De LA serie heeft een ABN unit (zuiger/cilinderset), Aluminium, Brons, Nikkel.
Vereenvoudigd voorgesteld: een aluminium zuiger die loopt in een bronzen cilinder, waarvan de binnenzijde met een laagje nikkel is bedekt.
Doordat de uitzettingscoefficienten van zuiger en cilinder zo dicht bij elkaar liggen kan zo'n combinatie veel minder makkelijk vastlopen dan de vroeger gebruikte gietijzer/staal. of aluminium met gietijzeren zuigerveer/staal.
Omdat zuiger/cilindercombinaties altijd met een krappe passing worden afgeleverd, moeten we deze voor het normale gebruik eerst passend slijpen (Inlopen).
De oudere materialen konden daarbij maar weinig hitte verdragen en de oppervlakken moesten tijdens dat proces overvloedig gekoeld worden. Vandaar dat rijke lopen.
Als je de naald voorzichtig dichtdraaide en de motor pakte even toeren op om daarna duidelijk moeilijker te gaan lopen, dan moest de naald meteen weer open. Anders liep de boel vast en was je unit naar de eeuwige vliegvelden.
Met de komst van de ABC (Alu, Brons, Chroom), AAC (alu, alu, Chroom) en ABN units was dat vastloopgevaar nagenoeg verdwenen.
Ook maakt men dit soort units licht conisch zodat bovenin, bij de hoogste druk, de afdichting maximaal is.
Zulke units maken daar soms een akelig piepend geluid en lopen dan heel zwaar.
Dat moet met inlopen worden geoptimaliseerd.
Omdat dat we de passing bij bedrijfstemperatuur goed willen hebben, moeten we het inslijten ook bij die temperatuur laten verlopen.
Dit type motor wordt dus heel anders ingelopen:
Starten, even op temperatuur laten komen, dan bijna op toptoerental afstellen, zodanig dat als je in de brandstofslang knijpt, er nog een lichte verhoging merkbaar is.
Carburateur staat dus
vol open
Na 30 seconden brandstofslang dichtknijpen tot de motor stopt.
Motor helemaal laten afkoelen, tot deze nog maar lauwwarm is.
Opnieuw starten, zelfde procedure, 15 seconden er bij: 45 seconden laten lopen. Weer helemaal laten afkoelen.
Daarna 1 minuut, 1 m 15, 1m 30, 2 min, 2m 30, 3 min, 3 min 30, enz.
Als je de motor nu op zijn top instelt moet deze het -zonder inzakken- 5 minuten vol kunnen houden.
Stel dan het stationair toerental en het oppakken bij gasgeven goed in en ga er mee vliegen. De eerste vluchten nog niet gaan prophangen.
(liever helemaal niet :nooo:, maar dat is mijn persoonlijke smaak

)