P
peter verhulst
Guest
Goedendag luitjes,
Na een aantal jaren bezig geweest te zijn met de RC vlieghobby, waar ik mee doorga maar dit terzijde en, mede daardoor ook aan het bouwen van vliegtuigen geslagen, zij het enkel met balsa – en andersoortig hout
horten-xii-v2
kom je dan automatisch terecht op het onvolprezen MBF.
Je krijgt dan de kans om o.a. via diorama´s, vliegende schaalmodellen met diverse tutorials en stoom, kennis te maken met allerhande heel erg mooie dingen. Vooral het ´stoom´ spreekt aan, niet in de laatste plaats vanwege de techniek en de veelheid aan bewegende delen. En daar zie je dan werk van Baggeraar, Frederik en Walpot voorbijkomen, waarbij ik mij bewust ben dat ik een heleboel andere volbloed kunstenaars onbenoemd laat maar hun werk daarom niet minder bewonder. Via het draadje ´sleepboot Maarten´ komt het zelfs tot uitwisseling van foto´s van de Maarten in het ijs te Leeuwarden.
Dan komt er op een gegeven moment op die site een schitterende Stirlingmotor voorbij en op een of andere onverklaarbare wijze ontstaat er meteen een ´hebbe hebbe hebbe-gevoel´, wat dan weer de oorzaak en reden (of smoes) is om maar direct een kant-en-klare Stirling aan te schaffen via Wiggers
Het dingetje zoemt en snort erover, prachtig.
Alleen, dan komt van het één het ander, waarbij ik op mijn diepere zielenroerselen niet nader zal ingaan maar waarbij ik ervan uitga dat het merendeel van de aanwezige lezers hierover wel een soort van aha-erlebnis zal hebben.
Struinend op de site van Wiggers namelijk, blijken er ook bouwpakketten van stirlingmotoren te bestaan; na wat heen en weer gebeld te hebben, zo´n ding aangeschaft.
Edoch, dan komt het. Ik had begrepen uit de enkele telefoongesprekken met herr Wiggers hemzelf dat het – op een kleinigheid na – enkel een in elkaar zetten en schroeven van het machien zou betreffen, hetgeen dus niet op een geheel juiste perceptie van mijn kant berustte
bij de laatste foto, deze brokken ijzer moeten de cilinder en zuiger worden…… juist ja!
Het blijkt echter dat je hiervoor een aantal zaken nodig hebt, te weten:
- (ten minste) (enig) verstand hebben van metaal. Nu weet ik dat er brons en messing bestaat maar wat het verschil is, is iets geheel anders. (er schijnt ook roodbrons te zijn);
- (enig) verstand hebben van metaalbewerking, anders dan met een metaalzaagje een strip aluminium voor een muggen hor min of meer op maat te kunnen zagen;
Zaken, aan welke mij het – ik heb enkel een beetje verstand van balsa en triplex om nu maar bij de hobbysfeer te blijven – geheel ontbreekt. En o ja, een draaibank schijnt ook een enigszins een essentieel onderdeel te zijn, toch wel, als ook dat het kunnen draaien en/of werken met zo´n apparaat belangrijk is. Alhoewel, het laatste valt onder het ´verstand hebben van metaalbewerking´ dus is dit hier in deze context eigenlijk een dubbele vermelding, althans voor zover mij betreft.
En dan zit je op schoot met een paar plastic zakken vol met brokken metaal en andere meuk, met welk woord ik alle ´metaalliefhebbers´ op dit forum niet voor het hoofd wil stoten, hou mij ten goede.
Indachtig het gezegde: “Wanneer de berg niet naar Mohammed komt, moet Mohammed maar naar de berg” vervolgens wat rondgevraagd bij enkele relaties en aangegeven wat de ruwe plannen en wilde ideeën waren.
Wat schets echter mijn verbazing? Een draaibank was beschikbaar en wel één in de vorm van een EMCO Unimat SL. Oorspronkelijk uit Japan, werkend op 110V, inclusief een enorme trafo. Ik heb hem gekregen van een vriend en goede relatie van mij, die het apparaat in vroeger dagen toen hij werkzaam was voor Philips in Japan ooit aangeschaft had maar die bij hem al jaren werkloos op zolder stond
op de eerste twee foto’s is boven de beitelhouder een schakelaar te zien, die de stroom uitschakelt als een vorm van beveiliging. Van iemand die het heel goed met mij voor heeft, heb ik het advies gekregen dit vooral te laten zitten. Omdat er echter 110V op staat, heb ik er toch maar even een overkappinkje over gemaakt …. van vliegtuigmultiplex
.
Een en ander is geruild en van eigenaar gewisseld voor een kistje mooie wijn, dat dan weer wel maar een kniesoor die het daar over heeft, toch?
Ja, en dan heb je zo’n ding en dan is goede raad duur. Om te beginnen wat aandrijfriemen bestelt en – vanuit het verre Amerika – een grondplaatje van de pinole (?) (ja, ik leer al een beetje ) over laten komen omdat door de vorige eigenaar hiervoor een contraptie gemaakt was van een soort hard aluminium vanwege de afwezigheid van het oorspronkelijke originele onderdeeltje. Onderdeeltje kostte $ 8, verzenden $ 24 (oeps). Laten wij het maar houden op een investering voor het goede doel, nietwaar?
Omdat er met een draaibank gedraaid kan en moet worden en ik deze edele kunst nog in het geheel niet machtig ben, zal er dus (veel) geoefend moeten worden. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik aan wat metaalsoorten kan komen en – op advies van een medeforummer (duim op) – wat spullen opgehaald, ST51 aluminium, messing en een stukje brons. Om te gaan oefenen. Er zit ook een installatie bij waarmee ik kan gaan freezen maar zover ben ik helemaal nog niet.
Het eerste werkstuk
het tweede ‘in progress’
en gereed
omdat ik het afsteken nog niet onder de knie heb (en het eigenlijk nog niet goed aandurfde omdat ik bang was dat het werkstukje door de ruimte zou vliegen, heb ik het maar zo gelaten. Dat wordt dus nog een leer momentje.
Naast dat ik nu al het verschil weet tussen brons en messing, dat wil zeggen, wanneer je ermee draait …., messing geeft van die mooie krulletjes, brons snippertjes, heb ik ook al geleerd dat je niet moet draaien zonder centrepen alsmede dat je je werkstuk goed moet uitlijnen, ben ik er ook achter gekomen dat je met de EMCO heel erg mooi kan draaien. Het gedeelte waar de beitelhouder op gemonteerd wordt, kan ik handmatig (kan ook met automatische doorvoer, maar daar ben ik nog niet aan toe) vanzelfsprekend naar het werkstuk toedraaien (z-as?) ) maar ook handmatig in zijn geheel langs het werkstuk geleiden (y-as?) …. En hoe langzamer ik dat doe – bijvoorbeeld één omwenteling in de 4 seconden – hoe gladder het resultaat, het is net een babybilletje (foto) in zoverre je dat over een stukje brons kan zeggen. Wel is het zo dat er natuurlijk nog wel de nodige rotaties gemaakt moeten worden.
Ik wil jullie dus deelgenoot gaan maken van wat in mijn ogen (en in ieder geval voor mij) toch echt wel onder de categorie PROJECT valt, niet in de laatste plaats omdat er nog zo heel veel is wat ik niet beheers en/of overzie. Voorlopig is de Stirling nog niet af, sterker nog, ik ben er nog niet eens aan begonnen en ik kan ook nog helemaal niet aangeven wanneer dat dat het geval zal zijn. Maar draaien gaat-´ie, zoveel is zeker!
O ja, nog een tweede o ja, tekeningen lezen, dat is trouwens ook zoiets …. zie je staan Ø 4 H7 of Ø 5 H6. Die doorsnede 4 of 5 snap ik, die H7 of H6 zal ongetwijfeld geen ´kennelijke verschrijving´ zijn maar wat het dan wel is, dáár ben ik nog niet achter.
Met andere woorden, alle hulp is welkom.
Wordt vervolgt ……..
Na een aantal jaren bezig geweest te zijn met de RC vlieghobby, waar ik mee doorga maar dit terzijde en, mede daardoor ook aan het bouwen van vliegtuigen geslagen, zij het enkel met balsa – en andersoortig hout
horten-xii-v2
kom je dan automatisch terecht op het onvolprezen MBF.
Je krijgt dan de kans om o.a. via diorama´s, vliegende schaalmodellen met diverse tutorials en stoom, kennis te maken met allerhande heel erg mooie dingen. Vooral het ´stoom´ spreekt aan, niet in de laatste plaats vanwege de techniek en de veelheid aan bewegende delen. En daar zie je dan werk van Baggeraar, Frederik en Walpot voorbijkomen, waarbij ik mij bewust ben dat ik een heleboel andere volbloed kunstenaars onbenoemd laat maar hun werk daarom niet minder bewonder. Via het draadje ´sleepboot Maarten´ komt het zelfs tot uitwisseling van foto´s van de Maarten in het ijs te Leeuwarden.
Dan komt er op een gegeven moment op die site een schitterende Stirlingmotor voorbij en op een of andere onverklaarbare wijze ontstaat er meteen een ´hebbe hebbe hebbe-gevoel´, wat dan weer de oorzaak en reden (of smoes) is om maar direct een kant-en-klare Stirling aan te schaffen via Wiggers
Het dingetje zoemt en snort erover, prachtig.
Alleen, dan komt van het één het ander, waarbij ik op mijn diepere zielenroerselen niet nader zal ingaan maar waarbij ik ervan uitga dat het merendeel van de aanwezige lezers hierover wel een soort van aha-erlebnis zal hebben.
Struinend op de site van Wiggers namelijk, blijken er ook bouwpakketten van stirlingmotoren te bestaan; na wat heen en weer gebeld te hebben, zo´n ding aangeschaft.
Edoch, dan komt het. Ik had begrepen uit de enkele telefoongesprekken met herr Wiggers hemzelf dat het – op een kleinigheid na – enkel een in elkaar zetten en schroeven van het machien zou betreffen, hetgeen dus niet op een geheel juiste perceptie van mijn kant berustte
bij de laatste foto, deze brokken ijzer moeten de cilinder en zuiger worden…… juist ja!
Het blijkt echter dat je hiervoor een aantal zaken nodig hebt, te weten:
- (ten minste) (enig) verstand hebben van metaal. Nu weet ik dat er brons en messing bestaat maar wat het verschil is, is iets geheel anders. (er schijnt ook roodbrons te zijn);
- (enig) verstand hebben van metaalbewerking, anders dan met een metaalzaagje een strip aluminium voor een muggen hor min of meer op maat te kunnen zagen;
Zaken, aan welke mij het – ik heb enkel een beetje verstand van balsa en triplex om nu maar bij de hobbysfeer te blijven – geheel ontbreekt. En o ja, een draaibank schijnt ook een enigszins een essentieel onderdeel te zijn, toch wel, als ook dat het kunnen draaien en/of werken met zo´n apparaat belangrijk is. Alhoewel, het laatste valt onder het ´verstand hebben van metaalbewerking´ dus is dit hier in deze context eigenlijk een dubbele vermelding, althans voor zover mij betreft.
En dan zit je op schoot met een paar plastic zakken vol met brokken metaal en andere meuk, met welk woord ik alle ´metaalliefhebbers´ op dit forum niet voor het hoofd wil stoten, hou mij ten goede.
Indachtig het gezegde: “Wanneer de berg niet naar Mohammed komt, moet Mohammed maar naar de berg” vervolgens wat rondgevraagd bij enkele relaties en aangegeven wat de ruwe plannen en wilde ideeën waren.
Wat schets echter mijn verbazing? Een draaibank was beschikbaar en wel één in de vorm van een EMCO Unimat SL. Oorspronkelijk uit Japan, werkend op 110V, inclusief een enorme trafo. Ik heb hem gekregen van een vriend en goede relatie van mij, die het apparaat in vroeger dagen toen hij werkzaam was voor Philips in Japan ooit aangeschaft had maar die bij hem al jaren werkloos op zolder stond
op de eerste twee foto’s is boven de beitelhouder een schakelaar te zien, die de stroom uitschakelt als een vorm van beveiliging. Van iemand die het heel goed met mij voor heeft, heb ik het advies gekregen dit vooral te laten zitten. Omdat er echter 110V op staat, heb ik er toch maar even een overkappinkje over gemaakt …. van vliegtuigmultiplex

Een en ander is geruild en van eigenaar gewisseld voor een kistje mooie wijn, dat dan weer wel maar een kniesoor die het daar over heeft, toch?
Ja, en dan heb je zo’n ding en dan is goede raad duur. Om te beginnen wat aandrijfriemen bestelt en – vanuit het verre Amerika – een grondplaatje van de pinole (?) (ja, ik leer al een beetje ) over laten komen omdat door de vorige eigenaar hiervoor een contraptie gemaakt was van een soort hard aluminium vanwege de afwezigheid van het oorspronkelijke originele onderdeeltje. Onderdeeltje kostte $ 8, verzenden $ 24 (oeps). Laten wij het maar houden op een investering voor het goede doel, nietwaar?
Omdat er met een draaibank gedraaid kan en moet worden en ik deze edele kunst nog in het geheel niet machtig ben, zal er dus (veel) geoefend moeten worden. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik aan wat metaalsoorten kan komen en – op advies van een medeforummer (duim op) – wat spullen opgehaald, ST51 aluminium, messing en een stukje brons. Om te gaan oefenen. Er zit ook een installatie bij waarmee ik kan gaan freezen maar zover ben ik helemaal nog niet.
Het eerste werkstuk
het tweede ‘in progress’
en gereed
omdat ik het afsteken nog niet onder de knie heb (en het eigenlijk nog niet goed aandurfde omdat ik bang was dat het werkstukje door de ruimte zou vliegen, heb ik het maar zo gelaten. Dat wordt dus nog een leer momentje.
Naast dat ik nu al het verschil weet tussen brons en messing, dat wil zeggen, wanneer je ermee draait …., messing geeft van die mooie krulletjes, brons snippertjes, heb ik ook al geleerd dat je niet moet draaien zonder centrepen alsmede dat je je werkstuk goed moet uitlijnen, ben ik er ook achter gekomen dat je met de EMCO heel erg mooi kan draaien. Het gedeelte waar de beitelhouder op gemonteerd wordt, kan ik handmatig (kan ook met automatische doorvoer, maar daar ben ik nog niet aan toe) vanzelfsprekend naar het werkstuk toedraaien (z-as?) ) maar ook handmatig in zijn geheel langs het werkstuk geleiden (y-as?) …. En hoe langzamer ik dat doe – bijvoorbeeld één omwenteling in de 4 seconden – hoe gladder het resultaat, het is net een babybilletje (foto) in zoverre je dat over een stukje brons kan zeggen. Wel is het zo dat er natuurlijk nog wel de nodige rotaties gemaakt moeten worden.
Ik wil jullie dus deelgenoot gaan maken van wat in mijn ogen (en in ieder geval voor mij) toch echt wel onder de categorie PROJECT valt, niet in de laatste plaats omdat er nog zo heel veel is wat ik niet beheers en/of overzie. Voorlopig is de Stirling nog niet af, sterker nog, ik ben er nog niet eens aan begonnen en ik kan ook nog helemaal niet aangeven wanneer dat dat het geval zal zijn. Maar draaien gaat-´ie, zoveel is zeker!
O ja, nog een tweede o ja, tekeningen lezen, dat is trouwens ook zoiets …. zie je staan Ø 4 H7 of Ø 5 H6. Die doorsnede 4 of 5 snap ik, die H7 of H6 zal ongetwijfeld geen ´kennelijke verschrijving´ zijn maar wat het dan wel is, dáár ben ik nog niet achter.
Met andere woorden, alle hulp is welkom.
Wordt vervolgt ……..
Laatst bewerkt door een moderator: