[Discussie] Gehaalde snelheden met de RC auto en de methode

Ik gebruik om de snelheid te meten :


  • Total voters
    33
GPS is alleen betrouwbaar als je constant 100% ontvangst hebt. Zodra de positie ook maar iets gaat floaten krijg je direct een grote afwijking in de meting. Dus piekmeting is dan onbetrouwbaar, je zult van een gemiddelde meting over een kleine afstand uit moeten gaan.
1:1 auto zal altijd een afwijking hebben, tenzij je de meter laat ijken en dit blijft doen.
Als meest betrouwbare meting ga ik nog steeds uit van een speedtrap.
Maar eerlijk gezegd boeit het mij niet hoe hard het model gaat. Het is de meest gestelde vraag van omstanders: "Hoe hard gaat ie?" Mijn antwoord is dan vaak: "Nou, ik kan onder de 16 seconden komen als ik goed mijn best doe!"
Dat is namelijk de rondetijd op ons circuit, met de electro F1 ;-)
 
Vandaag de Minion gemeten met de ForeRunner 201 GPS, kwam met 18 turns Absima ECO motor en 2S LiPo op 39,8 km/u. Ik moet nog even vergelijken met de stopwatch-metingen, maar zo uit mijn hoofd lag de daarmee gemeten snelheid daar dicht in de buurt.

Edit: Met stopwatch gemeten snelheid lag inderdaad erg dicht in de buurt, ik kwam daarmee op 39,6 km/u, dus slechts een verschil van 0.2 km/u. Ik denk dat ik in het vervolg maar puur met GPS ga meten, als het verschil zo klein blijft.
 
Laatst bewerkt:
Waarop baseer je dat?...Ik heb, om eerlijk te zijn, geen flauw idee hoe nauwkeurig huidige kilometertellers van auto's zijn, maar zolang ze de meting nog baseren op het wieltoerental, zal de nauwkeurigheid noot zo optimaal en/of constant kunnen zijn als die van een GPS, die werkt via positie- en tijdsintervallen.
Aangezien een GPS snelheid niet "meet" maar berekent, is er overigens ook geen sprake van een meetfout bij een GPS. Er zit wel een nauwkeurigheid in de positiebepaling (die op tijdmeting berust), maar zodra je meerdere posities gebruikt voor een snelheidsbepaling, valt die fout weg in het gemiddelde en is de nauwkeurigheid afhankelijk van de afstand waarover je meet....

Als een GPS een positie nauwkeurigheid heeft van zeg, 2 meter (goed haalbaar) dan is de nauwkeurigheid van de snelheidsbepaling al beter dan 3% (gemiddeld geaccepteerde afwijking van politie meet apparatuur) bij een trajectmeting van plm 70 meter.

Groet, Bert

Maak je hier geen fout bij de traject meting???...70 meter moet je ook nog eens vermenigvuldigen met het aantal posities die het apparaat nodig heeft om de snelheid te berekenen. Voor zover mijn kennis gaat, beetje afhankelijk van het apparaat, heeft hij minimaal 3 tot 5 posities nodig, om de snelheid te bepalen, 3 x 70m = al 210m om aan de opgegeven 3% nauwkeurigheid te komen, minder meters, meer afwijking mogelijk dan de opgegeven 3%, dan moet je ook nog eens een zuiver kloksignaal hebben!!! Mijn technisch inzicht is wat gedateerd/vertroebeld, maar ik meen nog te herinneren, dat het zoiets in elkaar stak!!!

Auto’s hebben nog steeds 5 tot 10 % afwijking, en als je geluk heb minder, ook lopen de verschillen uiteen bij lage of hoge snelheden. In mijn truck zit een electronische tachograaf, deze wordt ieder jaar gekeurd, hij geeft ongv 3km sneller aan, dan welke nav-kit dan ook, ik ben bang als de KLPD hem uitleest, ik geen 3km aftrek/korting krijgt op de te wachten staande boete…:(
 
Vanochtend en vanmiddag een meting gedaan met de GPS, aan mijn snelste auto, mijn Kyosho Lazer ZX-5. De eerste keer kwam er 70,6 km/u op de teller, later die dag 70,0 km/u. Lijkt me dus redelijk betrouwbaar en reproduceerbaar.
 
Van de zomer 72 op versleten motor lagers, zijn nu vervangen en zou eigenlijk nog een keer moeten testen. Reed met mijn merv op 2x 3S lipo. Gemeten met mn telefoon er op vast getaped, kon alleen de kap er niet meer over. Dus alles bij mekaar zal hij nu wel ergens rond de 75 halen. Maar dat is nog niet gemeten. Dus blijft het nog even bij 72 :).
 
Heb een tijdje terug voor de fun mijn gsm aan men hpi trophy buggy flux gehangen en klokte op een verbazende 80km/h ;o
Was volledig stock met een 4s 5000 mah batterij en met onroad wielen.
Was best verbaasd over de snelheid ;-p
 
Zoals de start van het topic aangeeft: roepen is 1 , maar bewijs is 2 .

Dus graag wel bewijs van de gehaalde snelheden , zoals eerder ander MBF 'ers het ook hebben gedaan....;)
 
Vanochtend en vanmiddag een meting gedaan met de GPS, aan mijn snelste auto, mijn Kyosho Lazer ZX-5. De eerste keer kwam er 70,6 km/u op de teller, later die dag 70,0 km/u. Lijkt me dus redelijk betrouwbaar en reproduceerbaar.

Zoals de start van het topic aangeeft: roepen is 1 , maar bewijs is 2 .

Dus graag wel bewijs van de gehaalde snelheden , zoals eerder ander MBF 'ers het ook hebben gedaan....;)


Was het bewijs nog vergeten:

p1030274.jpg



En een filmpje:




En hier de link voor tablet gebruikers die geen vimeo kunnen openen als het in een bericht "ingebed" is.

www.vimeo.com/72837971


In het "eindshot" kun je de GPS op de voorste shocktower zien zitten. En je leest het goed, dit is puur op NiMh, 4600 mAh Intellect pakket, 7.2 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van de week met een LRP S10 TC 92km/pu (mobiel met gps applicatie)
Standaard liep ie 23 km/pu :)

Vindt de app aardig nauwkeurig , op snelweg in de auto weergeeft ie met een afwijking van 1 km.
Zal zsm ff foto uploaden.

Specs :
3s lipo
58 spur gear
32 pinion
Hpi vector 4000 motor
Hpi vapor pro esc
GRP en HPI foam tires

Na 3 runs is de spur gear kaal :)

Volgende week met een mamba monster proberen
 
Gebruik je nog het messing pinion? Spur zou het toch veel langer moeten kunnen volhouden. Of heb je een ander pinion en dan net niet de goede module zodat de tanden een fractie wringen?
 
Gebruik je nog het messing pinion? Spur zou het toch veel langer moeten kunnen volhouden. Of heb je een ander pinion en dan net niet de goede module zodat de tanden een fractie wringen?

Zowel messing als hard staal. En indd bij messing houdt de spur het heeeeel lang vol.
Bij hard staal vreet ie m op. Ik heb er nu staal op.
 
Wel mod 0.6 besteld en ook gekregen? (als het tever offtopic gaat, anders misschien even verder in het algemeen LRP topic?)
 
Back
Top