Alula met KF-profiel

De Fauvel is echt een topvliegtuig. Vliegt erg makkelijk uit de hand weg en heeft enorm goede eigenschappen. Heb een beetje op dezelfde manier zoals jij (Thieu) te werk gaat, de nodige carbon (rovings en één buis) in de vleugel geperst, maar intussen pak ik het wat beter aan door de rovings licht op spanning aan te brengen en te persen.

Het verslagje is relatief kort en staat hier:

van-vleugel-tot-fauvel

Zij- en bovenaanzichttekeningen schaal ik op van jpeg naar getegelde A4tjes in PDF m.b.v. Block Posters - Create large wall posters from any image for free!. Ieder denkbaar formaat is mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, ;)

Ik ben ook maar eens begonnen met het bouwen van de "Dave Reap Alula Clone".

Hij wordt een stukje groter dan het orgineel (114% = 1160mm) en ik heb een
paar kleine veranderingen toegepast.

Foto800-RVOVKP38.jpg



Deze Alula wordt wel gemotoriseerd, dit doe ik omdat ik totaal geen ervaring heb met "Slope Soaring"
en ik de mogenlijkheid wil hebben om mezelf uit een benarde positie te halen, en als er geen wind is... :)

Foto800-QVRZ3BMK.jpg



Ik ben voor mijzelf altijd dingen en materialen aan het proberen, zo heb ik bijvoorbeeld hier de
onderkant en het bovenste laagje van de vleugel + vin gelamineerd met transparant kaftpapier
(dit is natuurlijk van kunststof gemaakt) van de Action.

De vleugelrand is afgetaped met huishoud tape. (ook van de Action)
Dit plakt echt heel goed op de gelamineerde Polypron.

Foto800-RZENQ4YN.jpg
 
Ziet er netjes uit :-)
Deze Alula wordt wel gemotoriseerd, dit doe ik omdat ik totaal geen ervaring heb met "Slope Soaring"
en ik de mogenlijkheid wil hebben om mezelf uit een benarde positie te halen, en als er geen wind is... :)
Dat heb ik óók niet. Maar, da's juist één van de redenenen voor mij om hem te bouwen ;-)
Ik ben voor mijzelf altijd dingen en materialen aan het proberen, zo heb ik bijvoorbeeld hier de
onderkant en het bovenste laagje van de vleugel + vin gelamineerd met transparant kaftpapier
(dit is natuurlijk van kunststof gemaakt) van de Action.

De vleugelrand is afgetaped met huishoud tape. (ook van de Action)
Dit plakt echt heel goed op de gelamineerde Polypron.
Lijkt me toch een heel stuk zwaarder als een laagje verf. Ben benieuwd wat de vleugelbelasting is/ wordt. Zou als het goed is onder de 15 gr/DM2 moeten kunnen blijven :-)
 
Zou als het goed is onder de 15 gr/DM2 moeten kunnen blijven :-)

Volgens mijn ruwe berekening moet ik daar ruim onder blijven... Maar is dat goed dan..?
Ik heb er totaal nog geen verstand van hoor.. :confused:

Ik zat zelf to hopen tussen de 300 en de 325 gram...!!! :D

Is die 15 gr/DM2 een bepaalde standaard ofzo.. hoe moet ik dat zien..?
 
Is die 15 gr/DM2 een bepaalde standaard ofzo.. hoe moet ik dat zien..?
Niet echt een standaard, maar er zijn richtlijnen/ vuistregels over de vleugelbelasting van bepaalde typen vliegtuigen.
Grofweg kan bijvoorbeeld een vliegtuig met lage vleugelbelasting langzamer vliegen en moet een vliegtuig met hoge vleugelbelasting sneller gevlogen worden. Daarentegen kan een lichtere kist minder wind hebben (en kan bijvoorbeeld alleen indoor gevlogen worden) terwijl een zwaardere kist minder windgevoelig is.

Hier een posting waar een globaal overzichtje staat.
Het overzichtje:
< 5 gr/dm2 ...vrijevlucht indoor
8 gr/dm2 ......vrijevlucht outdoor
15 gr/dm2 …..RC indoor
30 gr/dm2:... lichte zwevers en 3D kunstvlucht
40 a 50 gr/dm2:... trainers, kunstvlucht
65 gr/dm²:... all weather (kust)
70 gr/dm²:... jagers en hotliners
80 gr/dm²:... snelle kisten

Dat wil dus zeggen dat als je met wat meer wind wilt vliegen (b.v. aan de kust) hij best wat zwaarder mag zijn, maar voor een windstille avond is lichter wel weer beter.
 
Nou... dat is toevallig...!!!:D

Mijn Alula heeft bijna exact de zelfde vleugelbelasting als die van jou...

De vleugel is in het midden +/- 28cm breed en aan het einde +/- 20cm dat maakt een
gemiddelde van 24cm. (wat ik voor de zekerheid afrond naar 23cm.)

En de spanwijdte van deze Alula is 116cm.

------------------------------------------------------------------------

116cm x 23cm = 2668cm² / 100 = 26,68 dm²

De Alula weegt in totaal met een 2c 8ooMah lipo 363 gram.

363 gram / 26,68dm² = 13,6 gr/dm²

Ik neem aan dat ik dit rekensommetje zo goed uitgevoerd heb..!!! :D
------------------------------------------------------------------------

Ik ben vandaag lekker bezig geweest dacht ik zo..
en dit is voorlopig even het resultaat.

Foto800-37OSPH74.jpg



Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe die COG Calculator werkt
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
(wat moet ik bij "Sweep Distance (S)" invullen)
Dit lijkt bij de Alula een negatief getal te moeten zijn denk ik... of niet..?

Ik ben wel een beetje bezig geweest met de COG en ik denk dat hij zo redelijk in de buurt zit
(hij staat hier op m'n zelfgemaakte COG standaard.)
en op dit moment zit er een "Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack" van 206 gram in.

Foto800-LATFXXZ4.jpg



En het maakt bijna niet uit welke van de volgende lipo's ik erin stop

Foto800-BN4YNCLW.jpg


Het zwaartepunt blijft bij alle lipo's binnen 5 mm van elkaar zitten.. :D


Het staartstuk blijft afneembaar en ik heb hier dan ook even een andere gemaakt.

Foto800-LJAE6TZZ.jpg


Dit staartstuk is gelamineerd met een ander soort zelfklevende kaft-vinyl van de Lidl.
Maar dit spul is een behoorlijk stukje zwaarder dan de transparante variant van de Action.
De staartstukken zijn om en nabij even groot, maar de orginele met de transparante lamineer is 9 gram en de ruitjes staartstuk is 14 gram.

Morgen ga ik nog zo'n ander staartsuk snijden en beplakken met de transparante lamineer.

En hopelijk is het morgen een beetje goed weer.. en kan ik hem ff voorzichtig testen.. :D
 
Dank je wel Erik,.. ;)

Nee.. ik ga dinsdag weer naar zee... maar nu maar voor 1 week.. :D

Die folie bekleding werkt wel ok... die zit namenlijk ook op die indoor F-22 Raptor van mij.
 
363 gram / 26,68dm² = 13,6 gr/dm²
Ik neem aan dat ik dit rekensommetje zo goed uitgevoerd heb..!!! :D
Yep :-)
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe die COG Calculator werkt
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
(wat moet ik bij "Sweep Distance (S)" invullen)
Dit lijkt bij de Alula een negatief getal te moeten zijn denk ik... of niet..?
Ik heb er zelf eerlijk gezegd ook nog nooit mee gewerkt. Sweep is in dit geval iets van "bereik" denk ik. Er staat ook een schetsje bij waarin dat aangegeven wordt.

Ik ben uitgegaan van de vuistregel van 20 procent van de koorde (MAC) bij een 'vleugel' en dat met gooien van het kistje en schuiven van accu en wat lood verder uitgetrimd tot hij een mooie vlucht gaf. Ik heb overigens al eerder opgemerkt dat de manier van gooien erg nauw komt. Goed horizontaal weggooien anders gebeuren er de vreemdste dingen ;-)
En het maakt bijna niet uit welke van de volgende lipo's ik erin stop
Het zwaartepunt blijft bij alle lipo's binnen 5 mm van elkaar zitten.. :D
Maar het zal wel iets méér uitmaken voor de vleugelbelasting :-)
Dit staartstuk is gelamineerd met een ander soort zelfklevende kaft-vinyl van de Lidl. Maar dit spul is een behoorlijk stukje zwaarder dan de transparante variant van de Action. De staartstukken zijn om en nabij even groot, maar de orginele met de transparante lamineer is 9 gram en de ruitjes staartstuk is 14 gram.
En juist achterin maakt het nogal wat uit. Zo is hij nu nog helemaal wit, maar als je hem gaat kleuren voeg je hoe dan ook gewicht toe en het meeste daarvan zit áchter het zwaartepunt. Dat betekent opnieuw balanceren ;-)
Morgen ga ik nog zo'n ander staartsuk snijden en beplakken met de transparante lamineer.
En hopelijk is het morgen een beetje goed weer.. en kan ik hem ff voorzichtig testen.. :D
Het weer ziet er goed uit voor de komende dagen! :-)
Nee.. ik ga dinsdag weer naar zee...
En dan is dit kistje klaar en kun je er ook precies mee proberen te doen waar hij voor gemaakt is ;-)
Ik zou hem tenminste zéker meenemen! (en de grotere accu voor als er meer wind is ;-))
 
Maar het zal wel iets méér uitmaken voor de vleugelbelasting :-)

Dat klopt natuurlijk als een bus.. ;)
Maar als ik dan een x meer ballast nodig ben bij wat zwaarder weer, dan kan ik om te beginnen een
zwaardere lipo erin stoppen.. dan heb ik nog een veel langere vliegtijd ook.. :D

En juist achterin maakt het nogal wat uit. Zo is hij nu nog helemaal wit, maar als je hem gaat kleuren voeg je hoe dan ook gewicht toe en het meeste daarvan zit áchter het zwaartepunt. Dat betekent opnieuw balanceren ;-)

Nou.. zoveel kleur zal er niet op gaan komen hoor... hoogstens een paar signaal strepen op de onderkant ofzo..

misschien zoiets..

a4414291-194-IMG_1218.jpg



En dan is dit kistje klaar en kun je er ook precies mee proberen te doen waar hij voor gemaakt is ;-)

Helaas ga ik niet voor m'n plezier naar zee.. maar voor m'n werk.. :(
Ik werk op een Gasproductieplatform 90km uit de kust van Den Helder.
en helaas zijn daar geen elektrische apparaten buiten toegestaan..
(kans op brand/explosiegevaar.. :( )

Maar het zou wel een heel cool idee zijn... ik zie daar wel vaak zeemeeuwen gebruik maken van de wind
die tegen het platform aanwaait en daardoor eigenlijk ook gewoon slope soaren..:D
 
Helaas ga ik niet voor m'n plezier naar zee.. maar voor m'n werk.. :(
Ik werk op een Gasproductieplatform 90km uit de kust van Den Helder.
en helaas zijn daar geen elektrische apparaten buiten toegestaan..
(kans op brand/explosiegevaar.. :( )
Oeps... :-). Komt ook omdat ikzelf nú vakantie heb en dan denk je al gauw dat anderen dat óók hebben.
 
Op een 'echte' alula is 5 mm echt een waanzinnig verschil tussen niet vliegbaar en heel goed vliegen.

Dat geldt voor alle vliegende vleugels.
Bij vliegende vleugels is het zwaartepunt erg kritisch.
Het zwaartepunt te ver naar voren is wel vliegbaar maar presteert slecht.
Het zwaartepunt te ver naar achteren maakt het toestel onbestuurbaar.
Dat komt zelfs op millimeters nauwkeurig.
 
Dit geld voor alle vliegtuigen.

Maar mijn alula is hier vele malen kritischer op dan alle andere vliegende vleugels die ik tot zoverheb gevlogen. Mijn pixel (1meter span houten vliegende vleugel) kan je het cg een centimeter heen en weer gooien zonder echt grote verschillen en heb zelfs een keer meer dan 2 centimeter door in de lucht verschoven accu en dan nog vliegt hij goed.......maar 2 mm op de Alula is van grotere invloed dan 15 mm op de pixel.

Ik wilde ermee aangeven dat Alula heel gevoelig is op het cg
 
Ik wilde ermee aangeven dat Alula heel gevoelig is op het cg
Die ervaring heb ik ook wel. Vraag me af hoe dat dan komt. Zijn je andere vleugels óók zwevers of zijn ze wél gemotoriseerd? Benieuwd of dát misschien een reden is?
 
Allemaal zwevers, alleen die pixel had een motortje maar de zweefversie heb ik ook, weegt 100 gram minder en is ook niet zo gevoelig op cg.

Ik denk niet dat je er bang voor hoeft te zijn, het wordt pas een probleem als je te achterlijk zit. Gewoon veilig naar voren beginnen, je vliegt alleen met meer up-trim. Dan langzaam naar achter tot je het prettig vindt.
Nogmaals....ik wil alleen maar aangeven dat 5mm een wereld van verschil in sturen is op de Alula, niet dat hij dan meteen niet vliegbaar is ofzo.
 
Nogmaals....ik wil alleen maar aangeven dat 5mm een wereld van verschil in sturen is op de Alula, niet dat hij dan meteen niet vliegbaar is ofzo.
Is ook geen probleem hoor. Vroeg me alleen af waar dat aan zou kunnen liggen bij dit specifieke type :-)
 
Back
Top