Ik zag ergens anders dat je daar een bouwverslagje van hebt.... Heb nu een aantal modellen op die manier gebouwd (o.a. Fauvel en een delta) en vliegt prima...
Heb je daar een linkje van?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zag ergens anders dat je daar een bouwverslagje van hebt.... Heb nu een aantal modellen op die manier gebouwd (o.a. Fauvel en een delta) en vliegt prima...
Dat heb ik óók niet. Maar, da's juist één van de redenenen voor mij om hem te bouwen ;-)Deze Alula wordt wel gemotoriseerd, dit doe ik omdat ik totaal geen ervaring heb met "Slope Soaring"
en ik de mogenlijkheid wil hebben om mezelf uit een benarde positie te halen, en als er geen wind is...![]()
Lijkt me toch een heel stuk zwaarder als een laagje verf. Ben benieuwd wat de vleugelbelasting is/ wordt. Zou als het goed is onder de 15 gr/DM2 moeten kunnen blijvenIk ben voor mijzelf altijd dingen en materialen aan het proberen, zo heb ik bijvoorbeeld hier de
onderkant en het bovenste laagje van de vleugel + vin gelamineerd met transparant kaftpapier
(dit is natuurlijk van kunststof gemaakt) van de Action.
De vleugelrand is afgetaped met huishoud tape. (ook van de Action)
Dit plakt echt heel goed op de gelamineerde Polypron.
Zou als het goed is onder de 15 gr/DM2 moeten kunnen blijven![]()
Niet echt een standaard, maar er zijn richtlijnen/ vuistregels over de vleugelbelasting van bepaalde typen vliegtuigen.Is die 15 gr/DM2 een bepaalde standaard ofzo.. hoe moet ik dat zien..?
Yep363 gram / 26,68dm² = 13,6 gr/dm²
Ik neem aan dat ik dit rekensommetje zo goed uitgevoerd heb..!!!![]()
Ik heb er zelf eerlijk gezegd ook nog nooit mee gewerkt. Sweep is in dit geval iets van "bereik" denk ik. Er staat ook een schetsje bij waarin dat aangegeven wordt.Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe die COG Calculator werkt
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
(wat moet ik bij "Sweep Distance (S)" invullen)
Dit lijkt bij de Alula een negatief getal te moeten zijn denk ik... of niet..?
Maar het zal wel iets méér uitmaken voor de vleugelbelastingEn het maakt bijna niet uit welke van de volgende lipo's ik erin stop
Het zwaartepunt blijft bij alle lipo's binnen 5 mm van elkaar zitten..![]()
En juist achterin maakt het nogal wat uit. Zo is hij nu nog helemaal wit, maar als je hem gaat kleuren voeg je hoe dan ook gewicht toe en het meeste daarvan zit áchter het zwaartepunt. Dat betekent opnieuw balanceren ;-)Dit staartstuk is gelamineerd met een ander soort zelfklevende kaft-vinyl van de Lidl. Maar dit spul is een behoorlijk stukje zwaarder dan de transparante variant van de Action. De staartstukken zijn om en nabij even groot, maar de orginele met de transparante lamineer is 9 gram en de ruitjes staartstuk is 14 gram.
Het weer ziet er goed uit voor de komende dagen!Morgen ga ik nog zo'n ander staartsuk snijden en beplakken met de transparante lamineer.
En hopelijk is het morgen een beetje goed weer.. en kan ik hem ff voorzichtig testen..![]()
En dan is dit kistje klaar en kun je er ook precies mee proberen te doen waar hij voor gemaakt is ;-)Nee.. ik ga dinsdag weer naar zee...
Maar het zal wel iets méér uitmaken voor de vleugelbelasting![]()
En juist achterin maakt het nogal wat uit. Zo is hij nu nog helemaal wit, maar als je hem gaat kleuren voeg je hoe dan ook gewicht toe en het meeste daarvan zit áchter het zwaartepunt. Dat betekent opnieuw balanceren ;-)
En dan is dit kistje klaar en kun je er ook precies mee proberen te doen waar hij voor gemaakt is ;-)
Oeps...Helaas ga ik niet voor m'n plezier naar zee.. maar voor m'n werk..
Ik werk op een Gasproductieplatform 90km uit de kust van Den Helder.
en helaas zijn daar geen elektrische apparaten buiten toegestaan..
(kans op brand/explosiegevaar..)
Op een 'echte' alula is 5 mm echt een waanzinnig verschil tussen niet vliegbaar en heel goed vliegen.
Op een 'echte' alula is 5 mm echt een waanzinnig verschil tussen niet vliegbaar en heel goed vliegen.
Die ervaring heb ik ook wel. Vraag me af hoe dat dan komt. Zijn je andere vleugels óók zwevers of zijn ze wél gemotoriseerd? Benieuwd of dát misschien een reden is?Ik wilde ermee aangeven dat Alula heel gevoelig is op het cg
Is ook geen probleem hoor. Vroeg me alleen af waar dat aan zou kunnen liggen bij dit specifieke typeNogmaals....ik wil alleen maar aangeven dat 5mm een wereld van verschil in sturen is op de Alula, niet dat hij dan meteen niet vliegbaar is ofzo.