Mijn FG baja

Mijn blok lag niet aan barrels...

wat mankeerde er aan het blok?
- Lagers lagen eruit
- Keeringen kapot
Het blok is een keer te warm geweest en als hij in elkaar blijft er is niks aan de hand maar nu moest hij uit elkaar dus eigenlijk was dit het einde voor mijn blok, alles was helemaal scheef.
Tja, het is maar net wat je "niet aan barrels" noemt...

Gewoon je vinger tegen de cilinder aan houden.. En een keer checken met een temp meter op een meeting bijvoorbeeld
Goeie tip, werkt zo te lezen prima...
 
Kan jij dit bewijzen? Als een blok stationair loopt word hij niet zo warm als je gas geeft natuurlijk...

Anders.. Mijn blok lag niet aan barrels lagers en keeringen moesten alleen vervangen worden



fastrockets

fastrockets's schermafbeelding

Lid sinds: 28 oktober 2011
Locatie: maasdam
Leeftijd: 14
Berichten: 1.531
Standaard
Mijn blok was aan onderhoud toe wat mankeerde er aan het blok?

- Lagers lagen eruit
- Keeringen kapot

Het blok is helemaal uit elkaar geweest maar het blok kwam niet meer in elkaar hoe kan dat nou?
Het blok is een keer te warm geweest en als hij in elkaar blijft er is niks aan de hand maar nu moest hij uit elkaar dus eigenlijk was dit het einde voor mijn blok, alles was helemaal scheef.

waar komt bovenstaande vandaan toen had je het nog over dat het carter krom was door te heet geworden

zal misschien wat langer duren maar de verbrandings-temperatuur is toch telkens hetzelfde en als er geen koeling of zeer weinig is dan wordt hij uiteindelijk ook wel goed warm
 
Tja, het is maar net wat je "niet aan barrels" noemt...


Goeie tip, werkt zo te lezen prima...

Hij lag niet aan barrels omdat het blok liep nog gewoon toen hij inelkaar zat.
werkt goed hoor.. Die goeie tip van mij
Alleen die goede tip van mij probeerde ik alleen maar toen ik wat van het kapje eraf has gehaald
En dat temp was altijd rond de 100 a 110

Dit is warmer dan normaal.. MAAR niet zo warm om her blok krom te laten trekken
Dus is het 100% zeker zoals in mijn vorige post beschreven gebeurd vorig jaar.. Toen ik de FG baja net nieuw had
 
Hmmm,

Het is heel simpel, een koelkap is niet voor niets. Dat ze niet helemaal 100% goed zijn (tuners weten wat ik bedoel) okay.
Ik heb Jelte verteld dat hij beter een kap er op kan zetten dan alleen het kleine stukje, daarbij dat hij veel rijwind koeling mist met de body er op, dus aanpassen.

Goede klant, nee, deze jongeman ken ik al een poosje en heb voor 5 tientjes het volgende voor hem gedaan. (iets dat ik hem graag mag ;))

- Andere caters (zenoah, gebruikt).
- Nieuwe lagers en keerringen
- Andere 29cc cilinder met zuiger (CY, gebruikt, nwe zuigerveer).
- Krukas nagekeken en uit geklokt
- Allemaal nwe pakkingen
- Alu Isolator (nieuw)
- Nieuwe bougie
- Ander vliegwiel opgezet (had hij zelf)
- Carburateur schoongemaakt (ultrasonisch bad en door spuiten van de kanalen)

Verders alles nagelopen en weer geassembleerd.
Er is geen tuning gedaan, blok is geheel standaard.

We zijn samen even gaan rijden, motor ingeregeld (staat aan de zeer rijke kant ivm even los rijden van het blok).

Heb hem uitgelegd over de koeling en geadviseerd om weer een hele kap er op te zetten en even te kijken voor meer rijwind koeling.

Z'n oude blok lag niet in barrels, maar wat wel over en uit, tenzij ik hem zou vlakken en de cilinder af zou draaien (laatste overigens wel gedaan).

iig, hij weet wat hem te doen staat, en het is ook iemand die wel luistert en er een leer uit haalt... de rest is toekomst.

Als laatste, Jelte weet ook dat dit een dikke mazzel is geweest, zakelijk had dit blok onbetaalbaar geweest aan werkuren en materialen.. ;)

John.
 
Laatst bewerkt:
Z'n oude blok lag niet in barrels, maar wat wel over en uit, tenzij ik hem zou vlakken en de cilinder af zou draaien
Tja, in mijn praktijk heet dat dus "aan barrels"

Ik heb Jelte verteld dat hij beter een kap er op kan zetten dan alleen het kleine stukje, daarbij dat hij veel rijwind koeling mist met de body er op, dus aanpassen.
Heb hem uitgelegd over de koeling en geadviseerd om weer een hele kap er op te zetten en even te kijken voor meer rijwind koeling.

het is ook iemand die wel luistert en er een leer uit haalt.

Gezien zijn eerdere posts/acties en de foto's van de auto na jouw filantropische actie en Jelte's reactie op de vraag waarom er geen koelkap op zit, durf ik je laatste conclusie ernstig te betwijfelen...
 
Gezien zijn eerdere posts/acties en de foto's van de auto na jouw filantropische actie en Jelte's reactie op de vraag waarom er geen koelkap op zit, durf ik je laatste conclusie ernstig te betwijfelen...

Niet helemaal, hij heeft op rcrotterdam gevraagd voor een kap (ook aan mij, maar heb ze niet meer op voorraad) omdat hij morgen gaat rijden.

Mocht hij het niet doen / laten, dan zal het over een poosje een nieuw blok worden...
Ik kan het alleen aangeven.. (en nwe blokken verkopen :) )


Groet,

John.
 
Wow John, op zulke klanten moet je zuinig zijn! Onuitputtelijke bron van inkomsten!

Hier wil ik wel even op inhaken,

Ik probeer mensen altijd goed te helpen cq voor te lichten, ik ben niet het type (nooit geweest ook) dat mensen een poot uit draait.

Met tuningen zal ik nooit een blok adviseren waarvan ik weet dat het te heftig is en heel veel schade aan de wagen gaat geven, als voorbeeld de wagen van Jelte, daar zou ik nooit adviseren een full mod met 12 PK, omdat de motor de wagen zou slopen en de wagen ook on-rijdbaar wordt.

Ik heb in de 30 jaar modelbouw heel veel gezien om me heen, meegemaakt, waarvan ik het niet echt netjes vind. Motoren waarvan gezegd wordt dat ze kapot zijn en een nwe adviseren, terwijl alleen de zuigerveer of pakking niet goed meer is.... daar hou ik niet van, daarvoor is de hobby me te lief.. en alles is al duur zat ;)

Echter..... als mensen het echt willen, eigenwijs zijn, niet het advies willen, dan kan het uiteraard wel, maar ik zal ze altijd voorlichten, niet oplichten :)
 
Gezien zijn eerdere posts/acties en de foto's van de auto na jouw filantropische actie en Jelte's reactie op de vraag waarom er geen koelkap op zit, durf ik je laatste conclusie ernstig te betwijfelen...


7xbb.jpg


8uv0.jpg


Zit netjes toch micropuller? of moet ik hem nog anders zetten.
 
Aangezien het toch over koelkappen gaat, even gelijk de vraagje, soms passen mensen de kap aan.
Soms een klein stukje waar het boutje door gaat(links v/d cilinder), soms snijden ze de halve kap naar de knoppen.

Welk nut heeft dit uberhaupt?
Ik heb zelf twee kappen, eentje waar een klein reepje mist en de ander volledig intact, welke is nu de beste?
 
op het moment dat je veel op gras rijd, blijft er meestal gras achter het bovenste randje van de koelkap hangen.

hierdoor zal de geforceerde koeling niet over het hele blok gaan omdat er gras voor zit,

daarom word het randje van de koelkap er afgehaald waardoor het gras tussen de koelribben weg word geblazen .
 
Loopt echt heel netjes.. blokje moet nog een beetje los komen hier het eerste tankje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
op het moment dat je veel op gras rijd, blijft er meestal gras achter het bovenste randje van de koelkap hangen.

hierdoor zal de geforceerde koeling niet over het hele blok gaan omdat er gras voor zit,

daarom word het randje van de koelkap er afgehaald waardoor het gras tussen de koelribben weg word geblazen .
Ah zo, best clever.

Jelte, zoals op RCLargescale gezegd, even met je vertanding spelen, welke veer heb je erin zitten?
 
hoi ik weet niet of ik het hier moet vragen maar ik heb een afstandbiedining en die heeft minder als honderd meter bereik heeft iemand een link van een afstandsbediening die erg ver bereik heeft.
ik heb een hpi baja 5b
 
Idd, hij zit best wel lang in je koppeling gebied, ik zou toch een andere vertanding proberen ;)

Verder, veel plezier met je motor ;)
 
Wordt je koppeling niet bloedheet?

@Micropuller

dat weet ik niet maar ik denk het niet. Ik heb er een 8k veer in dus hij pakt hem heel laat op, ik ga over naar 6k dat is beter.

Als de koppeling te heet word smelt de plastic koppelingsklok houder die ik nog heb. Dat is niet het geval.

@Etinogard

Ik ga vanavond de standaard veer erin doen dat is veel beter.
 
Ik lees net dat je gas op 75% hebt staan, verklaard ook een hoop natuurlijk ;)

Heb je kogel aandrijving of dogbones?
Bij kogelaandrijving kan je in principe gewoon de 8k veer erin houden, slijtage is veel minder.
 
Back
Top