Watergeus
Vriend van modelbouwforum.nl
Na het afronden van de Vallyn keek ik eens rond en zag daar de Dolly als een zielig hoopje staan. Stuurhutje losgebroken en nog een paar deeltjes van buiten los
.
Ik had al het een en ander geroepen in een ander draadje maar dat nam wat uitgebreidere vormen aan dus hierbij maar een nieuw draadje om de zaken gescheiden te houden.
Waar hebben we het over: De Dolly van Robbe uitgerust met de blusmonitor.
Originele setup:
- Aandrijving: Graupner Jumbo 2000 6V, met (volgens mij) de standaard stalen schroefas 4mm, messing 3-blads schroef.
- Roerservo: Robbe S3003 (zelfde voor de blusmonitor)
- Standaard roer
- Robbe Duo Switch module voor het schakelen van of de bluspomp of de schijnwerper
- Robbe memory switch module voor de navigatie verlichting
- Bluspompje 6V welke bij de uitbreidingset geleverd werd
- Navigatie verlichting en schijnwerper gloeilampjes.
Aanvang foto:
Wat troffen we bovendeks aan:
- Los gebroken stuurhut
- BB-boordlicht losgebroken van het dak
- Schijnwerper los uit de houder
- BB trapje in de kuip losgebroken
- Luchthapper van het achterdek afgebroken.
- Muitende bemanning
Onderdeks:
- Roerservo los
- Bluspomp defect
- pitting op de schroefas
- Schroefas koker vol met gruis
- Bedrading een puinhoop.
Wat gaan we doen:
Buiten de overduidelijke werkzaamheden bovendeks zal ik nog bekijken of het geheel nog een beetje is op te leuken. Hetzij met onderdelen hetzij door een iets andere kleurstelling.
Onderdeks is het stuurwerk het eenvoudigst, simpelweg de servohouder weer vastlijmen en het geheel opnieuw afstellen.
Er komt een nieuwe schroefas in maar hoop de schroefas koker schoon te krijgen zodat deze kan blijven zitten.
Net nog even de schroefas gemeten, daar lijkt de diameter niet echt van afgenomen te zijn maar ze rammelt wel in de koker
. Dat wordt dit uitslijpen en een hele nieuwe.
De e-motor van de pomp blijkt sluiting te maken dus die zal ik af kunnen schrijven. Ik ga proberen of ik de motor kan wisselen, ik heb een hele berg motortjes liggen dus daar zal allicht wel de juiste tussen zitten. Mocht dit niet lukken zal ik wat anders moeten verzinnen en ik heb snel gezocht maar 6V pompjes zijn er maar bar weinig.
Dit draadje zal niet zo vlotten verwacht ik daarom nodig ik ook een ieder uit die met hetzelfde bezig is mee te doen en elkaar van ideeën te voorzien.
Tot zover even kort de plannen.
Groet,
Mathieu

Ik had al het een en ander geroepen in een ander draadje maar dat nam wat uitgebreidere vormen aan dus hierbij maar een nieuw draadje om de zaken gescheiden te houden.
Waar hebben we het over: De Dolly van Robbe uitgerust met de blusmonitor.
Originele setup:
- Aandrijving: Graupner Jumbo 2000 6V, met (volgens mij) de standaard stalen schroefas 4mm, messing 3-blads schroef.
- Roerservo: Robbe S3003 (zelfde voor de blusmonitor)
- Standaard roer
- Robbe Duo Switch module voor het schakelen van of de bluspomp of de schijnwerper
- Robbe memory switch module voor de navigatie verlichting
- Bluspompje 6V welke bij de uitbreidingset geleverd werd
- Navigatie verlichting en schijnwerper gloeilampjes.
Aanvang foto:
Wat troffen we bovendeks aan:
- Los gebroken stuurhut
- BB-boordlicht losgebroken van het dak
- Schijnwerper los uit de houder
- BB trapje in de kuip losgebroken
- Luchthapper van het achterdek afgebroken.
- Muitende bemanning

Onderdeks:
- Roerservo los
- Bluspomp defect
- pitting op de schroefas
- Schroefas koker vol met gruis
- Bedrading een puinhoop.
Wat gaan we doen:
Buiten de overduidelijke werkzaamheden bovendeks zal ik nog bekijken of het geheel nog een beetje is op te leuken. Hetzij met onderdelen hetzij door een iets andere kleurstelling.
Onderdeks is het stuurwerk het eenvoudigst, simpelweg de servohouder weer vastlijmen en het geheel opnieuw afstellen.
Er komt een nieuwe schroefas in maar hoop de schroefas koker schoon te krijgen zodat deze kan blijven zitten.
Net nog even de schroefas gemeten, daar lijkt de diameter niet echt van afgenomen te zijn maar ze rammelt wel in de koker

De e-motor van de pomp blijkt sluiting te maken dus die zal ik af kunnen schrijven. Ik ga proberen of ik de motor kan wisselen, ik heb een hele berg motortjes liggen dus daar zal allicht wel de juiste tussen zitten. Mocht dit niet lukken zal ik wat anders moeten verzinnen en ik heb snel gezocht maar 6V pompjes zijn er maar bar weinig.
Dit draadje zal niet zo vlotten verwacht ik daarom nodig ik ook een ieder uit die met hetzelfde bezig is mee te doen en elkaar van ideeën te voorzien.
Tot zover even kort de plannen.
Groet,
Mathieu
Laatst bewerkt door een moderator: