Ervaren helivlieger dood door rc heli

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Eric R, 6 sep 2013.

1. 6cell

6cell Guest

Regels zijn overal nodig, maar niet zaligmakend dat ben ik met je eens, en dan moet de overheid niet talmen, en in Nederland als je er als hobbysector bij bent kun je goede afspraken maken anders wordt er vaak teveel verboden. Zo werkt het hier en niet anders.

Zie hier video's van mannen die elkaar achterna zitten vlakbij een drukke weg met quads, dus wat nou zelfregulatie ? Een glitch en je quad door de voorruit van een voertuig het kan zomaar.
    Of drones die neerkomen in mensenmassa's, zijn weliswaar geen 600 of 700 heli's maar toch gevaarlijk als iets met gewicht en snelheid je van hoogte treft.

Maar een 600 of 700 heli is dus levensgevaarlijk bij een botsing met een mens door de rotorbladen en dan is regelgeving om derden te beschermen wel nodig zeker omdat qua geld dit soort machines binnen bereik van velen zijn gekomen. Dat een piloot zichzelf verwond of dood is jammerlijk maar dat kon hijzelf wel inschatten, derden verwonden die daar niet om vragen kan totaal niet. Zelfs het in jouw ogen kleine risico daarop nemen kan niet.

Iedereen die daar anders overdenkt steekt mijns inziens zijn kop in het zand en gelooft in het sprookje van zelfregulatie dat nooit nergens opgaat omdat er altijd een kleine minderheid is of de commercie die het voor de massa verpest.
    Tot slot zou ik degenen willen vragen hoe ze het zouden vinden als in hun lokale parkje waar je kinderen spelen of jezelf de hond uitlaat, iemand met een 600 chopper staat te oefenen ( met een oefenkruis eronder haahahaha) ?

2. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Moet zoiets expliciet verboden worden?

Want in de luchtvaartwet staat
    Nu mogen echte vliegtuigen wel neerstorten in de bebouwde kom, maar zouden wij niet in de bebouwde kom mogen vliegen omdat er het risico is dat je iemand raakvliegt? Ik vind het zelf logisch dat je niet zomaar overal in de bebouwde kom gaat vliegen met een 500+size heli maar mag het met een 450 of kleiner dan wel? Zelf zou ik sowieso niet in de bebouwde kom vliegen, ook niet met 450 of kleiner.

De nieuwe luchtvaartwet is al een stuk uitgebreider.
    Aaneengesloten bebouwing is volgens sommigen de bebouwde kom? dus dat sluit vliegen in de bebouwde kom uit, tenzij het een 30km zone is...

Maar hoe dan ook lijkt het me logisch dat je ergens gaat vliegen waar je "veilig" kunt crashe. Dus boven een weiland of akker buiten de bebouwde kom.
    Je moet dan natuurlijk nog opletten op andere mensen of honden maar dat is meestal geen probleem als je de locatie goed uitzoekt en iemand bij je is die de omgeving in de gaten houd.
    Het lijkt me geen goed idee om het vliegen te beperken tot vliegclubs, deze zijn er dan veel te weinig. En wildvliegen is niet onveiliger dan op een club vliegen.

3. 6cell

6cell Guest

Er zijn gevaren voor derden die moet je afwegen en dan moet je regelgeving maken als overheid.
    Ik zie en ik ben pas lid maar zie al teveel crazy filmpjes voorbij komen.
    Voor mij de gevaarlijkste als 2 quads vlakbij een drukke weg elkaar achterna zitten en die crash met een drone in het publiek.

Dan kun je met droge ogen niet volhouden dat zelfregulatie de weg is.

Ja grootte en type maakt uit denk ik maar hoort onder de assesment van wat er gevaarlijk is en wat er dus beter gereguleerd moet worden.

4. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    vliegtuigen zijn relatief oud, deze gingen als 1 van de eerste de lucht in vroegah
    heli's kwamen erna, maar vliegen ook al weer een tien/twintig jaren mee.

multicopters zijn relatief vers. 2 jaar geleden hoorde je er niets van.
    De zelfregulering bij vliegtuigen en heli's is er redelijk, bij multi's naar mijn gevoel nog niet.
    er is nog geen "oude"garde die de jonkies op de gevaren wijst.

daarnaast is een multi qua rondslingerend gewicht minder gevaarlijk dan een heli.
    maar ze komen dan blijkbaar wel weer op gekkere plaatsen..

Ik wijs niets van de hand, dit is gewoon een potentieel (!!) gevaarlijke hobby.
    dit valt en staat met het besef van de piloot.
    bij heli's zie je regelmatig dat de piloot voor zichzelf gevaarlijk bezig is, maar dat de omgeving relatief veilig is.
    Vliegtuigen gaat zowieso redelijk goed, die vliegen gewoon een stuk hoger. tot je ook naar de 3d gasten gaat kijken.. die staan regelmatig ook met hun neus tegen het staartvlak met prophangen etc

Maar van heli's en vliegtuigen zijn de gevaren allang bekend.
    een 250 kan makkelijk dodelijk zijn als deze verkeerd op je in vliegt.
    De mensen die ik persoonlijk zie vliegen in mijn en andere clubs, nemen gewoon de veiligheid en afstanden in acht. vliegtuigen idem.
    Zij snappen wat ze doen, wat de gevaren zijn.

Wat je doet aan die paar mensen die ervoor kiest op hun bovenlip te vliegen, is een probleem van alle tijden..
    Dit topic is ook niet de plek om dat uit te vechten..
    Gaat zowieso niet lukken, aangezien we hier veel kunnen schrijven, maar het in de praktijk ook nog moeten gebeuren.

Wetstechnisch is dit volgens mij al ondervangen in het burgerlijk wetboek dacht ik
    een kapstok, wat zegt dat als jij een gevaarlijke handeling verricht, hiervan bewust bent en er voor kiest een derde bloot te stellen aan dit gevaar, jij zelf een probleem hebt.
    Als helemaal als het mis gaat, vlieg je met een 600 in een park een persoon aan met heftig letsel tot gevolg, acht ik het best aannemelijk dat je dood door schuld/poging tot doodslag in de schoenen geschoven krijgt.

5. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    en daarvoor komt er al de nieuwe regeling modelvliegen. Het laatste valt vanwege het professionele gebruik niet meer onder de regeling modelvliegen. En het vliegen boven (of nabij?) wegen wordt ook verboden.

6. 6cell

6cell Guest

Betwijfel of een 250 heli dodelijk kan zijn, je hebt denk ik wel flinke power nodig maar van de andere kant speed kills dus hoge headspead op een 250 of 450.....wie weet ?..interessant om die grootte eens in te laten vliegen op een karkas van een varken...wie is de eerste ?
    Ik heb geen helies hahaha

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Of het dodelijk is, is natuurlijk niet bijster interessant. Ik zou zeggen; durf jij je hand in de rotor van een 250 heli te stoppen? Ik denk het niet, en dat is dan gelijk al voldoende reden om er met respect mee om te gaan. Want als er wat mis gaat zal een ander in een reflex zijn hand misschien wel uitsteken om hem af te weren. Ik denk dat je dat niet wilt......Dat is met vliegtuigen niet anders natuurlijk.

8. 6cell

6cell Guest

Je hebt gelijk ook een 250 heli kan iemand flink beschadigen.

Nee ik steek er mijn hand niet tussen zeker niet met carbon blades, maar of iets wel of niet dodelijk kan zijn en in welke mate is voor regelgeving wel interessant natuurlijk.
    Een klap van een 600/700 size heli rotor op bedrijfs rpm's als dat standaard voor veel meer flinke schade zorgt is dat wel een aspect om mee te nemen.

9. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Alles wat met redelijk gemak door huid en wat pezen komt, is potentieel levensgevaarlijk.
    De kans is niet zo groot dat het op nekhoogte binnenkomt, maar diegene heeft wel een groot probleem

en wat hierboven word gezegd klopt ook 100%

Alles valt en staat met het gedrag van de mens..
    regelgeving kan veel zeggen, maar het gedrag wordt niet zo vlot anders.
    de grootste uitdaging is iedereen bewust te maken (en houden) van het gevaar.

PS
    hoe doe je dat met opgevoerde brommers in het verkeer? Niet toegestaan, gebeurt toch.
    De malloten op motoren, je ziet ze nog wel eens op 1 wiel voorbij komen. Ook niet toegestaan, gebeurt toch.
    Regels helpen niet altijd, de mens zal toch altijd zijn eigen mening wel houden. Velen zoeken gevaar zelfs op.

Zolang ze het maar op zichzelf houden.

Daarnaast, er gebeurt echt ZELDEN iets ernstigs met heli's of vliegtuigen.
    We zien hier op het forum redelijk vlot de kranteberichten uit de hele wereld binnenkomen, en wereldwijd weet ik van 2 mensen af in het afgelopen jaar. Beide gevorderde vliegers, waarvan 1 van de twee een vliegtuigvlieger betrof.

10. 6cell

6cell Guest

Regels kunnen idd niet alles, de piloot moet het doen maar zal wel degelijk rekening houden met de regels.
    Vaak kun je ermee bereiken dat door iets te regelen voorbij het onrechtmatige daad artikel dat je idd altijd als kapstok kunt gebruiken naast, gevaarzetting/dood door schuld en andere wetboek van strafrecht artikelen, dat je de zaak nog eens heel duidelijk maakt voor de massa dat is al winst ( Vereenvoudigd ook een eventuele rechtszaak aanmerkelijk)

Dood en schade door eigen hobby zet zelden aan tot regelgeving door de overheid maar gevaar aan derden des te sneller en dan wordt er vaak te rigoreus en overdreven ingegrepen.

Met het zeer binnen bereik komen van modelbouw voor de massa zal er steeds meer met derden ongelukken gaan gebeuren en het zal wachten zijn op een incident om de regelgevingslawine te triggeren, beter is om zelf te reguleren in samenwerking met de regelgever(s) dan houdt je vaak meer speelruimte over....ik heb dit in Nl al vaker zien gebeuren/aankomen.

11. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Je kan inderdaad alles nog zo veilig maken, zolang je de mensen niet kan veranderen kan je het misschien minimaliseren, maar dan stopt het. 100% duidelijke regels, 100% veilige apparatuur en dan nog is het een utopie dat er geen ongelukken/doden te betreuren zijn. Nu ligt de focus weer even hoe gevaarlijk een helicopter wel is (of kan zijn), maar als ik mij niet vergis is het aantal doden/ongelukken (ook het aantal vliegtuigen is meer) groter als bij helicopters, echter hier zijn voor het merendeel de toeschouwers het haasje.

12. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als ik het over regels heb, bedoel ik regels die vliegers/club onderling afspreken. Niet wetten. Een keer niet aan houden waarschuwing, tweede keer waarschuwing plus sanctie in het vooruitzicht gesteld, derde keer sanctie. En ja, daarvoor moet je stevig in de schoenen staan, maar echt niet steviger dan de gemiddelde sport-scheidsrechter op een zaterdagmiddag in de sporthal.

13. 6cell

6cell Guest

Daar vang je de wildvlieger niet mee, zal dus een flink deel van de piloten niet raken. Maar het zal zeker bijdragen aan een veilige(re) beoefening binnen die club.

14. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Klopt, ik kan het niet iedereen naar de zin maken. Maar ook een clubje wildvliegers kan een mede-vlieger aanspreken.

15. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Vergelijk dat inderdaad met het verkeer, zo las ik net:
    ANWB: provinciale wegen niet veilig genoeg - NOS Nieuws
    Voor ons is het van belang de hobby veilig uit te oefenen maar de overheid en media kunnen zich beter bezighouden met bovenstaande feit. Waarom hoor je in het journaal niets over die slachtoffers? dat zegt imo genoeg.

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Dat weten mensen ondertussen wel.

Zo'n "speelgoedingetje" wat ook een slachtoffer eist is veel interessanter.

17. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    En laten we vooral niet vergeten dat de leken die ons zien vliegen toch bijna allemaal denken: kijk....daar heb je weer zo'n speelgoedhelikopter.
    Hoe vaak ik wel niet hoor dat men denkt dat mijn TBS Quadcopter een DRONE is.(en het is toch echt een heuse MultiCopter)
    Hoe vaak het wel niet gebeurt dan als wij aan het vliegen zijn met helikopters op een groot veld de mensen met kinders dwars het veld oversteken al lopend onder de heli door om bij ons te geraken voor een praatje pot.Holy-kannonne........
    Met alle respect: je kunt het de leek niet kwalijk nemen maar hoe dom kun je dan zijn!!!
    Ze zien er gewoonweg niet het gevaar van in.
    Ik denk dat dit ook nimmer zal veranderen en daarbij het gevaar dat het mis kan gaan nog groter is dan we zelf met z'n allen denken.
    Ik heb het nu toch echt niet over vliegen bij een club maar over de grote hoeveelheid wildvliegers (waaronder mijzelf) waarvan de meesten vast wel eens hebben meegemaakt dat er plots iemand op het veld stond/liep of dat er een loslopende hond achter het toestel aanrende.
    De term: speelgoed vind ik bij veel RC modellen zo zwaar misplaatst.
    Natuurlijk is en blijft het speelgoed.Maar allemachtig zeg wat kan het gevaarlijk zijn.
    Vr Gr D

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dan is die plek of jullie vliegorientatie op die plek m.i. erg ongeschikt. De eerste keer dat ik niet op het club-veld vloog, overkwam mij iets dergelijks. Was dan ook meteen de laatste keer dat ik buiten het club-veld vloog.

Niet dom, zoals je zelf al zegt, onwetend. En daarom ligt de verantwoordelijkheid bij de modelvlieger en de modelvliegerij.

Speelgoed, net als snelle auto's/motoren en vrouwen. Levensgevaarlijk bij ondeskundige behandeling.

19. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Vrouwen blijven altijd een tikkende tijdbom :D

20. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Maar eens stoppen met dit onderwerp en weer gaan vliegen? Alles lijkt me zo een beetje gezegd toch?
    Het schijnt morgen tussen de buien door heel aardig te worden.
    Ik ga in ieder geval wat overuren cashen en maak de trip naar het veld. De zender en lipo's hangen al aan de laders, de 450, 500 en 550 staan te popelen op de achterbank van de auto :)

Deel Deze Pagina