Rosenthal Pilatus B4 schaal 1:3,25

Bij deze open ik draadje met betrekking tot het vliegklaar maken van mijn B4.

Het is een wat oudere kist die enkel op de helling in Duitsland heeft gevlogen maar de laatste jaren stil heeft gestaan hier in NL.

Afgelopen zondag maar eens in elkaar gestoken voor het totaalplaatje.

Leuk formaat met 460 cm spanwijdte :-) Zelfs mijn 1:4 Piper lijkt klein.

ejusy4er.jpg


3ejyryny.jpg


eme8ety6.jpg


De romp is van Rosenthal, goed stevig en naar mijn idee relatief licht. Uitgerust met een vast wiel, blijft ook zo, moet een no nonsense kist blijven.

Vleugels en stabilo abachi ingedekt.

Vleugelbevestiging dmv 2x 10mm rondstaal. Aansturing van de ailerons gaat via 2mm staalkabel welke door de hele vleugel loopt met centrale aansturing vanuit de romp. Enkel traps remkleppen, aansturing ook centraal.

Alle roeren zijn gemonteerd met tape, in mijn optiek prima maar ze zijn aan vervanging toe.

Dus hiermee eigenlijk direct vraag 1)

Welke toko heeft degelijke tape voor de bevestiging van de roeren, andere ideeën zijn natuurlijk welkom. Scharnieren kan altijd nog.

Gr. Merlijn
 
Als de vleukem gefoled is folie scharnieren.
Anders heeft volgens mij hangar in kampen nog echte scharnier tape
 
Mooie kist..en zo te zien geheel vliegklaar!
Wat weegt dit model?
Zie ook mijn draadje : pilatus-b4-460-cm-van-rippin-15
Ik heb gewone bladscharnieren gebruikt.
Het lijkt mij ook verstandig om servo's voor de rolroeren in de vleugel te monteren.
Veel succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij daar goede ervaringen mee Douglas?

Ja, en ook met siliconen wat Jacob aandraagt. De link is de goede, ik heb het op de vleugels van mijn salto zitten. De Discus (5+ meter span) word ook voorzien van siliconen scharnier.

Beide kan...
 
Een siliconen scharnier is het mooiste wat er is. Gesloten, net als een tape-scharnier (aerodynamisch gunstig), sterk, en heeft niet de neiging om het roer omhoog te laten gaan (iets naar boven, boven de vleugel uit).

Wel hechten op glad materiaal (folie of gespoten vleugel). Siliconen hecht niet goed op poreus materiaal.
Als het niet goed zit, lostrekken/-snijden, schoonmaken met (was)benzine, als een achterlijke, en opnieuw doen.

Dirk.
 
Ben je van plan de vleugel opnieuw te foliën?
Anders heb ik goede ervaringen met de onderkant eerst foliën dan de roeren met ca scharnieren vast zetten.
Daarna de bovenkant door foliën.
Kijk maar is mijn ask draadje.
[post105]
Zelf heb ik geen ervaring met siliconen scharnieren maar dat schijnt inderdaad ook goed te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah... Wat een reacties! Top heren :-)

Ik ben wel nieuwschierig naar de siliconen versie. De folie op de vleugels is nog helemaal goed dus daar doe ik nog niks aan. De romp kan wel een lak laagje gebruiken wat het witte deel betreft. Deze is namelijk nooit gespoten. Maar eerst eens vliegen!

@ Dopieman:

Jouw draadje had ik reeds gevonden, ga ik aandachtig doorlezen. Moet voor mijn kist het zwaartepunt nog bepalen dus ik denk dat ik van jou als leidraad ga gebruiken ;-)

Gewicht van mijn kist ga ik vrijdag op het werk even wegen, vliegklaar zonder rc.

Wat de aansturing van de rolroeren betreft, het is een gevlochten staalkabel welke volledig ingesloten zit met een soepele en spelingvrije aansturing als resultaat. Bevalt me wel. En om daar de hele vleugel voor open te gaan halen... Het blijft een no nonsense kist.

Denk dat ik de sleepkoppeling na het lezen van de tips op de Biggs site maar aan de onderkant zet ipv voor in de neus met het oog op het sleepgedrag.

Moet nog wel een sleepkoppeling inbouwen en nog even leuke spanningsregelaar uitzoeken. Zal er wel weer eentje van jeti worden. Daar heb ik goede ervaringen mee in de Cap 21.

Zal komende dagen even wat plaatjes schieten van de binnenkant!

Gr. Merlijn
 
Kleine update voor zover je dat mag noemen.

De B4 blijft voorlopig op de plank liggen. Gezien het feit dat er bij ons op de club geen vastigheidheid is wat betreft slepers, nu er weer een verkocht is.

Gelukkig is die kist nu wel in het VGG terecht gekomen...

Slepers zijn nogal zeldzaam bij ons en het zweefvliegen vind weinig houvast.

Vliegklaar maken of verkopen. Thats the question. Heb geen zin om specifiek van een persoon afhankelijk te zijn :-(
 
Kleine update voor zover je dat mag noemen.

De B4 blijft voorlopig op de plank liggen. Gezien het feit dat er bij ons op de club geen vastigheidheid is wat betreft slepers, nu er weer een verkocht is.

Gelukkig is die kist nu wel in het VGG terecht gekomen...

Slepers zijn nogal zeldzaam bij ons en het zweefvliegen vind weinig houvast.

Vliegklaar maken of verkopen. Thats the question. Heb geen zin om specifiek van een persoon afhankelijk te zijn :-(

Of op een elegante manier zelfstartend maken... Misschien niet 100% schaal, maar zoals je zelf al aangeeft, een schaalkist die alleen maar mooi staat te zijn is ook zonde.
 
Anders kom je een keer in Kampen vliegen, daar is het eerder andersom. Weinig brandstof en veel zweef. Hele groter slepers vliegen erg (nog) niet maar dat kan komend seizoen zomaar anders zijn :D

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
 
Hier juust andersom,,,
Ik wil elk weekend graag slepen.
Helaas nooit een zwever.

Denk hooguit 6 dagen in het jaar.
Best jammer met 3 sleep kisten
 
Merlijn gewoon een paar keer per jaar sleep- en VGG Treffens bezoeken. Is nog gezellig ook :-)
 
Back
Top