Illegale drones plaag en gevaar

Dat fabrikanten je wijs maken dat het niet voor professioneel gebruik is, is alleen het indekken tegen claims, deze producten hebben bepaalde certificeringen niet ...
En de producten die het wel hebben, kun je op 1 hand tellen zonder vingers.
En dan tel ik niet de knoppenkastjes mee van defensie en de kastjes voor het besturen van industriële machines, zoals hijskranen e.d.
Daar wordt vaak een failsafe hufterproof redudant systeem toegepast.
 
Hier een voorbeeld van een bedrijf wat vanuit de modelbouw doorontwikkeld is naar de profi markt.
Producten voldoen aan allerlei soorten specs.
Ze hebben ook een MTBF (Mean Time Between Failure), dus als er staat deze servo gaat 150 uur mee, dan moet je hem vervangen ($$$$) na 150 uur, ongeacht conditie.
Welcome to Volz Servos

Welke modelvlieger doet dit?????

Een profi vlieger zal dit moeten doen en dat is altijd achteraf controleerbaar. Naar mijn weten zijn er daar ook onderverdelingen in, dus een bedrijf wat opnames maakt boven mensen menigtes (als dat toegestaan wordt, weet ik ook niet helemaal) of meer als 25 kg weegt, zal weer aan andere eisen moeten voldoen als een wat simpelere octokopter.

Richard Branderhorst
 
Een profi vlieger zal dit moeten doen en dat is altijd achteraf controleerbaar.

Meer en meer wordt geëist dat bedrijven een kwaliteitsborgingssyteem conform ISO 9001 hebben, en ook een gecertificeerd is volgens die richtlijnen. Het verkrijgen van een certificaat is echt wel wat meer dan het invullen van wat formuliertjes. Het is bijna niet mogelijk dit zonder het inhuren van een gespecialiseerd bureau voor elkaar te krijgen.

Dit is een sneeuwbaleffect, omdat je als gecertificeerd bedrijf eigenlijk alleen maar producten mag betrekken van ook gecertificeerde bedrijven.

Groet,

Ad Bakker
 
Welke modelvlieger doet dit?????
En voor het modelvliegen geldt dat de (ernstige) ongelukken die er zijn geweest niets te maken hebben met materiaaldefecten, maar alles met onvoorzichtigheid, stuurfouten of domme pech. Zo'n regel heeft dan voor het modelvliegen geen zin en maakt de hobby alleen erg duur.
 
Thieu, uiteraard, doe ik ook niet, maar bvb met een grote sleepkist vlieg ik:

Servo's van een goede kwaliteit.

Dubbele HR servo's, allen via een eigen kanaal.
Uiteraard dubbele aileron en flap servo's.
Rudder is enkel, daar stort je niet mee neer als die failt, tenzij hij de hoek in draait, tja, dat heb ik ook een keer gehad en idd, kassa!

Throttle servo gebackupt door een SM Modellbau contactschakelaar op de ign. Die kan ik onafhankelijk van de gas dichtzetten.

Servo's verwisselen bij het minste of geringste wat in het gedrag verandert. Deze kist heeft al 17 servo's versleten in 10 jaar tijd en plm 5000 vluchten. Allemaal zijn ze al meerdere malen vervangen.

Een "Weiche" met dubbele Lipo's.

Goede apparatuu: Weatronic (2.4 uiteraard).
Failsafe ingesteld en gecontroleerd.

Niet riskant vliegen, de limieten van je kist weten en accepteren.
Goed getraind blijven (ik ben de 60 voorbij en ik kan geen winter stilliggen, dan ga ik het merken)

We hoeven geen discussie te beginnen over Weiches etc, iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën over, dat valt buiten dit draadje. Bouwen waar je je lekker bij voelt zeg ik altijd. En ja, mijn zender heeft ook maar één accu....

Bij profi's moet je kunnen aantonen welke veiligheids maatregelen je voldoet en dat is verwoord in idd ISO achtige normeringen. Voldoe je daar niet aan dan kun je het vergeten.

Vlieg jij met je familie met een Airline dan wil je graag dat ze zich aan de regels houden die er voor staan en geen shortcuts nemen wat onderhoud betreft.

Ik weet niet of er straks mogelijkheden komen om met een zware camera bvb boven een popfestival te vliegen, neem van mij aan dat die regels streng zullen zijn, áls het al mag straks.

Richard Branderhorst
 
Die MTBF zegt enkel dat het gemiddeld 150u duurt eer zo'n servo faalt. Ze hebben dus een (hopelijk representatief) aantal servo's constant belast en gemeten na hoeveel tijd ze ermee ophielden. Het gemiddelde daarvan is de MTBF. Sommingen zullen na 1u kapot geweest zijn, sommigen na 300u. Gemiddelde 150u.
Harde schijven hebben een MTBF van 400.000u, das dus 45 jaar. Uit ervaring weet ik dat 3-5 jaar een realistisch cijfer is in de praktijk. Ik heb schijven gehad die na 2 weken kapot waren en ik heb er die al 12 jaar constant draaien.

Je zal maar op een concert staan onder zo'n onderdeel dat in de slechte range zit en van plan is het na 5u al op te geven...

ISO cerfifiërering is een dik boek waar iemand ooit wreed tegen zijn zin veel tijd heeft ingestoken en dat enkel uit de lade komt als er inspectie is. Oh ja, er was een tijd dat men dit ook wat als reclame gebruikte.
 
ISO cerfifiërering is een dik boek waar iemand ooit wreed tegen zijn zin veel tijd heeft ingestoken en dat enkel uit de lade komt als er inspectie is. Oh ja, er was een tijd dat men dit ook wat als reclame gebruikte.

Als dit een opmerking uit de praktijk is, dan mag het betreffende bedrijf zich ernstig zorgen maken. Het niet serieus nemen van kwaliteitsborging kan je zeer duur komen te staan.
Ik ben bij een aantal certificeringen betrokken geweest, ook al voordat ISO 9001 bestond, en ik kan je verzekeren dat die bedrijven het naleven van de daarin beschreven procedures uiterst serieus nemen/namen. Als je bij een audit door de mand valt kan je de tent wel sluiten.

Groet,

Ad Bakker
 
ISO cerfifiërering is een dik boek waar iemand ooit wreed tegen zijn zin veel tijd heeft ingestoken en dat enkel uit de lade komt als er inspectie is. Oh ja, er was een tijd dat men dit ook wat als reclame gebruikte.

En het gekke is, dat ISO certificering als "kwaliteitsgarantie" voor het product gehanteerd wordt, terwijl het dat niet is.

De ISO standaard is een standaard waarin je het kwaliteitsniveau van je bedrijf vastlegt. Het gaat dus om de kwaliteit van je omschrijving, niet om de kwaliteit van je bedrijf of product.

Je mag gerust een goedkope prutservo met een MTBF van 150 uur verkopen, ook al halen ze dat niet, als je er maar keurig netjes bij vermeld, dat je die MTBF vastgesteld hebt met één testservo die het toevallig 150 uur volhield.
Je mag er ook bij zeggen dat je 1000 servo's getest hebt en op die manier de MTBF bepaald hebt.
Als in beide gevallen die testinformatie waarheidsgetrouw is, kun jij in beide gevallen een ISO certificering krijgen.
M.a.w: als jij kloteservo's voor 2 Euro verkoopt, kun jij een ISO certificering krijgen als je maar je product verkoopt als "kloteservo's die maar twee vluchtjes meegaan".

Het wordt anders, als jij je waardeloze product als perfect probeert aan de man te brengen.

ISO certificering zegt dus niks over de kwaliteit van het product of de geleverde dienst, het zegt alleen wat over de betrouwbaarheid van de informatie die de producent of dienstverlener over zijn product of dienst geeft.

En als zodanig is ISO certificering voor de minder oplettende consument volkomen waardeloos.

Tenminste, dat is wat ik begrepen heb toen mijn vorige werkgever zich uitermate inspande om ISO 9002 cerftificering te krijgen, en het hele bedrijf daardoor in rep en roer was.

Groet, Bert
 
En als zodanig is ISO certificering voor de minder oplettende consument volkomen waardeloos.

Het is primair ook niet voor de consument ingevoerd, maar voor bedrijven die er op moeten kunnen bouwen dat ze produkten aangeleverd krijgen die aan zekere eisen voldoen. Mijn schoonzus heeft een verenfabriek, en zonder ISO 9001 certificaat zou ze aan een zekere range van klanten niet meer mogen leveren.

Inmiddels bestaat ISO 9002 sinds 2000 niet meer, en is toen vervangen door de nieuwe 9001.

Groet,

Ad
 
En het gekke is, dat ISO certificering als "kwaliteitsgarantie" voor het product gehanteerd wordt, terwijl het dat niet is.

Maar wie doet dat dan? Ik ken eigenlijk niemand die ISO als zodanig gebruikt.

De ISO standaard is een standaard waarin je het kwaliteitsniveau van je bedrijf vastlegt. Het gaat dus om de kwaliteit van je omschrijving, niet om de kwaliteit van je bedrijf of product.
...

En dat lijkt me ook precies de bedoeling! Je kunt dan als klant namelijk makkelijker beoordelen welk produkt je nodig hebt. Ik heb liever een goedkope "prutservo" in m'n schuimpje dan een $$$ "NASA" model waarmee je ook marslandingen kunt doen. Met ISO weet je tenminste dat het produkt voldoet aan de omschrijving zodat je zelf kunt bepalen tot hoever je wilt gaan qua veiligheid & kwaliteit.

Martin
 
En dat lijkt me ook precies de bedoeling! Je kunt dan als klant namelijk makkelijker beoordelen welk produkt je nodig hebt. Ik heb liever een goedkope "prutservo" in m'n schuimpje dan een $$$ "NASA" model waarmee je ook marslandingen kunt doen. Met ISO weet je tenminste dat het produkt voldoet aan de omschrijving zodat je zelf kunt bepalen tot hoever je wilt gaan qua veiligheid & kwaliteit.

Martin

Je zult er nog verbaasd van staan, hoeveel mensen éérst gebaseerd op de benodigde kwaliteit/prijs die ISO certificering gebruiken om een "afgewogen keuze" te maken, maar na een schade reageren in de trant van: "hoe kan dat nou? Ik had spullen gebruikt van een bedrijf met ISO certificering....". Dat is nu eenmaal net zo'n menselijk trekje als de redenatie dat een T-rex kloon, als hij er net zo uitziet als het origineel, vast ook wel net zo goed zal zijn....

Groet, Bert
 
Met ISO weet je tenminste dat het produkt voldoet aan de omschrijving zodat je zelf kunt bepalen tot hoever je wilt gaan qua veiligheid & kwaliteit.
Hangt er van af. Met ISO bepaalt een bedrijf zelf wat onder ISO valt en wat niet. Dat een bedrijf ISO gecertificeerd is zegt niet automatisch iets over de productbeschrijvingen. Dat zou je eerst moeten verifiëren voordat je een product aanschaft. Maar wie doet dat nou?
 
O, dat is nieuw voor mji. Het bedrijf waar ik werk is ook ISO-9001 gecertificeerd en volgens mij vallen alle produkten en diensten daar onder omdat ISO nou eenmaal iets zegt over de werkwijze en niet over de kwaliteit van specifieke produkten. Met ISO weet je tenminste dat een bepaalde werkwijze gehanteerd wordt en dat lijkt me veel waard.

Citaat:
<table border="0" cellpadding="6" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td class="alt2" style="border:1px inset"> Oorspronkelijk geplaatst door u4eake
ISO cerfifiërering is een dik boek waar iemand ooit wreed tegen zijn zin veel tijd heeft ingestoken en dat enkel uit de lade komt als er inspectie is. Oh ja, er was een tijd dat men dit ook wat als reclame gebruikte.
</td></tr></tbody></table>
Als dit een opmerking uit de praktijk is, dan mag het betreffende bedrijf zich ernstig zorgen maken. Het niet serieus nemen van kwaliteitsborging kan je zeer duur komen te staan.
Ik ben bij een aantal certificeringen betrokken geweest, ook al voordat ISO 9001 bestond, en ik kan je verzekeren dat die bedrijven het naleven van de daarin beschreven procedures uiterst serieus nemen/namen. Als je bij een audit door de mand valt kan je de tent wel sluiten.

Groet,

Ad Bakker
Helemaal mee eens! ISO is ook geen doel op zich, maar een middel om tot betere en betrouwbare produkten te komen. Met "betere" bedoel ik overeenkomend met de specs. Dus je kunt nog steeds overeenkomen om minder goede produkten te ontwikkelen tegen een lagere prijs. Als het besef er maar is.

Martin
 
Ik heb het voor mezelf altijd zo uitgelegd, want ik ben ook auditor geweest.

Stel dat je bedrijf plastic koffiebekers maakt (miljoenen...) dan is het onmogelijk een passende eindcontrole uit te voeren. Niet alleen of ze waterdicht zijn, maar ook bvb of het plastic de juiste samenstelling heeft en geen verboden stoffen bevat.
Maar als je ISO genormeerd bent en dus gebruik maakt van ISO genormeerde toeleveranciers dan heb je bvb de kwaliteit van de grondstoffen al verzekerd. Verder, als er in het fabricage proces diverse controlepunten zijn ingebouwd, iedereen die aan het proces over de juiste opleiding beschikt (ik noem er maar een paar), dan is de kans groot dat het product goed zal zijn.
Maar ook dit geeft geen garantie dat er tussen de miljoenen bekers geen misbaksel zit...

We drijven overigens wel erg af van de aard van dit draadje, als we over ISO verder willen praten, dan graag een nieuw draadje openen voor wie het wil.....
 
Weer zo'n idioot. Dit maal in het buitenland.

Niet meer te stoppen, deze "vooruitgang"

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat voorbeelden van legislatie uit Australië :

http://www.casa.gov.au/wcmswr/_assets/main/lib100071/uas.pdf

Drones set for commercial take-off - ABC News (Australian Broadcasting Corporation)

Het kan dus wel met goede wetten. Nu Nederland nog.

Dat "drones" best mogen vliegen ben ik t mee eens, alleen niet boven publiek.

Het grote verschil met de drone die bestuurd wordt door de RC Idioot is dat de Idioten die daar beneden lopen allemaal bewapend zijn. Van zwaarden tot vuurwapens.

Wie er dus meer gevaar oplevert voor de volksgezondheid is mij niet geheel duidelijk

;)

Buiten dat moet ik niet zeuren want ik maak deel uit van dezelfde hobby's... Levende geschiedenis, maar ook van de RC hobby....


:)
 
Dat het anders is dan je gewent bent betekend niet dat het de grootste idioten zijn, ja anders, dat wel, maar wie gaat er nou dagen, zo niet wekenlang aan een model werken en er dan uren mee vliegen. Zittend achter een klein kastje waarmee je het geval bestuurd, dat is toch ook heel raar, maar je bent geen idioot, je doet iets anders als de gemiddelde Nederlander.





PS: Nee ik doe het zelf niet maar wil wel even wat recht zetten.
 
Back
Top