HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Hoi Timberwolf,
Blijft een mooi schip, de Victory.
En iedereen geeft er toch weer een eigen interpretatie aan.
Paul
 
Ook vanuit Hoevelaken welkom hier Paul, je hebt 'n mooi pakket en ik ga je zeker volgen.
Veel succes met de bouw en maak er wat moois van.
 
Het wordt hier zeker druk met HMS's Victory. Maar dat is ze wel waard. Bedankt Dick en Ed. Zoals gezegd: het uitpakken, de houtgeur en de boeken lezen gaf al erg veel voorpret.
Gr. Paul
 
De geur van hout blijft lekker. Bij mijn andere hobby traditioneel boogschieten maak ik de pijlen zelf van cederhout als je de schaften zaagt blijf je eraan ruiken, zou bijna een boot gaan bouwen van ceder;)
 
Een snelle update van boeg en spiegel onderdelen.

full


Boegdelen voor de beplanking in de klemmen.

37220511056_248ab5c0c0_b.jpg


full

En klaar. Dit wordt opgevuld met balsahout voor een goede ronding en houvast van de beplanking.

37409648205_763e9eac40_b.jpg


full

Hetzelfde idee aan de achterzijde voor de galerijen. Eerst in de klemmen.

37409647315_a8476a0958_z.jpg


full

En dan klaar. Past allemaal precies:D

37409648405_9505e72bd5_z.jpg


Dan de strips met de uitgefreesde geschutpoorten.

37409647495_69fc50626a_z.jpg


full

Ze komen met afgeronde hoeken uit de freesmachine, maar dan passen de sponningen niet lekker.

full

Een stuk of honderd poorten met een kleine driehoekige vijl echt vierkant gemaakt.

37409647805_0313746605_z.jpg


Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Paul.
Alles haaks, recht, goed passend, en steeds weer meten zorgen er voor dat de rest mooi aansluit.
Daar hou ik ook wel van:cool:
 
Dank jullie, Germt en Piet voor het compliment.

Het begint een beetje op een schip te lijken. De eerste strip met geschutpoorten kan geplaatst worden.

37409648655_b7d5bbc8fb_b.jpg

full


Gelijmd en geklemd, op het eerste spant na. Dat spant heeft net een andere richting dan de 2e, en zonder verwarmen de juiste vorm blijft 'ie niet zitten (teveel spanning).

37409648795_8f364a9323_b.jpg


full

Nu blijft 'ie ook zonder lijmklem zitten:D.

37409649255_32af1f5c57_b.jpg


full

Nu alle ruimtes achter de geschutpoorten mat zwart geschilderd, omdat ik later niet meer bij kan(met dank aan dit forum).

37409649455_02b209baf3_b.jpg


full

Het 17e spant heeft heel weinig ruimte om de volgende strip met geschutpoorten te ontvangen. Iets opgedikt dus maar.

37409648945_c9627c291c_z.jpg


full

En, zoals beloofd, de voorzijde gevuld met balsahout. Dat daar nog wat gaatjes en sleufjes zitten is geen enkel probleem. Het gaat om de lijn en stevigheid. De strips en beplanking komen hier nog overheen.

37409649975_4fda31ce45_z.jpg


full

Stuurboordzijde (hier links) in vorm gevijld en geschuurd. Bakboordzijde in de lijmklem. Dat wordt bewerkt als het goed droog is. Het gaat er dan vooral om een perfect symmetrische vorm te krijgen, want dit bepaald de vorm van de boeg. Met een proeflatje de vloeiende vorm controleren op verschillende hoogtes en goed kijken. Of heeft iemand nog een suggestie?

37409650185_0d7253ca0f_z.jpg


Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Beste Henk,

Ik weet wat je bedoelt. Was alleen bang dat je de tanden van de kam te gemakkelijk in een andere vorm zou duwen. Ga er toch maar een halen. Het lijkt wel de beste manier. Dank.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, zo'n kam is inderdaad een zeer praktisch hulpmiddel.

Persoonlijk vindt ik het wel leuk dat er steeds meer Engelse schepen gebouwd worden op het forum hoor;)
 
Paul,
Ze begint al mooie lijnen te krijgen en ik vind dat je verdraaid netjes werkt :thumbsup:.
Persoonlijk zou ik de boeg volledig hebben opgevuld met balsa: geen extra moeite en veel plezier / gemak bij het leggen van de huidgangen, hoewel het eindresultaat waarschijnlijk identiek zal zijn.
Het kammetje wil ik ook al een tijdje aanschaffen, weer een goeie tip!
Ik ben het met Germt eens dat de Engelsen mooie schepen hebben gemaakt en hoewel ik zelf met een Fransman bezig ben gaat mijn voorliefde nog altijd uit naar de Hollanders ;).
Grt
Diederik
 
Je kan ook bij de praxis of zo kijken. Daar heb ik hem vandaan. Ik weet niet meer wat hij kostte, maar het zal ongeveer hetzelfde zijn geweest.
 
Tja, Engelse, Franse of Nederlandse schepen. Ik had heel graag een mooi retourschip willen bouwen. Vooral het hoog oplopende achterdek vind ik erg fraai. Probleem is de kwaliteit van de kits. Caldergraft maakt nu eenmaal de mooiste en historisch meest correcte kits, en dat zijn dan geen retourschepen. Mochten ze ooit met een 7-Provincien op de markt komen, dan wordt dat mijn volgende project (over 10 jaar:D)

Vanmiddag even naar de doe-het-zelf voor de kam. Je hebt gelijk Diederik, dat het opvullen van de boeg niet veel uitmaakt voor het eindresultaat. Bij de HMS Victory bestaat het grootste deel van de boeg uit brede triplex strips met de geschutpoorten. Ik laat het maar zo.

Twijfel nog een beetje of ik de triplex strips zacht zal maken door ze te weken (dat zegt de handleiding) of te verwarmen (waar ik zelf goede ervaring mee heb). Ik ga denk ik voor het laatste. Het is bovendien een snellere methode (hoewel...snelheid is bij dit model van ondergeschikt belang;)).

Gr. Paul
 
Tja, .... Ik had heel graag een mooi retourschip willen bouwen. Vooral het hoog oplopende achterdek vind ik erg fraai. Probleem is de kwaliteit van de kits. .....
Gr. Paul

Op de kwaliteit van de Prins Willem van Corel is weinig aan te merken, de bouwbeschrijving is summier maar de uitgebreide tekeningen maken dat helemaal goed. Ik kan je dit model echt aanraden als je een retourschip wil bouwen.
En ook niet onbelangrijk de prijs is veel lager als van de modellen van Caldercraft

Andy :pim:
 
Klopt helemaal, bouwbeschrijving van Corel is erg matig maar de tekeningen zijn wel weer goed, ook de hout kwaliteit is top maar daar staat Corel ook om bekend.
 
Zo zie je maar weer, de Prins Willem die jij maakt is inderdaad erg mooi, Andy, maar ik begreep uit je bouwbeschrijving dat er wel wat technische probleempjes waren. Wel fijn om te horen dat het toch een prima model is. Hetzelfde geldt voor de Wasa.
De prijs is een terecht punt dat je maakt. Ik heb het, om het voor mezelf en het thuisfront acceptabel te maken, de prijs per uur bouwplezier berekend, en die is uiteindelijke erg laag.
De retourschepen die (over een tijdje) te bezichtigen zijn (Batavia en 7-Provinciën), zijn niet als houten kit verkrijgbaar. Ik heb heel veel bewondering voor de mensen die ze scratch bouwen, maar dat is voor mij een brug te ver, vooral wat betreft de ornamenten.
Kortom, en dat wilde ik eigenlijk zeggen: ik leer er elke dag weer wat bij:D.
 
Klopt allemaal, maar alleen jammer dat je vaak naar de winkel moet om bijv. zwart touw en andere zaken bij te kopen.
Dan wordt het natuurlijk ook weer duurder;)
 
Back
Top