Kontronik jazz 80-6-18

Als dat zou gebeuren Laurens, zou de motor energie leveren wanneer de spanning afgeschakeld is, en daardoor geremd worden gedurende die OFF periode. De vrij-loopstroom gaat alleen maar door de vrijloop FETs, niet verder de regelaar in/terug.
 
@Brutus

Iemand die ik toch wel heeel hoog acht schreef ooit onderstaande statement

quote

" Für den gleichen Flugzustand “Schweben auf der Stelle” braucht man mit 1300 U/min am Kopf 570W während es bei 1850 U/min schon 1000W sind. Bei über 2100U/min sind es dann schon 1500W also fast der dreifache Betrag, obwohl man nichts weiter macht als schwebt."

Unquote

Ik ben geneigd om deze wijze woorden gestoeld op de wet van Bernoulli te geloven...

Grz

Belgo

Volgens mij klopt dit niet wat hier beweerd wordt. Om een heli met een bepaald gewicht op dezelfde plaats in de lucht te houden is een hoeveelheid energie nodig.

Bij verschillende toerentallen is de hoeveelheid benodigde energie om de heli op gelijke hoogte te houden gelijk! (verliezen in lagers, rendement van motor en ESC buiten beschouwing gelaten)

Als je toerental verhoogd zal je de pitch moeten verlagen om de heli op gelijke hoogte te houden. Doe je dat niet dan stijgt de heli en wordt er idd meer vermogen (lees; energie) gevraagd.

De kracht die de rotorbladen moeten leveren om het gewicht van de heli op dezelfde plaats te houden is dus bij verschillende toerentallen gelijk. Immers anders zou de heli dalen of stijgen.
De pitch is bij een hoog toerental kleiner dan bij een laag toerental om een gelijke kracht te genereren.
 
Als dat zou gebeuren Laurens, zou de motor energie leveren wanneer de spanning afgeschakeld is, en daardoor geremd worden gedurende die OFF periode. De vrij-loopstroom gaat alleen maar door de vrijloop FETs, niet verder de regelaar in/terug.
Links in de H-brug de schakelFETs die de spoelen van spanning voorzien, rechts de vrijloop-diodes/-FETs. Vrijloop-FETs worden gebruikt bij actieve vrijloop, ze worden dan aangestuurd door regelaar.

Schakelvolgorde de FETs, handmatig, te groot plaatje
www.modelbouwforum.nl/.../manual-3-fase.gif


Schakel en vrijloopFETS
h = high side
l = low side


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die regels van Henseleit zijn toch echt niet verzonnen, maar getest. Rotorbladen hebben gewoon vrij veel verliezen.
 
@ET

Het zit hem in de aerodynamische weerstand van de bladen, deze neemt exponentieel meer toe met de snelheid bij gelijkblijvende instelhoek van de bladen... (zie alle afgeleide toepassingen van de wet van Bernoulli)
M.a.w. het verlagen van de pitch om op dezelfde hoogte te blijven hooveren bij een hoger toerental (en dit gaat over minuten maar zeker niet over 1 of meer graden minder en de hieruit volgende energie winst) compenseert de weerstandstoename tgv de bladsnelheid niet. Het verschil in energie wordt gewoonweg verspild.

Belgo
 
Back
Top