Auto rijdt vanzelf

Hallo,

Ik vandaag op de rommelmarkt een RC auto gekocht.
Ik had nog een accu liggen van een RC boot die ik niet meer gebruik.
Het probleem is nu als ik de accu alleen maar aansluit, hij vanzelf begint te rijden. Hij stopt ook niet. En de zender doet het wel als ik die aanzet (de lampjes branden) maar het lijkt net of de auto daar niet op reageert.

Het is een 27MHz en ik sluit de auto aan op een van 7,2V en 2200 mAh

Kan iemand mij hier mee helpen?

Mvg

Kees

(Misschien kan iemand mij ook vertellen wat voor auto dit is? Ben namelijk meer van de vliegtuigen en boten)
 
Bij deze een paar foto's
(zojuist heb ik er heel even mee gereden. toen ik de accu er in deed werkte hij gewoon naar behoren. maar toen ik ongeveer 10 meter reed begon hij weer zijn eigen leven te lijden)


full


full


full


Als er meer foto's nodig zijn, roep maar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een Tamiya TA-01 of TA-02, met een mechanische regelaar (schuifschakelaar bediend door een servo).
Ik zou alles eens checken: antennes van zowel zender als ontvanger intact? accu's allen opgeladen? trim van de gasservo goed afgesteld?

Als je een accu in de auto stopt (zender uit), kun je ook met de vingers de mechanische regelaar verdraaien (3 standen vooruit, 3 achteruit), dan snap je meteen hoe het werkt. Dingen zijn wel spelingsgevoelig, dus na verloop van tijd zou het kunnen dat de servostangetjes wat speling hebben, en daardoor de regelaar nét niet meer terugkeert naar neutraal, maar normaal met de trim op de zender wel te compenseren.

Een ander fenomeen van een mechanische regelaar (als je geen losse ontvangeraccu gebruikt) is dat op het einde van je accu, de motor bij optrekken alle stroom trekt, en de ontvanger dan even enkele seconden zonder komt te staan, en dus de auto enkele seconden bestuurloos is.
 
Ik kan het op de foto's niet zien, maar als de ontvanger niet vanaf de snelheidsregelaar wordt gevoed, zul je een aparte ontvangeraccu moeten gebruiken. Bewegen de sevo's wel als de rijaccu is aangesloten? Als ik het zo hoor staat de snelheidsregelaar nu in ieder geval niet "neutraal", dus óf je servo krijgt geen spanning (of is stuk), óf de regelaar/gasservo moet afgesteld worden.
 
Ik heb de ontvanger even uit elkaar gehaald. Daar lijkt niks mee aan de hand te zijn. Toen had ik de accu er weer even aan gedaan.

Als ik wil sturen, dan stuurt hij gewoon en doet ie wat ik zeg.
Als ik gas wil geven, geef ik heel iets gas waardoor de mechanische schakelaar nog net geen contact maakt om te gaan rijden. Maar als hij dan uiteindelijk contact maakt, dan kan ik er niks meer mee. dan moet ik de servo handmatig terugzetten in neutraal. en dan kan ik weer sturen.

Dus kleine samenvatting:
Hij doet het totdat hij contact maakt om gas te geven. dan is hij onbestuurbaar.
 
Haal even een stekker naar je motor los, en bestuur dan eens de servo's: heeft je mechanische regelaar dan wel het bereik van het ene uiterste tot het andere uiterste?

De motor is niet meer de originele, misschien dat de accu die je nog liggen hebt, ook de gevraagde stroom niet kan leveren, en zo het boeltje blokkeert.
 
Ik kan het op de foto's niet zien, maar als de ontvanger niet vanaf de snelheidsregelaar wordt gevoed, zul je een aparte ontvangeraccu moeten gebruiken. Bewegen de sevo's wel als de rijaccu is aangesloten? Als ik het zo hoor staat de snelheidsregelaar nu in ieder geval niet "neutraal", dus óf je servo krijgt geen spanning (of is stuk), óf de regelaar/gasservo moet afgesteld worden.

Alles werkt op een accu, er zit geen externe accu of batterij bij voor de ontvanger. en de servo's bewegen gewoon als de rij accu is aangesloten.
 
Waarschijnlijk is de accu defect of ontladen. Als de motor stroom vraagt, zakt de spanning zo ver in dat de ontvanger en servo's er mee stoppen.

Als je een voltmeter hebt, moet je die eens op de accu aansluiten. Dan zal je zien dat de spanning bij het inschakelen van de motor in elkaar zakt.
 
Ik heb de stekkers van de motor losgehaald.
Als de motor niet is aangesloten, dan werken de servo's voluit. dan stuurt hij naar behoren. en werkt de mechinische regelaar helemaal naar behoren. zo gauw ik de motor weer aansluit, werkte hij heel eventjes. maar naar een paar seconden begon de accu leeg te raken, en begon hij weer zijn eigen leven te leiden.

Mijn conclusie:
Ik denk dat de accu te weinig amperes levert?? aangezien dat als hij is opgeladen het wel gewoon doet maar naar verloop van tijd niet meer (onbestuurbaar wordt) Op de accu zelf staat niet hoeveel amperes deze accu levert, alleen dat hij 7,2 volt is en 2200 mAh.
Deze accu heeft altijd dienst gedaan als voeding voor een Graupner speed 480 race in een RC wiesel boot.

Als dit het geval zou zijn wat voor batterij raden jullie mij aan? (aangezien ik op de auto/motor niet kan ziet wat hij vraagt)


Mvg

Kees

(in een volgende post, zal ik even een foto van de accu posten)
 
Op een accu staat nooit hoeveel stroom deze kan leveren. Er staat wel een capaciteit op. Die wordt aangegeven in mAh (milliAmpèreuur). Dat kun je vergelijken met de inhoud van een benzinetank. De inhoud van een benzinetank zegt ook niets over hoe hard een auto kan rijden.

Als je een langzaamlader hebt, kan je de accu eerst eens gedurende 14 uur laden met een stroom van ongeveer 220 mA (milliAmpère). Dan zou de accu helemaal vol moeten zijn. Hou je hetzelfde probleem. dan is de accu defect en moet deze vervangen worden.
 
Ik net een accu van een accuboor er aan gedaan. En toen bleek hij het gewoon te doen. Maar die was bijna leeg. Toen heb ik die andere accu er weer aan gedaan (die is ongeveer 3-4 jaar oud). Bij het testen (hij staat op een kistje en dan houd ik de zender en ongeveer 10-20 cm vanaf) doet hij het gewoon. maar ga ik ermee rijden en is hij een paar meter weg. dan wordt hij weer onbestuurbaar en rijdt hij volgas weg.

Mvg

Kees
 
Heb je dan niet gewoon last van storing? Wat gebeurt er als je de motor loshaalt en dan op een flinke afstand gaat staan? Werkt de besturing dan nog wel?
 
De accu heeft misschien lang stil gelegen, en is dan "lui" geworden. Tijdje laden op lage laadstroom en dan rustig een stuk leeg trekken kan helpen.

2e probleem, de auto heeft een AM zender, en dat werkt tegenwoordig niet altijd meer zo goed, is althans mijn ervaring, mogelijk omdat er tegenwoordig zoveel signalen in de lucht zitten. Ik heb al een paar keer recent met diverse AM zenders willekeurige storingen gehad, auto die ineens naar rechts stuurt bijvoorbeeld, haperen op het gas. Andere ontvanger erin, FM of 2.4 GHz, en geen problemen meer, met zelfde accu etc.
 
Laatst bewerkt:
Na een lange tijd de accu op te hebben geladen ben ik achter het 'probleem' gekomen.
Het was de accu die te lang heeft stil gelegen. ik heb da accu ongeveer 18 uur doorgeladen. Toen dat eenmaal was gebeurt, reed de auto perfect. (moest alleen nog wel een beetje afgestelt worden) alleen naar een tijdje rijden (met mijn roekeloze rijgedrag) zijn de af versleten banden er af gevlogen. hele rubber was poreus geworden. dat ik heb ik opgelost met een nieuw setje banden van de plaatselijke RC winkel.

Maar het kan best wel zijn dat ik ook een AM zender/ontvanger heb. het lijkt wel als hij op een langere afstand komt dat hij automatisch stuurt of achteruit rijdt. kom ik weer dichterbij, dan rijdt hij weer gewoon normaal.

Maar hoe 'bouw' ik het om van AM naar FM. gewoon nieuwe kristallen kopen en die erin zetten??

MVG
 
Die "hikjes" in het sturen had ik ook bij mijn auto's met AM zender. Zelfs al was de motor goed ontstoort. Neem een GT-2 bij Hobby King, of bij Conrad, dan heb je ook EU keurmerk erop, en je bent met 30 euro maximaal klaar. Kun je ook nog instellen dat de auto automatisch stopt als hij buiten bereik van de zender mocht komen.
 
Inderdaad een 2.4 ghz setje nemen,en eigenlijk zou ik misschien ook eens kijken naar een andere snelheidsregelaar (ESC).Kan je bij hobbyking goedkoop scoren en dan heb je geen 3 snelheden meer maar kan je veel vloeiender gas geven.
 
Back
Top