€8000 boete.... Maar waarom mocht hij daar niet vliegen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen heb ik een nieuwsbericht gelezen of Jelte Keur. Een 32-jarige man die in de mist prachtige beelden maakten van de Domtoren in Utrecht met zijn drone. Nu riskeert hij een boete van maar liefst €8000,-.

Maar wat ging er mis ?
Waarom mocht deze man niet vliegen daar ?
Wanneer weet je zeker waar je wel of niet mag vliegen ?

Het is logisch dat je niet boven mensen massa's moet gaan vliegen, en een hoogte van 300 meter word ook al wel weer eens wat. Zover ik uit --> DIT <-- nieuwsbericht begrepen hebt, deed hij het niet voor commerciële doeleinden.

Wie heeft de antwoorden ?

Over de volgende dingen ben ik wel zeker van dat het niet mag:

vliegen boven bebouwing;
vliegen boven mensenmenigten;
vliegen boven auto(snel)weg en spoorlijnen;
vliegen binnen een straal van 3 km van civiele- en militaire luchthavens;
hoger dan 300 meter boven de grond of een object vliegen;
‘s nachts vliegen.

maar ik kan dat niet linken aan deze situatie.
 
Dat is niet zo moeilijk. Lees dit KNVvL Modelvliegsport - Regeling Modelvliegen maar eens. Dit heeft de KNVvL niet "bedacht" het is een onderdeel van de luchtvaartwet. Geldt alleen voor hobby-piloten. Voor commercieel gebruik zijn er heel andere regels.

Let vooral op de verschillende klasse luchtruim. Zo is vliegen in het door een verkeersleiding van een luchthaven gecontroleerd luchtruim niet toegestaan. Dat gecontroleerde gebied is veel groter dan 3 km. Het gecontroleerde gebied van Rotterdam Airport heedt een diamater van ongeveer 30 km. Het gecontroleerde gebied van Schiphol is nog veel groter. Bovendien begint dat luchtruim waar grond ophoudt.
 
wat dacht je van je eerste 2 punten + uit het zicht vliegen?
zo moeilijk is het niet volgens mij. €8000 is wel erg veel vind ik zelf maarja.
 
Als hij beelden maakt van de Dom vliegt ie dus midden innde stad boven bebouwing/mensen...

Zo moeilijk is het dan toch niet om te zien waar het fout gaat :?::?:
 
wat dacht je van je eerste 2 punten + uit het zicht vliegen?
zo moeilijk is het niet volgens mij. €8000 is wel erg veel vind ik zelf maarja.

Dus dan zou meer dan de helft van alle drone piloten een bekeuring 'horen' te krijgen, WIE heeft het nou niet gedaan, boven z'n huis vliegen ? Dan is alleen een enorm groot open veld mogelijk ?
 
Ja..... Regels zijn nou eenmaal regels...
Dat daar niet zo nauw naar wordt gekeken door de wildgroei aan "drone piloten" die simpelweg maar wat aanmodderen... ..

Maar volgens de regels mag je nergens mee boven bebouwing of mensen vliegen , en was het zelfs tot niet heel lang geleden alleen toegestaan op daar toe aangewezen velden. In België is deze regelgeving nog steeds van toepassing als ik me niet vergis.
 
Dan is alleen een enorm groot open veld mogelijk ?

Ik ben verbaasd dat je dit vreemd vind. Tuurlijk ga je modelvliegen op een groot open veld. Vind jij het normaal om in de stad te vliegen?
Je gaat toch ook niet met je motorfiets door de stad scheuren? Wil je harder dan 30 of 50 dan neem je de snelweg.
 
Had ie uiteindelijk geen prent van 300,- gekregen ofzo ?
Is nog wat over te lezen geweest hier op het forum.

Het is simpel, hij vloog boven aaneen gesloten bebouwing, en z'n filmpje werd erg populair.
Hebben ze niet veel keus om dat te bekeuren.
Als je een filmpje maakt dat je met 220 km/u over een 100 weg rijd, en op je FB zet..
Gebeurt er niks..

Gaat dat filmpje viral, moet je opletten hoe snel ze bij je voor de deur staan.
 
Ik ben verbaasd dat je dit vreemd vind. Tuurlijk ga je modelvliegen op een groot open veld. Vind jij het normaal om in de stad te vliegen?
Je gaat toch ook niet met je motorfiets door de stad scheuren? Wil je harder dan 30 of 50 dan neem je de snelweg.

Ik ben niet verbaasd gezien de aanmelding op het forum van net een ruime week geleden ;)
De TS valt gewoon onder de door mij eerder genoemde "wildgroei" ....

Voor hun zijn dat soort dingen als vrolijk in / boven de stad vliegen een doodnormaal iets... :nooo:
 
Ik ben verbaasd dat je dit vreemd vind. Tuurlijk ga je modelvliegen op een groot open veld. Vind jij het normaal om in de stad te vliegen?
Je gaat toch ook niet met je motorfiets door de stad scheuren? Wil je harder dan 30 of 50 dan neem je de snelweg.

Het is niet heel vreemd hoor, als een drone crasht kan hij heel wat schade veroorzaken. Het was meer een vraag
 
Het is niet heel vreemd hoor, als een drone crasht kan hij heel wat schade veroorzaken. Het was meer een vraag


Komaan! Overdrijven is ook een kunst.....ik denk dat het allemaal wel meevalt, wetend dat een beetje drone slechts 3-5 kg weegt....

Ik denk dat je bedoeld, heel wat schade aan de drone ;)
 
Ik lees net dat we een vrijwilliger hebben voor het experiment "wat gebeurd er als ik vanaf 150 meter een compact voorwerp met een gewicht van 3-5 kg op iemands hoofd laat vallen"!
 
Komaan! Overdrijven is ook een kunst.....ik denk dat het allemaal wel meevalt, wetend dat een beetje drone slechts 3-5 kg weegt....

Ik denk dat je bedoeld, heel wat schade aan de drone ;)

Ik lees net dat we een vrijwilliger hebben voor het experiment "wat gebeurd er als ik vanaf 150 meter een compact voorwerp met een gewicht van 3-5 kg op iemands hoofd laat vallen"!

Yups :!: :!: :!: Ik zie inderdaad ook een vrijwilliger voor die test , sterker nog zie er zelfs 2 !!
Maar de quote pakte de reactie van TS niet mee..

3 tot 5 kilo vanaf 150m hoogte boven op z'n hoofd.... Ik vind het een goed idee...
Kijken of et1961 er dan nog zo licht over denkt , of beter gezegd überhaupt nog denkt :!:

Ik weet het antwoord al....
Maar een stukje aanschouwelijk onderwijs kan in dit geval geen kwaad voor de overige "piloten" die er dezelfde mening op na houden :!:
 
In de eerste plaats, een multicopter is niet compact. Ten tweede, de kans dat deze op het hoofd van iemand beland is heel erg klein.
Als je namelijk het totale oppervlakte van alle menselijke hoofden (binnen de mogelijke crashplaats) vergelijkt met het totale oppervlakte van de mogelijke crashplaatst dan is die kans heel erg klein.

Stel dat de mogeljke crashplaats 500x500 meter is en dat er op het tijdstip van de multicopter crash 100 mensen in deze mogelijke crashplaats bevinden dan is de kans dat de multicopter op 1 van deze 100 personen hun hoofd terecht komt kleiner dan 1 op honderduizend!

De kans dat je morgen op weg naar je werk gewond raakt, of zelfs komt te overlijden is vele malen groter! Zou je, je daar niet veel drukker om moeten maken!?
 
Nee.... Want juist als je dit nu af gaat lopen doen als de kans is maar zooooo klein .....
Krijg je straks veel meer vanda malloten die dat soort dingen gaan doen en neemt die kans dus ook aanzienlijk toe !!

Met je stelling van net doe je voorkomen alsof het helemaal niet erg is dat er 3 tot 5 kilo vanaf 150m uit de lucht flikkert en daarbij iemand kan raken...

Als je toevallig net die ene persoon raakt die er wel loopt/staat waar jij je drone de grond in boort is die persoon in het gunstigste geval voor de rest van z'n leven getekend , de kans is echter groot dat het een heel stuk slechter afloopt....
 
In de eerste plaats, een multicopter is niet compact. Ten tweede, de kans dat deze op het hoofd van iemand beland is heel erg klein.
Als je namelijk het totale oppervlakte van alle menselijke hoofden (binnen de mogelijke crashplaats) vergelijkt met het totale oppervlakte van de mogelijke crashplaatst dan is die kans heel erg klein.

Stel dat de mogeljke crashplaats 500x500 meter is en dat er op het tijdstip van de multicopter crash 100 mensen in deze mogelijke crashplaats bevinden dan is de kans dat de multicopter op 1 van deze 100 personen hun hoofd terecht komt kleiner dan 1 op honderduizend!

De kans dat je morgen op weg naar je werk gewond raakt, of zelfs komt te overlijden is vele malen groter! Zou je, je daar niet veel drukker om moeten maken!?

Dus jij zegt, omdat je op straat zomaar omver gereden kan worden hoef je je niet aan de regels te houden?
 
Stel dat de mogeljke crashplaats 500x500 meter is en dat er op het tijdstip van de multicopter crash 100 mensen in deze mogelijke crashplaats bevinden dan is de kans dat de multicopter op 1 van deze 100 personen hun hoofd terecht komt kleiner dan 1 op honderduizend!

Dit is drogredenen.
Ik stel het anders. De kans dat jij iemand raakt op jou crashplaats is 100.000 maal groter dan de kans dat ik iemand raak op mijn crashplaats.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top