Ervaren helivlieger dood door rc heli

Appels met peren vergelijken, in NL ruim 8 miljoen auto's en nog veel meer bestuurders vs een paar handen vol 600+ size heli's waar daadwerkelijk hard 3D mee wordt gevlogen..

Iedereen groeit op met autorijden. Sterker nog je kan amper zonder. Ingeburgerd fenomeen, de slachtoffers die daar bij horen worden geaccepteerd.
 
Ik heb mijn regels voor heli-vliegen aangepast:

...respect voor de heli, het is geen speelgoed
...lat kijkers op veilige afstand staan
...afstand tussen pilot en heli minimal 10 meter
...vlieg nooit boven jezelf of achter jezelf

Heli-Uwe
 
Zeer verstandig
Het is ook altijd handig om een failsafe in gedachten te houden, bijv terugflippen als je inverted vliegt, of terug naar tail in als je nose in vliegt.
Mocht er iets niet goed gaan, heb je een aardige kans hem te redden.
 
Zeer triest nieuws...Als dit je overkomt bij het uitoefenen van je favoriete hobby wekt het vragen op.

Zelf denk ik dat het materiaal pech is geweest. Niemand vliegt tegen zichzelf aan.
Ik heb het bij Heli-3D vliegen al heel erg vaak fout zien gaan, plotseling breekt er iets af. In 99,9% van de gevallen gaat het direkt loodrecht naar beneden.

Eigenlijk doet het er helemaal niet toe wat de reden is, het is en blijft zeer triest.

Ik wens zijn familie veel sterkte.

Arnoud.
 
Grappig dat mensen direct denken dat het om een mechanisch defect gaat. Een " pro" is immers niet voor niets een pro toch?

de meeste dodelijke ongevallen met bijv parachutisten gebeuren bij pro's. 3x raden waarom...
 
Persoonlijk vind ik het natuurlijk erg genoeg voor de ouders van de jongen, maar waar ik mij dan zo aan erger is aan het commentaar van mensen die het denken "BETER" te weten en allerlij uitspraken strooien.
Had even op het fok forum gelezen.....tjonge wat een domme gasten die denken verstandig commentaar te geven!!

ERGERLIJK GEWOON!!!
 
Persoonlijk vind ik het natuurlijk erg genoeg voor de ouders van de jongen, maar waar ik mij dan zo aan erger is aan het commentaar van mensen die het denken "BETER" te weten en allerlij uitspraken strooien.
Had even op het fok forum gelezen.....tjonge wat een domme gasten die denken verstandig commentaar te geven!!

ERGERLIJK GEWOON!!!
Tja, Fok forum :rolleyes:
Zegt al genoeg, 99% wat daar zit zijn grapjassen die niet grappig zijn en betweters die niks weten ;)

Toch om met het gesprek mee te praten, blijft erg dat diegene is overleden, en vooral op zo'n leeftijd en om zo'n situatie.
 
Inderdaad zeer klote dat die knaap van 19 zo het leven heeft gelaten.
Moet er wel bij zeggen dat ik volledig begrijp hoe het heeft kunnen gebeuren.
Ik sta met regelmaat te kijken naar een mini showtje van een vliegmaat die met zijn Goblin 630 vette 3D shit uithaald.
En dan bedoel ik niet het lafjes inverted hooveren (wat al een prestatie is!!), maar het vliegwerk waarbij je denkt: ALLMACHTIG........dat die heli niet uit elkaar spat van de krachten die erbij gepaard gaan.
Nou houdt hij wel de nodige afstand tijdens het vliegen maar kan niet anders zeggen dat ik regelmatig de gedachten heb dat mocht zo'n gevaarte uit de koers raken het geen donder helpt om in het geval zoiets naar je toekomt je armen voor je gezicht te doen.
Want dat helpt natuurlijk geen ene reet met zulk soort heli's.
Zelfs de risico's voor meekijkend publiek is dus NIET nihil.
Ik vraag me overigens af waar het eind is in deze hobby.
De laatste jaren moet het allemaal maar sterker en groter.
Trex800/Goblin 770/Logo 800.............het zijn allemaal voorbeelden.
En ook die helikopters groeien in het formaat.
Over een paar jaar: 1000 size of groter zo als kit te koop???

Ik zit hier niet te pretenderen dat een 450 size heli veilig is, maar we kennen onderhand allemaal wel de verschillen tussen een groter formaat heli en een 450 size en de formaten daaronder.
Heb een paar jaar geleden een Trex700 Elektro op het veld letterlijk uit elkaar zien spatten op een ±30 meter hoogte en ±30 meter van ons vandaan. (mechanisch falen in de kop)
Dikke bof gehad want de klap was enorm en de brokstukken lagen ver uiteen verspreid.
Als zoiets gebeurt op paar meter afstand dan is de kans dus aannemelijk dat de piloot of medestanders rondvliegende onderdelen tegen zich aan kunnen krijgen.(denk dan aan het gezicht bijv)
De meesten van jullie zullen vast denken: hoe klein is de kans dat een heli letterlijk uit elkaar klapt.......of hoe klein is de kans dat men dan onderdelen tegen zich aankrijgt.
Nou.......ik acht die kans reeel.

Van 1 ding kunnen we het met z'n allen roerend eens zijn: dit dodelijk en tragische ongeval met een RC helikopter zal zekers NIET de laatste zijn.
Helaas het gevaar die bij deze toch wel zeer plesante hobby hoort.
Vr Gr D
 
De maat zal niet uitmaken, de vooruitgang is niet te stoppen.
Of de heren fabrikanten moeten zichzelf een halt toe roepen, zoals de autofabrikanten en motorfabrikanten al gedaan hebben (begrenzers, hayabusa als laatste snelste motor)

Houdt het erop dat we dit in ons achterhoofd moeten houden als we met dergelijk spul bezig zijn.
Waak voor de medevliegers die het gevoel voor het gevaar een beetje kwijtraken.
Maat maakt niet uit, een 450 in het gezicht kan ook dodelijk zijn.
Een 250 op de keel is ook niet best.

Laat het iig een eyeopener zijn, en laat het de laatste zijn..

Een kind hoort de ouder te overleven..
En zowieso hoort een hobby niet levensgevaarlijk te zijn, als je daar makkelijk iets aan kunt doen
 
De maat zal niet uitmaken, de vooruitgang is niet te stoppen.
Of de heren fabrikanten moeten zichzelf een halt toe roepen, zoals de autofabrikanten en motorfabrikanten al gedaan hebben (begrenzers, hayabusa als laatste snelste motor)

Houdt het erop dat we dit in ons achterhoofd moeten houden als we met dergelijk spul bezig zijn.
Waak voor de medevliegers die het gevoel voor het gevaar een beetje kwijtraken.
Maat maakt niet uit, een 450 in het gezicht kan ook dodelijk zijn.
Een 250 op de keel is ook niet best.

Laat het iig een eyeopener zijn, en laat het de laatste zijn..

Een kind hoort de ouder te overleven..
En zowieso hoort een hobby niet levensgevaarlijk te zijn, als je daar makkelijk iets aan kunt doen

Hoewel ik het 100% met je eens ben (vooral de analoog aan de Hayabusa, en de vrijwillige snelheidsbegrenzing door Duitse autofabrikanten), toch de kanttekening dat een hobby bést levensgevaarlijk mag zijn: We rijden motor, we vliegen zweef, we springen parachute, we zagen ketting, we bespuiten onkruid, we steken de straat over.... Allemaal activiteiten die niet alleen potentieel, maar ook in de realiteit ontzettend dodelijk kunnen zijn.
Het gekke is:
-Op de motor trekken we een pak+helm+laarzen etc. aan (waar we zomaar 1500 euro aan uitgeven), en de écht snelheidsverslaafden onder ons leven hun hobby uit op een circuit met grindbakken.
-parachutespringers wachten niet tot de laatste seconde
-zweefvliegers zetten op tijd hun landingscircuit in, wachten niet tot ze nog maar 20 meter hoogte hebben
-bomen zagen doen we met beschermende kleding (yep.... zelfs gehoorbescherming, ook al ga je niet dood aan doofheid)
-Onkruid verdelgen we met beschermende kleding, gepaste doseringen etc etc.
-We kijken netjes links en rechts als we de straat over steken.

Wat gaat er mis, dat er opeens links en rechts doden beginnen te vallen binnen deze hobby?

Toch iets om over na te denken....

Groet, Bert
 
En dan noemen ze het een 'Helikoptertje', komop zeg!
Andere mensen buiten deze hobby onderschatten vaak deze machines.

Buiten om dat, is het inderdaad triest is, en ik de familie veel succes wil toewensen.
 
Ik zal maar niet weer over flybarless gyro`s beginnen, dan krijg ik weer nare reacties.

Met zijn vliegstijl mag je toch wel een wat ruimere foutmarge nemen.
Kijk maar naar zijn filmpjes, soms komt hij wel heel erg kortbij.

Linkje naar zijn youtube kanaal a.u.b. ?

...afstand tussen pilot en heli minimal 10 meter
Heli-Uwe

Minimaal, druk maar eens naar voren en volgas, nu volgt een 180 graden regenboog, waar de heli uitkomt, is de veilige afstand.
 
Brrr , levensgevaarlijk zon chopper letterlijk en figuurlijk . Wordt het niet eens tijd voor strengere regels en voorzorgmaatregelen voor deze tak van hobby.

Ik vaar dan wel met speedboten waarbij snelheden kunnen oplopen tot ver boven de 100km/h en de props rete scherp zijn een snee in je vinger snel gebeurd is maar zoiets als een heli krijg de kriebels ervan als ik zon ding zie en dan zeker het 3D vliegen. Tis net jongleren met een kettingzaag die aanstaat.
 
Bij het leven hoort risico, wil je dat niet accepteren moet je stoppen met leven.
Het is heel triest voor die jongen en familie.
Meer regels gaat niet helpen. Verbieden al helemmal niet.
 
Meer regels gaat niet helpen. Verbieden al helemmal niet.

Dat is wel erg simplistisch.
Niks is een 100% oplossing voor risico vermijding en risico's horen bij het leven inderdaad.
Maar er is wel verschil tussen een risico voor jezelf nemen en anderen aan (grote) risico's blootstellen waar ze niet om vragen.

Bij de eerste categorie ben ik huiverig voor regels ( in eerste instantie moeten mensen zelf weten wat ze doen met hun leven tenzij dit de samenleving veel geld kan kosten dan kun je erover discussieren) bij de tweede categorie zie ik wel degelijk een reden voor goed doordachte regelgeving.( die helaas vaal zal ontaarden in verboden die te ruim zijn) Maar met zulke maschines in de buurt van mensen of auto's vliegen, waarvan je hier op dit forum vaak voorbeelden ziet is belachelijk en dan spoor je niet helemaal of overschat je als echte nerd de onfeilbare techniek toch schromelijk in al je enthousiasme.

ps. Wist niet dat een 600 of 700 heli dit kon een persoon onthoofden dus:shock:
Zal met gangbare quadcopters of andere rc tuig met veel kleinere bladen ( en lagere headspeed) wel niet zo een vaart lopen toch...?
 
Regels halen alle innovatie uit een tak van sport.
zeker als de overheid het opstelt.

maar je staat natuurlijk geheel vrij om een dergelijke vlieger te vragen of hij een beetje levensmoe is..
tot nu toe heeft de hobby zich via zelfregulatie zich redelijk veilig kunnen houden, misschien dat via youtube etc wat verkeerde beelden als "normaal" doorgaan..
 
Back
Top