Bart's schaal avontuur

Zo,
De eerste bestelling bij Vario is een feit. Zal vast niet de laatste zijn:D.

Zoals beloofd nog enkele foto's van mijn laatste staartprobleem:
de as: (als je hem in inch zet dan bekom je rond de 0.18" uit. 3/16" is 0.185 ")
staartas1.jpg


en het lager: (dit is wel ok.)
staartlager.jpg


samen geeft dit volgend resultaat:
speling.jpg

Er zit wat reflectie aan het asje, daarom niet zo heel goed te zien.
Volgende video toont de speling:

Dan heb ik zelf ook nog een probleem veroorzaakt. Door te geweldig te zijn bij het demonteren van de glijbus v.d. staartaandrijving heb ik deze bus gebroken (Ik vertrouw niets meer aan deze heli, dus ik wil alles uit elkaar). Hier moet dus ook een nieuwe op.

dan nog de flybar:
de goede kant:
flybarok.jpg


en de slechte kant:
flybarbad.jpg


Heb maar een flybar ook besteld voor alle zekerheid.

Ik begin nu ook stilaan te denken aan de rest van de uitrusting.
Ik wil analoge servo's want ik ga eerst met flybar vliegen en als alles goed in de vingers zit wil ik mij wagen aan non-estab.
Ik kreeg al de tip om 4x Futaba S9202 te gebruiken, dat ga ik dus doen.
De motor wordt align 700mX (470KV)
Voor de esc heb ik mijn oog laten vallen op deze:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/...ekkersysteemJR/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1
ontvanger wordt de spektrum AR9020. (ik heb een DX9)

Alleen voor de staartaansturing heb ik nog geen idee.
Ik wil een gyro in rate mode en een goede servo, maar ik weet nog niet welke. zou zo'n s9202 goed zijn? of is die te traag?
[edit] Deze lijk ook wel wat: http://www.conrad.be/ce/nl/product/...lagerd-Transmissie-Metaal-JR?ref=searchDetail
Of moet het echt een digitale zijn?
 
Laatst bewerkt:
Analoge servo voor de staart kan prima, zo was dat immers voor er digitale waren.
Wel moet je er om denken dat je de gyro goed instelt. http://www.futaba-rc.com/faq/faq-gyros.html "FRAME RATE: HIGH or fast frame rate is in place just for digital servos and must not be used with standard servos as they can not handle the commands at that rate and it will burn out the servo."
 
dik vlieg de Benzine-Trainer met 9202 op de staart,
en de Bell met de 9206 op de staart,
kan zeker anders, maar deze combinatie vliegt (nu) goed,
alleen opletten met fbl, dat je de servo goed instelt (analoog / digitaal).

Groet
Uwe
 
Als ik het zo bekijk heeft een Align GP750 gyro alles aan boord (instelling large heli, instelling analog/digital/...)
En de ze kost tegenwoordig bijna niets meer.
Vermoedelijk voldoende voor wat ik ermee wil doen.
 
Die flybar is ingekort.... de ene kant is de originele draad, de andere kant is zelf opgesneden, en erg slordig ook nog....

Groet, Bert
 
Ik kreeg al de tip om 4x Futaba S9202 te gebruiken, dat ga ik dus doen.
De motor wordt align 700mX (470KV)
Bart,
Als ik je kan helpen met 4x Futaba S9201, mag je ze hebben.
Ik ben overgegaan naar digitale, en ze liggen hier toch maar te liggen.
Zal je wel een pint kosten hé :p
Als motor gebruik ik de 700mx maar de 510KV versie
met de ombouw van PoweRotoR.
Bij interesse stuur je maar een pb.
 
Ik heb nog een niet gebruikte gyro van TT liggen ( TG 7200) en bijhorende tail servo ( DS0606n ) ook nieuw . Mogen weg voor "vriendenprijsje" . Bij interesse PB .
 
Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van dit:
servos.jpg


Het zijn uiteindelijk s9201 servos geworden i.p.v 9202. Volgens de specs is er bijna geen verschil. Ze zijn misschien wel wat ouder, maar ze waren voor niks.
En het beste: Thuis eens aan een orange receiver gehangen om te testen en ze werken perfect, geen speling en ze hebben mooi stelkracht.
Ook de gyro en staartservo lijken te doen wat ze moeten doen (de echte test zal natuurlijk bij de eerste vlucht zijn, maar zover zijn we nog lang niet)
Bedankt mannen, Dit verzacht het "leed" heel wat en is een goede start voor mijn trainer.
@Bert: Das goed gezien van die flybar. Dat had ik nog niet opgemerkt, maar nu ik mijn eigen foto's eens van dichtbij bekijk mis ik inderdaad de uitloop (ronde uitsparing op het einde van de schroefdraad) aan de ene kant.
Ik zal die paddels dan ook maar weggooien. Er zaten nog nieuwe bij, dus dat valt dan weer mee.
 
blijkt alles o.k. te zijn,
ik heb de TG7000, zelfde als de GY401, alleen kan je alle 2 kanten instellen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige wat ik mij nog afvroeg is het volgende:
Op de gyro van mijn trex450, de gp790 is er een instelling voor kleine of grote heli's.
Hier is dit niet zo. Is die gyro dan geschikt voor grote heli's?
Ik kon het zo direct niet vinden.
 
ik gebruik(te) hem voor een 600er nitro en een 800er benziner,
niet vergeten: instellen op analoge servos !!!!!!!!!!!!!!!!
 
Ik heb nog een vraag voor de kenners:
In het setje reserveonderdelen die bij m'n skyfox zat zit het volgende item:

onbekend1.jpg

onbekend2.jpg

In het rechtopstaande busje zit aan de achterkant nog een stelschroefje.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Is de aansturing van de flybar, maar niet de originele versie denk ik.
Ik heb er één van Vario.
Het busje met stelschroef is voor het evenwicht tussen de paddles in te stellen,
zie foto 2

411563168.jpg
411563200.jpg


411563167.jpg
411563166.jpg
411563164.jpg
411563159.jpg
411563158.jpg
411563157.jpg
 
Yup... een vork-pitchcompensator, maar geen origineel Vario.... Volgens mij is deze uitvoering van Schlüter, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Het idee er achter was dat dit werkingsprincipe de speling die je vroeger op schaarcompensators had, niet zou vertonen.
Dat was ook zo, maar de paddelaansturing werd enigszins door de hoeveelheid pitch beïnvloed, waardoor de heli bij extreme pitch-waardes anders stuurde dan rond neutraal..
Het gaf ook wat balansproblemen. Tegenwoordig zijn de schaarmixers beter geworden, en is dit principe achterhaald. Maar destijds liep de rotor er merkbaar rustiger door.

Toen ze net uitkwamen, was het "jé van hét", pure bling en sjiek-de-friemel, maar het verdween dus al vrij snel weer...

EDIT: ik zie dat Arragon me voor is geweest....

Groet, Bert
 
Back
Top