Tot nu toe zijn mijn fouten als gevolg van afgeleid zijn door een crashende zwever achter me, vrij gebleven van schade, maar ik ben er toch wel erg dicht bij geweest.
Het was in het begin van onze sleepervaringen. We (mijn zoon en ik) hadden al een aantal sleepvluchten gemaakt, waarbij ik de zwever bestuurde. Toen we de zaak verwisselden had ik mijn hoofd nog in de "glider" mode staan. Toen (idd ook door een hakende vleugeltip), de zwever een enorme zwieper maakte en zowat verticaal hing met de vleugels, reageerde ik met vol aileron tegen. Met de sleper dus. Daarop schreeuwde mijn zoon, wat doe je nou? En ik realiseerde mijn foute actie en kon ternauwernood de sleepkist redden van een wisse crash.
In het BIGGS sleepmanual heb ik dit probleem ook getackeld door het te beschrijven, dat als je de hele dag gesleept hebt en je wilt in de avond wat zweven of zo, jezelf goed moet herprogrammeren met tegen jezelf te zeggen: ik vlieg de zwever, ik vlieg de zwever, ik vlieg de zwever........
Een andere lastige is als een zwever afhaakt of losbreekt in de start, wat doe je, stoppen of doorgaan?
De meeste schade is ontstaan met slepers die de start dan ook afbraken en alsnog het eind van het veld bereikten. Je kist heeft gauw meer snelheid dan je denkt. Vooralsnog adviseer ik iedereen altijd stomweg je start af te maken en daarna terug te keren.
Maar de crash oorzaak nr 1 (met stip) is en blijft het landen met de lijn er achter boven ongeschikt terrein voor de landing. Een prikkeldraad afzetting zal 100% je kist doen crashen. Het gaat echt niet, forget it. Je maakt wel de kortste landingen ooit.......